Ο τρόπος λειτουργίας της εκπαίδευσης στην Κατοχή

κατοχή
Πηγή εικόνας: ipaidia.gr

 

Αδιαμφισβήτητα, η περίοδος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου αποτελεί μια από τις πιο μελανές περιόδους στην παγκόσμια ιστορία. Στην Ελλάδα, η κατοχή διήρκησε από τον Απρίλιο του 1941 και τελείωσε τον Οκτώβριου του 1944. Ένας από του τομείς που δέχτηκε τεράστιο πλήγμα ήταν η εκπαίδευση.

Όταν ξεκίνησε ο ελληνοιταλικός πόλεμος τον Οκτώβριο του 1940, η σχολική χρονιά διακόπηκε. Η λειτουργία των σχολείων τα χρόνια της κατοχής γινόταν με διακοπές ή ξεκινούσαν αργότερα ή σταμάτησε οριστικά, εξαιτίας της εμπόλεμης κατάστασης. Οι δωσίλογες κυβερνήσεις, επειδή θεωρούσαν πως τα σχολεία και τα πανεπιστήμια μπορεί να μετατρέπονταν σε αντιστασιακά κέντρα εναντίον των δυνάμεων του Άξονα, καθυστερούσαν την έναρξη της σχολικής χρονιάς και περιόριζαν τη διάρκεια της. Ενδεικτικά, είναι γνωστό ότι το 1940-1941 η σχολική χρονιά διήρκησε τρεις μήνες, ενώ το σχολικό έτος 1941-1942 περίπου 20-25 μέρες.

Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, πολλά σχολεία επιτάχθηκαν από τις δυνάμεις του Άξονα και χρησιμοποιήθηκαν για δικές τους εργασίες. Ειδικότερα, σύμφωνα με τεκμήρια του περιοδικού «Διδασκαλικό Βήμα», οι κατακτητές επιτάξανε 8.345 σχολικά κτίρια και από αυτά μόνο 719 έμειναν απείραχτα. Πολλά κάηκαν ή καταστράφηκαν από βομβαρδισμούς κι άλλα έμειναν χωρίς εξοπλισμό.

Σχετικά με τους εκπαιδευτικούς, πολλοί έχασαν τη ζωή τους στην Αλβανία, άλλοι φυλακίστηκαν και άλλοι εντάχθηκαν στην Αντίσταση. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί, όπως και όλοι οι πολίτες, ήρθαν αντιμέτωποι με την πείνα. Αρκετοί μετατέθηκαν μετά τον πρώτο χειμώνα, προς τις μεγάλες πόλεις για να λύσουν το επισιτιστικό τους πρόβλημα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, τα σχολεία της επαρχίας να μην λειτουργούν εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Επιπλέον, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθούν τις αποφάσεις και τις εντολές της δωσίλογης κυβέρνησης.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα βιβλία που διδάσκονταν και τα μαθήματα ελέγχονταν από τις δυνάμεις κατοχής και υποβάλλονταν σε λογοκρισία, ώστε να είναι σύμφωνα με τις απόψεις τους. Μερικοί εκπαιδευτικοί προσπάθησαν μέσα από τα μαθήματα όσο μπορούσαν να κρατήσουν ζωντανή τη θέληση για απελευθέρωση.

Η εκπαίδευση αποτελούνταν από τετρατάξιο δημοτικό, εξατάξιο γυμνάσιο και διτάξιο λύκειο. Η βασική λειτουργία των δημοτικών σχολείων ήταν να απασχολήσουν τα παιδιά, αντί να τους παρέχουν γνώση και μόρφωση. Στο γυμνάσιο, πολλοί μαθητές έπαιρναν μέρος στην αντίσταση και γίνονταν μέλη των οργανώσεων. Η μεγαλύτερη οργάνωση από άποψης συμμετοχής και δραστηριότητας  ήταν η ΕΠΟΝ. Οι μαθητές έλαβαν μέρος σε όσες διαδηλώσεις έγιναν κατά τη διάρκεια της κατοχής και αρκετοί από αυτούς βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν και εκτελέστηκαν.

Σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η λειτουργία των πανεπιστημίων ήταν προβληματική και όχι συνεχής. Τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ήταν το το Αριστοτέλειο, η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και η Πάντειος. Οι καθηγητές κρίνονταν για να εξεταστεί αν επηρέαζαν τους φοιτητές ως προς την Αντίσταση. Πολλοί από τους φοιτητές συμμετείχαν στην αντίσταση με ποικίλους τρόπους. Για παράδειγμα, διακινούσαν παράνομο υλικό, έπαιρναν μέρος σε αντιστασιακές ενέργειες και αρκετοί έγιναν αντάρτες.

Οι αντάρτες είχαν οργανώσει καλύτερη την εκπαίδευση στο βουνό, δημιουργώντας δημοτικά και γυμνάσια στα οποία δίδασκαν αντάρτες εκπαιδευτικοί.

Advertising

Η εκπαίδευση δέχτηκε μεγάλο πλήγμα αλλά προσπάθησε να λειτουργεί παρά τις δυσκολίες, όσο το επέτρεπαν οι καταστάσεις.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:

Η Παιδεία στην Αντίσταση. Ανακτήθηκε από https://ilioupoli.gr/mea-nea/i-paideia-stin-antistasi

Γιαννάκου Αθηνά & Συμεωνίδου Νικολέττα, Η εκπαίδευση από τη δικτατορία Μεταξά έως τον Εμφύλιο Πόλεμο (1936-1950): μια ιστορική έρευνα, ανέκδοτη πτυχιακή εργασία, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Αλεξανδρούπολη 2014.

Advertising

Καλεράντε Ευαγγελία, Παιδεία στα χρόνια της δικτατορίας 1936-1940, Εκδόσεις Γρηγόρης, Αθήνα 2016.

 

Γεια σας!! Είμαι φιλόλογος, απόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Αγαπώ την εκπαίδευση, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, την ιστορία, τον εθελοντισμό και τα ταξίδια. Μου αρέσει η αρθρογραφία,γιατί είναι ένας όμορφος τρόπος για να συλλογιζόμαστε και να μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας. Η φράση που με εκφράζει περισσότερο είναι του Σόλωνα: «Γηράσκω αεί διδασκόμενος» .

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Αναδρομή στην ιστορία του γυμνισμού

Είναι επαναστατική πράξη ο γυμνισμός; Είναι μόδα; Είναι τρόπος ανάγκης για ένωση με τη φύση;…

Πολιτισμός

Πέντε σπουδαίες γυναίκες θεωρητικοί

  Είναι αναμφίβολο γεγονός ότι ανέκαθεν στο γραμματειακό corpus της φιλοσοφικής και ευρύτερα θεωρητικής σκέψης…

Πολιτισμός

Ιστορία του καρπουζιού

Ίσως κανένα άλλο φρούτο δεν έχει ταυτιστεί τόσο με το καλοκαίρι όσο το καρπούζι. Δροσιστικό…

Πολιτισμός

Η Ιστορία της Ελληνικής LGBTQ+ Κοινότητας

Η ιστορία της ελληνικής LGBTQ+ κοινότητας είναι μια πλούσια και πολυδιάστατη ιστορία, που ξεκινά από…

Πολιτισμός

Αλεξάνδρεια 2025: Η μουσική γιορτή που δίνει ζωή και παλμό στην καρδιά του δήμου!

Ο Δήμος Αλεξάνδρειας σας προσκαλεί σε μία σειρά συναυλιών γεμάτων ρυθμό, μελωδία και χαμόγελα, που…

Πολιτισμός

Ιστορία της μουστάρδας

Μαρινάδες, γευστική προσθήκη σε κάθε είδους σάντουιτς, ντρέσινγκ για σαλάτες, η μουστάρδα έχει πολλαπλούς ρόλους.…

Πολιτισμός

Ελληνικά νησιά που πήραν το όνομά τους από φυτά

  Ήλιος που καψαλίζει το δέρμα, αύρα θαλασσινή, αλμύρα και μυρωδιές από ποικίλη βλάστηση στον…