
Σοφία Κόπολα. Κόρη του Φράνσις Φορντ Κόπολα, με δική της αξιοσημείωτη καριέρα και αρκετά βραβεία για τη δουλειά της. Η μελαγχολία και τα απαλά χρώματα συνήθως χαρακτηρίζουν την αισθητική των ταινιών της, μαζί με τη μοναδική μουσική που τις επενδύει. Η οραματίστρια αυτή δημιουργός γεννήθηκε, σαν σήμερα.
Οι καταβολές της Σοφία Κόπολα
Η Σοφία Κόπολα γεννήθηκε στις 14 Μαΐου 1971 και είναι 50 ετών. Μεγάλωσε μέσα σε μια οικογένεια, η οποία, όπως αποδείχτηκε, έδινε τεράστια έμφαση στις τέχνες και ειδικά στον κινηματογράφο. Ξάδερφός της είναι ο ηθοποιός Νίκολας Κέιτζ, ενώ τα περισσότερα μέλη της οικογένειας ασχολούνται με τον κινηματογράφο και τη μουσική.

Από πολύ μικρή εμφανιζόταν στις ταινίες του πατέρα της, ζώντας από πολύ κοντά πως είναι ένα κινηματογραφικό σετ και πως βγαίνει το τελικό αποτέλεσμα που φτάνει στην οθόνη της σκοτεινής αίθουσας. Η παιδική και η εφηβική της ηλικία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το σινεμά, καθώς έχει εμφανιστεί σε ταινίες του Κόπολα, ενσαρκώνοντας μικρούς ρόλους, ενώ έχει κριθεί πολύ αυστηρά για το υποκριτικό της ταλέντο.
Έτσι, χωρίς να τελειώσει το πανεπιστήμιο, πέρασε από το χώρο της μόδας, ως σχεδιάστρια και μοντέλο, κατασταλάζοντας τελικά στη σκηνοθεσία.
Υπήρξε παντρεμένη με τον Σπάικ Τζόνζε σκηνοθέτη, φωτογράφο και ηθοποιό. Πλέον είναι παντρεμένη με τον τραγουδιστή Τόμας Μαρς του γαλλικού συγκροτήματος «Phoenix» και έχει δύο κόρες, τη Ρόμι και την Κοσίμα.
«Αυτόχειρες Παρθένοι »και «Χαμένοι στη Μετάφραση»
Το «Αυτόχειρες Παρθένοι» της Κόπολα αποτελεί πιστή και ακριβής μεταφορά του βιβλίου του Τζέφρι Ευγενίδης. Το σκηνικό στήνεται στο Μίσιγκαν της δεκαετίας του ’70, όπου μία παρέα αγοριών παρακολουθεί την αυστηρή οικογένεια Λίσμπον.

Ως εξωτερικοί παρατηρητές, τα αγόρια βλέπουν μία κατάσταση που όλο εκτραχύνεται, χωρίς, όμως να επεμβαίνει κανένας. Οι γονείς των κοριτσιών είναι υπερπροστατευτικοί και συχνά με τις πράξεις τους, τις εμποδίζουν από το να έχουν μία φυσιολογική εφηβεία. Τα κορίτσια μέσα σε αυτήν την οικογένεια ασφυκτιούν, μην καταφέρνοντας να αποδράσουν από αυτή την τόσο πιεστική πραγματικότητα.
Στο «Χαμένοι στη Μετάφραση» δύο εγκλωβισμένοι -ο καθένας με τον τρόπο του- παντρεμένοι, ο Μπομπ και η Σαρλότ βρίσκονται τυχαία σε ένα ξενοδοχείο του Τόκιο. Η συνάντησή τους αποτελεί αφορμή, ώστε να έρθουν πολύ κοντά και να κάνουν ο ένας παρέα στον άλλο, τη στιγμή που το χρειάζονται περισσότερο.

Η ταινία αυτή, εξαιτίας των πλάνων της Ιαπωνίας και της μουσικής των Μπράϊαν Ρίτζελ και Κέβιν Σιλντς, αποδίδει μία πολύ ζεστή ατμόσφαιρα. Ουσιαστικά, η Σοφία Κόπολα αφηγείται μία ιστορία με βάση την ανάγκη του ανθρώπου για συντροφικότητα. Οι δύο πρωταγωνιστές ξέρουν υποσυνείδητα ότι αυτό που ζουν έχει μία πολύ συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης. Όμως, η συγκεκριμένη περίσταση, σε καμία περίπτωση, δεν τους εμποδίζει από το να περιηγηθούν στο Τόκιο και να κάνουν τρέλες μαζί.
Η συγκεκριμένη ταινία συγκίνησε τόσο τους κριτικούς, όσο και το κοινό και έγινε παγκοσμίως γνωστή, ως μία από τις αντιπροσωπευτικές ταινίες του «εναλλακτικού» σινεμά. Μάλιστα, έκανε έσοδα 119 εκατομμύρια δολάρια, ενώ είχε προϋπολογισμό μόλις 4 εκατομμύρια. Η Σοφία Κόπολα με αυτή την ταινία κατάφερε να κερδίσει το πρώτο της Όσκαρ για το Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο.
Η γυναικεία ματιά της Κόπολα
Η Σοφία Κόπολα είναι κόρη του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός από τους πιο μεγάλους δεξιοτέχνες στην ιστορία του σινεμά. Ομολογουμένως, η σκηνοθεσία του «Νονού» και του «Αποκάλυψη Τώρα» είναι μία πολύ βαριά κληρονομιά, που πρέπει κανείς να κουβαλάει στη δουλειά του.
Παρόλα αυτά, η Σοφία Κόπολα, αν και έχει κατακριθεί ότι η επιτυχία της οφείλεται στην οικογενειοκρατία, με κάθε νέα ταινία διαψεύδει τους επικριτές της. Όχι μόνο τα έργα της διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό από εκείνα του πατέρα της, αλλά έχει καταφέρει να δημιουργήσει το δικό της χαρακτηριστικό στυλ ταινιών και αφήγησης. Η προσεγμένη ματιά στα κοστούμια και τα σκηνικά, οι οριακά αργές σκηνές των τοπίων και μία σχεδόν απτή μελαγχολία που τα πλαισιώνουν, είναι το όχημα που προχωράει τη σκηνοθεσία της Κόπολα.
Στο χώρο του σινεμά, μέχρι πολύ πρόσφατα, η λεγόμενη «γυναικεία ματιά» θεωρούνταν κάτι ξένο. Η Κόπολα, λοιπόν, έχει καταφέρει να πει ιστορίες γυναικών, όχι έχοντας στο μυαλό το ανδρικό κοινό, αλλά τις φωνές που χρειάζεται να ακουστούν, ώστε το σινεμά να πάψει σιγά-σιγά να είναι ένας ανδροκρατούμενος χώρος. Στις ταινίες της, δεν βλέπουμε μόνο γυναίκες πρωταγωνίστριες, αλλά ξεχωρίζουμε δυνατούς γυναικείους χαρακτήρες με βάθος και προσωπικότητα, οι οποίοι δεν εξυπηρετούν απλώς την εξέλιξη του άνδρα πρωταγωνιστή.
Το νέο της πρότζεκτ

Τον Οκτώβριο του 2020, κυκλοφόρησε η νέα της ταινία, «On the rocks», που επεξεργάζεται τη σχέση του πάλαι ποτέ γόη και πλέον πατέρα, Φέλιξ και της κόρης του, Λάουρα, με αφορμή την υποψία ότι ο άντρας της έχει εξωσυζυγικές σχέσεις. Στο κέντρο της ταινίας, βρίσκεται η περίπλοκη περιπέτεια της Λάουρα να συγχωρήσει τον πατέρα της και να χτίσει από την αρχή τη σχέση τους, αλλά ταυτόχρονα να είναι σύζυγος, μητέρα δύο παιδιών και συγγραφέας, με φόντο την πανέμορφη Νέα Υόρκη.
Παρακάτω ακολουθεί το τρέιλερ της ταινίας «On the rocks»:
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο κείμενο:
Σοφία Κόπολα. Ανακτήθηκε από el.wikipedia.org, τελευταία πρόσβαση στις 12/05/2021.
Χαμένοι στη Μετάφραση. Ανακτήθηκε από el.wikipedia.org, τελευταία πρόσβαση στις 12/05/2021.
Αυτόχειρες Παρθένοι. Ανακτήθηκε από el.wikipedia.org, τελευταία πρόσβαση στις 12/05/2021.