
Τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερος νεανικός κόσμος, πριν την τελική επιλογή σπουδών, απευθύνεται σε σύμβουλους επαγγελματικής συμβουλευτικής. Σε εκείνη τη φάση, συμπληρώνουν ορισμένα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Ένα από τα πιο ευρέως τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού είναι το τεστ Holland. Βασίζεται στην τυπολογική θεωρία του Holland. Το τεστ Holland μπορεί επίσης να αυτό-χορηγηθεί και ο συμμετέχων να διαβάσει τα αποτελέσματα. Τα πλεονεκτήματα του τεστ είναι ότι είναι εύκολο στη συμπλήρωση και ο συμμετέχων μπορεί να αξιολογήσει μόνος του τα αποτελέσματα. Βάσει των απαντήσεων στις ερωτήσεις, οι συμμετέχοντες κατατάσσονται σε έναν από τους έξι τύπους.
Οι τύπου του Holland
1)Ρεαλιστικός τύπος: άτομα τα οποία σκοράρουν υψηλότερα σε αυτόν τον τύπο, είναι πρακτικοί και αποζητούν από την εργασία τους να ασκούν συγκεκριμένα καθήκοντα, ευκρινώς διαχωρισμένα. Δίνουν έμφαση σε υλικά αγαθά (π.χ. χρηματικές απολαβές), αλλά και στο κύρος και τη φήμη.
2)Ερευνητικός τύπος: βάσει της τυπολογικής θεωρίας του Holland, οι ερευνητικοί τύποι εμπλέκονται με δραστηριότητες που απαιτούν παρατήρηση, αποσκοπώντας στην κατανόηση των φαινομένων. Τα άτομα αυτά χαρακτηρίζονται από οργάνωση. Σε αυτήν την κατηγορία, συναντάμε συχνά επαγγέλματα θετικών επιστημών, όπως μαθηματικοί, φυσικοί, κ.ά.
3)Επιχειρηματικός τύπος: σε αυτήν την κατηγορία, τα άτομα προτιμούν να εμπλέκονται με οικονομικές δραστηριότητες. Τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των ανθρώπων είναι η οργάνωση, η ηγετική στάση, η διεκδικητικότητα. Διακρίνονται για την υψηλή αυτοπεποίθηση και το αίσθημα αυτό-αποτελεσματικότητας.
4)Καλλιτεχνικός τύπος: άτομα αυτής της κατηγορίας έλκονται από τις τέχνες και γενικά από οτιδήποτε δεν θεωρείται συμβιβαστικό και προκαθορισμένο. Τους αρέσει να εργάζονται ελεύθερα, χωρίς συμβιβασμούς, κανόνες και συγκεκριμένα βήματα. Σύμφωνα με τον Holland, τα άτομα αυτά χαρακτηρίζονται από δημιουργικότητα, αυθεντικότητα, καινοτομία και πρωτοτυπία. Συνήθως εισάγουν νέες ιδέες και αξίες.
5)Συμβατικός τύπος: βάσει τον Holland, τα συμβατικά άτομα δίνουν έμφαση σε δραστηριότητες που απαιτούν τάξη, οργάνωση και συστηματική παρακολούθηση. Επίσης, έλκονται από την τεχνολογία, την οποία εφαρμόζουν και αξιοποιούν στις δραστηριότητές τους.
6)Κοινωνικός τύπος: η τελευταία κατηγορία αναφέρεται στον κοινωνικό τύπο, όπου τα άτομα αυτά είναι κοινωνικά και αισθάνονται άνετα να έρχονται σε επαφή με άλλους ανθρώπους. Αντίθετα, δεν θεωρούνται ιδιαίτερα ικανοί σε τεχνολογικές δραστηριότητες. Άτομα αυτής της κατηγορίας συναντώνται σε επαγγέλματα σχετικά με την εκπαίδευση (π.χ. εκπαιδευτικοί) και την ψυχική υγεία (π.χ. ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές).
Σε καμία περίπτωση, η συμπλήρωση του τεστ του Holland δεν εξάγει συμπεράσματα ότι ένα άτομο εμφανίζει μόνο στοιχεία που συνάδουν σε μία συγκεκριμένη κατηγορία. Αντίθετα, το άτομο παρουσιάζει κοινά χαρακτηριστικά με την κάθε κατηγορία (εξάλλου οι κατηγορίες έχουν κοινά χαρακτηριστικά, π.χ. συμβατικός-επιχειρηματικός), απλά σε κάποια κατηγορία σκοράρει περισσότερο. Το τεστ Holland δεν εξάγει συγκεκριμένα συμπεράσματα σχετικά με το ποιο επάγγελμα να ακολουθήσει κάποιος. Αντίθετα, δίνει μια κατεύθυνση ώστε το άτομο να βοηθηθεί να εντοπίσει τις κλίσεις του.