Ο «μεσαίωνας» του 2017

Είναι γνωστός στους περισσότερους ο σάλος που προκλήθηκε από την πρωτοβουλία(;) των αναισθησιολόγων του Νοσοκομείου Σάμου, οι οποίοι αρνούνται να χορηγούν αναισθησία σε περιπτώσεις διακοπής κύησης, εκτός αν συντρέχει κάποιος σοβαρός ιατρικός λόγος. Μάλιστα.

μεσαίωνας

Από την πλευρά τους λοιπόν, αν και δεν υπάρχει μέχρι στιγμής επίσημη ανακοίνωση, οι αναισθησιολόγοι επικαλούνται το άρθρο 31 του Νόμου 3418/2005 (κώδικας ιατρικής δεοντολογίας) το οποίο  αναφέρει: «Ο ιατρός μπορεί να επικαλεσθεί τους κανόνες και τις αρχές της ηθικής συνείδησής του και να αρνηθεί να εφαρμόσει ή να συμπράξει στις διαδικασίες τεχνητής διακοπής της κύησης, εκτός εάν υπάρχει αναπότρεπτος κίνδυνος για τη ζωή της εγκύου ή κίνδυνος σοβαρής και διαρκούς βλάβης της υγείας της».

Βέβαια, θα έχουν ξεχάσει μάλλον τον Νόμο  1609/1986, σύμφωνα με τον οποίο «η μέριμνα για την προστασία της γυναίκας και την εξασφάλιση περίθαλψης σε οργανωμένες νοσηλευτικές μονάδες κατά την διακοπή της εγκυμοσύνης είναι υποχρέωση της πολιτείας».

Advertising

Advertisements
Ad 14

Είναι σαφές πως ένα τέτοιο γεγονός μας θυμίζει μεσαίωνα και ακόμα σαφέστερο πως οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι -το λιγότερο- απερίσκεπτοι. Το να αποφασίζει κάποιος για την υγεία μια γυναίκας και ιδιαίτερα σε τέτοιες ιδιαίτερα ψυχοφθόρες περιπτώσεις είναι απαράδεκτο. Οι αναισθησιολόγοι ισχυρίζονται βέβαια, πως κάτι τέτοιο γίνεται για ηθικούς λόγους. Η ηθική τους άραγε, μέχρι εκεί δύναται να φτάσει;

Γιατί οι συγκεκριμένοι κύριοι και κυρίες δε μιλούν για τη μεγαλύτερη αξία της ηθικής, που -κατά τη γνώμη μου- δεν είναι άλλη από την ελευθερία και τα δικαιώματα που έχει ο καθένας από εμάς πάνω στο σώμα του;

Η διακοπή της κύησης είναι αναμφίβολα μια δύσκολη απόφαση για κάθε γυναίκα που βρίσκεται σε μια τέτοια κατάσταση και πέρα από το τι πιστεύει ο καθένας σχετικά με το αν είναι ηθικό ή όχι, μεγαλύτερη σημασία έχει η υγεία και η ηρεμία ενός ανθρώπου.

Ένα θέμα σαν και αυτό δεν πρέπει να προβληθεί για να χωριστούμε -για άλλη μια φορά- σε άτομα που τάσσονται υπέρ της έκτρωσης ή κατά. Ο καθένας έχει τη δική του άποψη και τη δικιά του ηθική. Το μείζον ζήτημα είναι πως ό,τι κι αν πιστεύουμε, θα ήταν καλό να θεωρούμε ως πρωταρχική αξία την ελευθερία βούλησης του ατόμου και να σεβόμαστε τις επιλογές του. Ναι, ακόμα κι αν δεν συμφωνούμε με αυτές.

Advertising

Το σώμα είναι η ιδιοκτησία του καθενός. Εμείς παίρνουμε τις αποφάσεις που θεωρούμε ότι είναι σωστές και από εκεί και πέρα το ιατρικό προσωπικό καλείται να τις σεβαστεί και στη συνέχεια να κάνει τα πρέποντα, ώστε να είμαστε υγιείς. Πράγμα τόσο απλό, μα να που φτάσαμε να μη θεωρείται δεδομένο το 2017!

Πληροφορίες από newsbeast.gr

Φοιτήτρια της Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που κράτησε μόνο τη φιλοσοφία. Βολιώτισα, αλλά με μεγάλη αγάπη στη συμπρωτεύουσα. Εδώ και λίγα χρόνια δηλώνω ερωτευμένη με τη συγγραφή και την αρθρογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Μπαστέτ: Η θεά-γάτα της αρχαίας Αιγύπτου

Η αρχαία Αίγυπτος υπήρξε ένας από τους πιο εντυπωσιακούς πολιτισμούς της ανθρώπινης ιστορίας. Πέρα, όμως,…

Πολιτισμός

Kenneth Arrow: Η ανεφικτότητα της Δημοκρατίας

Η αναγωγή του Δημοκρατικού θεσμού στις εμβληματικές φιγούρες του Περικλή και του Κλεισθένη, κατακλύζει εύλογα…

Πολιτισμός

Το πρώτο Εικονικό Μουσείο Κλεμμένων Αντικειμένων

Το πρώτο Εικονικό Μουσείο Κλεμμένων Πολιτιστικών Αντικειμένων είναι online και σε αντίθεση με άλλα μουσεία,…

Πολιτισμός

Το μήλο στην παγκόσμια κουλτούρα

Το μήλο στην παγκόσμια κουλτούρα συμβολίζει όχι μόνο την υγεία, την καλή ζωή και την…

Πολιτισμός

Η έννοια της βιοπολιτικής στον Foucault

Η ανθρωπότητα περιερχόμενη σε μία θέση μάρτυρα είτε άλλοτε και ως δέκτη μίας θανατοπολιτικής πραγματικότητας…

Πολιτισμός

Η ιστορία του θαυμαστικού

  Οι ρίζες του θαυμαστικού Η ιστορία του θαυμαστικού συμβόλου είναι πολύ πιο βαθιά από…

Πολιτισμός

Εκκοσμίκευση και θεοκρατία: Ο χριστιανισμός εν Ελλάδι

Η θρησκεία, και ειδικότερα ο ορθόδοξος χριστιανισμός, αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής…