
Η Χέντι Λαμάρ ήταν Αμερικανίδα ηθοποιός με καταγωγή από την Αυστρία, που έγινε γνωστή λόγω της εξαιρετικής ομορφιάς της. Πέρα από ηθοποιός υπήρξε και σπουδαία επιστήμονας. Υπήρξε μια από τους εφευρέτες της πρώτης μορφής των μεθόδων διασποράς φάσματος, βασικής τεχνολογίας για τις ασύρματες τηλεπικοινωνίες σήμερα. Η ομορφιά της όμως στάθηκε εμπόδιο στην αναγνώριση της επιστημονικής της διάνοιας. Κι έτσι, στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής της υπήρξε μια ευφυής γυναίκα που υποτιμούσαν όλοι. Η άποψή της για την τεχνολογία και τον κινηματογράφο ήταν πως οι ταινίες είναι για περιορισμένο χρονικό διάστημα ενώ η τεχνολογία κρατάει για πάντα.
Τα παιδικά χρόνια στην Αυστρία
Η Χέντι Λαμάρ γεννήθηκε με το όνομα Χέντβιχ Ίβα Μαρία Κίσλερ στην Βιέννη της Αυστρίας στις 9 Νοεμβρίου 1914. Ήταν το μοναχοπαίδι του Εμίλ Κίσλερ και της Γκέρτρουντ Λίχτβιτς. Ο πατέρας της γεννήθηκε σε μια Γαλικιοεβραϊκή οικογένεια στο Lemberg, σημερινή Λβιβ της Ουκρανίας. Την δεκαετία του 1920 ήταν αναπληρωτής διευθυντής της Wiener Bankverein και αργότερα διευθυντής στην ενωμένη Creditanstalt-Bankverein. Η μητέρα της, πιανίστρια από την Βουδαπέστη, προερχόταν από μια ουγγρο-εβραϊκή οικογένεια ανώτερης τάξης. Είχε γίνει καθολική και μεγάλωσε την κόρη της ως χριστιανή, αν και η μικρή Χέντβιχ δεν είχε βαφτιστεί επίσημα.

Η μητέρα μύησε τη μικρή Χέντβιχ στις τέχνες. Ο πατέρας της, με έφεση στην τεχνολογία, την έμαθε να είναι φιλομαθής και να εξερευνά τα πάντα. Ανέπτυξε, λοιπόν, περιέργεια για τον κόσμο των μηχανών. Από τα 10 της κιόλας έπαιζε πιάνο, χόρευε, μιλούσε 4 γλώσσες και είχε ως χόμπι της να αποσυναρμολογεί και να επανασυναρμολογεί διάφορες συσκευές, όπως το μουσικό της κουτί.
Στα 12 της κέρδισε έναν διαγωνισμό ομορφιάς στην Βιέννη.
Η ταινία «Έκσταση»
Η Χέντι Λαμάρ παρακολουθούσε μαθήματα υποκριτικής στη Βιέννη. Μια μέρα πλαστογράφησε ένα σημείωμα της μητέρας της, πήγε στη Sascha-Film και κατάφερε να προσληφθεί. Το 1930 συμμετείχε στην πρώτη της ταινία με τίτλο «Money on the Street» και στην συνέχεια σε ένα μικρό κομμάτι στην «Storm in a Water Glass» το 1931. Ο παραγωγός Μαξ Ράινχαρντ την επέλεξε για το έργο «The Weaker Sex», που παίχτηκε στο Theatre in der Josefstadt. Ο Ράινχαρντ εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ μαζί της που της πρότεινε να πάει μαζί του στο Βερολίνο.
Στο Βερολίνο, δεν εκπαιδεύτηκε ποτέ με τον Ράινχαρντ ούτε εμφανίστηκε σε καμιά παραγωγή του. Γνώρισε όμως τον θεατρικό παραγωγό Αλέξις Γκρανόφσκι, που την επέλεξε για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο στο «The Trunks of Mr. OF» το 1931, με πρωταγωνιστές τους Walter Abel και Peter Lorre. Ο Γκρανόφσκι σύντομα μετακόμισε στο Παρίσι αλλά η Χέντι Λαμάρ δεν τον ακολούθησε. Στο Βερολίνο της δόθηκε ο πρωταγωνιστικός ρόλος στο «No Money Needed» το 1932, μια κωμωδία με σκηνοθέτη τον Carl Boese.

Το 1933, μετά από την σύντομη κινηματογραφική καριέρα και στην Τσεχοσλοβακία, η 18χρονη Χέντι Λαμάρ πρωταγωνίστησε στην γερμανική ταινία του Γκούσταβ Μάχατυ με τίτλο «Έκσταση». Στην ταινία ερμηνεύει την παραμελημένη σύζυγο ενός αδιάφορου ηλικιωμένου άνδρα, που βρίσκει παρηγοριά στην αγκαλιά του εραστή της. Η ταινία έγινε πασίγνωστη γιατί καταγράφεται για πρώτη φορά σε ταινία, μέσα από το πρόσωπο της Λαμάρ, η έκφραση του οργασμού. Η ηθοποιός επίσης εμφανίζεται γυμνή σε κάποιες κοντινές αλλά σύντομες σκηνές.
Η «Έκσταση» κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση και ένα βραβείο στη Ρώμη. Σε όλη την Ευρώπη θεωρήθηκε καλλιτεχνικό έργο αλλά στην Γερμανία απαγορεύτηκε. Στην Αμερική, αν και τράβηξε την προσοχή του Χόλυγουντ, θεωρήθηκε αρκετά σεξουαλική και πήρε αρνητική δημοσιότητα, ειδικά στις γυναικείες ομάδες. Κι εκεί τελικά απαγορεύτηκε. Ο Πάπας Πίος 12ος καταδίκασε ταινία και λίγο έλειψε να αφορίσει την πρωταγωνίστρια. Από εκεί και μετά είχε το παρατσούκλι «The Ecstasy Girl».
Ο πρώτος γάμος της Χέντι Λαμάρ και η κινηματογραφική απόδραση
Η Χέντι Λαμάρ έπαιξε αρκετούς ρόλους, εκ των οποίων και ο πρωταγωνιστικός στο θεατρικό έργο «Σίσσυ», για την αυτοκράτειρα Ελισάβετ της Αυστρίας, που έγινε στην Βιέννη. Κέρδισε επαίνους κριτικών και οι θαυμαστές της έστελναν τριαντάφυλλα και προσπαθούσαν να μπουν στα παρασκήνια να την συναντήσουν. Ο πιο επίμονος όλων ήταν ο Φρίντριχ Μαντλ Μπούντε, που είχε εμμονή να τη γνωρίσει.
Ο Μαντλ ήταν έμπορος στρατιωτικών όπλων και κατασκευαστής πυρομαχικών από την Αυστρία. Φημολογείται ότι ήταν ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας. Η Χέντι Λαμάρ γοητεύτηκε από την προσωπικότητα του Μαντλ, εν μέρει και λόγω της τεράστιας περιουσίας του. Οι εβραϊκής καταγωγής γονείς της όμως δεν ενέκριναν την σχέση τους, λόγω των δεσμών του Μαντλ με τον Μπενίτο Μουσολίνι, και τον Αδόλφο Χίτλερ. Αυτό όμως δεν σταμάτησε την Χέντι Λαμάρ. Στις 10 Αυγούστου 1933 η 18χρονη Χέντι παντρεύτηκε τον 33χρονο Μαντλ στο Karlskirche. Για να παντρευτούν, την ανάγκασε να γίνει καθολική. Ο καταπιεστικός και ζηλιάρης σύζυγος της απαγόρευσε να εργάζεται ως ηθοποιός και προσπάθησε ανεπιτυχώς να εξαφανίσει κάθε κόπια της ταινίας «Έκσταση».

Ο Μαντλ είχε στενές κοινωνικές και επιχειρηματικές σχέσεις με την ιταλική κυβέρνηση, αφού του πουλούσε όπλα και παρόλο που ο πατέρας του ήταν Εβραίος, ο ίδιος είχε δεσμούς και με το ναζιστικό καθεστώς της Γερμανίας. Στα απομνημονεύματά της η Λαμάρ θυμάται και τους δυο δικτάτορες σε πολυτελή πάρτι στο σπίτι τους. Ο Φριτζ Μαντλ όμως είχε κι άλλα χαρακτηριστικά που δυσκόλευαν την ζωή της συζύγου του. Ήταν αφόρητα ζηλιάρης, προσπαθούσε με κάθε μέσο να περιορίσει τις δραστηριότητες της συζύγου του και την έκανε να πλήττει. Στην αυτοβιογραφία με τίτλο «Ecstasy and Me» Χέντι Λαμάρ περιγράφει ότι ο Μαντλ την είχε φυλακισμένη στο σπίτι τους, στο κάστρο Schloss Schwarzenau.
Το μόνο καλό που αναγνώρισε από αυτόν τον γάμο αρκετά χρόνια αργότερα είναι ότι ο Μαντλ την μύησε στον σχεδιασμό οπλικών συστημάτων, το μόνο είδος «λογοτεχνίας» που κυκλοφορούσε στο σπίτι τους. Η Λαμάρ τον συνόδευε σε επιχειρηματικές συναντήσεις, όπου συνομιλούσε με επιστήμονες και διάφορους επαγγελματίες στην στρατιωτική τεχνολογία. Αυτές οι συναντήσεις την έβαλαν στο χώρο της εφαρμοσμένης επιστήμης και καλλιέργησαν το ταλέντο της.
Ο γάμος της όμως με τον Μαντλ έγινε τελικά αφόρητος και αποφάσισε να τον χωρίσει το 1937. Σύμφωνα με μια εκδοχή, ένα βράδυ έπεισε τον Mαντλ να την αφήσει να φορέσει όλα της τα κοσμήματα για μια δεξίωση και στην συνέχεια εξαφανίστηκε. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, αφού νάρκωσε την υπηρέτριά της, φόρεσε τα ρούχα της και το έσκασε με τρένο για το Λονδίνο. Έχει αφηγηθεί μάλιστα ότι για να γλιτώσει από την καταδίωξη του συζύγου της και τον δικών του, κατάφυγε σε έναν οίκο ανοχής, όπου κρύφτηκε σε ένα άδειο δωμάτιο χωρίς να την πάρουν χαμπάρι και αναγκάστηκε να «εξυπηρετήσει» τον πελάτη που μπήκε μέσα για να μην προδοθεί.
Η συνάντηση με το αφεντικό της MGM
Όταν έφτασε στο Λονδίνο το 1937, η Χέντι Λαμάρ συνάντησε τον Louis B. Mayer, επικεφαλής της «Metro-Golwyn-Mayer» (MGM), που αναζητούσε νέα ταλέντα στην Ευρώπη. Ο Mayer της έκανε πρόταση για συμβόλαιο με 125$ την εβδομάδα, το οποίο απέρριψε. Στη συνέχεια όμως έκανε κράτηση στο ίδιο πλοίο με εκείνον για την Νέα Υόρκη. Κατάφερε μάλιστα να τον εντυπωσιάσει τόσο ώστε κέρδισε ένα συμβόλαιο για 500$ την εβδομάδα.
Ο Mayer την έπεισε να αλλάξει το όνομά της σε Χέντι Λαμάρ, αρχικά για να αποστασιοποιηθεί από την πραγματική της ταυτότητα και τη φήμη του «Ecstasy Girl». Επέλεξε μάλιστα το επίθετο Λαμάρ θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής στη διάσημη και πρόωρα χαμένη από υπερβολική δόση ναρκωτικών ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου Μπάρμπαρα Λα Μαρ, μετά από πρόταση της συζύγου του που την θαύμαζε.
Η καριέρα της Χέντι Λαμάρ στο Χόλυγουντ
Το 1938 η Χέντι Λαμάρ ξεκίνησε να εργάζεται στο Χόλυγουντ. Ο Mayer την δάνεισε στον παραγωγό Walter Wanger, που γύριζε το «Algiers», μια αμερικανική εκδοχή του γαλλικού «Pépé le Moko» του 1937. Η ταινία έκανε αίσθηση και η Χέντι Λαμάρ καταγράφηκε ως άγνωστη αλλά πολυδιαφημισμένη αυστριακή ηθοποιός, δημιουργώντας προσμονή στο κοινό. Σύμφωνα με κάποιον θεατή, όταν εμφανίστηκε το πρόσωπό της στην οθόνη, τους έκοψε την ανάσα. Ο Mayer ήλπιζε ότι θα γινόταν μια καινούρια Γκρέτα Γκάρμπο ή Μάρλεν Ντίτριχ και άρχισε να την προωθεί ως την ομορφότερη και πιο εξωτική γυναίκα του κόσμου.
Δεύτερη ταινία της ήταν η «I Take This Woman», με συμπρωταγωνιστή τον Spencer Tracy, υπό τη διεύθυνση του τακτικού συνεργάτη της Ντίτριχ, Τζόζεφ Φον Στέρνμπεργκ. Ο Στέρνμπεργκ όμως απολύθηκε κατά την διάρκεια των γυρισμάτων και αντικαταστάθηκε από τον Φρανκ Μπορζάζ. Έτσι, η ταινία τέθηκε σε αναμονή και η Χέντι Λαμάρ μπήκε στην επόμενη ταινία, που ήταν η «Lady of the Tropics» το 1939. Εκεί έπαιξε μια μιγάδα σαγηνεύτρια στη Σαϊγκόν, με συμπρωταγωνιστή τον Robert Taylor. Ύστερα επέστρεψε στο «I Take This Woman», που ξαναγυρίστηκε από τον WS Van Dyke και ήταν μια αποτυχία.
Ακολούθησαν οι ταινίες «Boom Town» το 1940, με τους Clark Gable, Claudette Colbert και Spencer Tracy, «Come Live with Me» το 1941 με τον James Stewart και την ίδια χρονιά η μεγάλη επιτυχία «Ziegfeld Girl» με τον James Stewart και τις Judy Garland και Lana Turner. Το 1941 έπαιξε επίσης στην ταινία «HM Pulham, Esq.», όπου έκλεψε τις εντυπώσεις από τον πρωταγωνιστή Ρόμπερτ Γιανγκ. Το 1942 γύρισε τις ταινίες «Tortilla Flat» με τον Spencer Tracy και «Crossroads» με τον William Powell. Η μεγάλη όμως επιτυχία της Χέντι Λαμάρ εκείνη την χρονιά ήταν το «White Cargo», όπου υποδύθηκε την εξωτική Tondelayo. Η Χέντι Λαμάρ ήταν η πρώτη επιλογή των δημιουργών για την ταινία «Καζαμπλάνκα», αλλά τελικά τον ρόλο πήρε η Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Το 1944 έπαιξε στις ταινίες «The Heavenly Body», «Conspirators» και «Experiment Perilous».
Η τελευταία ταινία της Χέντι Λαμάρ με την MGM ήταν η «Her Highness and the Bellboy» το 1945, όπου υποδύθηκε μια πριγκίπισσα που ερωτεύεται έναν Νεοϋορκέζο. Μετά δημιούργησε μια εταιρία παραγωγής με τον Jack Chertok και το 1946 γύρισε το θρίλερ «The Strange Woman». Η ταινία δεν είχε μεγάλα κέρδη και ξεπέρασε τον προϋπολογισμό. Το 1947 έκαναν το θρίλερ «Dishonored Lady», με πρωταγωνίστρια την ίδια, που επίσης ξεπέρασε τον προϋπολογισμό αλλά δεν είχε εμπορική επιτυχία. Το 1948 δοκίμασε και μια κωμωδία με τον Robert Cummings με τίτλο «Let’s Live a Little».
Η μεγαλύτερη επιτυχία στην καριέρα της Χέντι Λαμάρ όμως ήταν η ταινία «Samson and Delilah» το 1949, ένα έργο του Cecil B. DeMille εμπνευσμένο από τη Βίβλο, όπου υποδύθηκε την Δαλιδά στο πλευρό του Victor Mature ως Σαμψών. Η ταινία σημείωσε τις μεγαλύτερες εισπράξεις για την χρονιά και κέρδισε 2 Όσκαρ.
Το 1950 η Χέντι Λαμάρ επιστρέφει στην MGM με ένα φιλμ νουάρ με τον John Hodiak, το «A Lady Without Passport», που δεν είχε επιτυχία. Δημοφιλέστερες ήταν οι δυο ταινίες που έκανε με την Paramount, το «Copper Canyon» το 1950, ένα western με τον Ray Milland, και το «Bob Hope spoof, My Favorite Spy» το 1951.
Στην συνέχει η καριέρα της Χέντι Λαμάρ είχε πτώση. Το 1954 πήγε στην Ιταλία για να παίξει πολλά κομμάτια του «Loves of Three Queens», του οποίου είχε και την παραγωγή. Δεν είχε όμως την απαραίτητη εμπειρία για με τόσο μεγάλη παραγωγή και έχασε εκατομμύρια δολάρια όταν δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει τη διανομή της. Το 1957 υποδύθηκε την Joan of Arc στο έπος του Ίρβιν Άλεν «The Story of Mankind» κι έκανε και τα επεισόδια «Proud Woman» του «Zane Gray Theatre» και «Cloak and Dagger» του «Shower of Stars» στην τηλεόραση.
Η τελευταία ταινία της Χέντι Λαμάρ ήταν το 1958 το θρίλερ με τίτλο «The Female Animal». Η έλλειψη υποκριτικών προκλήσεων όμως την έκανε να χάσει το ενδιαφέρον της και να ψάχνει άλλες προκλήσεις. Το 1966 υπέγραψε για την ταινία «Picture Mommy Dead» στον ρόλο της Jessica Flagmore Shelley αλλά την άφησαν να φύγει όταν κατέρρευσε στην διάρκεια των γυρισμάτων από νευρική εξάντληση. Την θέση της στην ταινία πήρε η Zsa Zsa Gabor.
Η Χέντι Λαμάρ και οι επιστημονικές της ανακαλύψεις
Η ζωή της Χέντι Λαμάρ εκτός οθόνης ήταν πολύ διαφορετική. Μεγάλο μέρος του χρόνου της το πέρασε νιώθοντας μοναξιά και νοσταλγία. Απέφευγε τον πολύ κόσμο, που την κοιτούσε επίμονα. Μια φορά μάλιστα, που της ζητήθηκε ένα αυτόγραφο, αναρωτήθηκε γιατί κάποιος να το θέλει.
Από τον καιρό που ζούσε ακόμα στην Βιέννη η Χέντι Λαμάρ είχε αναπτύξει ενδιαφέρον για τις εφαρμοσμένες επιστήμες. Οι πρώτες της εφευρέσεις ήταν ένα φανάρι κυκλοφορίας κι ένα χαπάκι, που μετέτρεπε το νερό σε ανθρακούχο. Το χαπάκι αυτό δεν ήταν επιτυχημένο. Το διάστημα που είχε σχέση με τον μεγαλοεπιχειρηματία Χάουαρντ Χιουζ, βελτιστοποίησε το αεροδυναμικό σχεδιασμό των αεροπλάνων του. Ο ίδιος ο Χιουζ μάλιστα την ξενάγησε στα εργοστάσιά του, δείχνοντάς της πως κατασκευάζονται τα αεροπλάνα και συστήνοντας την στους επιστήμονες που ασχολούνταν με την διαδικασία.

Κατά την είσοδο των ΗΠΑ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η Χέντι Λαμάρ έψαχνε τρόπο να βοηθήσει τις Συμμαχικές Δυνάμεις. Διάβασε ότι είχαν προταθεί ραδιοελεγχόμενες τορπίλες, των οποίων όμως το σύστημα πλοήγησης θα μπορούσε να μπλοκαριστεί από τον εχθρό. Όταν το συζήτησε με τον φίλο της, Τζορτζ Άνθεϊλ, συνθέτη και πιανίστα, μπήκε η ιδέα για την κατασκευή ενός συστήματος αναπήδησης συχνότητας, που θα μπορούσε να αποτρέψει την παρακολούθηση ή την εμπλοκή της τορπίλης. Ο Άνθεϊλ παρουσιάστηκε στην συνέχεια στον καθηγητή ραδιοηλεκτρικής μηχανικής στο Caltech, Samuel Stuart Mackeown, που η Χέντι Λαμάρ χρησιμοποίησε τον επόμενο χρόνο για να αναπτύξει πραγματικά την λειτουργία της ιδέας αυτής. Η συσκευή που εφηύραν ονομάστηκε Secret Communication System (Σύστημα Κρυφής Επικοινωνίας) και ήταν μια συσκευή αναπήδησης συχνοτήτων, που χρησιμοποιούσε ένα κύλινδρο αυτόματου πιάνου για να εναλλάσσει ένα σήμα μεταξύ 88 διαφορετικών συχνοτήτων με απώτερο σκοπό την απόκρυψη των τηλεκατευθυνόμενων τορπιλών από τα εχθρικά ραντάρ και την μείωση της πιθανότητας παρεμβολών. Η Λαμάρ προσέλαβε επίσης τη νομική εταιρεία του Λος Άντζελες Lyon & Lyon για να ετοιμάσει την αίτηση για το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σχετικά με την χρήση τεχνολογίας εξαπλωμένου φάσματος και αναπήδησης συχνότητας, το οποίο χορηγήθηκε στις 11 Αυγούστου 1942. Η Χέντι Λαμάρ χρησιμοποίησε το πραγματικό της όνομα, Χέντι Κίσλερ Μάρκεϊ.
Η Χέντι Λαμάρ ήθελε να συμμετάσχει και στο Εθνικό Συμβούλιο Εφευρετών. Της απάντησαν όμως ότι καλύτερα να βοηθούσε στην πώληση πολεμικών ομολόγων, διασκεδάζοντας τα στρατεύματα και πουλώντας «φιλιά». Σε μια εκστρατεία πώλησης συμμετείχε με τον ναύτη Eddie Rhodes. Ο Rhodes ήταν στο πλήθος, εκείνη τον καλούσε στη σκηνή, τον φλέρταρε λίγο και ρωτούσε το κοινό αν έπρεπε να τον φιλήσει. Ο κόσμος απαντούσε ναι κι εκείνη απαντούσε ότι θα το έκανε αν αρκετοί αγόραζαν τα ομόλογα. Μετά την αγορά, φιλούσε τον Rhodes, εκείνος καθόταν ξανά στη θέση του και στην συνέχεια πήγαιναν στην επόμενη εκδήλωση. Σε μια μόνο εκδήλωση συγκεντρώθηκαν 7 εκατομμύρια δολάρια.
Κι όσο για την εφεύρεσή της με τον Άνθεϊλ, το Πολεμικό Ναυτικό είτε των ΗΠΑ είτε άλλης χώρας, αρνήθηκε να τη χρησιμοποιήσει. Μόνο το 1962, την περίοδο της κρίσης με την Κούβα, οι υπεύθυνοι την έβαλαν σε εφαρμογή, αφού είχε λήξει η πατέντα. Έτσι οι δυο της εφευρέτες δεν επωφελήθηκαν χρηματικά. Το 1997, Λαμάρ και Άνθεϊλ πήραν τα Electronic Frontier Foundation Pioneer Award και Bulbie Gnass Spirit of Achievement Bronze Award, που δίνεται σε όσους τα επιτεύγματα σε τέχνες, επιστήμες, επιχειρήσεις ή εφευρέσεις έχουν συμβάλει σημαντικά στην κοινωνία.
Το 1998 μια καναδέζικη εταιρία ασύρματης επικοινωνίας αγόρασε από τη Χέντι Λαμάρ το ποσοστό της από τα δικαιώματα της εφεύρεσης. Από τότε η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται ως βάση για τα ασύρματα συστήματα επικοινωνίας, από τα ασύρματα τηλέφωνα μέχρι τις ασύρματες ευρυζωνικές συνδέσεις, όπως Wi-Fi, GPS και Bluetooth. Γι’ αυτή την εργασία η Χέντι Λαμάρ και ο Τζορτζ Άνθεϊλ μπήκαν μετά θάνατον στο National Inventors Hall of Fame, το 2014. Ο «Guardian» έχει συγκρίνει την Χέντι Λαμάρ με τον Νίκολα Τέσλα ή ακόμα και με άλλες γυναίκες επιστήμονες όπως η Ρόζαλιντ Φράνκλιν. Η Χέντι Λαμάρ κατάφερε τελικά να σπάσει το στερεότυπο της ομορφούλας χαζούλας.
6 γάμοι και 3 παιδιά
Η Χέντι Λαμάρ παντρεύτηκε 6 φορές και απέκτησε 3 παιδιά.
Ο πρώτος της γάμος έγινε στην πατρίδα της στις 10 Αυγούστου 1933 με τον Φρίντριχ Μαντλ Μπούντε, πρόεδρο του Hirtenberger Patronen-Fabrik, και κράτησε ως το 1937.
Στις 4 Μαρτίου 1939 παντρεύτηκε τον Τζιν Μάρκεϊ, σεναριογράφο και παραγωγό. Υιοθέτησαν τον Τζέιμς Λαμάρ Μάρκεϊ, που είχε γεννηθεί στις 9 Ιανουαρίου 1939. Το ζευγάρι χώρισε στις 4 Οκτωβρίου 1940.
Στις 27 Μαΐου 1943 η Χέντι Λαμάρ παντρεύτηκε τον ηθοποιό Τζον Λόντερ. Ο Λόντερ υιοθέτησε τον γιο της Λαμάρ. Απέκτησαν άλλα δύο παιδιά, την Ντενίζ στις 19 Ιανουαρίου 1945 και τον Άντονι την η Φεβρουαρίου 1947. Ο Άντονι Λόντερ εμφανίστηκε στο ντοκιμαντέρ του 2004 «Calling Hedy Lamarr». Λαμάρ και Λόντερ χώρισαν στις 17 Ιουλίου 1947.

Στις 11 Ιουνίου 1951 η Χέντι Λαμάρ παντρεύτηκε για 4η φορά, τώρα με τον Ernest Stauffer, ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου, εστιάτορα και πρώην αρχηγό συγκροτήματος. Την ίδια χρονιά όμως απομακρύνθηκε από τον μεγάλο της γιο, που ήταν 12 ετών, χωρίς την θέλησή της. Το παιδί μετακόμισε σε άλλη οικογένεια και δεν ξαναμίλησαν για σχεδόν 50 χρόνια. Δημόσια ισχυριζόταν ότι η Τζέιμς ήταν υιοθετημένος χωρίς να υπάρχει βιολογική σχέση. Αρκετά χρόνια αργότερα όμως ο Τζέιμς βρήκε αποδείξεις ότι ήταν ο εκτός γάμου γιος της Λαμάρ με τον ηθοποιό Τζον Λόντερ, που αργότερα έγινε ο 3ος της σύζυγος. Ο γάμος της με τον Stauffer έληξε στις 18 Μαρτίου 1952.
Ο 5ος γάμος της Χέντι Λαμάρ έγινε με τον Γουίλιαμ Χάουαρντ Λι, ελαιουργό από το Τέξας, στις 22 Δεκεμβρίου 1953. Έμειναν παντρεμένοι μέχρι τις 22 Απριλίου 1960.
Η Χέντι Λαμάρ παντρεύτηκε για 6η και τελευταία φορά με τον δικηγόρο της, Lewis J. Boies, στις 4 Μαρτίου 1963. Ο γάμος τους έληξε στις 21 Ιουνίου 1965, αν και ζούσαν ήδη χωριστά από τις 15 Οκτωβρίου 1964.
Μετά το 6ο διαζύγιο η Χέντι Λαμάρ δεν ξαναπαντρεύτηκε μέχρι το τέλος της ζωής της.
Τα χρόνια εκτός κινηματογράφου
Η Χέντι Λαμάρ πολιτογραφήθηκε Αμερικανίδα πολίτης στης 10 Απριλίου του 1953 σε ηλικία 38 ετών. Έκανε την τελευταία της ταινία το 1958 και απέκτησε το δικό της αστέρι στην Λεωφόρο της Δόξας, στο 6247 Hollywood Blvd δίπλα στην οδό Vine, το 1960.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, μαζί με τον τότε σύζυγό της, Γουίλιαμ Χάουαρντ Λι, έφτιαξε το χιονοδρομικό κέντρο Villa LaMarr στο Άσπεν του Κολοράντο.
Το 1966 κυκλοφόρησε η υποτιθέμενη αυτοβιογραφία της Χέντι Λαμάρ με τίτλο «Ecstasy and Me». Στην τηλεόραση δήλωσε ότι το βιβλίο δεν έχει γραφτεί από εκείνη και μήνυσε τον εκδότη, λέγοντας ότι πολλές λεπτομέρειες κατασκευάστηκαν από τον συγγραφέα του, Leo Guild. Την Λαμάρ μήνυσε ο Gene Ringgold για λογοκλοπή, ισχυριζόμενος ότι το βιβλίο έχει κλέψει υλικό από ένα άρθρο του για το περιοδικό Screen Facts το 1965. Την ίδια χρονιά η Χέντι Λαμάρ συνελήφθη στο Λος Άντζελες για κλοπή καταστημάτων αλλά οι κατηγορίες αποσύρθηκαν.
Τη δεκαετία του 1970 αυξανόταν η απομόνωση για την Χέντι Λαμάρ. Της πρότειναν πολλά σενάρια αλλά κανένα δεν κέρδιζε το ενδιαφέρον της. Το 1974 κατέθεσε μήνυση 10 εκατομμυρίων δολαρίων κατά της Warner Bros., ισχυριζόμενη ότι η παρωδία του ονόματός της (Hedley Lamarr) στην κωμωδία του Mel Brooks «Blazing Saddles» παραβίαζε το δικαίωμά της στην ιδιωτική ζωή. Ο Brooks δήλωσε κολακευμένος, το στούντιο συμβιβάστηκε εξωδικαστικά για άγνωστο ποσό και ζήτησε συγγνώμη από την Χέντι Λαμάρ.
Το 1981, λόγω της εξασθενημένης της όρασης, η Χέντι Λαμάρ αποσύρθηκε και εγκαταστάθηκε στο Μαϊάμι Μπιτς, στη Φλόριντα.
Το 1991 συνελήφθη στη Φλόριντα ξανά για κλοπή, αυτή τη φορά καθαρτικών και οφθαλμικών σταγόνων αξίας 21,48 δολαρίων. Επικαλέστηκε επαγγελματικές υποχρεώσεις για να μην εμφανιστεί στο δικαστήριο και τελικά οι κατηγορίες αποσύρθηκαν με αντάλλαγμα την υπόσχεση αποχής από την παρανομίες για 1 χρόνο.
Το 1996 μια μεγάλη εικόνα της Λαμάρ, που σχεδιάστηκε από το Corel, κέρδισε τον ετήσιο διαγωνισμό σχεδίασης εξώφυλλων του CorelDRAW και το 1997 ξεκίνησε να εμφανίζεται σε κουτιά του λογισμικού. Η Λαμάρ μήνυσε την εταιρία επειδή χρησιμοποίησε την εικόνα της χωρίς άδεια. Η εταιρία απάντησε οτι δεν είχε δικαιώματα στην εικόνα. Οι δυο πλευρές ήρθαν σε συμφωνία το 1998.
Τα τελευταία μοναχικά χρόνια και ο θάνατος
Η Χέντι Λαμάρ προς το τέλος ζούσε στο σπίτι της σχεδόν απομονωμένη. Μοναδικό μέσο επικοινωνίας, ακόμη και με τα παιδιά ή τους φίλους της, ήταν το τηλέφωνο. Μπορεί να μιλούσε μέχρι και 7 ώρες.
Στις 19 Ιανουαρίου 2000, στην κωμόπολη Κάσελμπερι της Φλόριντα, η Χέντι Λαμάρ πέθανε από καρδιακή νόσο σε ηλικία 85 ετών. Ήταν πια αγνώριστη από τις πλαστικές και μακριά από όσους την αγαπούσαν. Ο γιος της, Άντονι, άπλωσε τις στάχτες της στο Vienna Woods της Αυστρίας σύμφωνα με την τελευταία της επιθυμία.

Οι βραβεύσεις και τα αφιερώματα στη Χέντι Λαμάρ
Το 1939 η Χέντι Λαμάρ ψηφίστηκε ως η πιο πολλά υποσχόμενη νέα ηθοποιός του 1938 σε μια δημοσκόπηση που διεξήχθη από τον κριτικό κινηματογράφου της Philadelphia Record.
Το 1951 οι Βρετανοί θεατές την ψήφισαν ως την 10η καλύτερη ηθοποιό της χρονιάς, για την ερμηνεία της στην ταινία «Samson and Delilah».
Η Χέντι Λαμάρ υπήρξε η πρώτη γυναίκα που κέρδισε το Βραβείο BULBIE Gnass Spirit of Achievement της Invention Convention, γνωστό ως «Όσκαρ της εφεύρεσης».
Το 1998 η Αυστρία της απένειμε το μετάλλιο Viktor Kaplan της Αυστριακής Ένωσης Κατόχων Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εφευρετών.
Το 2006 ιδρύθηκε στην 12η Περιφέρεια της Βιέννης η Hedy-Lamarr-Weg.
Το 2008 ανέβηκε το off Broadway έργο «Frequency Hopping», που έγραψε και ανέβηκε από την Elyse Singer και παρουσιάζει τις ζωές των Χέντι Λαμάρ και Τζορτζ Άνθεϊλ. Το έργο κέρδισε το βραβείο για το καλύτερο νέο έργο για την επιστήμη και την τεχνολογία από το STAGE.
Το 2013, το IQOQI εγκατέστησε ένα κβαντικό τηλεσκόπιο στην οροφή του Πανεπιστημίου της Βιέννης, που την επόμενη χρονιά του έδωσαν το όνομά της Λαμάρ.
Το 2014 η Χέντι Λαμάρ μπήκε στο National Inventors Hall of Fame για την τεχνολογία εξάπλωσης φάσματος με άλματα συχνοτήτων. Την ίδια χρονιά έγινε δεκτό το αίτημα του γιου της, Άντονι, να ταφεί η υπόλοιπη στάχτη της μητέρας του σε έναν τιμητικό τάφο στην Βιέννη. Έτσι, στις 7 Νοεμβρίου, η λάρνακα της Χέντι Λαμάρ θάφτηκε στο Κεντρικό Νεκροταφείο της Βιέννης, αρκετά κοντά στον κεντρικά τοποθετημένο προεδρικό τάφο.
Στις 27 Αυγούστου 2019 ένας αστεροειδής ονομάστηκε από εκείνη ως 32730 Lamarr.
O ηθοποιός και μουσικός Τζόνι Ντεπ έγραψε μια ροκ μπαλάντα με τίτλο «This Is a Song for Miss Hedy Lamarr», το οποίο ερμήνευσε μαζί με τον Τζεφ Μπεκ σε μια παράσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Μάιο του 2022 και περιλαμβάνεται στο επερχόμενο άλμπουμ τους.
Μια από τις τελευταίες απεικονίσεις της Χέντι Λαμάρ στη μικρή οθόνη είναι από την Γκαλ Γκαντότ. Πρόκειται για την μίνι σειρά της Showtime, με παραγωγούς τους Warren Littlefield και Endeavor Content και σεναριογράφο την Σάρα Τριμ. Η σειρά θα προβληθεί στο Apple TV+ και ακολουθεί την ζωή της Χέντι Λαμάρ κατά την άνοδο και την πτώση της στο Χόλυγουντ. Σύμβουλοι της σειράς είναι τα παιδιά της Χέντι Λαμάρ, Άντονι και Ντενίζ.
Ακολουθεί το video με ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στη Χέντι Λαμάρ.
Για το άρθρο χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από:
- Hedy Lamarr, Ανακτήθηκε από: https://en.wikipedia.org/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Χέντι Λαμάρ, Ανακτήθηκε από: https://el.wikipedia.org/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Χέντι Λαμάρ -Η ζωή της σπουδαίας εφευρέτριας και πανέμορφης ηθοποιού γίνεται σειρά. (2020). Ανακτήθηκε από: https://www.bovary.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Παρίση, Αν. Χέντι Λαμάρ: Η «ομορφότερη γυναίκα στον κινηματογράφο» ήταν και πρωτοπόρος εφευρέτρια. Ανακτήθηκε από: https://www.womantoc.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Χέντι Λαμάρ, Ανακτήθηκε από: https://www.sansimera.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Μπαρλή, Μ. (2022). Από τη Χέντι Λαμάρ στην Τζέιν Φόντα και την Όπρα – Οκτώ γυναίκες που άλλαξαν για πάντα το Χόλιγουντ. Ανακτήθηκε από: https://www.protothema.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Η Γκαλ Γκαντότ γίνεται η καλλονή σταρ και εφευρέτης Χέντι Λαμάρ. (2020). Ανακτήθηκε από: https://www.huffingtonpost.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Πιμπλή, Λ. Χέντι Λαμάρ: Ο πρώτος κινηματογραφικός οργασμός από την εμπνεύστρια του… Wi-Fi! Ανακτήθηκε από: https://provocateur.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Ζαχαρίου, Αρ. (2022). Χέντι Λαμάρ: H σταρ της μεγάλης οθόνης και εφευρέτρια που έμεινε στην ιστορία ως η «μητέρα του Wi-fi». Ανακτήθηκε από: https://www.monopoli.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Τσιριγωτάκη, Εύη. Η διπλή ζωή της Χέντι Λαμάρ σε ένα νέο ντοκιμαντέρ. Ανακτήθηκε από: https://www.ertnews.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/10/22
- Papadakis, P. (2015). Χέντι Λαμάρ: Η πιο όμορφη γυναίκα του Κόσμου. Ανακτήθηκε από: https://www.f-news.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 17/10/22
- Χέντι Λαμάρ: άσεμνη ηθοποιός, πανέμορφη εφευρέτρια. (2017). Ανακτήθηκε από: https://www.protagon.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 17/10/22
- Η παλιά σταρ του Χόλιγουντ, Χέντι Λαμάρ, τιμάται μετά θάνατον ως εφευρέτρια. (2018). Ανακτήθηκε από: https://www.lifo.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 17/10/22
- Το νέο τραγούδι των Τζόνι Ντεπ και Τζεφ Μπεκ είναι αφιερωμένο στην σταρ των 40s Χέντι Λαμάρ. (2022). Ανακτήθηκε από: https://hellasjournal.com/ Τελευταία πρόσβαση: 17/10/22
- Hedy Lamarr, Ανακτήθηκε από: https://www.imdb.com/ Τελευταία πρόσβαση: 25/10/22