Ο 33χρονος Ηρακλειώτης συγγραφέας, Άγγελος Κατσιρντάκης, είναι η τρανή απόδειξη ότι, ποτέ δεν είναι αργά να βρεις την “κλίση” σου. Παρότι στην εφηβεία παράτησε το σχολείο για βιοποριστικούς λόγους, πριν από λίγα χρόνια αποφάσισε να επιστρέψει στα σχολικά θρανία ολοκληρώνοντας την εκπαίδευση του στο Εσπερινό Γυμνάσιο Ηρακλείου. Βρισκόμενος σε μία φάση προσωπικής αναζήτησης, ο Άγγελος Κατσιρντάκης συνειδητοποίησε ότι τον μαγεύει ο κόσμος των βιβλίων και με την βοήθεια της αρχαιολόγου και συγγραφέως, Ειρήνης Γαβριλάκη, ξεκίνησε το πρώτα του βήματα στον χώρο της συγγραφής. Το 2018 κυκλοφόρησε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Το ανθολόγιο μιας πεταλούδας». Παράλληλα με την συγγραφή, ο Άγγελος Κατσιρντάκης διατηρεί σελίδα στο Facebook με τίτλο “Το λογοτεχνικό εγώ μου”, η οποία σημειώνει μεγάλη καθημερινή επισκεψιμότητα. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο Άγγελος Κατσιρντάκης αναφέρθηκε με δέος στον χώρο της λογοτεχνίας, μίλησε για τα προσωπικά του βιώματα, καθώς και για τις ποιητικές του συλλογές.
Επιμέλεια συνέντευξης: Νικολέττα Καστρινάκη
Ας γνωρίσουμε τον Άγγελο Κατσιρντάκη. Πείτε μας λίγα λόγια για τον εαυτό σας.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Ηράκλειο της Κρήτης ,θεωρώ τον εαυτό μου ευλογημένο που γεννήθηκε σε ένα νησί με τόσες αντιθέσεις. Πιστεύω πως είναι απαραίτητο για έναν άνθρωπο που ασχολείται με αυτό που αποκαλούμε τέχνη να δίνει έμφαση στο περιβάλλον και στην ποικιλομορφία των ερεθισμάτων που γίνονται τροφή για δημιουργία.
Είχατε ερείσματα από το οικογενειακό σας περιβάλλον, τα οποία σας ώθησαν στον κόσμο της λογοτεχνίας;
Σίγουρα το οικογενειακό περιβάλλον δημιουργεί και ευνοεί το πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθεί και να δομηθεί ένας άνθρωπος. Όσον αφορά τα ερεθίσματα θα έλεγα πως ήταν περισσότερο μουσικά πάρα λογοτεχνικά αλλά όπως και να το κάνουμε όλες οι τέχνες οδηγούν στον ίδιο δρόμο αυτόν της ενδοσκόπησης .
Έχετε κάποιον συγγραφέα-ποιητή ως πρότυπο;
Οι λογοτέχνες και ιδιαίτερα οι χαρισματικοί και λέγοντας αυτό εννοώ πως η ποιότητα γραφής τους καταφέρνει να διεισδύει σε ανάγλυφες εσωτερικές δομές που εμείς αδυνατούμε να πλησιάσουμε. Όχι γιατί δεν μπορούμε ,αλλά γιατί μας τρομάζει η δουλειά με τον εαυτό μας και εκεί ακριβώς βρίσκεται η μαγεία της ταύτισης που εμπεριέχουν οι σωστά τοποθετημένες λέξεις …Μου αρέσουν περισσότερο οι κλασικοί λογοτέχνες- ποιητές ,Τσάρλς Μπουγκοβσκι, Ντοστογιέφσκι , Νίκος Καζαντζάκης, Paulo Coelho.
Τι είναι αυτό που σας συναρπάσει περισσότερο κατά την συγγραφή ενός βιβλίου ;
Κάθε πρόταση και ένα νοητικό ταξίδι.
Κάθε ταξίδι και μια καινούργια πληροφορία .
Πολλές φορές όμως αντιλαμβάνομαι μετέπειτα το αποτέλεσμα, διότι ο ειρμός έχει πρωταρχικό ρόλο, χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει πως δεν συμβαδίζει μαζί με την έκφραση του συναισθηματικού λόγου , ότι καθ’όλη την διάρκεια δεν υπάρχει συνειδητότητα.
Δείτε το σαν ένα ψυχολογικό τεστ που βλέπεις τα αποτελέσματα μετέπειτα , όταν όλα θα έχουν πλέων ειπωθεί στο χάρτη ατόφια και ακατέργαστα.
Έχετε εκδώσει ένα βιβλίο με τίτλο « Το ημερολόγιο μιας πεταλούδας» και μία ποιητική συλλογή με τίτλο «Το ανθολόγιο μιας πεταλούδας». Αφού μας πείτε μερικά πράγματα για αυτά τα δύο έργα, θα ήθελα να μου πείτε για ποιον λόγο συγκεκριμένα επιλέξατε ως κοινό στοιχείο τους την πεταλούδα. Έχει κάποιον ιδιαίτερο συμβολισμό;
Έχω εκδώσει μια ποιητική συλλογή, 《το ανθολόγιο μιας πεταλούδας》, που είναι και το πρώτο ολοκληρωμένο μου έργο. Έχω και μια σελίδα στο Facebook με τίτλο 《το λογοτεχνικό εγώ μου》 που με αυτό ξεκίνησα, στην ουσία 《το λογοτεχνικό εγώ μου 》 γέννησε το ανθολόγιο μίας πεταλούδας, όλο σχεδόν το ποιητικό μου έργο μετατράπηκε σε συλλογή.
Η πεταλούδα συμβολίζει και είναι η ενσάρκωση της βαθύτερης αλλαγής ήταν και ο λόγος που την επέλεξα ως εξώφυλλο και ως τίτλο θεωρώ πως αντιπροσωπεύει όχι μόνο έμενα, μα τον κάθε ένα από εμάς που αφήνει το κουκούλι του και ανοίγει τα φτερά του σε κάτι καλύτερο.
Ποια είναι η πηγή της έμπνευσης σας ;
Δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω το πως και το γιατί ποιο συγκεκριμένα. Η έμπνευσή, η μούσα δεν είναι κάτι το οποίο ακολουθεί μια σειρά από μοτίβα. Όταν γράφεις, γράφεις γιατί κάτι φωνάζει και θέλει να ακουστεί και εμείς είμαστε οι διαμεσολαβητές στην διαδικασία, αρκεί να μπορούμε να αντιληφθούμε το ερέθισμα.
Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση σταμάτησε για εσάς πρόωρα .Όμως, στα 31 σας αποφασίσατε να επιστρέψετε στα θρανία και ξεκινήσατε μαθήματα στο Εσπερινό Γυμνάσιο Ηρακλείου. Τι σας έκανε να πάρετε αυτήν την απόφαση; Τι συναισθήματα σας προξένησε η επιστροφή στα θρανία;
Θα σας απαντήσω εν συντομία. Η διαδικασία που κάνει την κάμπια πεταλούδα, δηλαδή η ανάγκη για βελτίωσή και αλλαγή. Όσο για τα συναισθήματά δεν θα μπορέσω να σας τα μεταφέρω ατόφια μίας και ο κάθε άνθρωπος ως μοναδικότητά βιώνει ένα ίδιο γεγονός τελείως διαφορετικά. Με βεβαιότητά όμως μπορώ να σας πω πως το Ταξίδι της γνώσης είναι μαγικό.
Η τελευταία ποιητική συλλογή σας έχει τον τίτλο «Το λογοτεχνικό εγώ μου». Ποιο είναι στην πραγματικότητα ο «λογοτεχνικός εαυτός» σας;
“Το λογοτεχνικό εγώ μου” φανερώνει μια ανάγκη να επικοινωνήσω ή να αλληλεπιδράσω άμεσα η έμμεσα με τον αναγνώστη. Όλα τα στάδια εξέλιξης έχουν ένα προωθητικό μέσο που μεταβάλλεται ποικιλοτρόπως ανάλογα με τις ανάγκες, το δικό μου ήταν το Εσπερινό Γυμνάσιο Ηρακλείου και η Συγγραφέας Ειρήνη Γαβριλάκη.
Με λίγα λόγια οι σημειώσεις μου αποφάσισαν να φύγουν από το συρτάρι , το καλά αποστασιοποιημένο λογοτεχνικό εγώ μου αποφάσισε να γνωρίσει αναγνώστες, τα υπόλοιπα είναι θέμα χρόνου, συγκυριών και συνεχόμενης προσωπικής και όχι μόνο δουλειάς.
Υπάρχει κάποια φράση ή στίχος κάποιου δικού σας έργου που έχετε ξεχωρίσει ιδιαίτερα και κάποια που σας χαρακτηρίζει απόλυτα; Και γιατί συγκεκριμένα αυτήν την φράση;
Είναι μια φράση από το λογοτεχνικό εγώ μου που λέει:《Νέος και όμως κρεμάς τα γηρατειά κάθε βράδυ στην ντουλάπα σου 》(βλ. ανωτέρο) . Νομίζω πως δεν είναι και τόσο περίπλοκο να βγάλει κάποιος νόημα ή νοήματα. Εξάλλου, η ποίηση έχει την ικανότητά να προσαρμόζεται με της εσωτερικές μας περιστάσεις και μας δίνει των ρόλο του ξενιστή ζώντας από τα ανείπωτα .
Πως θα σας φαινόταν η ιδέα να γράψετε κάποια στιγμή ένα βιβλίο ,το οποίο θα γίνει θεατρικό ή κινηματογραφικό έργο;
Η αλήθεια είναι ότι είχα μια πρότασή να γράψω μια κωμωδία, και θα ήταν μια όμορφη πρόκληση και λέω πρόκληση διότι θα έπρεπε να προσαρμόσω την κωμωδία στα πλαίσια της δευτεροβάθμιας πλέων εκπαίδευσης μου , στην εργασία μου και σε ένα ήδη φορτωμένο πρόγραμμα.Ακόμα και οι προκλήσεις απαιτούν ένα υπόβαθρο.
Δεδομένης της εξέλιξης της τεχνολογίας και της εμφάνισης των ebooks , πιστεύετε ότι η ανάγνωση και η αγορά βιβλίων έχουν παρακμάσει ;
Εγώ προσωπικά διαβάζω με τον παραδοσιακό τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν ενστερνίζομαι την πρόοδό και την εξέλιξη.Τα πράγματα αλλάζουν και καλό θα είναι να έχουμε προσαρμοστικότητα σε καινούριες αλλαγές.
Φτάνει το καινούριο να είναι πιο αποτελεσματικό και ποιο ωφέλιμο για την ανθρωπότητα.
Τα νέα παιδιά γεννιούνται μέσα στην δίνη μεγάλων τεχνολογικών ανακαλύψεων που σημαίνει πως και η ανάγνωσή διαφοροποιείται. Ο παίκτης του Ντοστογιέφσκι είτε διαβαστεί με τον κλασσικό τρόπο είτε με ebook θα μεταδώσει την ίδια μαγεία για εκείνον που ξέρει να διακρίνει αυτά που ο συγγραφέας μας χαρίζει.
Σε ποιο είδος λογοτεχνίας έχετε ιδιαίτερη αδυναμία και ποιο θεωρείτε πως χαρακτηρίζει τον συγγραφικό σας λόγο;
Είναι σχεδόν βέβαιο πως η ποίηση με έχει κερδίσει, όχι πως έχω απορρίψει την πεζογραφία σε καμία περίπτωση, αλλά η ποίηση είναι κάτι που με διεγείρει και ο λόγος είναι ο ίδιος ο λόγος που παρουσιάζεται ερμητικά κλειστός πίσω από ποικίλα νοήματα καλά τοποθετημένος σε ένα φάσμα μυστηριακό και ,παράλληλα, ρομαντικό,
που ξέρει να εξυμνεί και να αφορίζει τα ψεύτικα ή αληθινά υπαρξιακά μοντέλα.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Ετοιμάζετε κάποιο καινούριο βιβλίο αυτήν την εποχή;
Δεν μπορούμε να μιλάμε για μέλλον όσο δεν βιώνουμε το παρών. Ένα μέλλον με όλες της προσωπικές μας προδιαγραφές δεν είναι εφικτό αν δεν καταστήσουμε το καλλίτερο δυνατό σε αυτό που είναι και το μόνο που μας ανήκει, δηλαδή “Το τώρα”.
Ευχαριστούμε πολύ τον Άγγελο Κατσιρντάκη για την παροχή του φωτογραφικού υλικού.
Ο Άγγελος Κατσιρντάκης στη σελίδα Το λογοτεχνικό εγώ μου