
Η λειτουργία των κόμικς ως εκπαιδευτικό εργαλείο έχει επισημανθεί πολλές φορές. Από το 1970 ξεκίνησε μια περίοδος αποδοχής του ρόλου τους ως εκπαιδευτικών εργαλείων, με αποκορύφωμα την έκδοση του Maus από τον Art Spiegelman. Το Maus είναι ένα γραφικό μυθιστόρημα σε σειρά από το 1980 έως το 1991. Απεικονίζει τον Spiegelman να παίρνει συνέντευξη από τον πατέρα του για τις εμπειρίες του ως Πολωνός Εβραίος και επιζών του Ολοκαυτώματος. Ήταν το πρώτο graphic novel που κέρδισε βραβείο Pulitzer το 1992. Από τότε μέχρι και σήμερα, πληθαίνουν τα εγχειρίδια για το διδακτικό ρόλο των κόμικς. Είναι ένα μέσο ευχάριστο όπου το άτομο καρπώνεται πολλά οφέλη τόσο μέσω του λόγου όσο και μέσω της εικόνας. Παράλληλα, ως εκπαιδευτικό εργαλείο θα μπορούσαν να βοηθήσουν ιδιαίτερα τους μικρούς μαθητές, αποτελώντας πόλο έλξης και ενισχύοντας την φιλαναγνωσία.
Η προσφορά των κόμικς ως εκπαιδευτικό εργαλείο
Είναι αποδεδειγμένο πως τα κόμικς ενισχύουν την παιδική φαντασία και προκαλούν τις αισθήσεις. Μέσω αυτών η μάθηση μπορεί να γίνει πιο εύκολη λόγω του συνδυασμού της εικόνας και του κειμένου. Ο μικρός μαθητής αποκωδικοποιεί τα ποικίλα οπτικά μήνυμα. Λαμβάνει πληροφορίες τόσο λεκτικές όσο και μη λεκτικές τις οποίες επεξεργάζεται.
Επίσης μέσω αυτών προσεγγίζονται φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας όπως είναι ο πόλεμος και ο ρατσισμός. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά η Sidonie Grunenberg διευθύντρια της Αμερικανικής Ένωσης Μελέτης του Παιδιού, “Δεν υπάρχει σχεδόν κανένα θέμα το οποίο να μην μπορεί να παρουσιαστεί μέσα από τα κόμικς”.
Καθώς η πάλη του καλού με το κακό είναι ένα θέμα που κυριαρχεί στα κόμικς τα παιδιά μπορούν να έρθουν σε επαφή με αξίες απαραίτητες που θα υιοθετήσουν στη ζωή τους. Τα κόμικς ως εκπαιδευτικό εργαλείο αναπτύσσουν και τις εικαστικές δεξιότητες και ικανότητες τους ατόμου.
Τα ψηφιακά κόμικς
Καθώς η ψηφιακή τεχνολογία έχει εισχωρήσει σε κάθε τομέα έτσι και τα ψηφιακά κόμικς έχουν αρχίσει να εδραιώνονται. Αποτελούν με τη σειρά τους ένα διδακτικό και παιδαγωγικό πλαίσιο του οποίου η απήχηση είναι σημαντική. Τα ψηφιακά κόμικς αναπτύσσονται σε μια γλώσσα παγκοσμίως κατανοητή προκαλώντας τις αισθήσεις. Μετατρέπουν το αφηρημένο σε συγκεκριμένο, ενισχύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Πάνω απ’ όλα καλλιεργούν την κριτική σκέψη με τρόπο διασκεδαστικό. Αναμφισβήτητα είναι τα κόμικς του «μέλλοντος» χωρίς αυτό να σημαίνει πως το κλασικό κόμικς έχει χάσει την αίγλη του.
Συμπέρασμα
Ανακεφαλαιώνοντας, η ένταξη των κόμικς στην εκπαιδευτική και κατ’ επέκταση στη μαθησιακή διαδικασία, μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά στην ανάπτυξη και καλλιέργεια ερεθισμάτων για την αναζήτηση γνώσης. Το κυριότερο όμως μπορεί να θίξει τόσο θέματα που σχετίζονται άμεσα με τη σχολική εκπαίδευση, αλλά και θέματα που αφορούν στην ευρύτερη κατανόηση και κοινωνική συμπεριφορά του ατόμου. Είναι ένα εργαλείο που θα βοηθήσει το παιδί να αγαπήσει την ανάγνωση και να γνωρίσει μια μικρή πτυχή του πολύπλοκου κόσμου που θα συναντήσει στην ευρύτερη κοινωνία.
Πηγή που χρησιμοποιήθηκε σε αυτό το άρθρο:
https://apothetirio.lib.uoi.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/4963/1236.pdf?sequence=1