Το γλυπτό σύμβολο της Μέδουσας με το κεφάλι του Περσέα

Μέδουσα
Η Μέδουσα αποκεφαλίζει τον Περσέα, παίρνοντας εκδίκηση. Πηγή εικόνας: cognoscoteam.gr

 

Ένα από τα διασημότερα γλυπτά είναι του Benvenuto Cellini, το οποίο φιλοτεχνήθηκε τον 16ο αιώνα εμπνευσμένο από έναν αρχαίο ελληνικό μύθο και δείχνει το μυθικό ήρωα Περσέα να κρατά το κεφάλι της γοργόνας Μέδουσας. Από αυτό το γλυπτό εμπνεύστηκε ο ο Αργεντινό-Ιταλός καλλιτέχνης Λουτσιάνο Γκαρμπάτι (Luciano Garbati) και παρουσιάζει το μύθο από μια διαφορετική σκοπιά.

Το μέρος του μύθου που εμείς γνωρίζουμε είναι όταν ο Περσέας σκότωσε αυτό το τέρας που είχε την δύναμη να κάνει πέτρα όποιον το πλησίαζε. Ο Λουτσιάνο Γκαρμπάτι μας θυμίζει μια άλλη παραλλαγή του αρχαίου ελληνικού μύθου.
Η άλλη οπτική του μύθου

Σύμφωνα με τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, η Μέδουσα ήταν μια όμορφη ιέρεια στον ναό της Αθηνάς, όταν ο Ποσειδώνας την είδε και την ερωτεύτηκε. Όμως, η Μέδουσα αρνήθηκε τον έρωτα του θεού, με τον Ποσειδώνα να εξοργίζεται και να βιάζει τη Μέδουσα μέσα στο ναό. Η Αθηνά εξοργίστηκε με τη Μέδουσα και τη μεταμόρφωσε σε τέρας, γοργόνα με μαλλιά από φίδια. Της έδωσε, όμως, τη δύναμη με το βλέμμα της να παγώνει τους πάντες και τα πάντα.  Αργότερα, την σκότωσε ο Περσέας, γιατί χρειαζόταν αυτή την ιδιότητα  για να σκοτώσει  το Κήτος που απειλούσε την πριγκίπισσα της Αιθιοπίας Ανδρομέδα.

Από την Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020 κοσμεί  το πάρκο απέναντι από το Ανώτατο Δικαστήριο στο Μανχάταν ένα δίμετρο γλυπτό της Μέδουσας, η οποία φέρεται αυτή να κρατάει κομμένο κεφάλι του Περσέα. Καθόλου τυχαίο το μέρος που είναι τοποθετημένο και καθόλου τυχαίος ο μύθος. Η τοποθέτηση του έργου στο συγκεκριμένο σημείο ήταν μια συνειδητή επιλογή του καλλιτέχνη, καθώς βρίσκεται απέναντι από το δικαστήριο όπου καταδικάστηκε ο Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν και άλλοι βιαστές.

Το άγαλμα του Γκαρμπάτι παρουσιάζει την Μέδουσα ως θύμα βιασμού το οποίο παίρνει την κατάσταση στα χέρια του για την αδικία που έχει υποστεί. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, παρ’ όλο που η Μέδουσα ήταν το θύμα, τελικά αυτή ήταν που τιμωρήθηκε από την Αθηνά. Ο καλλιτέχνης παίρνει εκδίκηση για την Μέδουσα με το γλυπτό   “Η Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα” και γίνεται το σύμβολο του κινήματος #MeToo.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ο Garbati σημειώνει πως για χιλιετίες ο μύθος αυτός “διδάσκει” τις γυναίκες ότι αν βιαστούν, είναι δικό τους λάθος. Τώρα, η αντεστραμμένη εκδοχή του, στέκει ως “σύμβολο δικαιοσύνης”, με τον ίδιο τον γλύπτη να δηλώνει πως την ημέρα των αποκαλυπτήριων πολλές γυναίκες τον πλησίασαν δηλώνοντάς του πως το έργο του ερχόταν σαν κάθαρση.

Ένας από υπεύθυνους του πρότζεκτ δήλωσε σε αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ότι ο Γκαρμπάτι:

“Δεν άλλαξε απλά την υπόθεση της ιστορίας, αλλά έδωσε γυναικεία μορφή σε μία αντρική εμπειρία. Κοίταξε την ιστορία και ρώτησε: Πώς θα ήταν αν η Μέδουσα μπορούσε να υπερασπιστεί τον εαυτό της;”

 Οι αντιδράσεις

Advertising

Εύλογα θα ρωτήσει κάποιος γιατί δεν κρατά την κεφαλή του Ποσειδώνα ή της Αθηνάς, αλλά του Περσέα; Κάποιοι σχολίασαν το γλυπτό ως άστοχο, καθώς το άγαλμα της μυθικής γοργόνας δεν κρατάει το κεφάλι του βιαστή της, Ποσειδώνα, αλλά εκείνο του Περσέα. Άλλοι το επέκριναν ως προς την ειλικρίνειά του, καθώς αμφισβήτησαν το κατά πόσο ένας άντρας μπορεί να φιλοτεχνήσει ένα φεμινιστικό έργο και ότι ενισχύει ένα λανθασμένο μήνυμα ότι το #MeToo αφορά την εκδίκηση και όχι την δικαιοσύνη.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:

“Η Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα: Το άγαλμα που ανατρέπει τον μύθο, έγινε σύμβολο του κινήματος  #MeToo, ανακτήθηκε από  https://www.bovary.gr/faces/my-best/medoysa-kefali-persea-agalma-mythos-symbolo-metoo\

Το viral άγαλμα της Μέδουσας και ο αντεστραμμένος μύθος για τα θύματα της σεξουαλικής κακοποίησης . ανακτήθηκε από https://www.thatslife.gr/featured/to-viral-agalma-tis-medousas-kai-o-antestrammenos-mythos-gia-ta-thymata-seksoualikis-kakopoiisis/

Advertising

 

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που αποτελούναν από ελεύθερους αγρότες, οι…

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας Αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Πολιτισμός

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την φαραωνική Αίγυπτο, ενώ χωρίζεται σε περιόδους.…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων Οι επαναλαμβανόμενες

Misericordia: Μια βόμβα κάτω από το τραπέζι

Ο Alain Guiraudie δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης στη σύγχρονη