Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Λίστα Ελέγχου της Διασχιστικής Διαταραχής του Παιδιού

Πηγή εικόνας: Λίστα Ελέγχου της Διασχιστικής Διαταραχής του Παιδιού

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Λίστα Ελέγχου της Διασχιστικής Διαταραχής του Παιδιού, αποτελεί μετάφραση καιπροσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ. Οι ενδοκειμενικές αναφορές μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.

Η Λίστα Ελέγχου της Διασχιστικής Διαταραχής του Παιδιού (Child Dissociative Checklist, CDC) είναι ένα ερωτηματολόγιο 20 στοιχείων το οποίο έχει σχεδιαστεί για την αναγνώριση των διασχιστικών συμπτωμάτων σε παιδιά ηλικίας 5-12 ετών (Putnam κ.ά., 1993).

Η Λίστα Ελέγχου της Διασχιστικής Διαταραχής του Παιδιού (CDC) αναπτύχθηκε ως το πρώτο επικυρωμένο κλινικό εργαλείο της διασχιστικής διαταραχής της παιδικής ηλικίας και χρησιμεύει ως εργαλείο για την αναγνώριση παιδιών τα οποία ενδέχεται να χρειάζονται περαιτέρω αξιολόγηση για τις διασχιστικές διαταραχές.

Συμπληρώνεται από έναν κλινικό, φροντιστή ή ενήλικα ο οποίος γνωρίζει καλά το παιδί, όπως έναν γονέα, ανάδοχο γονέα ή δάσκαλο, αξιολογώντας τις συμπεριφορές οι οποίες παρατηρούνται αυτήν τη στιγμή ή κατά τους τελευταίους 12 μήνες.

Η διασχιστική διαταραχή ορίζεται ως η «διαταραχή και/ή ασυνέχεια στην κανονική ολοκλήρωση της συνείδησης, της μνήμης, της ταυτότητας, του συναισθήματος, της αντίληψης, της αναπαράστασης του σώματος, του κινητικού ελέγχου και της συμπεριφοράς» (American Psychiatric Association, 2013).

Στα παιδιά, η διάσχιση μπορεί να εκδηλωθεί διαφορετικά από τους ενήλικες λόγω των αναπτυξιακών διαφορών στις γνωστικές ικανότητες, με τα συμπτώματα να εμφανίζονται συχνά ως συμπεριφορικές και όχι ως υποκειμενικές εσωτερικές εμπειρίες. Ενώ κάποιο επίπεδο διάσχισης είναι κανονιστικό στην παιδική ηλικία (ιδιαίτερα μεταξύ των παιδιών της προσχολικής ηλικίας), η παθολογική διάσχιση αναπτύσσεται όταν υπάρχει αυτόματη αντίδραση στο στρες, επηρεάζοντας τη λειτουργικότητα και αυξάνοντας την ευαισθησία σε σοβαρή ψυχοπαθολογία (Hornstein, 1993· Putnam, 1997).

Ενώ το CDC δεν διαθέτει υποκλίμακες, τα ερωτήματα καλύπτουν διάφορους τομείς της διασχιστικής συμπεριφοράς στα παιδιά, όπως:

  • Η διασχιστική αμνησία: Κενά μνήμης, το να ξεχνάει το παιδί κάποια προσωπικά του στοιχεία, η μη ανάμνηση των τραυματικών εμπειριών.
  • Η σύγχυση/η αλλοίωση της ταυτότητας: Αναφορά στον εαυτό σε τρίτο πρόσωπο, γρήγορες αλλαγές προσωπικότητας, παλινδρόμηση.
  • Η αποπροσωποποίηση/η αποπραγματοποίηση: Καταστάσεις έκστασης, το να κοιτάζει το παιδί με άδειο βλέμμα.
  • Οι διαταραχές της αντίληψης: Το να ακούει το παιδί φωνές, οι φανταστικοί φίλοι οι οποίοι παίρνουν τον έλεγχο.
  • Οι διακυμάνσεις της διάθεσης/της συμπεριφοράς: Γρήγορες αλλαγές της διάθεσης, επιθετικές εκρήξεις, αυτοτραυματικές συμπεριφορές.

Το CDC έχει επιδείξει την χρησιμότητά του σε πολλαπλά πλαίσια, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών προστασίας των παιδιών, των εγκαταστάσεων οικιακής θεραπείας και των εξωτερικών ιατρείων ψυχικής υγείας. Είναι ιδιαίτερα πολύτιμο για την αξιολόγηση των παιδιών τα οποία έχουν βιώσει τραύμα, ιδιαίτερα διαπροσωπικό τραύμα όπως η σωματική και σεξουαλική κακοποίηση (Hulette κ.ά., 2008· Macfie κ.ά., 2001b). Η έρευνα καταδεικνύει σταθερά αυξημένες βαθμολογίες στο CDC σε παιδιά με ιστορικό τραύματος, με τη σωματική κακοποίηση να δείχνει μια ιδιαίτερα ισχυρή σχέση με τα διασχιστικά συμπτώματα στα μικρά παιδιά (Macfie κ.ά., 2001b).

Στην κλινική πράξη, το CDC βοηθά στον εντοπισμό των διασχιστικών συμπτωμάτων τα οποία διαφορετικά θα μπορούσαν να παραβλεφθούν ή να διαγνωστούν λανθασμένα ως προβλήματα προσοχής, προβλήματα συμπεριφοράς ή διαταραχές της διάθεσης (Endo κ.ά., 2006).

Ο έλεγχος και η ακριβής αναγνώριση της διάσχισης είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς αυτά τα συμπτώματα μπορούν να επηρεάσουν την αποτελεσματικότητα των τυπικών παρεμβάσεων και μπορεί να απαιτούν συγκεκριμένες προσεγγίσεις οι οποίες εστιάζουν στο τραύμα.

Ως εκ τούτου, το CDC μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση του σχεδιασμού της θεραπείας, καθώς όπου εντοπίζονται διασχιστικά συμπτώματα, η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει την εστίαση στις δεξιότητες γείωσης και στις στρατηγικές ρύθμισης, με ιδιαίτερη προσοχή στον ρυθμό, την ασφάλεια και τον συνεπή συντονισμό.

Το CDC θα πρέπει να θεωρείται ένα κλινικό εργαλείο μιας ολοκληρωμένης αξιολόγησης που μπορεί να περιλαμβάνει κλινικές συνεντεύξεις, άλλα σταθμισμένα τεστ και παρατηρήσεις συμπεριφοράς. Ενώ οι αυξημένες βαθμολογίες απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση, το CDC δεν αποτελεί από μόνο του διαγνωστικό εργαλείο (Putnam κ.ά., 1993· Wherry κ.ά., 1997).

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Πως ο τόνος της φωνής μας διαμορφώνει ένα παιδί;

Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί ένα παιδί φωνάζει ενώ του μιλάτε ήρεμα; Αυτό είναι πιθανό να…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

ΛΟΑΤΚΙ+ Γονεϊκότητα: Ψυχολογικές προκλήσεις και ανθεκτικότητα στην Ελλάδα του σήμερα

Η οικογένεια δεν είναι πια ένα ενιαίο και αμετάβλητο σχήμα, αλλά ένας ζωντανός θεσμός που…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Μελέτη ACE του Κέντρου Kaiser Permanente: Επιπτώσεις του Παιδικού Τραύματος

    Κέντρο Υγειονομικής Περίθαλψης Kaiser Permanente Το Kaiser Permanente είναι ένας από τους μεγαλύτερους…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Η Καταπίεση των Γονέων προς τα Παιδιά και το Αποτύπωμά της στην Ενήλικη Ζωή – Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο

Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο Η σχέση γονέα και παιδιού αποτελεί τον θεμέλιο…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Δίπλα σε ένα θυμωμένο παιδί

  Φωτογραφία από Anna Shvets: https://www.pexels.com/el-gr/photo/3905731/   Ένα θυμωμένο παιδί σε οποιαδήποτε ηλικία θα εκδηλώσει…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Το ψυχογράφημα του παιδικού σχεδίου ως εργαλείου αξιολόγησης

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με το ψυχογράφημα του παιδικού σχεδίου ως εργαλείου αξιολόγησης,…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…