Σήμερα περισσότερο από ποτέ, η γνώση δεν αποτελεί απλώς ένα εφόδιο, αλλά καθίσταται απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση και τον βιοπορισμό των σύγχρονων ανθρώπων. Η τεχνολογία και η ραγδαία ανάπτυξή της, καθιστούν την εκπαίδευση αναγκαία. Στην Ελλάδα, έχουμε μάθει να αποδεχόμαστε μία δημόσια (και όχι μόνο) δωρεάν εκπαίδευση τόσο ανεπαρκή, ούτως ώστε τα ιδιαίτερα μαθήματα ή τα φροντιστηριακά να είναι το μόνο μέσο για την είσοδο στα πανεπιστημιακά ιδρύματα ή και για την επιτυχή ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι πέρα από τις εξωσχολικές δραστηριότητες οι γονείς καλούνται να καλύψουν και τα έξοδα της βασικής εκπαίδευσης. Τι είναι όμως πιο αποδοτικό; Τα ιδιαίτερα μαθήματα ή παρακολούθηση μαθημάτων σε φροντιστηριακά τμήματα;
Τα ιδιαίτερα μαθήματα διαθέτουν τα εξής πλεονεκτήματα.
- Επιτρέπουν στο διδάσκοντα να προσαρμόσει την ύλη και το μάθημα στις ανάγκες του μαθητή εξατομικευμένα
- Ο μαθητής μπορεί να εκφράσει πιο εύκολα τις απορίες του
- Ελέγχεται η πρόοδος του μαθητή πιο αποτελεσματικά και επιτυγχάνονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι πιο εύκολα
- Τα ωράρια των μαθημάτων είναι πιο ευέλικτα άρα και πιο βολικά
- Το πεδίο της ύλης του μαθήματος, είναι πιο εύκολο να διευρυνθεί και να εμπεριέχει γνώσεις με περιεχόμενο προσανατολισμένο στα ενδιαφέροντα του μαθητή
- Είναι εφικτή η επιλογή του διδάσκοντα και η προσαρμογή της επιλογής, με σκοπό την επίτευξη της αποδοτικότερης σχέσης δασκάλου-μαθητή
- Είναι ευκολότερη η διαχείριση μαθητών με ιδιαιτερότητες
- Για τη διδασκαλία εξωσχολικών μαθημάτων (ξένες γλώσσες, μουσικά όργανα κλπ.) θεωρείται πιο εφικτή η επίτευξη διδακτικών στόχων σε μικρό χρονικό διάστημα
Όσον αφορά τώρα τους διδάσκοντες, σύμφωνα με έρευνες που διεξήχθησαν στη Μεγάλη Βρετανία φαίνεται ότι οι τελευταίοι επέλεξαν τη μετάβαση από τη σχολική αίθουσα σε ιδιαίτερα μαθήματα, καθότι με αυτόν τον τρόπο μπορούσαν να εξοικονομήσουν περισσότερο χρόνο και να αποκομίσουν μεγαλύτερες αμοιβές. Ταυτόχρονα είχαν ως καθήκον τη μαθησιακή διαχείριση των μαθητών και όχι την συμπεριφορική διαμόρφωση των διδασκομένων, ενώ μπορούσαν να διαμορφώσουν αποδοτικότερα και πιο ελεύθερα την ύλη των μαθημάτων.
Δυστυχώς, το 2019 η οικονομική κάλυψη των βοηθητικών εξωσχολικών μαθημάτων είναι το πρωταρχικό μέτρο για την επιλογή. Τα ιδιαίτερα μαθήματα αποτελούν μία διόλου προσιτή πολυτέλεια για πολλές οικογένειες.
Από την άλλη πλευρά τα φροντιστηριακά μαθήματα διαθέτουν τα εξής πλεονεκτήματα.
- Είναι εφικτή η ομαδική εργασία που συμβάλλει στην ανάπτυξη πολλών δεξιοτήτων για τους μαθητές και την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης
- Ενθαρρύνεται η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων μέσα από την οποία επιλύνονται πολλαπλές απορίες
- Το άτομο μαθαίνει περισσότερα για τον εαυτό του μέσα από τη συνύπαρξη με τους συμμαθητές
- Υπάρχει η δυνατότητα αποδοτικότερης και υγιούς σύγκρισης μεταξύ των μαθητών, γεγονός που μπορεί να αποτελέσει κίνητρο εξέλιξης
Θεωρητικά, θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής βοηθητικής διδασκαλίας σε ένα καθεστώς επαρκούς βασικής σχολικής διδασκαλίας. Σε μία κοινωνία με αυξημένο βιοτικό επίπεδο θα μπορούσαμε να στηρίζουμε τις επιλογές μας βάσει προσωπικών προτιμήσεων και πεποιθήσεων. Οι μαθητές και οι γονείς τους, θα έπρεπε να επιλέγουν το είδος της βοηθητικής διδασκαλίας που ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες και στα χαρακτηριστικά του εκάστοτε μαθητή. Κάτι τέτοιο είναι πλέον εφικτό για ένα περιορισμένο αριθμό πολιτών.
Η ανεπάρκεια της δημόσιας εκπαίδευσης, η οποία καθιστά την εξωσχολική διδασκαλία αναγκαιότητα και όχι μόνο προϋπόθεση, δεν είναι ένα φαινόμενο αισθητό μόνο στην Ελλάδα. Σε παγκόσμια κλίμακα, οι μαθητές που επιτυγχάνουν την είσοδό τους στα πανεπιστήμια δαπανούν τεράστια χρηματικά ποσά, τόσο για την ακαδημαϊκή προετοιμασία τους, όσο και για τη μετέπειτα φοίτησή τους. Συμπεραίνουμε, ότι στις μέρες μας η παιδεία έχει πάψει να είναι ελεύθερο και δωρεάν αγαθό και έχει γίνει κτήμα που μάλλον «μεταβιβάζεται» κληρονομικά. Η εκπαίδευση, δυστυχώς, είναι «λίγη» για τους «πολλούς» και «πολύ» για τους «λίγους».
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:
“The benefits of group work” Ανακτήθηκε από: https://www.le.ac.uk/oerresources/ssds/studyskills/page_85.htm
The Differences Between Classroom Teaching and Private Tutoring