Η Βυζαντινή Αθήνα

Πλάκα. Οδός Επιχάρμου. Ο Ναός του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, Πηγή : Η Αθήνα του 19ου και 20ου αιώνα / Athens photo gallery

Η Βυζαντινή Αθήνα: Από την ύστερη αρχαιότητα στη μεσαιωνική πόλη

Η Βυζαντινή Αθήνα υπήρξε ένα ιστορικό παλίμψηστο, όπου η κλασική αρχαιότητα συνάντησε τη νέα χριστιανική ταυτότητα. Η Βυζαντινή Αθήνα διατήρησε για αιώνες την αίγλη του αρχαίου παρελθόντος, ενώ ταυτόχρονα μεταμορφωνόταν σε μια πόλη που αντανακλούσε τις αλλαγές της αυτοκρατορίας. Η Βυζαντινή Αθήνα συχνά παρουσιάζεται στη βιβλιογραφία ως παρηκμασμένη και απομονωμένη, όμως τα αρχαιολογικά ευρήματα, οι πηγές και οι μαρτυρίες δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα, όπου η πόλη διατηρούσε κοινωνική και οικονομική ζωή παρά τις δυσκολίες (Kondyli, 2017).

Οι πηγές για την κατανόηση της βυζαντινής Αττικής

Η μελέτη της Αττικής κατά τη βυζαντινή περίοδο στηρίζεται σε πλήθος πηγών: διπλωματικά και παπικά έγγραφα, επιγραφές, επισκοπικούς καταλόγους, κατηχήσεις, αλλά και περιηγητικά κείμενα. Οι χρονογραφίες αποτυπώνουν σημαντικά γεγονότα, ενώ τα αρχαιολογικά μνημεία και οι ανασκαφές παρέχουν την υλική απόδειξη της ζωής στην πόλη. Οι νεότερες τοπογραφικές αποτυπώσεις και χάρτες βοηθούν να σχηματιστεί μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την οικιστική εξέλιξη της περιοχής.

Κομβικό έργο υπήρξε η έκδοση Tabula Imperii Byzantini (Τόμος Α΄) το 1976 από τους Johannes Koder και Friedrich Hild, που συνδύασε ιστορικά, αρχαιολογικά και τοπογραφικά δεδομένα για την Αττική (Palanca, A. C. et al., 1995). Ο Χρήστος Μπούρας μελέτησε την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία της μεσοβυζαντινής Αθήνας, ενώ οι επιστολές του μητροπολίτη Μιχαήλ Χωνιάτη περιέγραψαν την κοινωνικοπολιτική μεταμόρφωση της πόλης τον 12ο και 13ο αιώνα. Σημαντική θεωρείται και η επιστολογραφία του Συνέσιου του Κυρηναίου, που δίνει πληροφορίες για την ύστερη αρχαιότητα. Όλα αυτά τα τεκμήρια νεώτερα αλλά και παλαιότερα, καταδεικνύουνν ότι η Αθήνα παρέμενε ζωντανός οργανισμός της αυτοκρατορίας, παρά την έλλειψη ορατότητά της.

Από την ύστερη αρχαιότητα στο Βυζάντιο

Μετά τον 4ο αιώνα, η Αττική εντάχθηκε στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, υπό το διοικητικό πλαίσιο που είχε καθιερώσει ο Διοκλητιανός (Hild, F. and Koder, J. 1976). Η Αθήνα, αν και περιφερειακή πόλη, διατήρησε αρχικά τη σημασία της. Η πληθώρα των αρχαιολογικών ευρημάτων μαρτυρούν ότι ο Μέγας Κωνσταντίνος έλαβε μέτρα ενίσχυσης της διοικητικής δομής της πόλης, που στόχευαν κυρίως στη συντήρηση δημόσιων υποδομών που αντανακλούσαν ακόμα την αίγλη της σπουδαίας πόλης.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η πόλη αναπτυσσόταν γύρω από την Ακρόπολη, με την αρχαία θρησκεία να διατηρεί ισχυρή παρουσία, γεγονός που οφειλόταν στη γεωγραφική απόσταση από την Κωνσταντινούπολη (Γκιολές, Ν, 1998). Σταδιακά, όμως, χτίστηκαν οι πρώτες χριστιανικές βασιλικές, και τα μεγάλα αρχαία οικοδομήματα μετατράπηκαν σε χριστιανικούς ναούς. Ο Παρθενώνας χριστιανοποιήθηκε στα τέλη του 5ου αιώνα, το Ερέχθειο στα τέλη του 6ου, ενώ ο ναός του Ηφαίστου και η Αρχαία Αγορά ακολούθησαν τον 7ο αιώνα.

Η Βυζαντινή Αθήνα: Διοικητικές αλλαγές και κοινωνικές μεταμορφώσεις

Με τη σύσταση των Θεμάτων, η Αττική απέκτησε στρατιωτικό χαρακτήρα. Αυτή η αλλαγή επέφερε βαθιές επιπτώσεις στην αστική και οικονομική ζωή της Αθήνας. Η δημογραφική συρρίκνωση και η οικονομική κάμψη οδήγησαν στη μετατροπή της πόλης σε περιτειχισμένο οικισμό, σύμφωνα με το μεσαιωνικό μοντέλο.

Παρά την πτώση, η πόλη δεν κατέρρευσε. Νομισματικά ευρήματα στην Αρχαία Αγορά δείχνουν δραστηριότητα ακόμα και τον 7ο αιώνα. Κατά τον 8ο και 9ο αιώνα, αναδεικνύεται μια αριστοκρατική τάξη τοπικού χαρακτήρα, ενώ η λήξη των εικονομαχιών φέρνει σημάδια ανάκαμψης με την ανέγερση νέων εκκλησιών. Στον 12ο και 13ο αιώνα, οι Κατηχήσεις του Μιχαήλ Χωνιάτη αποτυπώνουν τις δυσκολίες που επέφεραν οι επιδρομές Νορμανδών και Βουλγάρων, οι οποίες συνέβαλαν στον οικονομικό μαρασμό της πόλης.

Αρχαιολογικές ανασκαφές και η εικόνα της πόλης

Μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, η ανασκαφή της Αρχαίας Αγοράς από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών (1931) αποκάλυψε κλασικά μνημεία, αλλά ταυτόχρονα έφερε στο φως και σημαντικά βυζαντινά ευρήματα. Παρότι το ενδιαφέρον ήταν στραμμένο στην κλασική περίοδο, καταγράφηκαν μεθοδικά και τα βυζαντινά στρώματα, αφήνοντας πολύτιμο αρχείο για την κατανόηση της μεσαιωνικής πόλης. Τα βυζαντινά αρχαιολογικά ευρήματα δεν αποτελούσαν προτεραιότητα των ανασκαφών, ωστόσο οι ανασκαφείς καταγράφουν τις ευρήματα των ανωτέρων στρωμάτων χωρίς να καταστρέφουν τα κατώτερα, προκειμένου να αναδείξουν τα κλασικά ευρήματα (Kondyli, 2017).

Advertising

Καθημερινή ζωή και κατοικία της Βυζαντινής Αθήνας

Τα σπίτια της Βυζαντινής Αθήνας ήταν συνήθως μικρά, μονόχωρα, και πολλές φορές προσαρμοσμένα πάνω σε αρχαίες δομές. Συχνά επεκτείνονταν εις βάρος των δρόμων, δημιουργώντας δρομάκια στενά και ακανόνιστα. Τα ισόγεια χρησιμοποιούνταν για αποθήκες, εργαστήρια ή χώρους ζώων, ενώ οι επάνω όροφοι για κατοικία. Οι αυλές και οι μικροί κήποι ήταν κοινά στοιχεία. Η λιτή διακόσμηση και η ανακύκλωση δομικών υλικών υποδηλώνουν προσαρμογή σε δύσκολες συνθήκες. Η πλειονότητα των κτισμάτων που κατασκευάζονταν κατά τους βυζαντινούς χρόνους, κατασκευάζονται μέσω της επαναχρησιμοποίησης των οικοδομικών υλικών από υποδομές της αρχαιότητας και των ελληνιστικών χρόνων που εντοπίζονταν μέσα στην πόλη.

Η Βυζαντινή Αθήνα
Βυζαντινή Οικία της Αρχαίας Αγοράς με επαχρησιμοποίηση υλικών , Πηγή : Παρουσίαση Φωτεινής Κονδύλης

Η οικονομία και τα επαγγέλματα της Βυζαντινής Αθήνας

Η οικονομία της πόλης συνδεόταν στενά με τη βιοτεχνία και την αγροτική παραγωγή. Μαρτυρείται η ύπαρξη περιοχών με συγκέντρωση εργαστηρίων, όπως το Κοχυλάριο με τα βαφεία. Ανασκαφικά δεδομένα αποκαλύπτουν κεραμικά εργαστήρια, μύλους και εργαστήρια μεταλλουργίας (Kondyli, F. and Anderson, B., 2023). Το κράτος φρόντιζε να υποστηρίζει τους τεχνίτες, διασφαλίζοντας την αποκλειστική τους απασχόληση με το επάγγελμα, γεγονός που ενίσχυσε την οικογενειακή κληρονομικότητα των επαγγελμάτων. Η υφαντική αναδείχθηκε σε σημαντική βιοτεχνία της μεσαιωνικής περιόδου, παρότι αρχαιολογικά κατάλοιπα δεν έχουν διασωθεί.

Αγροτική παραγωγή και ύπαιθρος στην Βυζαντινή Αθήνα

Η Βυζαντινή Αθήνα διατηρούσε στενούς δεσμούς με την αγροτική παραγωγή της Αττικής. Σιτηρά, ελαιόλαδο, κρασί, μέλι και κερί αποτελούσαν βασικά προϊόντα, ενώ ο ρητινίτης οίνος είχε ζήτηση ήδη από τον 12ο αιώνα. Υπήρχε επίσης τάξη ευκατάστατων αγροτών, οι βοϊδάτοι, που μπορούσαν να συντηρούν μεγάλα κοπάδια.

Οι αγροτικοί οικισμοί εντοπίζονταν σε πλαγιές λόφων και περιφερειακές διαδρομές, όπως στις Αχαρνές ή στις οδούς  που συνέδεεαν την πόλη με τον Πειραιά. Οι εκκλησίες και τα νεκροταφεία στις αγροτικές περιοχές αυτές δείχνουν τη διαχρονική συνέχεια της θρησκευτικής ζωής.

Advertising

Η διαχρονική σημασία της Βυζαντινής Αθήνας

Η Βυζαντινή Αθήνα δεν ήταν απλώς μια σκιά του αρχαίου της μεγαλείου, αλλά μια πόλη που προσαρμοζόταν στις ιστορικές και κοινωνικές αλλαγές. Παρά τις δυσκολίες, η πόλη διατήρησε κοινωνική ζωή, παραγωγή και πολιτιστική παρουσία. Η μελέτη της, μέσα από τις πηγές, τα μνημεία και τις ανασκαφές, αποκαλύπτει έναν τόπο που συνέχισε να αποτελεί ζωντανό κομμάτι του βυζαντινού κόσμου.

Η Βυζαντινή Αθήνα
Ενδεικτική περίπτωση ναού των Βυζαντινών χρόνων. Η Παναγία Γοργοεπήκοος. Αθήνα, 1887 Πηγή : Alfred-Nicolas Normand

Πηγές Άρθρου

Γκιολές, Ν. (1998). Παλαιοχριστιανική Τέχνη. Ναοδομία. Αθήνα : Ιδιωτική Έκδοση

Hild, F. and Koder, J. (1976). Hellas und Thessalia. Denkschriften der philosophisch-historischen Klasse, 125: Austrian Academy of Sciences Press

Kondyli, F. (2017) . Rural lives and landscapes in late Byzantium: Art, archaeology, and ethnography by Sharon E.j. gerstel, Journal of modern Greek studies

Advertising

Kondyli, F. and Anderson, B. (eds.) . (2023). The byzantine neighbourhood: Urban space and political action. London, England: Routledge.

Palanca, A. C., Plácido, D., & Sánchez-Palencia, F. J. (1995). Tabula Imperii Romani. Studia Historica. Historia Antigua13.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Τα πρώτα σχολικά εγχειρίδια στην Ελλάδα (1830-1900)

Όλοι θυμόμαστε το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς και την αίσθηση, όταν παίρναμε τα καινούρια…

Πολιτισμός

Η κλοπή της Μόνα Λίζα και οι βανδαλισμοί της

Η Μόνα Λίζα δε χρειάζεται συστάσεις. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς πίνακες του κόσμου.…

Πολιτισμός

Εικαστικό φθινόπωρο: οι εκθέσεις που αναμένουμε

Σε καλλιτεχνική διάθεση η χώρα και το φθινόπωρο του 2025 Έφτασε η πιο καλλιτεχνική εποχή…

Πολιτισμός

Βερισμός: ένα ταξικό καλλιτεχνικο κίνημα

Είναι γεγονός πως η Ευρώπη από την καλλιτεχνική περίοδο της Αναγέννησης και ύστερα, διαπνεόμενη από…

Πολιτισμός

Μία ματιά στην αθηναϊκή δημοκρατία

«Το πολίτευμα που έχουμε σε τίποτα δεν αντιγράφει τα ξένα πολιτεύματα. Αντίθετα, είμαστε πολύ περισσότερο…

Πολιτισμός

Κίρρα: το αρχαίο επίνειο των Δελφών

Ο ιερός τόπος των Δελφών αποτελούσε πάντα πόλο έλξης πιστών. Το μαντείο των Δελφών ήταν…

Πολιτισμός

Πίνακες εμπνευσμένοι από τα Ομηρικά Έπη

Τα Ομηρικά Έπη έχουν επηρεάσει κατά καιρούς την τέχνη. Γλυπτά και πίνακες έχουν πολλές φορές…