Προς τιμήν της τέχνης

Architects

Στην εποχή της άμεσης πληροφόρησης και της συνεχής ενημέρωσης θα φάνταζε ανεπίτρεπτο ως και ανόητο να αναφέρει κανείς ότι οι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να μοιραστούν την τέχνη τους. Αρκεί ένα βίντεο στο youtube ή μια ιστορία στο wattpad για να δώσει σε κάποιον την αίσθηση ενός μικρού επιτεύγματος. Αλλά ας αναλογιστούμε τον σκοπό του κάθε καλλιτέχνη. Πρόκειται για αναγνώριση, για χρηματικό κέρδος ή απλή εξωτερίκευση των καλλιτεχνικών ανησυχιών του καθενός;

Το χρηματικό κέρδος είναι ανάξιο λόγου, αστείο θα έλεγε κανείς, στην Ελλάδα των μνημονίων να θέλει ο καλλιτέχνης να επωφεληθεί οικονομικά. Οι άνθρωποι ανέκαθεν είχαν μια τάση να υποτιμούν αυτόν τον κλάδο του πολιτισμού, αρέσκονται να θαυμάζουν μα αρνούνται να πληρώνουν. Και, όσον αφορά την αναγνώριση, οι άνθρωποι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες τις οποίες τις χωρίζει μια λεπτή σχεδόν διάφανη γραμμή: υπάρχουν οι υποκριτές, αυτοί που αγαπάνε την φήμη και όχι την τέχνη, και οι αληθινοί, αυτοί που έχουν ξεχάσει να ταΐσουν το εγώ τους και απεγνωσμένα μεριμνούν για την ικανοποίηση της λαίμαργης ψυχής τους. Ο πολιτισμός μας ζητάει τέχνη, και οι καλλιτέχνες ψάχνουν τον πολιτισμό. Οι ερασιτεχνικές συναυλίες των ανερχόμενων μουσικών μετά βίας συγκεντρώνουν έναν μικρό αριθμό νέων, τους νέους συγγραφείς κανείς δεν τους διαβάζει πια και οι ηθοποιοί επιβιώνουν υπομονετικά ανάμεσα στην τέχνη του θεάτρου που σιγά-σιγά εξασθενεί και στην κατά διαόλου πλέον ελληνική τηλεόραση.

Υπάρχει βέβαια και ένα ζήτημα προφανές, το όποιο δεν θα χαρακτήριζα ως πρόβλημα με την κυριολεκτική έννοια της λέξης, αλλά δυστυχώς ο ρόλος του στο εν λόγω θέμα είναι αυτός του προβλήματος. Οι νέοι καλλιτέχνες, κυρίως οι μουσικοί, είναι πάρα πολλοί και αξιόλογοι έτσι ώστε γίνεται δύσκολο για κάποιον να ξεχωρίσει μέσα σε αυτό το πλήθος ανθρώπων που παλεύουν για αναγνώριση, σε μία μάζα αποτελούμενη από μοναδικά ταλέντα, το κάθε τι μοναδικό σαν να χάνει λίγο-λίγο την αξία του. Πρόκειται για μια τεράστια πρόκληση απευθυνόμενη στους πιο πεισματάρηδες, όχι μόνο να ξεπεράσουν τα εμπόδια ενάντια των υποκριτών και των αδιάφορων απέναντι στην τέχνη αλλά και τα ίδια του τα όρια. Άλλωστε ο χαρακτήρας της τέχνης ήταν ανέκαθεν ‘υπερβατικός’, ένας χαρακτηρισμός που δύσκολα αναλύεται, αρκεί όμως να μην ξεχνάμε τον αρχικό σκοπό της: συντελεί στον εξαγνισμό της ψυχής, απομακρύνει τον άνθρωπο από την ανία της καθημερινότητας και του προσφέρει την ανεκτίμητη αίσθηση της ελευθερίας ως πνευματική ανάγκη του ανθρώπου. Όταν χτίζει κανείς τον δρόμο του προς την αναγνώριση πρέπει να θυμάται και που χρωστάει αυτήν την βαθιά επιθυμία.Nacho Dung

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τα προβλήματα των ανερχόμενων καλλιτεχνών δεν χρειάζεται να είναι τρομερά για να είναι σημαντικά, αρκεί να αποτελούν εμπόδια, είτε μεγάλα είτε μικρά, στην μετατροπή της έκφρασης του ψυχικού κόσμου του δημιουργού σε μέσο για την επίτευξη μιας μοναδικής μορφής επικοινωνία. Οι καλλιτέχνες, από την φύση τους μοναχικοί, παίρνουν κουράγιο από την παρηγοριά της τέχνης τους και πεισμώνουν στην σκέψη πως αυτού του κόσμου η φωνή τους του χρειάζεται (ναι, μιλάω για την εκκωφαντική σιωπή ενός πίνακα ζωγραφικής, φωνάζει δυνατότερα από ότι οι άνθρωποι θέλουν να ακούνε).

Είμαι 19 χρονών και είμαι φοιτήτρια του τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιόνιου Πανεπιστημίου.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο, αλλά η στάση μας απέναντι…

Πολιτισμός

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που αποτελούναν από ελεύθερους αγρότες, οι…

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας Αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,

Η τέχνη ως εργαλείο για την κατανόηση ψυχικών διαταραχών

Η τέχνη λειτουργεί ως εξερευνητής της ψυχής—ειδικά σε διαταραχές όπως