
Με τον όρο «psychological pricing» αναφερόμαστε στην τιμολόγηση των αγαθών, βάσει τεχνικών marketing, σύμφωνα με τις οποίες, ο τρόπος παρουσίασης των τιμών των προϊόντων έχει επίδραση στην ανθρώπινη ψυχολογία. Στόχος των εταιρειών είναι να πωληθούν τα προϊόντα τους, με τον πιο αποτελεσματικό και ανέξοδο τρόπο. Τα psychological pricing στηρίζεται στην τάση που έχει ο καταναλωτής να επωφεληθεί από μία αγορά και κυρίως να αποφύγει την απώλεια. Οι τιμές των προϊόντων σύμφωνα με το psychological pricing πρέπει να είναι της μορφής 19,99 $, για να είναι πιο ελκυστικές και προσιτές.
Το psychological pricing και συγκεκριμένα το odd-pricing (δηλαδή η χρήση μη στρογγυλοποιημένων αριθμών στις τιμές) βρίσκει επιτυχή εφαρμογή για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς, οφείλεται στον τρόπο που ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται την τιμή όταν τη βλέπει. Για παράδειγμα το 1,99 για τον άνθρωπο πλησιάζει πιο πολύ στο 1 παρά στο 2, καθώς οι άνθρωποι τείνουν να διαβάζουν από τα αριστερά προς τα δεξιά, αγνοώντας συχνά τα τελευταία ψηφία ακόμα κι αν αυτά καθορίζουν την τιμή. Επίσης, σύμφωνα με ένα άλλο παράδειγμα, στα 1742,99$, το 1000 αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 50% της τιμής, ενώ το μερίδιο των άλλων ψηφίων στο ποσό είναι πολύ μικρότερο. Επομένως ακόμα και αν προσθέσουμε δυο ακόμα ψηφία στο τέλος, η τιμή φαινομενικά δεν θα αλλάξει.
Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, πιθανότατα το psychological pricing πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αι., στην τιμολόγηση εφημερίδων, με σκοπό να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Επιπλέον, για κάποιους το psychological pricing εφαρμόσθηκε για πρώτη φορά, προκειμένου να εμποδίσει αναξιόπιστους ταμίες από την κλοπή. Όταν η τιμή των προϊόντων δεν είναι στρογγυλός αριθμός, ο υπάλληλος πολύ πιθανόν να χρειαστεί να δώσει ρέστα και έτσι καθίσταται πιο δύσκολη η υπεξαίρεση, αφού η πληρωμή του προϊόντος θα επιβεβαιωθεί.
Το psychological pricing και γενικά οι στρατηγικές marketing στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό τις αντιδράσεις των καταναλωτών, στην προσωπικότητα καθώς και στις προσδοκίες τους. Οι πρότερες καταναλωτικές εμπειρίες των ανθρώπων, συχνά καθορίζουν και τις μελλοντικές. Όταν ο καταναλωτής εισέρχεται σε ένα κατάστημα, αξιολογεί τις τιμές και τα αγαθά, βάσει των προσδοκιών του. Κύριος στόχος του είναι να κερδίσει με οποιονδήποτε τρόπο και όχι να χάσει. Ο επιρρεπής καταναλωτής στην τιμή, θα προχωρήσει σε αγορά βάσει του κέρδους του. Όταν ένας καταναλωτής διακρίνει ότι η χρησιμότητα ενός προϊόντος ξεπερνά το μέγεθος της τιμής, τότε ακόμη και αν δεν είχαν σκοπό, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να το αγοράσουν. Συνεπώς, το μεγαλύτερο ρόλο στην αγορά και στον καταναλωτικό κόσμο διαδραματίζει το θυμικό των καταναλωτών και η προσωπικότητά τους.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:
«Psychological pricing»ανακτήθηκε από: https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_pricing
«THE INFLUENCE OF PRICE ENDINGS ON CONSUMER BEHAVIOR: AN APPLICATION OF THE PSYCHOLOGY OF PERCEPTION»
ανακτήθηκε από: https://acta.mendelu.cz/media/pdf/actaun_2011059070029.pdf