«Οι Χήρες της Πέμπτης»: το κοινωνικό θρίλερ της Κλαούδια Πινιέιρο από τις εκδόσεις Carnivora

«Οι χήρες της Πέμπτης»,[φωτο: Ρίτα Μπαούση]
«Οι Χήρες της Πέμπτης»,
[φωτο: Ρίτα Μπαούση]
Η Κλαούδια Πινιέιρο (Μπουρσάκο 1960), είναι γνωστή ως η «Βασίλισσα του αργεντίνικου νουάρ» και αποτελεί την τρίτη πιο μεταφρασμένη συγγραφέα της Αργεντινής, μετά τον Μπόρχες και τον Κορτάσαρ. Πολλά από τα μυθιστορήματα που την έκαναν παγκοσμίως γνωστή, έχουν κυκλοφορήσει και στα ελληνικά από τις «σαρκοβόρες» εκδόσεις Carnivora, σε μετάφραση Ασπασίας Καμπύλη. «Οι Χήρες της Πέμπτης» είναι το πιο πρόσφατα μεταφρασμένο έργο της, ένα κοινωνικό θρίλερ που μας ταξιδεύει στην καρδιά του Μπουένος Άιρες, σε μια εποχή κοινωνικών και πολιτικών τριγμών που παρουσιάζονται έντεχνα μέσω της αιχμηρής κι ενίοτε καυστικής γραφής της.

Βρισκόμαστε στο Λα Κασκάδα, ένα ιδιωτικό προάστιο του Μπουένος Άιρες και πιο συγκεκριμένα σε ένα συγκρότημα πολυτελών κατοικιών με εικοσιτετράωρη φύλαξη, όπου τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να διαταράξει την ησυχία των προνομιούχων κατοίκων της. Μέσα σε αυτή την περίκλειστη κοινότητα των ευκατάστατων οικογενειών  έχει δημιουργηθεί μια μικρή παρέα φίλων. Κάθε Πέμπτη, τέσσερις άνδρες, γείτονες όλοι τους, αποχωρίζονται για λίγο τις οικογένειές τους και συναντιούνται για να περάσουν χρόνο μαζί, παίζοντας χαρτιά. Μία από αυτές τις Πέμπτες, όμως, η καθιερωμένη συνάντησή τους θα πάρει απροσδόκητη τροπή, αφού οι τρεις από τους τέσσερις άνδρες θα βρεθούν νεκροί στον πάτο της πισίνας. Μοναδικός επιζών, ο Ρόνι, σύζυγος της Βιρχινία Γκεβάρα, μίας ηρωίδας με ρόλο κλειδί στην όλη ιστορία και την αφήγηση. Το «ατύχημα», όπως αρχικά θεωρείται προκαλεί μεγάλη αναστάτωση στην φαινομενικά φιλήσυχη κοινότητα, γι’αυτό και επιχειρείται η συγκάλυψή του. Ωστόσο, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και σύντομα αποκαλύπτεται μια αλήθεια που συγκλονίζει.

Η Κλαούδια Πινιέιρο στήνει αργά και σταθερά τον καμβά πάνω στον οποίο «κεντάει» την αφήγησή της, επιχειρώντας με αναδρομές στο παρελθόν και πολλαπλούς αφηγητές, να συστήσει ένα ένα τα μέλη αυτής της τραγικής ιστορίας στους αναγνώστες, έχοντας πάντοτε στραμμένο το βλέμμα της στη γυναίκα και τη θέση της στην κοινωνία μέσα στην οποία μεγάλωσε  κι η ίδια. «Οι Χήρες της Πέμπτης» έχουν προϋπάρξει γυναίκες εξαπατημένες, χειραφετημένες, εξαρτημένες από πάθη. Είναι σύζυγοι, υιοθετημένες κόρες, άσπονδες φίλες, ταπεινωμένες υπηρέτριες. Είναι γυναίκες που βιώνουν τον ρατσισμό, τον σεξισμό, τον κοινωνικό και φυλετικό αποκλεισμό κι η συγγραφέας δίνει έμφαση στις διαπροσωπικές τους σχέσεις αλλά και στη σχέση τους με το άλλο φύλο, προκειμένου να αναδείξει το πώς ένα τραγικό γεγονός κατορθώνει να προκαλέσει βαθύ ρήγμα στην προσεκτικά χτισμένη πρόσοψη μιας ψεύτικης ελίτ που αρνείται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα.

Η Πινιέιρο τοποθετεί την ιστορία των Χήρων της Πέμπτης στις αρχές της νέας χιλιετίας, όχι τυχαία. Οι ήρωές της βρίσκονται μέσα σε μια οικονομική φούσκα, είναι κι οι ίδιοι θύματα της τάξης τους, αφού ζουν με δάνεια και ψευδαισθήσεις, μέσα σε μια εικονική ευημερία που καταρρέει σαν χάρτινος πύργος όταν λαμβάνει χώρα ο θάνατος των τριών ανδρών, με τον οποίο ξεκινάει την αφήγησή της η συγγραφέας. Αυτό το γεγονός, άλλωστε, κι η συγκάλυψη που ακολουθεί, λειτουργεί ως μεταφορά για την κοινωνική σήψη που λαμβάνει χώρα μέσα στην προαστιακή χλιδή με τις κοντοκουρεμένες πρασιές και τις ηλεκτροφόρες πύλες. Με μεθοδικότητα και χειρουργική ακρίβεια, η Πινιέιρο ξετυλίγει το κουβάρι μιας σκοτεινής ιστορίας όπου θύτες και θύματα κάνουν τα αδύνατα δυνατά ώστε να διαφυλάξουν το κοινωνικό στάτους τους, ώσπου η ασφυκτική πίεση του να μην αποτύχουν και κατέβουν στην κοινωνική σκάλα της κοινότητάς τους, τους οδηγεί σε μια σειρά από λάθη με ολέθριες συνέπειες.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Carnivora. Βρείτε το εδώ.

Ονομάζομαι Ρίτα Μπαούση κι είμαι καθηγήτρια αγγλικών. Η σχέση μου με τα βιβλία ξεκίνησε στα πέντε μου χρόνια κι από τότε δεν υπήρξε μέρα που να μη διαβάσω! Αγοράζω, χαρίζω μα κυρίως διαβάζω βιβλία, για τα οποία γράφω στο blog μου, στη σελίδα μου στο instagram και πλέον και στο maxmag!

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Το φάντασμα του Κάντερβιλ: Το πιο αστείο φάντασμα της λογοτεχνίας

  Το Φάντασμα του Κάντερβιλ είναι ένα σύντομο, απολαυστικό διήγημα του Όσκαρ Ουάιλντ. Αντί να γράψει…

Βιβλίο

A Little Life: Υμνώντας τον ανθρώπινο πόνο

Όσοι απολαμβάνουν την ανάγνωση βιβλίων μπορούν με το χέρι στη καρδιά να δηλώσουν πως έστω…

Βιβλίο

Μια αστεία ιστορία: Ή ένας καρμικός έρωτας

Το Μια αστεία ιστορία της Emily Henry, κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Διόπτρα, μαζί με…

Βιβλίο

Ο Νίτσε του Ντεριντά και η vita femina

Ο Νίτσε του Ντεριντά δεν είναι απλά σχήμα λόγου. Δεν θα βρούμε εδώ τον Νίτσε…

Βιβλίο

Jennifer Donnelly: Η γέφυρα των μυστικών και το τίμημα της αγάπης

  Η Jennifer Donnelly μας μεταφέρει στη Νέα Υόρκη του 19ου αιώνα με το «Η…

Βιβλίο

Book -travel: Ταξίδια που ξεκίνησαν μέσα από ένα βιβλίο

Όταν οι σελίδες γίνονται διαβατήριο και ο προορισμός σου λέγεται «φαντασία» Κάποια βιβλία δεν τα…

Βιβλίο

«Το κόκκινο σπίτι», ένα κοινωνικοπολιτικό πεζογράφημα για τα παιδικά χρόνια της Αλκυόνης Παπαδάκη

«Το κόκκινο σπίτι», είναι ένα από τα πολλά βιβλία που έχει γράψει η Αλκυόνη Παπαδάκη…