Διγλωσσία και εγκέφαλος: Η δύναμη της γλωσσικής ποικιλομορφίας

https://able-health.com/wp-content/uploads/2024/03/shutterstock_2108923547-1000×500.jpg

Η διγλωσσία είναι η ικανότητα του ατόμου να κατανοεί και να χειρίζεται δύο γλώσσες, είτε ισορροπημένα (balanced bilingualism) είτε με μία κυρίαρχη γλώσσα (dominant bilingualism). Αποτελεί ένα διαδεδομένο φαινόμενο σε πολλές κοινωνίες, με εκτιμήσεις μελετών να δείχνουν πως πάνω από το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι δίγλωσσο σε κάποιο βαθμό. Ιδίως στην εποχή μας όπου η πολυπολιτισμικότητα παρατηρείται  ολοένα και περισσότερο, η σημαντικότητα και τα οφέλη της γνώσης δύο γλωσσών (ή και παραπάνω) είναι πολλά τόσο σε επίπεδο γλωσσικής ανάπτυξης όσο και σε νοητικής, πολιτισμικής και κοινωνικής.

 

Ο ρόλος του βαθμού ισορροπίας στη γνωστική επεξεργασία

Ο βαθμός ισορροπίας μεταξύ των δύο γλωσσών σε ένα δίγλωσσο άτομο, δηλαδή η ευχέρεια με την οποία χρησιμοποιεί την κάθε γλώσσα, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο που ο εγκέφαλος τις διαχειρίζεται. Αν και η ισορροπημένη διγλωσσία θεωρείται παραδοσιακά πιο ωφέλιμη, μελέτη του 2021 έδειξε ότι η γλωσσική ποικιλομορφία σε ποικίλα κοινωνικά πλαίσια, σχετίζεται περισσότερο με βελτιωμένη εγκεφαλική λειτουργία και γνωστική επίδοση. Συγκεκριμένα, η ποικιλία στη χρήση των γλωσσών φαίνεται να συνδέεται με πιο εξειδικευμένες εγκεφαλικές συνδέσεις και πιο σταθερά νευρωνικά σήματα, γεγονός που οδηγεί σε καλύτερη απόδοση σε νοητικές λειτουργίες, όπως η εναλλαγή σκέψης και η διαχείριση δύσκολων καταστάσεων. Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν ότι, πέρα από την ισορροπία, η δυναμική και πολυδιάστατη χρήση των γλωσσών είναι κρίσιμη για τη διαμόρφωση των νευρογνωστικών χαρακτηριστικών των δίγλωσσων ατόμων.

 

Νευροπλαστικές μεταβολές στον δίγλωσσο εγκέφαλο

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η διγλωσσία αποτελεί ένα ισχυρό παράδειγμα εμπειρικά εξαρτώμενης νευροπλαστικότητας, καθώς η συνεχής διαχείριση δύο γλωσσικών συστημάτων απαιτεί αυξημένη γνωστική ευελιξία και ενεργοποίηση εκτελεστικών μηχανισμών. Σύμφωνα με τη μελέτη των Gallo et al. (2025), η εκτεταμένη χρήση δύο γλωσσών σχετίζεται με δομικές και λειτουργικές αλλαγές στον ιππόκαμπο, περιοχή που εμπλέκεται στη μνήμη και τη μάθηση, υποδεικνύοντας ότι η γλωσσική εμπειρία μπορεί να αναδιαμορφώσει νευρωνικά δίκτυα μέσω μηχανισμών προσαρμογής και εξειδίκευσης. Επίσης, το Δυναμικό Μοντέλο Αναδιάρθρωσης του Εγκεφάλου (Dynamic Restructuring Model – DRM) του Πλιάτσικα (Pliatsikas 2019) προτείνει ότι οι αλλαγές στη φαιά και λευκή ουσία των δίγλωσσων εγκεφάλων ακολουθούν μη γραμμικές τροχιές, ανάλογα με την ένταση, τη διάρκεια και την πολυπλοκότητα της γλωσσικής εμπειρίας. Τα ευρήματα αυτά ενισχύουν την άποψη ότι η διγλωσσία δεν είναι απλώς ένα γλωσσικό φαινόμενο, αλλά μια εμπειρία που αφήνει νευρωνικό αποτύπωμα, διαμορφώνοντας τη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου σε βάθος χρόνου.

 

Μεθοδολογικές Προκλήσεις

Παράγοντες όπως η ηλικία απόκτησης κάθε γλώσσας, η σχετική ευχέρεια και η συχνότητα χρήσης τους, καθώς και τα κοινωνικά πλαίσια στα οποία ενεργοποιούνται, μεταβάλλουν σημαντικά τις επιδράσεις της διγλωσσίας στον εγκέφαλο. Γι’ αυτόν τον λόγο, οι σύγχρονες ερευνητικές προσεγγίσεις εγκαταλείπουν τις παραδοσιακές δυαδικές κατηγοριοποιήσεις (δίγλωσσος ή μονόγλωσσος) και υιοθετούν τη θεώρηση της διγλωσσίας ως εμπειρία (bilingualism as experience). Αυτό σημαίνει πως η διγλωσσία δεν θεωρείται πλέον μία στατική ιδιότητα, αλλά ένα συνεχές φάσμα εμπειριών, το οποίο μπορεί να μετρηθεί με συνεχείς μεταβλητές όπως η γλωσσική ποικιλία, η καθημερινή χρήση των γλωσσών και ο βαθμός ανάμειξης τους σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει πιο ακριβή κατανόηση του πώς οι γλωσσικές εμπειρίες επηρεάζουν τη γνωστική λειτουργία και τη δομή του εγκεφάλου.

 

Συμπέρασμα

Advertising

Η διγλωσσία αποτελεί ένα ισχυρό μοντέλο για τη μελέτη της σχέσης γλώσσας και εγκεφάλου. Οι γνωστικές και νευροπλαστικές επιδράσεις της συνιστούν όχι μόνο επιστημονικό αντικείμενο μελέτης αλλά και σημαντική πρακτική γνώση για την εκπαίδευση, τη γνωστική ενίσχυση και τη νευρολογική πρόληψη. Η μελλοντική έρευνα καλείται να διαμορφώσει δυναμικά, πολυεπίπεδα μοντέλα που να αντανακλούν την πραγματική εμπειρία των δίγλωσσων ατόμων.

 

Πηγές – Βιβλιογραφία

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0093934X21001206
  2. https://link.springer.com/content/pdf/10.3758/s13421-020-01131-4.pdf
  3. https://www.researchgate.net/publication/385746426_Multilingualism_and_Cognitive_Flexibility_Insights_from_Neuroscience_and_Linguistics
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40379481/
  5. https://neurosciencenews.com/bilingual-brain-connectivity-27833/
  6. https://www.nature.com/articles/s41598-023-30326-3.pdf
  7. https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition/article/understanding-structural-plasticity-in-the-bilingual-brain-the-dynamic-restructuring-model/F4E6253E75F26490818B191B350E5FA3
  8. https://www.gse.harvard.edu/ideas/usable-knowledge/15/10/bilingualism-life-experience

Είμαι η Ευφροσύνη Χλόη και το επίκεντρο των ενδιαφερόντων μου είναι (και θα είναι πάντα) ο άνθρωπος. Ασχολούμαι με την έρευνα, τη συμβουλευτική, την υποστήριξη γονέων, την εκπαίδευση και το management, γιατί πιστεύω βαθιά στην αξία της εξέλιξης, τόσο ατομικής όσο και συλλογικής. Οι μελέτες μου αφορούν κυρίως γνωστική επιστήμη, τεχνητή νοημοσύνη και κοινωνικές επιστήμες προσπαθώντας να κατανοήσω σε βάθος πώς σκεφτόμαστε, πώς νιώθουμε, πώς συνδεόμαστε και γιατί. Μου αρέσει να ενώνω τη θεωρία με την πράξη, και την ενσυναίσθηση με τη στρατηγική.
Πιστεύω ακράδαντα πως η γνώση είναι δύναμη όταν μεταδίδεται γι'αυτό και ασχολούμαι με την επικοινωνία της επιστήμης και τη συγγραφή.
Αν δεν με βρεις να εξηγώ γιατί ο ανθρώπινος νους μοιάζει με σύστημα διαχείρισης έργων, τότε μάλλον κάπου διαβάζω, πίνω καφέ ή κάνω nerding-out με την τελευταία καινοτομία.

Περισσότερα από τη στήλη: Επιστήμη

Επιστήμη

Το φύλο του παιδιού: Τυχαίο ή προκαθορισμένο;

Το φύλο του παιδιού: Τυχαίο ή προκαθορισμένο; Εκ πρώτης όψεως, το φύλο του αγέννητου παιδιού…

Επιστήμη

Πώς εντοπίζεις ένα οικείο πρόσωπο σε ένα πλήθoς;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πώς εντοπίζεις ένα οικείο πρόσωπο σε ένα πλήθoς; παρουσιάζει τα…

Επιστήμη

Μάθηση κατά τη διάρκεια του ύπνου: Επιστημονική θεώρηση και συμπεράσματα

  Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα εκπληκτικό όργανο, υπεύθυνο για τη σκέψη, τη μνήμη, τη…

Επιστήμη

Βελτιώνει η εισοδηματική στήριξη την ψυχική υγεία των μητέρων;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βελτιώνει η εισοδηματική στήριξη την ψυχική υγεία των μητέρων; αποτελεί…

Επιστήμη

Λεκτική ευχέρεια στην ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Λεκτική ευχέρεια στην ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης, θα παρουσιάσει πώς…

Επιστήμη

Πατρική έκθεση στο βαλπροϊκό: Υπάρχει κίνδυνος νευροαναπτυξιακών διαταραχών στους απογόνους;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πατρική έκθεση στο βαλπροϊκό: Υπάρχει κίνδυνος νευροαναπτυξιακών διαταραχών στους απογόνους;…

Επιστήμη

Εξετάζοντας τις αισθήσεις: Νέα ερευνητικά ευρήματα

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εξετάζοντας τις αισθήσεις: Νέα ερευνητικά ευρήματα, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που

Σοκαριστική Αλήθεια για τη Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ): Όταν η Εικόνα του Σώματος Γίνεται Εμμονή

Τι είναι η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ); https://i.pinimg.com/1200x/59/0c/08/590c0844b6d7d7f87df67e84d71001d7.jpg Η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή