«Διαθήκη και Παρακαταθήκη»: Η Βίγκντις Γιορτ γράφει για μια γυναίκα εγκλωβισμένη στην παιδική της ηλικία

Διαθήκη και Παρακαταθήκη, Β.Γιορτ [Εικόνα : Ρίτα Μπαούση]
Διαθήκη και Παρακαταθήκη, Β.Γιορτ
[Εικόνα: Ρίτα Μπαούση]
Στο μυθιστόρημά της με τίτλο «Διαθήκη και Παρακαταθήκη», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ποταμός σε μετάφραση Κρυστάλλης Γλυνιαδάκη, η Νορβηγίδα Βίγκντις Γιορτ γράφει για μια γυναίκα εγκλωβισμένη στην παιδική της ηλικία και για μια οικογενειακή διαμάχη που ξεκίνησε με αφορμή τον διαμοιρασμό μιας περιουσίας και κατέληξε στην αποκάλυψη ενός φρικιαστικού μυστικού. Ένας πατέρας πεθαίνει, αφήνοντας πίσω του μια διαθήκη, στην οποία αναγράφεται πως τα δύο μικρότερα παιδιά του -ενήλικες γυναίκες πλέον- κληρονομούν δύο παραθαλάσσιες κατοικίες στο Βάλερ της Νορβηγίας. Στα δύο μεγαλύτερα παιδιά του, τον πρωτότοκο γιο του Μπορ και την αφηγήτρια του βιβλίου, Μπέργκλιοτ, αφήνει παρακαταθήκη τραυματικά παιδικά χρόνια που τους κατατρύχουν στην ενήλικη ζωή τους, αναγκάζοντάς τους να κόψουν κάθε γέφυρα επικοινωνίας με τη γονική οικογένεια.

 

“Πώς είναι άραγε να είναι κανείς νορμάλ; Εγώ πάντως δεν ήξερα, δεν ήξερα πώς είναι να είναι κανείς άθικτος, δίχως τραύματα, δεν είχα άλλο πετσί εκτός απ’ το δικό μου.”

 

Μέσα από μια συγκλονιστική πρωτοπρόσωπη αφήγηση που καθηλώνει τον αναγνώστη από τις πρώτες κιόλας σελίδες, η Μπέργκλιοτ ψηλαφεί το παιδικό τραύμα, αυτό που την οδήγησε σε χρόνια ψυχοθεραπείας και τη βύθισε στον αλκοολισμό, αφού η άρνηση της οικογένειάς της να αφουγκραστεί και να αποδεχτεί την αλήθεια της, την έκανε να νιώθει για χρόνια «δέσμια της παιδικής της ηλικίας». Η Γιορτ καταλύοντας τους όρους της γραμμικής αφήγησης, κινείται άναρχα σε παρελθόν και παρόν, παρουσιάζοντας μέσα από δεκάδες αναδρομές την βασανιστική πορεία της ηρωίδας της προς την ενηλικίωση αλλά και τον αντίκτυπο που είχαν τα παιδικά της χρόνια στις μετέπειτα επιλογές της. Έτσι, ο αναγνώστης γίνεται κοινωνός των βαθύτερων συναισθημάτων της Μπέργκλιοτ, μιας γυναίκας που παντρεύτηκε πολύ νωρίς «για να πάψει να είναι κόρη» και να γίνει μάνα, συντηρώντας την ψευδαίσθηση πως η οικειοποίηση μιας νέας ταυτότητας θα ήταν ικανή να την απαλλάξει από τις δυσβάσταχτες μνήμες της παιδικής της ηλικίας. Η Γιορτ ψυχογραφεί σε βάθος την ηρωίδα της, δίνοντας στην εύθραυστη φωνή της χώρο να ακουστεί, να απαλλαγεί από τη φρικιαστική παρακαταθήκη που της άφησαν, να λυτρωθεί από τις τύψεις, τον φόβο, τον πόνο και τις ενοχές που για χρόνια ένιωθε. Ο θάνατος του πατέρα της σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την ηρωίδα της Γιορτ, την οπλίζει με θάρρος και τόλμη να αντιμετωπίσει τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας που ουσιαστικά χρησιμοποιούν τη διαθήκη, όχι για να εξιλεωθούν για την αδράνεια τους μπροστά σε όσα τερατώδη τελούνταν, αλλά για να εξαγοράσουν τη σιωπή της.

Διαβάστε επίσης  Ο Βαγγέλης Κοντόπουλος τυλίγει συναισθήματα στην Καντίνα του

Το συνταρακτικό βιβλίο της Γιορτ «Διαθήκη και παρακαταθήκη» σπάει το προσωπείο της «καθωσπρέπει» οικογένειας και ρίχνει φως στις ρωγμές του. Πρόκειται για ένα κείμενο απίστευτης έντασης και ορμής, απαλλαγμένο από λογοτεχνικά φτιασίδια και πομπώδες ύφος. Αρκεί η ανατριχιαστική ιστορία της κεντρικής ηρωίδας- η οποία σε πολλά σημεία συνομιλεί με τα βιβλία της Τόβε Ντιτλέουσεν– για να νιώσει ο αναγνώστης πως κρατά στα χέρια του ένα κείμενο που πάλλεται, ένα βιβλίο γραμμένο με τόση αληθοφάνεια που τον κάνει να αναρωτιέται αν, όντως, πρόκειται για μυθιστόρημα. Η αμφιβολία αυτή δε, ενισχύεται περαιτέρω από το γεγονός πως, η έκδοση του συγκεκριμένου βιβλίου προκάλεσε σάλο και δημόσια ενδοοικογενειακή διαμάχη στην οικογένεια της συγγραφέως, με αποκορύφωμα ένα μεταγενέστερο βιβλίο, γραμμένο από την αδελφή της συγγραφέως, στο οποίο εκείνη εξιστορεί τη δική της οπτική πάνω στα γεγονότα που αναφέρονται στο «Διαθήκη και Παρακαταθήκη», κατηγορώντας ουσιαστικά την αδελφή της για διασπορά ψευδών που είχαν απώτερο σκοπό να πλήξουν την οικογένειά της. Όποια κι αν είναι η αλήθεια, το μόνο βέβαιο είναι πως το «Διαθήκη και παρακαταθήκη» είναι μία από τις σημαντικότερες κυκλοφορίες των τελευταίων μηνών, μια χειμαρρώδης ιστορία επιβίωσης που δεν θα μπορούσε να βρει ιδανικότερη εκδοτική στέγη από αυτή των εκδόσεων Ποταμός. Βρείτε το βιβλίο εδώ.

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

Γνωρίστε την συγγραφέα

Vigdis Hjorth[potamos.com]
Vigdis Hjorth
            [potamos.com]
Η Βίγκντις Γιορτ (γενν. 1959) εξέδωσε το πρώτο της βιβλίο το 1983 κι έκτοτε έχει συγγράψει πάνω από τριάντα βιβλία, κυρίως μυθιστορήματα. Η Γιορτ γράφει για τις συνθήκες και τις επιλογές στη ζωή των ανθρώπων, έχει εξερευνήσει τον ρόλο των γυναικών στον έρωτα και τις οικογενειακές σχέσεις, αλλά έχει επίσης διακριθεί ως οξυδερκής και ατρόμητη σχολιάστρια στα δύσκολα θέματα της κοινωνικής επικαιρότητας. Έχει κερδίσει το Gyldendalprisen (2011) για το σύνολο του έργου της, το Βραβείο Κριτικών της Νορβηγίας (Kritikerprisen) το 2012 για το Leve posthornet!, το βραβείο Amalie Skram, το Brage Hedespris και το βραβείο Aschehoug (2015).

Διαβάστε επίσης  Ο Eκκλησιαστής· μια άλλη οπτική

To Διαθήκη και Παρακαταθήκη κέρδισε το Βραβείο των Νορβηγών Βιβλιοπωλών (Bokhandlerprisen) και το Βραβείο Κριτικών (Kritikerprisen) και ήταν υποψήφιο για το Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας του Nordic Council. Προκάλεσε σάλο και δημόσια ενδοοικογενειακή διαμάχη στην οικογένεια της συγγραφέως, έχει πουλήσει πάνω από 150.000 αντίτυπα στη Νορβηγία και μεταφραστεί σε πάνω από είκοσι γλώσσες. Στις ΗΠΑ ήταν υποψήφιο για το National Book Award. [Πηγή: potamos.com]

Ονομάζομαι Ρίτα Μπαούση κι είμαι καθηγήτρια αγγλικών. Η σχέση μου με τα βιβλία ξεκίνησε στα πέντε μου χρόνια κι από τότε δεν υπήρξε μέρα που να μη διαβάσω! Αγοράζω, χαρίζω μα κυρίως διαβάζω βιβλία, για τα οποία γράφω στο blog μου, στη σελίδα μου στο instagram και πλέον και στο maxmag!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα; Διαφορετικές
Από πού πήραν το όνομα τους βουνά της Ελλάδας

Από πού πήραν το όνομα τους βουνά της Ελλάδας

Ο Ελλαδικός χώρος είναι ένα μεγάλο πανόραμα μυθικών και ιστορικών