Τα ηλιακά ραδιόφωνα βοηθούν τα παιδιά που πλήττονται από συγκρούσεις και τα εκτοπισμένα παιδιά να παρακολουθούν μαθήματα έξω από την τάξη.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ SÉGOU, Μάλι- Η επίμονη ανασφάλεια στο κεντρικό και βόρειο Μάλι στάθηκε ικανή να οικοδομήσει μια παρατεταμένη ανθρωπιστική κρίση, διαταράσσοντας την πρόσβαση στην εκπαίδευση, την υγεία και άλλες υπηρεσίες και εκτοπίζοντας περισσότερους από 300.000 ανθρώπους, οι μισοί από τους οποίους είναι παιδιά.
Η εξάπλωση του COVID-19 επιδείνωσε σημαντικά το πρόβλημα. Πριν από την πανδημία, οι άμεσες απειλές και οι επιθέσεις κατά της εκπαίδευσης είχαν αναγκάσει το κλείσιμο περίπου 1.300 σχολείων σε κεντρικές και βόρειες περιοχές. Ωστόσο, τα μέτρα που σχετίζονται με την πανδημία έκλεισαν τα σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα για το μεγαλύτερο μέρος του 2020, με αποτέλεσμα πολλοί από τους πιο ευάλωτους νέους να αντιμετωπίζουν πλήρη έλλειψη πρόσβασης στην εκπαίδευση.
Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος, η UNICEF διανέμει ραδιόφωνα με ηλιακή ενέργεια σε περιοχές που πλήττονται από συγκρούσεις σε ευάλωτα νοικοκυριά και ομάδες ακρόασης, όπου έως και 15 νέοι μπορούν να κάνουν χρήση του ίδιου ραδιοφώνου. Οι συσκευές παρέχουν μια εκπαιδευτική γραμμή ζωής για όσους διαφορετικά θα μπορούσαν να αποκοπούν από τα μαθήματα και συμπληρώνουν τις προσπάθειες των προσωρινών χώρων μάθησης που έχουν δημιουργηθεί σε τοποθεσίες για εκτοπισμένα άτομα, διασφαλίζοντας ότι τα παιδιά μπορούν να συνεχίσουν να μαθαίνουν με ασφάλεια.
Η δράση
Η Aichata, 15 ετών, φοιτούσε στο σχολείο στο Diabaly, μια αγροτική πόλη στη νότια-κεντρική περιοχή του Σεγκού. Λίγους μήνες μετά το κλείσιμο του σχολείου της Aichata, ο πατέρας της αποφάσισε ότι η οικογένεια θα έπρεπε να μετακομίσει στην πόλη Σεγκού, όπου εγγράφηκε στο σχολείο Adama Dagnon. Το σχολείο της έδωσε ένα ηλιακό ραδιόφωνο για να της επιτρέψει να συνεχίσει να μαθαίνει εκτός ωρών και να αντισταθμίσει τον χαμένο χρόνο. «Μπορούσα να παρακολουθήσω μαθήματα με αυτό το ραδιόφωνο. Με βοήθησε να καλύψω τις σπουδές μου», λέει.
Ο Makono, 13 ετών, φοιτά επίσης στο σχολείο Adama Dagnon. Οι γονείς του εγκατέλειψαν τη νότια περιοχή του Koulikoro, περίπου 200 χιλιόμετρα μακριά, μετά από ένοπλες επιθέσεις που τους ανάγκασαν να αναζητήσουν καταφύγιο στη Σεγκού. «Είμαι ο μεγαλύτερος, οπότε κάθε Τετάρτη και Πέμπτη το απόγευμα ζητώ από τις αδερφές μου να έρθουν και να μελετήσουν μαζί μου και ακούμε τα μαθήματα στο ραδιόφωνο», λέει ο Makono. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που μεταδίδονται, χρησιμοποιούνται όχι μόνο από παιδιά που δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν μαθήματα αυτοπροσώπως, αλλά και από εκείνα που συνεχίζουν την εκπαίδευση, αξιοποιώντας τα ραδιόφωνα ως πόρο για τις μετά το σχολείο ώρες μελέτης.
Η Aichata λέει ότι συντονίζεται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη το απόγευμα με τους φίλους της, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα μαζί. «Πριν, δεν μου άρεσε η γραμματική γιατί δεν την καταλάβαινα και την έβρισκα δύσκολη. Αλλά τώρα καταφέρνω να παίρνω αρκετά καλούς βαθμούς», λέει. «Μια φορά πήρα 8 στα 10 – ήμουν πραγματικά περήφανη για τον εαυτό μου!».
Η Educo, εταίρος της UNICEF στις κεντρικές περιοχές του Ségou και του Mopti στο Μάλι, είναι υπεύθυνη για τον εντοπισμό νοικοκυριών που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από ένα ραδιόφωνο, συνεργαζόμενη στενά με τις επιτροπές διαχείρισης των σχολείων για τη διανομή των ραδιοφώνων και στη συνέχεια την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων. «Κάνουμε κατ ‘οίκον επισκέψεις για να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν ραδιόφωνα, αλλά και για να δουμε πώς εξελίσσεται η σχολική τους εκπαίδευση», λέει ο Dioukou Konate, επικεφαλής του ανθρωπιστικού προγράμματος Educo για την περιοχή Σεγκού.
Τα αποτελέσματα
Μόνο στην περιοχή Σεγκού, περίπου 1.500 νοικοκυριά έχουν επωφεληθεί από τα ηλιακά ραδιόφωνα. Αυτές οι προσπάθειες ενισχύονται από ομάδες ακρόασης που υποστηρίζονται κοινοτικά, συνήθως μέσω ενός συνταξιούχου δασκάλου, ο οποίος μπορεί να βοηθήσει στη επίβλεψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Οι Makono και Aichata λένε ότι τώρα αισθάνονται καλά ενσωματωμένοι στα νέα τους σχολεία – και οι δύο τα πάνε καλά με τις τάξεις τους. Στην πραγματικότητα, ο Μακόνο θέλει να γίνει δάσκαλος όταν φεύγει από το σχολείο. «Οι γονείς μου δεν πήγαν στο σχολείο, οπότε μερικές φορές όταν δεν καταλαβαίνω τα μαθήματά μου, πρέπει να ρωτήσω άλλους ανθρώπους», λέει. «Αλλά ξέρω ότι αν δουλεύω σκληρά στο σχολείο, οι γονείς μου μπορούν να βασίζονται σε μένα».
Η Aichata ελπίζει να γίνει τελικά διευθύντρια σχολείου, ώστε να μπορεί να βοηθήσει άλλα παιδιά να φοιτήσουν. «Ξέρω ότι είναι φιλόδοξο να πούμε ότι κάθε παιδί στο Μάλι θα πάει στο σχολείο», λέει. «Αλλά είμαι σίγουρη ότι μια μέρα το όνειρό μου θα πραγματοποιηθεί».
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:
Radio-based learning gets its day in the sun in Mali, από: Fatou Diagne, δημοσιεύτηκε από: https://www.unicef.org/stories/radio-based-learning-gets-its-day-sun-mali?fbclid=IwAR0Fyl-w5xhj0Hezd0G1MmOxGlBjBTE0XI-t4lsgC8qsp4NghaAcC5xIQY4 , (Τελευταία προβολή: 04/04/2021)