Όσκαρ Ουάιλντ: Η σημασία του να είναι κανείς…ο εαυτός του

”Υπάρχουν δύο τραγωδίες στη ζωή. Η μία είναι όταν δεν εκπληρώνονται οι επιθυμίες μας και η άλλη όταν εκπληρώνονται.”

Ο Όσκαρ Ουάιλντ είναι ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς του 19ου αιώνα. Γεννήθηκε στις 16 Οκτωβρίου του 1854 στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας. Φοίτησε στο Portora Royal School και αργότερα στα πανεπιστήμια Trinity College και Magdalen College οπού μελέτησε την αρχαία κλασική κουλτούρα. Υπήρξε ποιητής, δραματουργός, κριτικός, μυθιστοριογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Ο Όσκαρ Ουάιλντ έγινε ευρέως γνωστός από το μυθιστόρημα ”Το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέι” το οποίο λογοκρίθηκε και δίχασε την κοινή γνώμη. Στις 25 Μαΐου του 1895 ο Όσκαρ Ουάιλντ καταδικάστηκε σε 2 χρόνια καταναγκαστικών έργων με την κατηγορία της ομοφυλοφιλίας και του σοδομισμού. Με τον όρο σοδομισμό οι νομικοί και κατά κόρον οι θρησκευτικές αιρέσεις καταδικάζουν τους ομοφυλόφιλους. Ο όρος είναι γνωστός και ως παρά φύσιν ασέλγεια διότι οι ανθρώπινες σεξουαλικές πράξεις δεν γίνονται με σκοπό την τεκνοποίηση. Ο Όσκαρ Ουάιλντ επηρεάστηκε από το Λογοτεχνικό κίνημα του Αισθητισμού που άνθισε στην Βρετανία, μετά την παρακμή του συμβολισμού στην Γαλλία. Ο Αισθητισμός είναι ένα παρακλάδι του συμβολισμού με στοιχεία από τον Ρομαντισμό. Ο Όσκαρ Ουάιλντ έζησε κατά την Βικτωριανή εποχή σε μία συντηρητική κοινωνία όπου οι άνθρωποι ήταν αναγκασμένοι να υπακούν στους νόμους της εξουσίας βάζοντας σε δευτερεύουσα θέση τις επιθυμίες τους και την ατομική τους Ελευθερία.

Ο Όσκαρ Ουάιλντ δεν κατάφερε να καταξιωθεί ως θεατρικός συγγραφέας όσο βρισκόταν εν ζωή. Παρόλο που η φήμη του ήταν στο ζενίθ της η λογοκρισία, καθώς και η πολυποίκιλη ζωή του Όσκαρ Ουάιλντ δημιούργησαν προβλήματα στην συγγραφική του εξέλιξη και πορεία. Το 1890 στην Βρετανία έγραψε τα πρώτα του θεατρικά έργα: ”Βέρα ή Οι μηδενιστές” και ”Η Δούκισσα της Πάδουας” χωρίς όμως να σημειώσουν ιδιαίτερη επιτυχία. Δεν σταμάτησε όμως ποτέ να δουλεύει και να οραματίζεται παρά την συντηρητικότητα και την μη αποδοχή από την κοινωνία. Βρίσκοντας ένα λευκό χαρτί και μετά από συζητήσεις  και αναλύσεις για μια συγγραφική καινοτομία με έμπιστους φίλους ο Όσκαρ Ουάιλντ έγραψε το θεατρικό έργο ”Σαλώμη”. Το έργο αρχικά γράφτηκε στα Γαλλικά αλλά αργότερα μεταφράστηκε στα Αγγλικά από τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας.  Το έργο απαγορεύτηκε στην Αγγλία και παίχτηκε στο Παρίσι το 1893 από τη Σάρα Μπερνάρ.Στην Αγγλία η λογοκρισία επέτρεψε την παράσταση του έργου μετά το θάνατο του συγγραφέα. Το θεατρικό έργο ”Σαλώμη” πραγματεύεται τη γνωστή από την Αγία γραφή ιστορία της ακόλαστης Σαλώμης, που έπεισε τον Ηρώδη να αποκεφαλίσει τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Ακολούθησαν κοινωνικές σάτιρες που στηλίτευαν τα κοινωνικά στερεότυπα και ”πρέπει”. Το τελευταίο θεατρικό έργο του Όσκαρ Ουάιλντ η κωμωδία  ”Η σημασία του να είναι κανείς σοβαρός” γράφτηκε όταν ο Όσκαρ Ουάιλντ βρισκόταν στη πιο ώριμη περίοδο της συγγραφικής του πορείας. Το έργο ανέβηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1895, στο θέατρο Σαιν Τζέημς του Λονδίνου από τον Τζωρτζ Αλεξάντερ κατορθώνοντας να προκαλέσει μεγάλη απήχηση και επιτυχία. Ο Όσκαρ Ουάιλντ απεβίωσε στις 30 Νοεμβρίου 1900, υποκύπτοντας στην μηνιγγίτιδα.

Καθώς διαβάζεις τη ζωή και το έργο του Όσκαρ Ουάιλντ δεν μπορείς παρά μόνο να θαυμάσεις αυτόν τον υπέροχο κόσμο που δημιούργησε μέσα από το συγγραφικό του έργο αλλά και από την επαναστατική του θεωρία για την ζωή. Ο Όσκαρ Ουάιλντ δεν ξεχωρίζει μόνο για το ποιοτικό του ταλέντο στη συγγραφή αλλά και για τα μηνύματα που περνάει. Δεν σταμάτησε να αγωνίζεται για τα πιστεύω του και δεν δίστασε να παλέψει, υπερασπίζοντας την διαφορετικότητα  και την ελευθερία στην αγάπη. Επίκαιρη και σημαντική προσωπικότητα που οφείλουμε να γνωρίζουμε είναι αυτή του Όσκαρ Ουάιλντ και προτείνουμε ανεπιφύλακτα να τον γνωρίσετε και να τον διαβάσετε.

”Ορισμένοι γεννάνε την ευτυχία όπου κι αν εμφανιστούν. Κάποιοι άλλοι γεννάνε την ευτυχία όποτε εμφανιστούν.”

Advertising

Advertisements
Ad 14

Θεατρικά έργα του Όσκαρ Ουάιλντ

  • Vera or, the nihilists (Βέρα, ή Οι μηδενιστές, 1880)
  • The Duchess of Padua (Η Δούκισσα της Πάδουας, 1883)
  • Lady Windermere’s fan (Η βεντάλια της λαίδης Γουΐντερμιρ, 1878)
  • A woman of no importance (Μια γυναίκα χωρίς σημασία, 1893)
  • Salomé (Σαλώμη, γραμμένο στα Γαλλικά, 1893, παρουσιάστηκε στο Παρίσι το 1896)
  • An ideal husband (Ένας ιδανικός σύζυγος, 1895)
  • The importance of being Earnest (Η σημασία του να είναι κανείς σοβαρός, 1895)
  • La Sainte Courtisane (Η Αγία Εταίρα) και A Florentine tragedy (Μια φλωρεντινή τραγωδία), δημοσιεύτηκαν αποσπασματικά το 1908 στον συλλεκτικό τόμο Collected works του εκδοτικού οίκου Methuen.

Πηγές:

Περισσότερα από τη στήλη: Θεατρικές Μορφές

Θεατρικές Μορφές

Ο θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Μπέντζαμιν Τζόνσον

Ο Μπέντζαμιν Τζόνσον γεννήθηκε το 1572. Ο πατέρας του Τζόνσον φυλακίστηκε, ενώ κατασχέθηκε η περιουσία…

Θεατρικές Μορφές

Η ζωή και το έργο του Κρίστοφερ Μάρλοου

Ο Κρίστοφερ Μάρλοου γεννήθηκε στο Κέντερμπερι τον Φεβρουάριο του 1564. Ήταν Άγγλος θεατρικός συγγραφέας, ποιητής,…

Θεατρικές Μορφές

Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού ο Γιάννης Μόσχος

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος αναδείχτηκε νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της χώρας. Μετά την παραίτηση…

Θεατρικές Μορφές

Η ζωή και το έργο της σπουδαίας Μάγιας Λυμπεροπούλου

Στις 22 Ιουλίου 2021, έφυγε από τη ζωή η σπουδαία και καταξιωμένη ηθοποιός του ελληνικού…

Θεατρικές Μορφές

Καραϊσκάκης: Ὁ παρεξηγημένος ἥρωας – Ένα ιστορικό δράμα στο Θέατρο Πέτρας 25/7

  Καραϊσκάκης: Ὁ παρεξηγημένος ἥρωας στο Θέατρο Πέτρας Γιάννης Κωσταράς Σκηνοθεσία: Μάνος Αντωνίου Παραγωγή: Creatists…

Θεατρικές Μορφές

(Ανα)γνωρίζοντας τον William Shakespeare

William Shakespeare λοιπόν. Ένα όνομα γνωστό στους περισσότερους και μια πολύ γενική ιδέα γύρω από…

Θεατρικές Μορφές

Ορέστης Μακρής: ο αγαπημένος «μεθύστακας» του ελληνικού θεάματος

Ο Ορέστης Μακρής ήταν ο καταξιωμένος και αγαπημένος ηθοποιός που έμεινε στην ιστορία του ελληνικού…