Η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας

Η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας
Πηγή εικόνας: https://www.linkedin.com/pulse/first-escalator-its-little-known-inventor-who-ahead-his-john-fenzel

Η κυλιόμενη σκάλα την οποία πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν καθημερινά ανά τον κόσμο αποτελεί ένα πρακτικό μέσο μεταφοράς των ανθρώπων σε εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια, πλοία κτλ. Αποτελείται από μία αλυσίδα συνδεδεμένων σκαλοπατιών που κινείται με την βοήθεια ενός ηλεκτρικού κινητήρα. Η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας ξεκινάει το 1891 όταν εφευρέθηκε από τον Τζέσι Γουίλφορντ Ρίνο. Χρησιμοποιήθηκε σε ένα θεματικό πάρκο της Νέας Υόρκης ως μορφή διασκέδασης και όχι ως τρόπος μεταφοράς, όπως συμβαίνει στις μέρες μας. Η εφεύρεση είχε μεγάλη επιτυχία για την εποχή και ονομάστηκε «επικλινής ανελκυστήρας». Πάνω από 75.000 επισκέφτηκαν το πάρκο για να την δουν. Ο Τζέσι Ρίνο έβλεπε την εφεύρεση του ως το μέλλον της μεταφοράς των ανθρώπων. Παρόλα αυτά, η σκάλα ήταν αρκετά αργή ανέβαζε τους ανθρώπους περίπου δύο μέτρα μόνο και μόνο για να κατέβουν περπατώντας από την άλλη πλευρά. 

 

Το πρόβλημα

Η εφεύρεση του Τζέσι Ρίνο αντιμετώπιζε ακόμα ένα πρόβλημα. Μία παρόμοια σκάλα τοποθετήθηκε μετά από κάποια χρόνια σε ένα εμπορικό κέντρο της Αγγλίας. Η διαδρομή αναστάτωνε τόσο τον κόσμο και για αυτό στην κορυφή της σκάλας τους προσέφεραν μπράντι και αρωματικά άλατα για να τους ανακουφίσουν. Το πρόβλημα ήταν ότι τόσο σε αυτή την σκάλα στο θεματικό πάρκο της Νέα Υόρκης όσο και σε αυτή στο εμπορικό κέντρο της Αγγλίας δεν υπήρχαν σκαλοπάτια. Στην ουσία αποτελούσε ένα κυλιόμενο διάδρομο με κλίση 25 μοιρών που ανάγκαζε τους ανθρώπους να στέκονται ακίνητοι σε μία άβολη για τα πόδια τους θέση. 

 

Η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας
Πηγή εικόνας: https://pt.pinterest.com/pin/563018679676903/

Η λύση 

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η λύση σε αυτό το πρόβλημα δόθηκε από τον Τσαρλς Σίμπεργκερ ο οποίος αγόρασε την πατέντα από τον Ρίνο και την επανασχεδίασε προσθέτοντας σκαλοπάτια. Όμως και αυτή η εφεύρεση αντιμετώπιζε μερικά προβλήματα. Στο τέλος της σκάλας όταν γύριζαν στα σκαλοπάτια δημιουργούσαν ένα μεγάλο κενό που ήταν επικίνδυνο για τους αναβάτες. Ο Σίμπεργερ για να αποτρέψει μελλοντικά ατυχήματα σχεδίασε τη σκάλα ώστε το τέλος της να έχει τριγωνικό σχήμα. Οι άνθρωποι έτσι, έπρεπε να φύγουν στρίβοντας αριστερά χωρίς να πλησιάσουν το κενό.

Η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας
Πηγή εικόνας: https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=140887

Για την πιο άνετη κατάβασή τους ζητήθηκε οι άνθρωποι στα δεξιά να μένουν ακίνητοι και αυτοί στα αριστερά να περπατούν ώστε να μην χτυπούν μεταξύ τους. Αυτόν τον κανόνα ακολουθούμε και στην σημερινή εποχή. Σε πολλές χώρες οι άνθρωποι στέκονται στα δεξιά ενώ σε άλλες όπως η Νέα Ζηλανδία και η Αυστραλία στέκονται στα αριστερά και περπατούν στα δεξιά. 

Σήμερα το τριγωνικό τέλος είναι αχρείαστο καθώς η λύση είναι πολύ πιο απλή. Τα σκαλοπάτια έχουν αυλακώσεις που εφάπτονται με τις ραβδώσεις μίας μεταλλικής χτένας (“comb plates”) που υπάρχει στην αρχή και στο τέλος της σκάλας.

 

Ο ρόλος των βουρτσών 

Advertising

Το σημείο ανάμεσα στην σκάλα και τα πλαϊνά τοιχώματα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο καθώς δημιουργείται ένα μικρό κενό που μπορεί να παγιδεύσει αντικείμενα. Για αυτό τον λόγο προστέθηκαν οι βούρτσες στο πλάι ώστε να λειτουργούν σαν μαλακό προστατευτικό φράγμα που εμποδίζει τέτοια ατυχήματα αποτρέποντας βλάβες.

Συνοψίζοντας, η ιστορία της κυλιόμενης σκάλας ξεκίνησε διαφορετικά και κατέληξε, ύστερα από μεγάλο δρόμο, στις μέρες μας να χρησιμοποιείται για την μεταφορά των ανθρώπων, όπως είχε προβλέψει ο Ρίνο το 1891.

 


 

Πηγές: 

Utopiazone ( 3/09/2025) “Γιατί οι σκάλες έχουν βούρτσες;” Ανακτήθηκε από : https://utopiazone.gr/kosmos/giati-oi-kyliomenes-skales-echoyn-voyrtses/ ( Τελευταία πρόσβαση: 03/10/2025)

Advertising

Aolida (25/ 08/2021) “Ιστορία της κυλιόμενης σκάλας” Ανακτήθηκε από: https://gr.aolida-lift.com/info/history-of-the-escalator-60824430.html (Τελευταία πρόσβαση: 03/10/2025)

Veritasium (2025) “The Most Dangerous Escalator in Rome” Ανακτήθηκε από: https://www.youtube.com/watch?v=tZ8ehplVFp4&t=163s (Τελευταία πρόσβαση: 03/10/2025)

 

 

 

 

 

 

Είμαι φοιτήτρια ιστορίας και αρχαιολογίας. Λατρεύω τα βιβλία που δεν μπορείς να τα αφήσεις από τα χέρια σου καθώς και την μουσική στην οποία δεν μπορείς να αντισταθείς. Ασχολούμαι με την συγγραφή ερασιτεχνικά και γράφω για θέματα που μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η Σαλαμίνα της Κύπρου και η ιστορία της

Η Σαλαμίνα της Κύπρου βρίσκεται στον Δήμο Αμμοχώστου και ήταν μία από τις σημαντικότερες πόλεις-…

Πολιτισμός

Ιδανικός αριθμός μαθητών ανά τάξη

Η δύναμη της μικρής τάξης Ποιος είναι ο ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια τάξη; είναι…

Πολιτισμός

Χρύσα και Ξενάκης: Μινιμαλισμός στο Παρίσι

  Χρύσα και Ξενάκης: Μινιμαλισμός στη σύγχρονη τέχνη  Η Συλλογή Pinault, σε συνεργασία με άλλες…

Πολιτισμός

Λόφος Παπούρα: Ο Δίας και η αρχαία αστρονομία

Από το 1980 στην Κρήτη και πιο συγκεκριμένα έξω από την περιοχή Αρχάνες στο Καστέλλι…

Πολιτισμός

Αρχαία ελληνικά αγάλματα που έχουν χαθεί

Πολλά αρχαία ελληνικά αγάλματα έχουν χαθεί με το πέρασμα του χρόνου. Έχουμε μάθει για αυτά…

Πολιτισμός

Παιδικό Μουσείο και Μουσείο Παιδιού και Παιχνιδιού Θεσσαλονίκης

Η Θεσσαλονίκη φιλοξενεί δύο ιδιαίτερους χώρους αφιερωμένους στα παιδιά και το παιχνίδι: το Παιδικό Μουσείο…

Πολιτισμός

Τα Δημήτρια: Η Θεσσαλονίκη γιορτάζει

Κάθε Οκτώβρη η συμπρωτεύουσα ετοιμάζεται, στολίζεται και υποδέχεται το ετήσιο φεστιβάλ πολιτισμού, μουσικής και κάθε…