Προγνωστικοί παράγοντες της ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης

Πηγή εικόνας: Προγνωστικοί παράγοντες της ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης

Προγνωστικοί παράγοντες της ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης

Η ικανότητα της αναγνωστικής κατανόησης κειμένου είναι ένας από τους βασικούς στόχους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και οι επαρκείς δεξιότητες αναγνωστικής κατανόησης είναι απαραίτητες για την εκπαιδευτική επιτυχία και την ευημερία των ενηλίκων.

Η κατανόηση κειμένου είναι η ικανότητα κατανόησης του νοήματος ενός γραπτού κειμένου. Η ανάπτυξη της αναγνωστικής κατανόησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποκωδικοποίηση λέξεων και την ακουστική κατανόηση (σύμφωνα με την Απλή Θεώρηση της Ανάγνωσης· Hoover & Gough, 1990).

Με απλά λόγια, για να μπορέσει ένα παιδί να κατανοήσει όσα διαβάζει σε ένα κείμενο εξαρτάται από την ικανότητά του να αποκωδικοποιεί (να διαβάζει) τις λέξεις του κειμένου και από την ικανότητα του να κατανοεί τη σημασία αυτών των λέξεων στον προφορικό λόγο. Εάν το παιδί έχει δυσκολίες είτε με την αποκωδικοποίηση των λέξεων του γραπτού λόγου είτε με την κατανόηση των λέξεων του προφορικού λόγου, τότε θα έχει δυσκολία με την αναγνωστική κατανόηση κειμένου.  

Ωστόσο, για την ανάπτυξη της ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης, ποιες είναι οι δεξιότητες του προφορικού λόγου που παίζουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξή τους; Είναι το λεξιλόγιο, η γραμματική, οι δεξιότητες εξαγωγής συμπερασμάτων ή όλες οι προαναφερόμενες δεξιότητες παίζουν κάποιο ρόλο; Επιπλέον, ποια είναι η ακριβής, διαχρονική, σχέση μεταξύ της ανάγνωσης λέξεων και της ακουστικής κατανόησης ως καθοριστικών παραγόντων της αναγνωστικής κατανόησης;

Η έρευνα

Στην 5ετή, μεγάλης κλίμακας, διαχρονική μελέτη του Lervåg και των συνεργατών του (2017) διερευνήθηκε η διαχρονική σχέση μεταξύ των ευρύτερων γλωσσικών δεξιοτήτων και της αναγνωστικής κατανόησης. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές ακολούθησαν 198 παιδιά από την ηλικία των 7,5 ετών για 5 συνεχόμενα έτη.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι:

  1. Η ακουστική κατανόηση και η αποκωδικοποίηση λέξεων είναι οι δύο κύριοι καθοριστικοί παράγοντες για την ανάπτυξη της αναγνωστικής κατανόησης.
  2. Tο λεξιλόγιο, η γραμματική, η λεκτική μνήμη εργασίας και οι δεξιότητες εξαγωγής συμπερασμάτων, όπως χρησιμοποιήθηκαν στις αναλύσεις ως ένας κοινός γλωσσικός παράγοντας, ήταν ισχυροί διαχρονικοί προγνωστικοί παράγοντες τόσο της ακουστικής όσο και της αναγνωστικής κατανόησης.

Συμπεράσματα

Η διαχρονική μελέτη του Lervåg και των συνεργατών του (2017) εξέτασε αρκετές σημαντικές υποθέσεις σχετικά με την ανάπτυξη της κατανόησης ανάγνωσης σε μια περίοδο σημαντικών αναπτυξιακών αλλαγών.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι:
  • η ακουστική κατανόηση εξηγήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από τις δεξιότητες του προφορικού λόγου, δηλαδή, το λεξιλόγιο, τη γραμματική –σύνταξη και παραγωγή μορφημάτων–, τη λεκτική μνήμη εργασίας και τις δεξιότητες εξαγωγής συμπερασμάτων.
  • Έτσι, οι δεξιότητες της ακουστικής κατανόησης και αποκωδικοποίησης, μαζί με την αλληλεπίδρασή τους, εξήγησαν σχεδόν εξ ολοκλήρου την αναγνωστική κατανόηση, στην αρχή της μελέτης.
  • Επιπλέον, η ακουστική κατανόηση συνέχισε να προβλέπει τόσο την πρώιμη όσο και την μεταγενέστερη ανάπτυξη της αναγνωστικής κατανόησης, ενώ η αποκωδικοποίηση προέβλεψε μόνο την πρώιμη ανάπτυξη της αναγνωστικής κατανόησης για όσα παιδιά είχαν φτωχές δεξιότητες αποκωδικοποίησης.
  • Το λεξιλόγιο, η γραμματική, η λεκτική μνήμη εργασίας και οι δεξιότητες εξαγωγής συμπερασμάτων δεν μπόρεσαν να εξηγήσουν με μοναδικό τρόπο την αναγνωστική κατανόηση (δηλαδή, ως ξεχωριστές δεξιότητες) πέρα από τον ρόλο τους ως μέρος του κοινού γλωσσικού παράγοντα (δηλαδή, ως γλωσσικές δεξιότητες μαζί).

Βιβλιογραφία

Hoover, W. A., & Gough, P. B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 2, 127-160.

Lervåg, A., Hulme, C., & Melby-Lervåg, M. (2018). Unpicking the Developmental Relationship Between Oral Language Skills and Reading Comprehension: It’s Simple, But Complex. Child development89(5), 1821–1838. https://doi.org/10.1111/cdev.12861

Advertising

Advertisements
Ad 14

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Χωρίς κατηγορία

Χωρίς κατηγορία

Ζώντας με το… Σύνδρομο του απατεώνα….

Παρά τις ικανότητες και τις επιτυχίες, πολλά άτομα κουβαλούν μια μόνιμη αμφιβολία για τον εαυτό…

Χωρίς κατηγορία

Μία ματιά στην αθηναϊκή δημοκρατία

«Το πολίτευμα που έχουμε σε τίποτα δεν αντιγράφει τα ξένα πολιτεύματα. Αντίθετα, είμαστε πολύ περισσότερο…

Χωρίς κατηγορία

Έρωτας και Επιβίωση… με έναν Ναρκισσιστή

Ο έρωτας έχει τη δύναμη να μας απογειώνει. Να μας κάνει να νιώθουμε ότι βρήκαμε…

Χωρίς κατηγορία

Αγάπη, Ταυτότητα, Φύση: Η Ομοφυλοφιλία ως Κανονικό Μέρος της Ζωής

Κάθε καρδιά που χτυπά ζητά μόνο ένα πράγμα: να αγαπά και να αγαπιέται. Δεν ζητά…

Χωρίς κατηγορία

Όταν το παιδί νιώθει απομονωμένο στην τάξη: Στρατηγικές για στήριξη από το σπίτι

  Στην τάξη επικρατεί ζωντάνια. Τα παιδιά μιλούν, γελούν, μοιράζονται μυστικά και ιστορίες. Κι όμως,…

Χωρίς κατηγορία

Oδηγός απελπισίας για απελπισμένους

Ένας πλήρης οδηγός απελπισίας για απελπισμένους ή αλλιώς τι να κάνεις όταν απελπίζεσαι. Σου έχει…

Χωρίς κατηγορία

Χωρίς χαμόγελο: θλίψη ή παιδική κατάθλιψη;

πηγή:https://boro.gr/137670/h-katathlipsh-sta-paidia-ayta-einai-ta-vasika-xarakthristika-ths/   Παρατηρείτε ότι στο πρόσωπο ενός παιδιού δεν υπάρχει πια το χαμόγελο του. Ή…