Την Κυριακή 9 Ιουλίου 2023 ολοκληρώθηκε η τηλεοπτική σειρά “Αυτή η νύχτα μένει” σε σκηνοθεσία Κατερίνας Φιλιώτου και σενάριο Ιωάννας Κανελλοπούλου και Γιώργου Μακρή. Οι πρωταγωνιστές της σειράς είναι: Βασίλης Μπισμπίκης και Γιάννης Στάνκογλου, Άννα Μάσχα, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Γιώργος Αρμένης και Γιώργος Πυρπασόπουλος ενώ συμμετέχουν οι Κόρα Καρβούνη, Γιάννης Τσορτέκης, Γιάννος Περγλέγκας, Ελένη Ρουσσινού, Βίκυ Παπαδοπούλου,Κώστας Μπερικόπουλος, Μαρία Κατσανδρή, Γιάννης Νταλιάνης, Στάθης Κόικας, Γιάννης Εγγλέζος, Ναταλία Σουίφτ, Μελίνα Λεφαντζή, Αινείας Τσαμάτης, Τάσος Λέκκας, Δημήτρης Πλειώνης, Γιάννης Απέργης, Νικολέτα Καρρά, Ελένη Βεργέτη, Θανάσης Βλαβιανός, Αναστασία Τσιλιμπίου, Σπύρος Σταμούλης, Νίκος Βατικιώτης, Γιώργος Τσάφας, Χρήστος Παπαδόπουλος, Φοίβος Παπακώστας, Ντένης Μακρής, Μάρω Παπαδοπούλου, Ελισάβετ Καβαλάκη.
Η σειρά που άλλαξε τις νύχτες μας
Η σειρά βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή που αναφέρεται στη νυχτερινή ζωή των επαρχιακών νυχτερινών κέντρων, των γνωστών “σκυλάδικων” λίγο πριν το τέλος της χιλιετίας. Η πρώτη εκδοχή της ιστορίας μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1999 σε σκηνοθεσία Νίκου Παναγιωτόπουλου και σενάριο του Θάνου Αλεξανδρή. Πραγματευόταν την ιστορία δύο ερωτευμένων νέων, της Στέλλας και του Αντρέα. Το όνειρο της Στέλλας ήταν να γίνει τραγουδίστρια, φεύγει για να κυνηγήσει την καλλιτεχνική καριέρα της. ενώ ο Αντρέας την αναζητά στα επαρχιακά λαϊκά μαγαζιά. Μάλιστα η ταινία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2000. Η σημερινή σειρά προσεγγίζει μέσα από διαφορετικές ιστορίες, τη ζωή της νύχτας, ενώ διαδραματίζεται στην επαρχιακή πόλη του Αγρινίου τη δεκαετία του 80.
Έρωτας και μυστήριο
Υπάρχουν πολλοί έρωτες στην ομώνυμη φετινή σειρά που διαδραματίζεται στο Αγρίνιο. Ο κεντρικός έρωτας που περνάει “δια πυρός και σιδήρου” είναι του Στρατή (Βασ. Μπισμπίκης) και μιας τραγουδίστριας της Ζέτας (Ηλιάνα Μαυρομάτη). Η σειρά ξεκινά με έναν φόνο, όπου ο δράστης δεν αποκαλύπτεται. Το θύμα είναι ο Νώντας Παραδείσης (Γιώργος Γιαννόπουλος) που ήταν ο πατέρας του Άλκη (Σπύρος Σταμούλης). Ο τελευταίος, γίνεται ζευγάρι με τη μικρή κόρη του δημάρχου Χρήστου Αναγνώστου (Γιάννη Στάνκογλου), την Εύη (Ναταλία Σουίφτ). Ο αυτοδημιούργητος δήμαρχος που βάζει ως υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στις επικείμενες εκλογές, έχει προηγούμενα με τον ιδιοκτήτη του νυχτερινού κέντρου “Όνειρο”, το Στρατή (Βασ. Μπισμπίκης). Η αιτία είναι η γυναίκα του δημάρχου Μαρίνα (Ελένη Ρουσσίνου) που υπήρξε ερωμένη του Στρατή Βαρδάρη. Ενώ η Μαρίνα ήταν ερωτευμένη και είχε σχέση με το Στρατή αναγκάστηκε να παντρευτεί το Χρήστο, έπειτα από συμφωνία της μητέρας της και της νυν πεθεράς της Βρεττώς (Μαρία Κατσανδρή). Από τον άντρα της απέκτησε δύο κόρες τη Φωτεινή (Μελίνα Λεφαντζή) και την Εύη. Η Μαρίνα, θεωρήθηκε νεκρή όταν το αμάξι της βρέθηκε σε γκρεμό με το πτώμα της άφαντο. Στην πραγματικότητα, ο σύζυγός της τη δήλωσε ως νεκρή για να αποφύγει η τελευταία τη σύλληψη για το φόνο του Νώντα, του ανθρώπου που την εκβίαζε με τις φωτογραφίες από τον παράνομο έρωτά της με το Στρατή. Οι μόνοι που γνώριζαν ότι είναι ζωντανή ήταν ο σύζυγος, η πεθερά της και ο πάτερ Ντανίλος (Γιάννης Νταλιάνης).
Υποπλοκές με πολλές ανατροπές, γιατί “Αυτή η Νύχτα μένει”
Εκτός από τον παλιό και νέο έρωτα του Στρατή ξεπηδούν και άλλοι έρωτες όπως αυτή του Γιώργη (Γιάννης Τσορτέκης) αδερφού του Χρήστου και της Νίτσας (Κόρα Καρβούνη) που είναι τραγουδίστρια στο Όνειρο και φίλη της Ζέτας, του Χρήστου Αναγνώστου με τη Βάσω (Βίκυ Παπαδοπούλου). Η τελευταία ψάχνει τη μητέρα της και στο τέλος αποδεικνύεται ότι είναι η μητέρα του Στρατή. Ακόμα και η σχέση των δύο αντρών του αστυνομικού Αλέξανδρου (Γιάννης Εγγλέζος) και αδερφού της Μαρίνας με τον Ντίνο (Αινείας Τσαμάτης) έχει τα μυστικά της και δημιουργεί τη δική της τρικυμία στην επαρχιακή πόλη του Αγρινίου, σε μία συντηρητική εποχή που δεν είναι ώριμη για κοινωνικές αποδοχές. Έντονος είναι και ο έρωτας της Διαμάντως (Άννα Μάσχα) και του Θόδωρου (Κώστας Μπερικόπουλος). Το αγκάθι της Διαμάντως είναι ο πρώην σύντροφός της, ο Διαγόρας (Γιώργος Αρμένης) με τον οποίον έχει ένα αγόρι με σωματικό ελάττωμα, το Νικολάκη (Έκτορας Φέρτης).
Βέβαια, τα προβλήματα δεν αποφεύγουν και την οικογένεια του αστυνόμου και φίλου του δημάρχου, Στέλλιου Διαμάντη (Γιάννος Περλέγκας). Αυτός και η γυναίκα του Αγλαΐα έχουν ένα γιο το Μίλτο (Φοίβος Παπακώστας) που έχει μια σκοτεινή πλευρά. Μάλιστα, βιάζει τη Μυρτώ (Αναστασία Τσιλιμπίου) και την αφήνει έγκυο. Η κοπέλα που ήταν η νεαρή λουλουδού στο “Όνειρο” ζει το δικό της Γολγοθά, μέχρι να αναδυθεί ξανά στο φως με το μοναδικό στήριγμά της τον Πόντικα (Ιωάννης Απέργης).
Όλα αυτά τα μυστικά και τα πάθη δημιουργούν ένα γαϊτανάκι όπου όλοι κατά κάποιον τρόπο συνδέονται μεταξύ τους. Δημιουργείται ένα ανελέητο κυνηγητό με εκβιαστές κι εκβιαζόμενους που μόνο θύματα αφήνουν στο πέρασμά τους. Ένας πόλεμος για γερά νεύρα.
Το μεγάλο φινάλε
Την Κυριακή προβλήθηκε το τελευταίο επεισόδιο της σειράς. Όντως, ήταν συγκλονιστικό όπως περιέγραφε το τρέιλερ. Η αγάπη για την ίδια γυναίκα τους ένωσε με έναν ιδιαίτερο τρόπο που τους οδήγησε στην καταστροφή. Έπειτα από τις αποκαλύψεις και τις απώλειες που δεν μπόρεσαν να διαχειριστούν Στρατής και Χρήστος αναμετρήθηκαν για τελευταία φορά. Η Βάσω, η γυναίκα που σκόπευε να παντρευτεί ο Χρήστος , αποδείχτηκε ότι ήταν η αδερφή του Στρατή. Όμως, ούτε εκείνη μπόρεσε να τους ενώσει. Οι δύο άντρες, έπειτα από τη φιλονικία τους αποφάσισαν να πέσουν με το αμάξι στο γκρεμό. Ένοιωσαν ότι τα είχαν χάσει όλα. Ο Στρατής τη Ζέτα και ο Χρήστος όλη την οικογένεια, τη φήμη του και την ελευθερία του. Ο χαμός τους έφερε τον πόνο στις καρδιές των ανθρώπων που τους αγάπησαν.
Δείτε το τρέιλερ του φινάλε: Πηγή: You tube-Alpha T.V
Παραγωγή
Η σειρά κερδίζει σταδιακά τον θεατή που θέλει να επενδύσει χρόνο σε αυτήν. Έτσι όσο η σειρά προχωρά, οι ιστορίες γίνονται όλο και πιο προσωπικές, όλο και πιο ελκυστικές. Η αληθοφάνεια που εμφανίζουν οι σκηνές χάρη στην υποκριτική της ομάδας των ηθοποιών είναι καθηλωτικές. Την προσοχή κερδίζει ο Γιάννης Τσορτέκης που υποδύεται το Γιώργη, τον αδερφό του Χρήστου. Στην κυριολεξία, απογειώνει το ρόλο. Πραγματικά, όπως έχει δηλώσει ο καθηγητής Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου και Δράματος Ι. Πανούσης , ο Τσορτέκης ως φοιτητής ήταν άριστος και είχε και πολύ καλή πορεία ως ηθοποιός σε ποιοτικές ταινίες. Είναι χρόνια στο χώρο άσχετα αν έγινε πιο γνωστός από τη σειρά του Παπακαλιάτη “Maestro” και από τη σειρά “Αυτή η νύχτα μένει”. Μην χάσετε και την παράσταση στην Επίδαυρο όπου ενσαρκώνει το ρόλο του Θησέα με απόλυτη επιτυχία. Πήγαμε στην πρεμιέρα και ήταν καταπληκτικός.
Βέβαια και ο Γ. Στάνκογλου όπως πάντα είναι εξαιρετικός όπως εξαιρετικοί είναι οι Γ. Αρμένης, Γ. Νταλιάνης , Κόρα Καρβούνη, Α. Μάσχα, ο Βασ. Μπισμπίκης αλλά και οι υπόλοιποι ηθοποιοί.
Η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη που είχε γραφτεί για την ταινία του 1999, συγκινεί ξανά με την φωνή αυτή τη φορά της Γιώτας Νέγκα. Η μουσική επιμέλεια της σειράς είναι προσεγμένη κι επιτυχής και αυτό οφείλεται στο δισκογραφικό παραγωγό, Ηλία Μπενέτο.
Κριτική
Όσον αφορά, στα σκηνικά είναι προσεγμένα αλλά διαφορετικά σε σχέση με την ταινία του 1999 που προσέγγιζε περισσότερο στη δεκαετία του 80-90, αφού ήταν και πιο κοντά σε αυτήν την εποχή. Μπορεί τα αξεσουάρ όπως το τηλέφωνο, η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα ρούχα να έχουν το άρωμα της τότε εποχής όμως, υπάρχει μια ωραιοποίηση κι ένα μοντερνισμός στο περιβάλλον. Η ωμή γλώσσα εξισορροπεί αυτήν την ωραιοποίηση. Αν δεν υπήρχαν τα μυστικά και οι προβληματικές συμπεριφορές των ηρώων θα ήταν η ιδανική περιοχή και περιβάλλον για να εργαστεί και να ζήσει κάποιος. Το “Όνειρο” δεν είναι ένα από τα σκυλάδικα που ξεζουμίζουν τις ζωές των εργαζομένων του, είναι μια οικογένεια κι ένα προστατευτικό περιβάλλον.
Μια κριτική του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη για τη σειρά αναφέρει ότι οι ιστορίες των ηρώων του σκυλάδικου εκτυλίσσονται στο φως της ημέρας. Επίσης, όπως αναφέρει, ενώ είναι μια πλούσια παραγωγή, το σενάριο είναι άτεχνα φτιαγμένο χωρίς λογική. Στο πρώτο επεισόδιο παρουσιάζεται η απόπειρα ενός βιασμού, ένας φόνος ενώ στη συνέχεια βλέπουμε ένα αμάξι να τρέχει δίπλα στη λίμνη. Η σειρά βέβαια δεν είναι πιστό αντίγραφο του βιβλίου. Δανείζεται στοιχεία από αυτό και τα μετουσιώνει στις δικές της ιστορίες. Μπορεί οι τελευταίες να διαδραματίζονται κυρίως στο φως της μέρας, αλλά αυτό ίσως να σημαίνει ότι και η νύχτα στο φως της μέρας συνεχίζει τις δολοπλοκίες της επί ματαίω. Ακόμα και η παροιμία “της νύχτας τα καμώματα τα βλέπει η μέρα και γελά” έχει τη θέση της εδώ. Με λίγα λόγια, όλα τα μυστικά, τα πάθη, οι ίντριγκες, τα φονικά θα αποκαλυφθούν στο τέλος, διότι “ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιο”.
Η σειρά καταπιάνεται και με θέματα κοινωνικοπολιτικά και οικονομικά. Ο κοινωνικός αποκλεισμός του Άλλου, του διαφορετικού, όπως η ομοφυλοφιλία που βλέπουμε μέσα από την ιστορία αγάπης του Ντίνου και του Αλέξανδρου και αυτών που εργάζονται στα σκυλάδικα, είναι έντονος την ημέρα. Όμως, τη νύχτα όλοι είναι ίσοι. Η διασκέδαση είναι ένα είδος ψυχοθεραπείας.
Βέβαια, από την άλλη, τη νύχτα γίνονται οι παράνομες δοσοληψίες, οι εκβιασμοί και οι φόνοι. Στην ηθική σήψη της πολιτικής ζωής που είναι διαχρονική, κυριαρχεί το moto ότι όλα αγοράζονται. Η οικονομία και η παραοικονομία βαδίζουν χέρι- χέρι. Το χρήμα, όπως και η σαμπάνια, ρέουν άφθονα και στο νυχτερινό κέντρο του Στρατή. Οι πελάτες έχοντες και μη έχοντες, τα καταθέτουν όχι μόνο σε ορχήστρες και τραγουδίστριες αλλά και για το κέφι τους, συμμετέχοντας σε έναν συνεχή λουλουδοπόλεμο και σπάσιμο πιάτων. Είναι η εποχή της ευμάρειας, η χρυσή εποχή της δεκαετίας του 80 όπου κυριαρχεί το σύνθημα της αλλαγής.
Εδώ οι ιστορίες δεν είναι αυτοτελείς. Έχουν αρχή, μέση, τέλος και συνδέονται μεταξύ τους. Είναι ένα παζλ που σιγά-σιγά ολοκληρώνει την εικόνα και την κεντρική ιστορία. Στο τέλος, όλοι δικαιώνονται, ζωντανοί και νεκροί. Έτσι κλείνει ο κύκλος του χαμένου ονείρου κι ελπίδας.
Όμως, το τέλος των ηρώων ενώ πλανιόταν στην ατμόσφαιρα, δεν άρμοζε στο χαρακτήρα τους. Η αυτοκτονία, δεν ταιριάζει απόλυτα στο δυναμικό χαρακτήρα τους, ο οποίος αποδείκτηκε τελικά εύθραυστος. Μάλιστα, η σκηνή μοιάζει σαν αντιγραφή της τελευταίας σκηνής από τη σειρά “Απών” (1995) όπου το σενάριο υπογράφει η Μιρέλλα Παπαοικονόμου. Σε αυτή τη σκηνή ο Μηνάς Χατζησάββας ως Σήφης και ο Γιάννης Μπέζος ως Στάθης μετά από μια φιλονικία για την ίδια γυναίκα (Θέμις Μπαζάκα) πέφτουν με το αμάξι στο γκρεμό.
Το πιο δίκαιο για τους κεντρικούς ήρωες θα ήταν η συμφιλίωση. Η χαμένη αγάπη έπρεπε να τους ενώσει και όχι να τους οδηγήσει στο θάνατο. Διότι, όπως λέει και ο Ντίνος, αυτό που μένει στο τέλος είναι η αγάπη.
Πηγές:
Alpha T.V
Wikipedia
Youfly.com