
Επιμέλεια Φλώρα Πελέκη
Ο Κωστής Τάλως γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι πολλά παραπάνω από πτυχιούχος ξεναγός. Με την Τίνα Μανγκασαριάν έφτιαξε την σελίδα Αθηνολόγιο στο facebook, μια σελίδα που κάνει όποιον την ακολουθεί να έρχεται πιο κοντά στα μνημεία και την ιστορία της Ελλάδας. Έχει ένα μοναδικά γλαφυρό τρόπο να παρουσιάζει αυτό που θέλει. Το πρώτο του βιβλίο λοιπόν για όσους τον ακολουθούν ήταν αναμενόμενο.
Γεια σου Κωστή καλώς ήρθες στο ΜΑΧΜΑG.GR . Ήρθε η ώρα να σε γνωρίσουμε λίγο καλύτερα. Σε ξέρουμε σαν πτυχιούχο ξεναγό, σαν creator της σελίδας Αθηνολόγιο στο facebook και πρόσφατα σε γνωρίσαμε και σαν συγγραφέα. Τι άλλο πρέπει να ξέρουμε για τον Κωστή Τάλω;
Καλώς σας βρήκα. Έχω ένα κακό, ίσως είναι και καλό όμως, αφήνω το κοινό μου να μάθει τα πάντα. Είμαι ανοιχτό βιβλίο και θέλω να ξέρει με τι έχει να κάνει. Αν έπρεπε να βάλω κάτι ακόμα; Είμαι Δίδυμος με ωροσκόπο Δίδυμο και αυτό μοιάζει σχεδόν με απειλή
Τέλεια.. Και πως ξεκίνησε η σχέση σου με την μυθολογία;
Η σχέση μου με την μυθολογία ξεκίνησε από τότε που ήμουν μικρό παιδί και ξεκίνησε ως μια προσπάθεια να αποδείξω ότι όλα ήταν αληθινά
Όπως είπαμε είσαι πτυχιούχος ξεναγός. Να υποθέσω λοιπόν ότι συναναστρέφεσαι με ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Θεωρείς ότι οι ξένοι εκτιμούν περισσότερο την πολιτιστική μας κληρονομία;
Οι ξένοι βλέπουν τον πολιτισμό και τα μνημεία μας ως αξιοθέατα, συχνά ως αξιοθέατα που περίμεναν μια ολόκληρη ζωή για να δουν και έχω περάσει από κει σαν επισκέπτης άλλων τόπων. Έχουν μια λαχτάρα μικρού παιδιού και είναι έτοιμοι να ακούσουν χωρίς να θέλουν να παρέμβουν, ίσως έτσι τους είναι πιο εύκολο να μάθουν πιο σωστά αυτό που βλέπουν
Τι πιστεύεις ότι πρέπει να αλλάξει στην σχέση των Ελλήνων με τον πολιτισμό;
Εδώ έχουμε μεγάλο πρόβλημα και για πολλούς λόγους ειδικά όσον αφορά την πολιτιστική κληρονομιά για την οποία μπορώ να μιλήσω. Ο πολιτισμός δεν είναι προτεραιότητα και όταν είναι συχνά εξυπηρετεί άλλες καταστάσεις. Ο κόσμος πάλι σε μεγάλο βαθμό δεν διαβάζει και όταν διαβάζει προτιμάει πήγες που του χαϊδεύουν τ ‘αυτιά ,προτιμά τον υπερθετικό βαθμό για την πολιτιστική του παρακαταθήκη και δεν θέλει να βλέπει τα πράγματα όπως είναι γιατί ικανοποιεί άλλες ανάγκες ,τον εγωισμό του και την αίσθηση ανωτερότητας. Οι συνωμοσιολογίες κάναν μεγάλο κακό. Ωστόσο κάτι αλλάζει, ο κόσμος ενδιαφέρεται. Κάποιοι θα μείνουν tabula rasa και θα νοιώθουν ότι είναι οι καλύτεροι του κόσμου και κάποιοι θα βρουν την ψυχοθεραπεία τους όπως εγώ στα μνημεία της χώρα και θα τα αγαπούν γι’ αυτό που είναι.
Αθηνολόγιο… Πως προέκυψε; Πίστευες ότι θα έχει αυτή την απήχηση όταν το ξεκινήσατε;
Το όνομα το βρήκε η συνοδοιπόρος και καλή μου φίλη Τίνα Μανγκασαριάν. Δεν περίμενα ότι θα είχε μεγάλη απήχηση, εγώ απλά ήθελα να εκφραστώ. Ξόδευα πολλές ώρες κάθε μέρα να μιλάω για την Αθήνα, την αρχαιότητα και όσα άντεξαν στον χρόνο. Κοιμόμουν και για να με πάρει ο ύπνος σκεφτόμουν τις αναστηλώσεις και τις αναδείξεις μνημείων που θα έκανα αν ήμουν σε θέση ισχύος. Οπότε έψαχνα ένα μέσο να μοιραστώ τις σκέψεις μου. Είχα κάνει τουλάχιστον 10 ομάδες ως τότε αλλά τα παρατούσα μετά την πρώτη δημοσίευση γιατί βαριόμουν. Με το Αθηνολόγιο δεν βαρέθηκα, τουναντίον βρήκα την έμπνευση που έψαχνα τόσα χρόνια. Ήταν η δική μου στιγμή

Έχετε καταφέρει στο αθηνολόγιο ακόμα και άσχετο κόσμο να τον κάνετε να ενδιαφερθεί για τα μνημεία, την ιστορία και γενικότερα τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. Πως το λαμβάνεις αυτό;
Έχω μια αρχή ,αποφεύγω να ‘κάνω μαθήματα στο facebook ,δεν είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χώροι για να μαθαίνεις αλλά για να παίρνεις ερεθίσματα και να καταφεύγεις σε βιβλιογραφία. Σου πετάω την μπάλα και συ το διαχειρίζεσαι όπως πιστεύεις. Οπότε μιλάω μόνο βιωματικά και μπορώ να το κάνω γιατί τα πράγματα για τα οποία μιλάω είναι πράγματα που είδα από κοντά. Αν δεν δεις, δύσκολα γράφεις. Προσαρμόζω τον λόγο μου ώστε να με μπορεί να με διαβάσει καθηγητής αρχαιολογίας και ένας άνθρωπος που δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο. Μιλάω σαν να μιλούσα σε ένα τουρίστα που ξέρω ότι δεν μπορεί να συγκρατήσει πολλές πληροφορίες οπότε πρέπει να τον ”μαγέψω” ,να του τραβήξω το ενδιαφέρον ώστε να το ζήσει όλο αυτό και να γίνει ψηφίδα και κοινωνός του. Πρέπει την γλώσσα σου να την κατανοούν όλοι. Αν χρειάζεται μετάφραση, κάτι κάνεις λάθος ή απορρίπτεις ένα κοινό
Αν αύριο με κάποιο τρόπο γινόσουν υπουργός πολιτισμού πες μου τα πρώτα τρία πράγματα που θα έκανες;
Πρώτον θα τηρούσα κατά γράμμα τους αρχαιολογικούς νόμους και δεν θα τους προσάρμοζα κατά το δοκούν για να διευκολύνω
Δεύτερον θα έβαζα τα μνημεία πάντα προτεραιότητα. Δεν θα μπορούσα να ήμουν ένας υπουργός που θα τον έλεγαν καλό γιατί ξεκλείδωσε επενδύσεις, αλλά γιατί έδινε αγώνες για τα μνημεία
Τρίτον θα είχα ανοιχτό μυαλό και αυτιά. Θα άκουγα και θα λάμβανα υπόψη μου τα πάντα και θα είχα ανοιχτούς διαύλους με τον κόσμο. Είναι απαραίτητο αν αλληλοεπιδράς αλλιώς δεν αλλάζεις ούτε εσύ ,ούτε αυτά που θες να αλλάξεις
Για τον σύγχρονο πολιτισμό θα είχα υφυπουργό ,ας κάνει κάτι και αυτός
Έκανες ένα οδοιπορικό στην Μ. Ασία την εποχή της καραντίνας. Πως θα χαρακτήριζες αυτή την περίοδο για σένα;
Το έκανα την μετα- καραντινική εποχή ,το αθηνολόγιο ωστόσο είναι παιδί της καραντίνας. Νομίζω ότι η ακτιβιστή του δράση τότε γεννήθηκε γιατί θεωρούσα ότι τα lockdown έχαναν την αξιοπιστία τους και ευνοούσαν το άδικο και τις κυβερνητικές αυθαιρεσίες .Στα κενά του lockdown οργώσαμε την Ελλάδα με οδοιπορικά ,το είχαμε ανάγκη και το είχε ανάγκη και ο κόσμος που είχε ταλαιπωρηθεί πολύ και ήθελε όμορφες εικόνες για να ξεπλύνει την παρατεταμένη μονοτονία. Ο κόσμος στέρευσε εκείνη την περίοδο, είχε ανάγκη από χρώμα
«Τα ελάφια της Αρτέμιδος». Το πρώτο σου βιβλίο. Η ιδέα προϋπήρχε του οδοιπορικού;
Ναι πάντα ήθελα να γράψω για την Μικρασία, αλλά είχα γράψει αρχικά κάτι άλλο. Μετά είδα ένα τρελό, ζωντανό ,όνειρο και απλά αποφάσισα ότι θα γράψω για την Μικρασία και μάλιστα μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους

Θες να μας πεις δυο λόγια για το βιβλίο σου;
Θα έλεγα ότι είναι ένα μικρασιάτικο παραμύθι, η οδύσσεια μιας ψυχής που περιπλανιέται για να γυρίσει στην βάση της και όσο περιπλανιέται βλέπει τα ελάφια που έμειναν πίσω
Εξαντλήθηκε σχεδόν αμέσως, περιμένουμε την επανέκδοση και μέχρι τώρα τα σχόλια είναι μόνο θετικά. Περίμενες τέτοια ανταπόκριση;
Ναι αλλά επειδή είμαι και λίγο αγχώδης, επικράτησε το όχι σαν ψυχαναγκασμός. Δεν μπορώ να κρίνω το βιβλίο μου, εγώ το έγραψα. Ήξερα μόνο ότι ο κόσμος πάντα έβλεπε εικόνες στον λόγο μου και λυρικότητα. Αυτό είδε και στα ελάφια. Δεν ξέρω αν είμαι καλός, αλλα θέλω να δώσω ζωή
Έχεις αναφέρει ότι τα ελάφια θα είναι τριλογία και το δεύτερο θα μας ταξιδέψει στην Κύπρο. Αν και ξέρω ότι έχεις καταγωγή από εκεί να περιμένουμε όμως ένα νέο οδοιπορικό πριν το βιβλίο;
Βέβαια, τα οδοιπορικά ζωντανεύουν τις δικές μου εικόνες. Αν δεν τις ζωντανεύσω, θα είναι θολές και δυσανάγνωστες στα μάτια των υπολοίπων. Θέλω να διαβάζουν, να κλείνουν τα μάτια και να τα βλέπουν όλα όπως τα είδα εγώ
Τα ελάφια της Αρτέμιδος εκδόθηκαν στα 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή. Τυχαίο;
Όχι το ήθελα πολύ, ήθελα να συμβάλλω και να κάνω το δικό μου δώρο που θεωρώ ότι ήταν κάτι διαφορετικό. Το πιο συναρπαστικό είναι ότι χωρίς να το ξέρω, το βιβλίο κυκλοφόρησε την ίδια μέρα που ανακαλύφθηκε το άγαλμα της Εφέσιας Αρτέμιδος, που είναι η πεμπτουσία του βιβλίου. Κάρμα!
Πέρα όμως από τα επαγγελματικά είσαι και ένα πολύ δραστήριο άτομο στα social media και ακτιβιστής. Τι είναι λοιπόν αυτό που σε έκανε να ασχοληθείς τόσο ενεργά με την διάσωση και την ανάδειξη των μνημείων της χώρας;
Γιατί ο αγώνας για τον πολιτισμό είναι χρέος και πατριωτισμός και γιατί νοιώθω ότι κυριαρχεί ένα μοντέλο εισπράξεων. Το μνημείο τα φέρνει το αγαπάμε και συχνά με λάθος τρόπο, δεν τα φέρνει ;Δεν το ξέρει ο κόσμος; Τότε δεν είναι προτεραιότητα μας. Ζούμε σε μια πολύ περίεργη εποχή που απαιτεί να αγωνίζεσαι και να μην σταματά, όσο και να χάνεις. Στις 1000 ήττες θα έχεις καταφέρει μια νίκη, την πιο σημαντική
Τέλος αφήνω σε σένα να κλείσεις αυτή την συνέντευξη όπως εσύ θες. Ίσως με κάτι αισιόδοξο.
Είμαι σε κλισέ διάθεση ότι πω θα είναι ξύλινο. Θα πω μόνο άσε την δίνη να σε παρασύρει, ταξίδεψε, έστω ταξίδευσε το μυαλό σου μπορεί να βγεις στην χώρα του Οζ.

Κωστής Τάλως, Τα ελάφια της Αρτέμιδος είναι το πρώτο βιβλίο και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΘΗΤΑBOOKS