Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Μεταγνώση: Η επίγνωση της σκέψης μας

μετάγνωση
Πηγή: https://www.spectrumnews.org/news/null-and-noteworthy-metacognition-balovaptan-bust-pattern-recognition/

 

 

Τί είναι η Μεταγνώση;

Η μεταγνώση είναι η επίγνωση των διαδικασιών σκέψης κάποιου και η κατανόηση των προτύπων πίσω από αυτές. Ο όρος προέρχεται από τη ρίζα της λέξης meta, που σημαίνει “πέραν” ή “πάνω από”. Η μεταγνώση μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως ο προβληματισμός σχετικά με τους τρόπους σκέψης κάποιου και το να γνωρίζει πότε και πώς να χρησιμοποιεί συγκεκριμένες στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων . Υπάρχουν γενικά δύο στοιχεία της μεταγνώσης: η γνώση για τη γνώση και η ρύθμιση της γνώσης. Ο όρος μεταγνώση σημαίνει κυριολεκτικά «πάνω από τη γνώση» και χρησιμοποιείται για να υποδείξει τη γνώση σχετικά με τη γνώση ή πιο άτυπα, τη σκέψη για τη σκέψη.

Ο Flavell όρισε τη μεταγνώση ως γνώση για τη γνώση και τον έλεγχο της γνώσης. Αρχικά μελετήθηκε για την ανάπτυξή του σε μικρά παιδιά (Baker & Brown, 1984 Flavell, 1985), οι ερευνητές άρχισαν σύντομα να εξετάζουν πώς οι ειδικοί εμφανίζουν μεταγνωστική σκέψη και πώς, στη συνέχεια, αυτές οι διαδικασίες σκέψης μπορούν να διδαχθούν στους αρχάριους για να βελτιώσουν τη  μάθησή τους. Οι μεταγνωστικές πρακτικές αυξάνουν τις ικανότητες των μαθητών να μεταφέρουν ή να προσαρμόζουν τη μάθησή τους σε νέα πλαίσια και εργασίες.

 

Πώς αντιλαμβανόμαστε τη Μεταγνώση;

Πριν ξεκινήσουμε να κατανοούμε την έννοια της μεταγνώσης, είναι σημαντικό να διαχωρίσουμε την έννοια της πρωταρχικής γνώσης. Η γνώση αφορά την ίδια την απόδοση, δηλαδή την πράξη. Όλες οι πληροφορίες βρίσκονται στο νοητικό εγκεφαλικό έργο κάποιου με σκοπό την επίλυση της εργασίας του. Μόλις ολοκληρώσει την εργασία, αυτό το άτομο θα σκεφτεί αμέσως την προσέγγιση που έχει χρησιμοποιήσει για να ολοκληρώσει την εργασία. Ο έλεγχος της ήδη υπάρχουσας γνώσης θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα είδος μεταγνώσης. Το άτομο επαναφέρει και ελέγχει τι μέχρι εκείνη τη στιγμή έμαθε, τι γνωρίζει και πόσο καλά.

Έτσι, η μεταγνώση σχετίζεται επίσης στενά με την ικανότητα των ανθρώπων να αυτοσχεδιάζουν, να προσαρμόζονται και να ξεπερνούν τα όριά τους. Καθώς οι άνθρωποι καταβάλλουν σκόπιμη προσπάθεια να σκεφτούν τη δική τους διαδικασία σκέψης, θα αρχίσουν να καταλαβαίνουν καλύτερα τον εαυτό τους. Αντί να επικεντρώνονται αποκλειστικά στο επιθυμητό αποτέλεσμα, οι  άνθρωποι, που χρησιμοποιούν την τεχνική της μεταγνώσης, θα σκεφτούν επίσης τη διαδικασία για την επίτευξη αυτού του αποτελέσματος. Εξετάζοντας τη δική τους διαδικασία, μπορεί να βρουν τι λειτουργεί καλύτερα, τι μπορεί να είναι χρησιμότερο, μια πιο κατάλληλη στρατηγική, ελαττώματα και ευκαιρίες για να αναπτυχθούν.

Ουσιαστικά, μεταγνώση είναι η σκέψη για τη σκέψη. Η μεταγνωστική γνώση δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να παρακολουθούν σκόπιμα την απόδοσή τους και να προσαρμόζονται . Το να έχουν μεταγνώση σημαίνει ότι έχουν τον έλεγχο των δικών τους γνωστικών διεργασιών. Μπορούν να καταλάβουν περισσότερα για το τι πραγματικά ξέρουν και τι δεν ξέρουν, μπορούν να μάθουν και να ξαναμάθουν πιο αποτελεσματικά. Το πιο σημαντικό είναι ότι μπορούν να επανεξετάσουν και να απορρίψουν παρωχημένες ή μη σχετικές γνώσεις.

 

Ποιά τα οφέλη της Μεταγνώσης στην εκπαίδευση;

Τα πιθανά οφέλη των μαθητών που χρησιμοποιούν την τεχνική της μεταγνώσης μπορεί να ποικίλουν. Το πρώτο και το πιο σίγουρο όφελος είναι η αύξηση της σιγουριάς και της αυτοπεποίθησής τους. Τα επίπεδα των επιδόσεών τους αυξάνονται και οι μεταγνωστικές πρακτικές μπορούν να αντισταθμίσουν τυχόν άλλους γνωστικούς περιορισμούς. Επιπλέον, η μεταγνώση αυξάνει την αυτόνομη ικανότητα ενός μαθητή να παρατηρεί και να ελέγχει μόνος του τα επίπεδα γνώσης που λαμβάνει και τελικά κατέχει. Ο μαθητής επεξεργάζεται τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του συνειδητά και αποκτά μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.

Επιπροσθέτως, η μεταβιβάσιμη γνώση που αποκτά κανείς με τη μέθοδο της μεταγνώσης μόνο καλό μπορεί να κάνει στο περιβάλλον του μαθητή. Εκείνοι πια μπορούν να μεταδώσουν απλόχερα τη γνώση που έλαβαν. Τέλος, έρευνες έχουν δείξει ότι η μεταγνώση μπορεί να εφαρμοστεί από κάθε ηλικία και συνθήκη για οποιαδήποτε γνώση. Επιπλέον, η επίγνωση και η κατανόηση των ψυχικών καταστάσεων των μαθητών από τους ίδιους τους καθιστά πιο κοινωνικά και συναισθηματικά ανεπτυγμένους.

Είμαι απόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικών και Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων με ειδίκευση στην Ψυχολογία. Ενδιαφέροντά
μου οι συζητήσεις, η αγάπη για ανάλυση και τρόπος έκφρασής μου το γράψιμο!

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Η απιστία της επιβεβαίωσης…

Μερικές φορές δεν ψάχνεις άλλον άνθρωπο… ψάχνεις τον εαυτό σου μέσα από τα μάτια των…

Ψυχολογία

Το άγχος της επιλογής

Κάθε μέρα στεκόμαστε μπροστά σε έναν αόρατο διάδρομο γεμάτο πόρτες. Για να ανοίξουμε ή να…

Ψυχολογία

Όταν ο κόσμος αλλάζει πιο γρήγορα από εμάς: η ψυχολογία της προσαρμογής

https://images.unsplash.com/photo-1554168273-13496cb6f23c?ixlib=rb-4.1.0&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D&auto=format&fit=crop&q=80&w=2370 Ξυπνάς το πρωί, και ο κόσμος ίσως είναι ήδη διαφορετικός από ότι τον άφησες…

Ψυχολογία

Όταν οι άλλοι μας γυρίζουν την πλάτη: Η ψυχολογία της εγκατάλειψης στις δύσκολες στιγμές

Η ανάγκη για υποστήριξη είναι βαθιά ανθρώπινη. Κανείς δεν μπορεί να σταθεί μόνος σε όλες…

Ψυχολογία

Απώλεια και παιδί: όταν μια μικρή ψυχή ζητά απαντήσεις

Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, ενός γονέα, ενός παππού, ενός αδελφού είναι επώδυνη. Σε οποιαδήποτε…

Ψυχολογία

Η συνέπεια στον ύπνο προστατεύει την ψυχική υγεία

  Νέα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι η συνέπεια στον ύπνο συνδέεται με χαμηλότερα επίπεδα άγχους…

Ψυχολογία

Ένα χειριστικό άτομο δεν αγαπά-ελέγχει

Ένα χειριστικό άτομο είναι συνήθως εκείνο που έχει πληγωθεί στο παρελθόν και δεν έχει ξεπεράσει…