Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου: Τέχνη και ιστορία

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου
Πηγή φωτογραφίας: gsee.gr

Η τέχνη δεν είναι απλώς διακοσμητική· αποτελεί καθρέφτη μιας κοινωνίας που συχνά αρνείται να κοιτάξει τον εαυτό της. Είναι ο χώρος όπου η ανθρώπινη εμπειρία αποτυπώνεται γυμνή, χωρίς ωραιοποιήσεις, με τα σώματα, τα βλέμματα, τις λέξεις, τα χρώματα και τα υλικά να μετατρέπονται σε φορείς ισχυρών κοινωνικών μηνυμάτων. Σε έναν κόσμο όπου η έμφυλη βία — ενδοοικογενειακή, σεξουαλική, ψυχολογική, οικονομική ή θεσμική — υπήρξε για δεκαετίες μια αθέατη πραγματικότητα πίσω από κλειστές πόρτες, η τέχνη λειτούργησε ως η πρώτος φάρος αφύπνισης. Ενώ οι γυναίκες σιωπούσαν και η κοινωνία εθελοτυφλούσε, η καλλιτεχνική δημιουργία υψωνόταν ως δημόσια κραυγή, αποτυπώνοντας την οδύνη που παρέμενε στο σκοτάδι. Πολύ πριν ενεργοποιηθούν οι θεσμοί και οι νόμοι, καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες έδωσαν εικόνα και υπόσταση σε αυτό που πολλοί γνώριζαν αλλά ελάχιστοι ομολογούσαν: ότι η βία κατά των γυναικών είναι βαθιά ριζωμένη και απαιτεί συλλογική δράση. Στο πλαίσιο αυτό η εικαστική δημιουργία συνέβαλε στην κοινωνική ευαισθητοποίηση και η πολιτισμική αυτή αφύπνιση συνδέθηκε με τον δρόμο προς την καθιέρωση της 25ης Νοεμβρίου ως ημέρας μνήμης και αντίστασης απέναντι στην έμφυλη βία.

Από τις αδελφές Mirabal στην παγκόσμια κινητοποίηση

Η ιστορία της καθιέρωσης της 25ης Νοεμβρίου ως Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών ξεκινά στη Δομινικανή Δημοκρατία. Οι αδελφές Mirabal, Patria, Minerva και María Teresa, αντιστάθηκαν στη δικτατορία του Rafael Trujillo και πλήρωσαν με τη ζωή τους την εναντίωσή τους. Στις 25 Νοεμβρίου 1960 δολοφονήθηκαν άγρια από άνδρες του καθεστώτος, σε εκτέλεση που παρουσιάστηκε ως τροχαίο δυστύχημα, αλλά ήταν πράξη πολιτικής και έμφυλης βίας. Η ημερομηνία αυτή άναψε τη σπίθα ενός κινήματος: τη δεκαετία του ’80 οι φεμινιστικές οργανώσεις της Λατινικής Αμερικής άρχισαν να τιμούν αυτή την ημέρα, και το 1999 ο ΟΗΕ την υιοθέτησε ως επίσημη ημέρα δράσης. Έκτοτε, η 25η Νοεμβρίου λειτουργεί ως υπενθύμιση ότι η έμφυλη βία είναι παγκόσμιο φαινόμενο και απαιτεί διαρκή επαγρύπνηση, ενώ παράλληλα η τέχνη παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εγρήγορση.

Η τέχνη ως μορφή καταγγελίας

Η τέχνη πάντα σχολίαζε τους τρόπους εξουσίας και τα κοινωνικά φαινόμενα. Από τις μορφές που σιωπούν στους πίνακες του μεσαίωνα έως τις γυναίκες-σύμβολα της βίας και της καταπίεσης στον 19ο αιώνα, οι δημιουργοί ανέδειξαν την ανθρώπινη οδύνη. Ωστόσο, κυρίως από τον 20ό αιώνα και έπειτα η τέχνη στράφηκε ανοικτά στην καταγγελία της έμφυλης βίας. Στη δεκαετία του ’70, φεμινιστικές καλλιτέχνιδες όπως η Ana Mendieta, η Carolee Schneemann, η Valie Export, η Jenny Holzer και η Barbara Kruger χρησιμοποίησαν τα σώματά τους, τις λέξεις και τις εικόνες για να αποκαλύψουν τη σιωπή, τον φόβο, την καταπίεση. Για παράδειγμα, η σειρά “Silueta” της Mendieta άφηνε το αποτύπωμα του γυναικείου σώματος στο έδαφος, σαν σκηνή εγκλήματος, και με αυτό τον τρόπο ενίσχυε την εικόνα της πάλης μεταξύ σώματος και κοινωνίας.

Εκθέσεις που άλλαξαν τον δημόσιο λόγο

 «A Cry for Justice» — η παγκόσμια κραυγή

Μια σειρά εκθέσεων στις ΗΠΑ, το Μεξικό και την Ευρώπη κατά τη δεκαετία του ’90 επικεντρώθηκε στις γυναικοκτονίες της Ciudad Juárez, όπου εκατοντάδες γυναίκες εξαφανίζονταν ή δολοφονούνταν σε συνθήκες πλήρους ατιμωρησίας. Καλλιτέχνιδες όπως η Teresa Margolles χρησιμοποίησαν σοκαριστικά υλικά,  ρούχα θυμάτων, σκόνη από σημεία εγκλήματος, ακόμα και νερό από νεκροτομεία,  για να δείξουν ότι οι γυναικείες απώλειες δεν είναι απλά στατιστικά στοιχεία αλλά ζωές που διακόπηκαν. Οι εκθέσεις αυτές προσέλκυσαν διεθνή προσοχή σε ένα πρόβλημα που μέχρι τότε αντιμετωπιζόταν ως «τοπικό», και η τέχνη πέτυχε κάτι που δεν είχαν καταφέρει ούτε οι δημοσιογράφοι ούτε οι δικαστικές αρχές: να προκαλέσει παγκόσμια κατακραυγή.

 «The Clothes We Wear» — Η σπουδαιότητα του καθημερινού ενδύματος

Πολλές σύγχρονες εκθέσεις βασίζονται στο ρούχο ως φορέα μνήμης: το παντελόνι, η φόρμα, το παιδικό φόρεμα που φορούσε μια γυναίκα τη στιγμή της επίθεσης. Τέτοιες εκθέσεις όπως το “What Were You Wearing?”  παρουσιάζουν τα ενδύματα ως σιωπηλές κραυγές. Εδώ το μήνυμα είναι σαφές: η βία δεν προκαλείται από το θύμα. Τα έργα αυτά έχουν ταξιδέψει από πανεπιστήμια σε μουσεία και λειτουργούν ως ισχυρά εκπαιδευτικά εργαλεία.

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου
Φοιτητές και μέλη της κοινότητας περπατούν ανάμεσα στα εκθέματα του Clothesline Project, που έλαβε χώρα στο Grande Ballroom στο πανεπιστήμιο Utah Valley. (Τρίτη, 22/10/ 2019). (Gabriel Mayberry, UVU Marketing)

«Feminist Avant-Garde» — ανατροπή  στην εικόνα της γυναίκας

Η μεγάλη έκθεση “Feminist Avant-Garde of the 1970s” που περιόδευσε σε Ευρώπη και Αμερική παρουσίασε έργα που αποδόμησαν τα στερεότυπα της γυναικείας ταυτότητας. Κάθε έργο, είτε φωτογραφία, είτε βίντεο  ανέδειξε ότι η βία δεν είναι μόνο σωματική, αλλά και πολιτισμική: οι εικόνες που βλέπουμε και τα πρότυπα που υιοθετούμε διαμορφώνουν κοινωνικές σχέσεις.

 «Ni Una Menos» — Η τέχνη ως δημόσια διαμαρτυρία

Το λατινοαμερικανικό κίνημα «Ni Una Menos» («Ούτε μία λιγότερη») δημιούργησε μια νέα μορφή δημόσιας τέχνης: μαζικές επιτελεστικές δράσεις στον δρόμο. Οι παρεμβάσεις με χιλιάδες γυναικεία παπούτσια, κόκκινα κατά προτίμηση, σε πλατείες έγιναν παντού παγκόσμιο σύμβολο των γυναικοκτονιών. Το έργο “Zapatos Rojos” της Elina Chauvet ενσωμάτωσε την καλλιτεχνική δημιουργία στην κοινωνική διεκδίκηση. Η εικόνα των άδειων παπουτσιών μετατράπηκε σε εικαστική γροθιά, υπενθυμίζοντας ότι πίσω από κάθε αριθμό υπάρχει μια απουσία.

Εκθέσεις στην Ελλάδα: Η τέχνη συναντά την κοινωνική αφύπνιση

Τα τελευταία χρόνια και η Ελλάδα έχει εντάξει δυναμικά στο πολιτιστικό της τοπίο δράσεις και εκθέσεις γύρω από την έμφυλη βία. Εκθέσεις όπως «Δεν είμαι μόνη» αξιοποίησαν τη φωτογραφία  παρουσιάζοντας τα πρόσωπα επιζωσών  με τον σεβασμό που απαιτείται σε τέτοιες περιστάσεις. Μετά τις αποκαλύψεις της εποχής του #MeToo, αρκετά πολιτιστικά ιδρύματα διοργάνωσαν εκθέσεις και συζητήσεις που ανέδειξαν την ανάγκη για αναθεώρηση της σχέσης εξουσίας μέσα στον πολιτιστικό χώρο. Στην Αθήνα ο Δήμος Αθηναίων διοργάνωσε πέρυσι την «Orange Week» από τις 18 έως τις 25 Νοεμβρίου, με εκθέσεις, προβολές, καλλιτεχνικές παραστάσεις και ενημερωτικές δράσεις. Παράλληλα, δημόσιοι φορείς όπως το Υπουργείο Πολιτισμού και η Ελληνική Αστυνομία υλοποιούν ενημερωτικές καμπάνιες με στόχο την ευαισθητοποίηση και πρόληψη της βίας κατά των γυναικών.

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου
πηγη φωτογραφίας: unidir.org

 Γιατί η τέχνη έχει τόση δύναμη;

Η τέχνη μπορεί να κάνει ορατό το αόρατο, να δημιουργήσει συλλογική συναισθηματική εμπλοκή, να σπάσει ταμπού, να επιτρέψει σε επιζώσες να ακουστούν χωρίς να εκτεθούν, να μετατραπεί σε τελετουργία μνήμης και να κινητοποιήσει θεσμούς που διαφορετικά θα παρέμεναν αδρανείς. Όταν μια γυναίκα μιλά, συχνά αμφισβητείται. Όταν μιλούν εκατό έργα τέχνης ταυτόχρονα, η κοινωνία δεν μπορεί να συνεχίσει να αγνοεί.

 Η  τέχνη αλλάζει την ιστορία

Η καθιέρωση της 25ης Νοεμβρίου δεν ήταν μία τυπική πράξη του ΟΗΕ· ήταν το αποτέλεσμα δεκαετιών ακτιβισμού, καλλιτεχνικής δημιουργίας, φεμινιστικής θεωρίας και κοινωνικής διεκδίκησης. Οι αδελφές Mirabal έγιναν σύμβολο της πολιτικής και έμφυλης αντίστασης. Οι καλλιτέχνιδες σε όλο τον κόσμο έδωσαν εικόνα σε αυτή την αντίσταση. Τα κινήματα του δρόμου έδωσαν φωνή. Οι θεσμοί, με τη σειρά τους, αναγκάστηκαν να αναλάβουν δράση. Στον 21ο αιώνα η έμφυλη βία, μια από τις πιο διαδεδομένες και σιωπηρές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων , άρχισε πλέον να αναγνωρίζεται δημόσια. Το #MeToo, το Ni Una Menos, τα διεθνή φεμινιστικά φεστιβάλ, οι εκθέσεις που σαρώνουν μουσεία και πλατείες όλα συνθέτουν ένα νέο τοπίο κοινωνικής συνείδησης.

Η τέχνη από μόνη της δεν μπορεί να εξαλείψει τη βία. Μπορεί όμως να αναδείξει, να κινητοποιήσει, να διαπαιδαγωγήσει, να συγκλονίσει. Μπορεί να επιτρέψει σε μια κοινωνία να κοιταχτεί στον καθρέφτη χωρίς να αποστρέψει το βλέμμα. Σε μια εποχή όπου η γυναικοκτονία δεν είναι πια «άγνωστη λέξη», αλλά μια λέξη που στοιχειώνει πρωτοσέλιδα, η τέχνη έχει ζωτικό ρόλο: να θυμίζει ότι πίσω από κάθε περίπτωση βίας υπάρχει μια ιστορία, μια ζωή, ένα πρόσωπο. Η 25η Νοεμβρίου δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο ημερολόγιο. Είναι μια στιγμή συλλογικής μνήμης, αλλά και  υπόσχεσης ότι δεν θα γίνει η σιωπή ξανά κανόνας. Μάλιστα η τέχνη, σε όλες τις μορφές της, στέκεται πάντα αρωγός στο να κρατηθεί αυτή η υπόσχεση ζωντανή.

 

Πηγές:

Armani, E. (2017). «7 Artists Using Their Practice to Address Gendered and Sexual Violence». Ανακτήθηκε από: https://wam.umn.edu .( Τελευταία προβολή: 22/11/2025)

Ishii, S. (2021). «(Re)Marks of Abuse: Gender Violence in Art by Women of Colour». Ανακτήθηκε από: www.maifeminism.com.( Τελευταία προβολή: 22/11/2025)

#MeNow_MeToo: 1η Εκθεση Ευαισθητοποίησης για την «Έμφυλη Βία – Βία κατά των Γυναικών». Ανακτήθηκε από: https://antiviolence-net.eu .( Τελευταία προβολή: 22/11/2025).

Σπούδασα ΜΜΕ γιατί ο τομέας της επικοινωνίας με εξιτάρει και με συναρπάζει. Τα βιβλία είναι η διαρκής συντροφιά μου και αποτελούν έμπνευση για εμένα. Μέσα από τα άρθρα μου βρίσκω τον τρόπο να εκφράζομαι και να επικοινωνώ με το αναγνωστικό κοινό.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Γαλλική Μετα-κατοχή: Οι “Κουρεμένες”

Βρισκόμαστε στον Αύγουστο του 1944- έντεκα μήνες πριν την οριστική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου…

Πολιτισμός

Ξενάγηση στο μοναδικό μουσείο παγωτού στην Ελλάδα

Πώς ξεκίνησαν όλα Πριν από 70 χρόνια ιδρύθηκε η βιομηχανία «κρι-κρι», μια μάρκα ιδιαίτερα αγαπητή…

Πολιτισμός

Θρησκευτική οικονομία: Τα ιερά ως τράπεζες

Θρησκεία και χρήματα, μια σχέση που η σημερινή κοινωνία θεωρεί σύγχρονη. Τα κεριά, τα τάματα,…

Πολιτισμός

H Αποκατάσταση της Παναγίας των Παρισίων

Στις 15 Απριλίου 2019, στις 18:50, μια σφοδρή πυρκαγιά κατέστρεψε τις σοφίτες της Παναγίας των…

Πολιτισμός

Οι πιο βίαιοι και σκληροί μύθοι της αρχαιότητας

Η ελληνική μυθολογία περιλαμβάνει μια από τις πλουσιότερες συλλογές αφηγήσεων για τις ακραίες πτυχές της…

Πολιτισμός

ΒΙΒΟΝ: η πρώτη βιβλιοθήκη οίνου στην Ελλάδα

Η ΒΙΒΟΝ είναι η πρώτη βιβλιοθήκη οίνου στην Ελλάδα και εγκαινιάστηκε στις 9 Νοεμβρίου, που…

Πολιτισμός

Η gonzo δημοσιογραφία του Hunter Thompson

Απέναντι σ’ αυτούς που αντιπαραθέτουν τη λογοτεχνία με τη δημοσιογραφία, η πειραματική ακροβασία του Hunter…