
Οι διαδικασίες για την ανάπτυξη, που πραγματοποιούνται κατά τη βρεφική ηλικία, είναι πολύ σημαντικές για τον σχηματισμό του ανθρώπου. Ένα μωρό φαίνεται μόνο να κοιμάται, να τρώει και να παίζει. Στην πραγματικότητα, μαθαίνει πολλά στη διάρκεια αυτών των απλών δραστηριοτήτων. Η ωρίμανση αυτή θέτει τις βάσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη του παιδιού.
Κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών τα παιδιά αναπτύσσονται κινητικά, λεκτικά, συναισθηματικά και γνωστικά. Κάποιες φορές φαίνεται να αναπτύσσονται πιο γρήγορα, ενώ κάποιες άλλες φορές με πιο αργούς ρυθμούς. Δεν εμφανίζουν όλα τα παιδιά τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης. Για παράδειγμα, τα περισσότερα μωρά ξεκινούν να περπατούν κοντά στους δώδεκα μήνες. Μερικά ξεκινούν στους δέκα, ενώ άλλα μπορεί να φτάσουν τους δεκαπέντε μήνες πριν προσπαθήσουν. Οποιαδήποτε ηλικία μέσα σε αυτό το εύρος θεωρείται «φυσιολογική».
Όμως, τι γίνεται, εάν η ανάπτυξη του παιδιού προχωράει με ρυθμό πιο αργό από το φυσιολογικό για την ηλικία του; Τότε, το παιδί μπορεί να παρουσιάζει αναπτυξιακή καθυστέρηση.
Οι λόγοι για τους οποίους μπορεί κάτι τέτοιο να συμβαίνει είναι πολλοί και ποικίλοι. Πότε, όμως, οι γονείς πρέπει να ανησυχήσουν για την ανάπτυξη του παιδιού τους;
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2ου ΕΤΟΥΣ:
- Δεν μπορεί να τρέξει.
- Δεν κλωτσάει μία μπάλα.
- Δεν έχει τουλάχιστον 6 συγκεκριμένες λέξεις.
- Δε δείχνει σωστά δύο εικόνες σε ένα βιβλιαράκι.
- Δε φτιάχνει ένα πύργο με 4 τουβλάκια.
- Δεν κάνει συμβολικό παιχνίδι.
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 3ου ΕΤΟΥΣ:
- Δεν πετάει τη μπάλα πάνω από τους ώμους.
- Δεν ονοματίζει τουλάχιστον τέσσερις εικόνες σε βιβλιαράκι.
- Δε φτιάχνει πύργο με 6 τουβλάκια.
- Δε μιμείται στο χαρτί μια κάθετη γραμμή.
- Δεν έχει λόγο. Πρόταση 5 λέξεων.
- Δεν παίζει με παιδιά (κοινωνική/ συναισθηματική ανάπτυξη).
- Δεν αυτοεξυπηρετείται με λίγη βοήθεια.
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 4ου ΕΤΟΥΣ:
- Δεν ισορροπεί στο ένα πόδι για τουλάχιστον 1-2 δευτερόλεπτα.
- Δε γνωρίζει μερικά χρώματα ή να μετράει 1-2 τουβλάκια.
- Δεν έχει καθαρό λόγο.
- Δεν αντιγράφει έναν κύκλο.
- Δεν αναφέρει το όνομα ενός φίλου ή φίλης.
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 5ου ΕΤΟΥΣ:
- Δεν μπορεί να πηδήξει στο ένα πόδι.
- Δεν έχει τουλάχιστον 4 προθέσεις, 4 επίθετα, 4 χρώματα.
- Δεν αντιγράφει ένα σταυρό ή έναν άνθρωπο με τουλάχιστον 4 μέρη του σώματος.
- Δεν παίζει επιτραπέζια παιχνίδια.
- Δε ντύνεται μόνος του.
Εάν παρατηρήσετε κάποια από τα προαναφερθέντα σημάδια/ στοιχεία που σχετίζονται με την ανάπτυξη του παιδιού σας, καλό είναι να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας και έπειτα να συμβουλευτείτε έναν αναπτυξιολόγο. Αυτοί θα σας κατευθύνουν ώστε να βρείτε τους ανθρώπους και τις ειδικότητες, τις οποίες έχει ανάγκη το παιδί σας.
Να θυμάστε πως κάθε παιδί με αναπτυξιακή καθυστέρηση είναι πρώτα παιδί! Το παιδί σας χρειάζεται την ευκαιρία να κάνει όλα όσα κάνουν τα άλλα παιδιά. Απλά χρειάζεται το δικό του χρόνο και τρόπο!!