Mόδα, πολιτισμός, επένδυση. Τι είναι τελικά τα labubu;

labubu
Πηγή: www.kathimerini.gr

Η απάντηση στο ερώτημα είναι πως τα labubu καταλαμβάνουν χώρο και στους τρεις τομείς, μόδα, πολιτισμός, επένδυση. Αρχικά, όμως, ας αναφέρουμε ορισμένες πληροφορίες για την προέλευσή τους. Το labubu είναι δημιούργημα της φαντασίας του Kasing Lung, ενός καλλιτέχνη από το Χονγκ Κονγκ, ο οποίος συνδύασε την αγάπη του για τα παραμύθια με μια ιδιαίτερη εικονογράφηση. Επειδή μεγάλωσε στην Ευρώπη εμπνεύστηκε  από τη σκανδιναβική μυθολογία και τα ευρωπαϊκά παραμύθια.  Γι’ αυτό, σχεδίασε το labubu ως ένα μικρό, ιδιαίτερο πλάσμα με μυτερά αυτιά και αιχμηρά, «πονηρά» δόντια, το οποίο δε φανταζόταν ότι θα γινόταν σύμβολο σε τομείς όπως μόδα, πολιτισμός, επένδυση.

Αρχικά, το labubu ήταν μέρος της σειράς ιστοριών «The Monsters» του Lung.  Το 2019, η εταιρεία Pop Mart ανέλαβε την παραγωγή και διανομή των φιγούρων labubu, το οποίο έγινε ανάρπαστο καθώς στηρίχθηκε στην έξυπνη και επιτυχημένη όπως αποδείχθηκε στρατηγική των «κουτιών μυστήριο».

Η δημοτικότητα του labubu εκτοξεύθηκε ραγδαία και προκάλεσε φρενίτιδα όταν διασημότητες, influencers και tiktokers, όπως οι  Rihanna και  Dua Lipa, το απογείωσαν μετατρέποντάς το σε αξεσουάρ μόδας.

Αίσθημα του ανήκειν

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  είναι γεμάτα με αυτό το παιχνιδιάρικο πλασματάκι με τα αξιοπερίεργα χαρακτηριστικά, γεγονός που αποδεικνύει πως δεν πρόκειται απλώς για ένα μόνο παιχνίδι, αλλά για στοιχείο πολιτισμού. Παιδιά, έφηβοι και ενήλικες ζητούν επίμονα να αγοράσουν περισσότερα από ένα και το βλέμμα τους κυριολεκτικά λάμπει καθώς ανοίγουν την συσκευασία του mystery box. Το να έχεις ή να συλλέγεις labubu σημαίνει ότι ανήκεις σε μια ενεργή κοινότητα. Για παράδειγμα οι συλλέκτες ανταλλάσσουν, συζητούν και αναγνωρίζονται μεταξύ τους μέσω των παιχνιδιών αυτών. Αυτή η συμμετοχή ενισχύει την κοινωνική σύνδεση και το αίσθημα του «ανήκειν».  Επίσης,  όσοι κρατούν labubu ανταλλάσσουν βλέμματα  μιας σιωπηρής αναγνώρισης που αποτελεί σημείο αναφοράς και σύνδεσης μεταξύ τους.

Η σύγχρονη «ντοπαμίνη»

Κάνοντας μια σύντομη αναζήτηση στο διαδίκτυο αναλυτές και ψυχολόγοι αποδίδουν την αδιανόητη αυτή επίδραση σε παιδιά και ενήλικες σε ποικίλους παράγοντες με κυριότερο την έκρηξη «ντοπαμίνης» που προκαλείται διότι πωλούνται σε σφραγισμένα κουτιά – mystery box (κάθε labubu περιέχει έναν διαφορετικό χαρακτήρα-έκπληξη) και καθιστούν τη διαδικασία αποσυσκευασίας βασικό μέρος της γοητείας. Με κάθε αγορά, υπάρχει ένα μείγμα προσμονής και απόλαυσης. Άλλωστε η έκπληξη είναι εθιστική και μάλλον είναι απίθανο να πετύχεις το μοντέλο που πραγματικά επιθυμείς ·συνεπώς εξακολουθείς να αγοράζεις.

Επενδύσεις

Advertising

Στον κόσμο των επενδύσεων και των συλλεκτών τα παράξενα αυτά παιχνίδια έχουν καταρρίψει κάθε ρεκόρ. Μία  μοναδική, συλλεκτική labubu φιγούρα, σε ανθρώπινες μάλιστα διαστάσεις, στο χρώμα της μέντας και με ύψος 131 cm πουλήθηκε σε δημοπρασία στο Πεκίνο στις 10 Ιουνίου 2025 για 150.000 δολάρια.  Στην ίδια δημοπρασία μια καφέ φιγούρα labubu, 160 εκατοστών πουλήθηκε για 114.086 δολάρια, η δεύτερη υψηλότερη τιμή πώλησης στην εκδήλωση. «Ως ένα μοντέρνο παιχνίδι στην Κίνα, το labubu γίνεται πλέον ένα παγκόσμιο έργο τέχνης, καθώς έχει πραγματικά προκαλέσει θύελλα ενθουσιασμού σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο Zhao Xu, ιδρυτής της εταιρείας Yongle Auction που πραγματοποίησε τη δημοπρασία.

μόδα πολιτισμός επένδυση
πηγή φωτογραφίας: edition.cnn.com

Συμπεράσματα

Τα labubu αποτελούν μια παροδική καταναλωτική τάση η οποία βασίζεται κατά κύριο λόγο στην προβολή μέσω social media κυρίως των tiktok και instagram και αναμφισβήτητα θεωρούνται εμπορική επιτυχία καθώς και χαρακτηριστικό στοιχείο σε τομείς όπως μόδα, πολιτισμός, επένδυση.  Ωστόσο οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν πως το συγκεκριμένο παιχνίδι θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον αλλά εφιστούν και την προσοχή στο ζήτημα του κορεσμού.

 

Πηγές

Advertising

He, F. & Adkin, R (2025). Rare Labubu sells for more than $150,000 at auction. Ανακτήθηκε από: https://edition.cnn.com/2025/06/11/china/rare-labubu-auction-int-hnk/ (Τελευταία προβολή: 23.8.2025)

Lewis, Β. (2025). Has Labubu’s Hype Peaked Here What The Data Say And Where It Is Likely To Go Next. Ανακτήθηκε από: https://greyjournal.net/hustle/finance/has-labubus-hype-peaked-here-what-the-data-say-and-where-it-is-likely-to-go-next/ (Τελευταία προβολή: 23.8.2025)

Vanderhoof, E. (2025). Pop Mart snuck onto the world’s handbags—and into its wallets—with their exclusive, fuzzy troll-like dolls. Is it time for another TikTok-driven bubble to burst? Ανακτήθηκε από: https://www.vanityfair.com/style/story/inside-the-rise-of-labubu-trend-pop-mart (Τελευταία προβολή: 23.8.2025)

 

Σπούδασα ΜΜΕ γιατί ο τομέας της επικοινωνίας με εξιτάρει και με συναρπάζει. Τα βιβλία είναι η διαρκής συντροφιά μου και αποτελούν έμπνευση για εμένα. Μέσα από τα άρθρα μου βρίσκω τον τρόπο να εκφράζομαι και να επικοινωνώ με το αναγνωστικό κοινό.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Το Y2K όπως το βλεπουμε στο Emily is away

  Πολλοί μιλάνε τελευταία για την επανεμφάνιση της αισθητικής του Y2K. Μπορεί να ξεκίνησε από…

Πολιτισμός

ΕΣΥ: Ιστορία και Προκλήσεις

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) είναι ο βασικός μηχανισμός που έχει θεσπιστεί από το κράτος…

Πολιτισμός

Οι Χρωστικές Ουσίες στην Αρχαιότητα

Από τα βάθη της προϊστορίας, ο άνθρωπος επιδίωξε να ζωντανέψει τον κόσμο του μέσα από…

Πολιτισμός

Η καταστροφή της Πομπηίας

Σαν σήμερα πριν 1.946 χρόνια η καταστροφική μανία ενός ηφαιστείου εξαφάνισε μια πόλη. Ήταν 24…

Πολιτισμός

Η Ελλάδα και τα μνημόνια

  Τα μνημόνια αποτελούν συμφωνίες μεταξύ μιας χώρας και διεθνών πιστωτών, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση,…

Πολιτισμός

Υπήρχε τεχνητή νοημοσύνη στην αρχαιότητα;

Η τεχνητή νοημοσύνη ή αλλιώς ΑΙ, είναι ένα επίτευγμα του 21ου αιώνα όπως συχνά παρουσιάζεται…

Πολιτισμός

Πίσκο: το αγαπημένο περουβιανό ποτό και η ιστορία του

Το ποτό πίσκο, κάνει όλο και πιο αισθητή την παρουσία του στους καταλόγους των μπαρ…