Η Δάφνη Σκούρα υπήρξε μια σπουδαία ηθοποιός και αγωνίστρια, που άφησε το στίγμα της τόσο στο θέατρο, όσο και στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Υπηρέτησε για πολλά χρόνια την τέχνη με σεμνότητα, ποιότητα, ευγένεια και ήθος.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η Δάφνη Σκούρα γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1928 (σύμφωνα με το Δημοτολόγιο Αθηνών γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1925).
Η μητέρα της Δέσποινα, κόρη των Γιώργη και Μαλάμως Λαλά, καταγόταν από τα γραφικά Αλάτσατα ή Αγριλιά της Μικράς Ασίας. Ο παππούς της έπαιζε κάθε καλοκαίρι θέατρο για να ψυχαγωγεί τους συγχωριανούς του.
Πατέρας της ήταν ο Νίκος Σκούρας, ο οποίος χώρισε με τη μητέρα της όταν εκείνη ήταν πολύ μικρή. Το 1940 η μητέρα της παντρεύτηκε τον ξενοδοχοϋπάλληλο Νικόλαο Λιούλιο.
Στην αρχή ζούσε μαζί με την οικογένειά της στην οδό Αρριανού στο Παγκράτι. Το 1935 μετακόμισαν σε ένα μικρό διαμέρισμα στο Μερόπειο Φιλανθρωπικό Ίδρυμα, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου.
Δημοτικό πήγε κοντά στο Μερόπειο, στο Σχολείο Μπούρα και κατόπιν γράφτηκε στο Γ’ Γυμνάσιο στον Ιλισσό.
Ενώ τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας της έπαιζαν ανέμελα παιχνίδια της εποχής εκείνης, όπως «αμπάριζα» και «τσιλίκι», η μικρή Δάφνη προτιμούσε να παρακολουθεί κρυφά τις πρόβες στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ
Η Δάφνη Σκούρα είχε από μικρή πολύ ωραία φωνή και γοήτευε τους πάντες με τις απαγγελίες της. Όταν ήταν 13 ετών, μια φίλη της μητέρας της λυρική τραγουδίστρια, η Χρύσα, της πρότεινε να γνωρίσει από κοντά τη Μαρίκα Κοτοπούλη.
Η Μαρίκα Κοτοπούλη ενθουσιάστηκε με το ταλέντο και τον παιδικό ενθουσιασμό της και την προσκάλεσε να φοιτήσει στη σχολή της.
Στη σχολή είχε καταξιωμένους καθηγητές, όπως ο Σπύρος Μελάς, ο Φάνης Μιχαλόπουλος, ο Βασίλης Λογοθετίδης, η Ελένη Χαλκούση, η Έμμυ Σπεκ-Μελισσηνού και ο Γιώργος Ανεμογιάννης.
Βέβαια, είχε και σημαντικούς συμμαθητές και συμμαθήτριες, όπως η Έλλη Λαμπέτη, η Βίλμα Κύρου, η Ολυμπία Παπαδούκα, ο Φρίξος Ηλιάδης, ο Γιώργος Καρέτας, ο Νάσος Κεδράκας και ο Μίνως Βολανάκης.
Το 1943 έδωσε εξετάσεις για να πάρει την Άδεια Εργασίας Ηθοποιού και αρίστευσε. Οι πρώτοι (μικροί) ρόλοι δεν άργησαν να έρθουν. Έτσι έπαιξε στο έργο του Σπύρου Μελά «Βουβές Αγάπες» με το Δημήτρη Μυράτ, τη Ρίτα Μυράτ και τον Στέλιο Βόκοβιτς και στη μουσική κωμωδία «Το φάντασμα του Μετροπόλ».
Ακολούθησε το έργο του Δημήτρη Μπόγρη «Φουσκοθαλασσιές» με τον Βασίλη Λογοθετίδη, την Έλλη Λαμπέτη και τη Βίλμα Κύρου.
Στη συνέχεια αντικατέστησε την Άννα Καλουτά στο έργο του Παντελή Χορν «Φιντανάκι» με τη Ρίτα Μυράτ και τον Δημήτρη Μυράτ. Επίσης, έπαιξε στο «Μελτεμάκι» του Παντελή Χορν και στον «Ποπολάρο» του Γρηγόριου Ξενόπουλου.
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ
Η Δάφνη Σκούρα μετά την απελευθέρωση απολύθηκε από τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, επειδή την είδε ο διευθυντής του θιάσου Γεωργόπουλος να διαδηλώνει κρατώντας μια σημαία του ΕΑΜ.
Το 1945 συνεργάστηκε με τον θίασο «Ελληνική Κωμωδία» του Βασίλη Αργυρόπουλου κι έπαιξε με επιτυχία στα έργα των Αλέκου Σακελλάριου – Χρήστου Γιαννακόπουλου «Κυριακή αργία» και «Τσαγκαροδευτέρα» (όπου συμμετείχαν η Γιώτα Λάσκαρη, ο Νίκος Βλαχόπουλος, ο Επαμεινώνδας Χέλμης, ο Τάκης Νατσούλης, ο αδερφός του Βασίλη Αργυρόπουλου Ξενοφών και η Ανθή Παπαδάκη). Το 1946 έπαιξε και στη σατιρική γελοιογραφία τους «Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης».
Το 1946 συνεργάστηκε με τη Σοφία Βέμπο στην επιθεώρηση «Ξανανθίζουν τα ρόδα» που παρουσιάστηκε στο θέατρο «Λυρικόν». Μαζί με τις αδερφές Στρατηγού έκανε μια τριφωνία στο τραγούδι «Καινούρια τώρα ζωή», ενώ στον ρυθμό του χόρευε η Χρυσούλα Ζώκα.
Κατά την περίοδο 1946-47 συνεργάστηκε με τον «Θίασο των πέντε Άσσων» (Σοφία Βέμπο – Μάνος Φιλιππίδης – Μίμης Κοκκίνης – Κυριάκος Μαυρέας – Ορέστης Μακρής) στο έργο των Ασημακόπουλου – Σπυρόπουλου – Παπαδούκα «Πρίγκιπας Μουρούζης» με πρωταγωνιστή τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και στη μουσική κωμωδία των Τραϊφόρου – Αγγελόπουλου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα».
Το 1947 έπαιξε στην επιθεώρηση των Δημήτρη Ευαγγελίδη – Μίμη Τραϊφόρου «Να τι θέλει ο λαός» και στην επιθεώρηση του Δημήτρη Ευαγγελίδη «Το παρδαλό κατσίκι».
Τον Νοέμβριο του 1947 προσελήφθη από το Εθνικό Θέατρο, όπου δούλεψε για 2 χρόνια. Ξεκίνησε με το έργο του Edmond Rostand «Συρανό ντε Μπερζεράκ», στο οποίο υποδύθηκε μια ανθοπώλισσα.
Ακολούθησαν τα έργα «Φοιτητές» του Γρηγορίου Ξενόπουλου με τον Δημήτρη Χορν και την Έλλη Λαμπέτη, «Βολπόνε» του Ben Jonson με τον Θεόδωρο Αρώνη και τον Δημήτρη Χορν, καθώς και οι αρχαίες τραγωδίες «Χοηφόροι» κι «Ευμενίδες».
Το 1949 συνεργάστηκε με τον θίασο του Κώστα Μουσούρη στην κωμωδία «Υπηρέτης Κρέιτον» με την Έλλη Λαμπέτη, την Ελένη Χατζηαργύρη, τη Μαίρη Λαλοπούλου, τον Ντίνο Ηλιόπουλου, τον Ντίνο Δημόπουλο και τον Ανδρέα Ζησιμάτο.
Το καλοκαίρι του 1949 συνεργάστηκε εκ νέου με τη Σοφία Βέμπο στην «Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού των τελευταίων εκατό ετών» σε κείμενα Μίμη Τραϊφόρου.
Το 1950 έλαβε μέρος στη θρυλική παράσταση των Μίμη Τραϊφόρου και Γιώργου Γιαννακόπουλου «Βίρα τις άγκυρες» με σπουδαίους ηθοποιούς του μουσικού θεάτρου, όπως η Σοφία Βέμπο, ο Ορέστης Μακρής, ο Βασίλης Αυλωνίτης, ο Γιάννης Γκιωνάκης και η Μαρίκα Νέζερ.
Το 1951 συμμετείχε στην επιθεώρηση των Τραϊφόρου – Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου «Έχετε γεια… βρυσούλες!» μαζί με τον Μίμη Φωτόπουλο, τον Νίκο Ρίζο, τον Χρήστο Τσαγανέα, την Πόπη Άλβα και τη Μαρία Βασιλάκη.
Το 1952 έπαιξε τον ρόλο της Ελένης στην κωμωδία των Αλέκου Σακελλάριου – Χρήστου Γιαννακόπουλου «Ουδέν αξιοσημείωτον» με πρωταγωνιστή τον Μίμη Φωτόπουλο.
Μία από τις σημαντικότερες συνεργασίες της ήταν με την Κατερίνα το 1953 σε διάφορα έργα, όπως «Ιερή Φλόγα», «Τζόαν Ντάνβερς», «Ήταν όλοι τους παιδιά μου», «Μαθήματα Ηθικής», «Θα σε παντρευτώ τέρας», «Η μπόρα πέρασε», «Η κυρία με τας καμελίας», «Το φως του γκαζιού», «Η θεία του Καρόλου», «Πιστή σύζυγος», «Χρυσή μου Ρουθ», «Το Έκτο Πάτωμα» και «Δεύτερη Γυναίκα».
Το 1953 συνεργάστηκε και με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο στα έργα «Οι εκατομμυριούχοι της Νάπολης» και «Το Φιόρο του Λεβάντε».
Το καλοκαίρι του 1954 συγκρότησε μαζί με τον Λυκούργο Καλλέργη θίασο πρόζας στο θέατρο «Ραντάρ» και παρουσίασαν αξιόλογα έργα, όπως «Στέλλα Βιολάντη», «Έβδομος Ουρανός», «Το κουρέλι» κ.ά.
Μια από τις πιο γόνιμες συνεργασίες ήταν με τον Μάνο Κατράκη, με τον οποίο ανέβασαν μεταξύ άλλων και το γνωστό αντιρατσιστικό έργο των Arnaud d’Usseau και James Gow «Βαθιές είναι οι ρίζες», που έδωσε και τον τίτλο στο βιβλίο της.
Το 1956 συνεργάστηκαν στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» που ανέβηκε στο Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Τη Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 1956 συμμετείχε στην «Ημέρα Ηθοποιού» που διοργάνωσε το Σ.Ε.Η. στο Ηρώδειο για να τιμήσει τη μνήμη της Μαρίκας Κοτοπούλη.
Στη γιορτή πήραν μέρος πολλοί γνωστοί ηθοποιοί, όπως ο Μάνος Κατράκης, η Άννα Συνοδινού, η Ίλια Λιβυκού, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, η Ελένη Χατζηαργύρη, η Άννα & η Μαρία Καλουτά, η Έλσα Βεργή και η Κάκια Παναγιώτου.
Τη χειμερινή περίοδο 1957-58 ο Δημήτρης Ροντήρης συγκρότησε τον θίασο «Πειραϊκή Σκηνή» κι ανέβασε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τρία έργα στα οποία έπαιξε η Δάφνη Σκούρα: «Δωδέκατη Νύχτα», «Λουΐζα Μύλλερ» & «Μελτεμάκι».
Το 1960 πρωταγωνίστησε στη μεγάλη επιτυχία των Νίκου Τσιφόρου – Πολύβιου Βασιλειάδη «Δέκα μέρες στο Παρίσι».
Στην παράσταση πρωταγωνιστούσαν μαζί της ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Νίκος Σταυρίδης και η Μάρω Κοντού.
Στον θίασο συμμετείχαν η Κατερίνα Γιουλάκη, η Μαρούλα Ρώτα, ο Γιώργος Τσιτσόπουλος, ο Γιάννης Μαλούχος και ο Βαγγέλης Σάκαινας.
Ένας από τους πιο εμβληματικούς ρόλους της καριέρας της ήταν το κινέζικο έργο «Το κορίτσι με τα άσπρα μαλλιά» σε σκηνοθεσία Τάσου Αλκουλή.
Στην παράσταση συμμετείχαν ο Δημήτρης Νικολαΐδης, η Μαρία Κωνσταντάρου, η Μαρούλα Ρώτα, η Πόπη Αλκουλή, ο Χρήστος Δοξαράς, ο Θάνος Γραμμένος και ο Γιώργος Λεφεντάριος.
Το καλοκαίρι του 1962 συμμετείχε στον θίασο που συγκρότησε το Σ.Ε.Η. μαζί με τους Νίκο Βασταρδή, Γιώργο Βρασιβανόπουλο, Δημήτρη Καλλιβωκά, Κώστα Μπαλαδήμα, Γκάρυ Βοσκοπούλου, Κική Πέρση κ.ά.
Ο θίασος παρουσίασε τα έργα του Γρηγόριου Ξενόπουλου «Ποπολάρος» και «Στέλλα Βιολάντη» σε σκηνοθεσία Μήτσου Λυγίζου.
Τη χειμερινή περίοδο 1962-63 συνέπραξε με τον θίασο της Βίλμας Κύρου, που ανέβασε στο θέατρο του Γιώργου Παππά το δημοφιλές έργο του Robert Thomas «8 γυναίκες κατηγορούνται».
Στο έργο εκτός από τη Σκούρα και την Κύρου, πρωταγωνιστούσαν η Αλέκα Κατσέλη, η Άννα Παϊτατζή, η Μάρθα Βούρτση, η Ελεάνα Απέργη, η Μαρία Γιαννακοπούλου και η Κατερίνα Γώγου.
Το 1965 η Δάφνη Σκούρα και ο Γιάννης Αργύρης παρουσίασαν την κωμωδία του Louis Verneuil «Η Δικηγορίνα», που ανέβηκε στο θέατρο «Μετάλλειον».
Τη χειμερινή περίοδο 1972-73 συνεργάστηκε με την Έλσα Βεργή στα «Παλικάρια του Χέγκελαντ» του Henrik Ibsen. Τελευταία της εμφάνιση ήταν τη χειμερινή περίοδο 1980-81 με τον εταιρικό θίασο «Ελεύθεροι Καλλιτέχνες».
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΡΟΛΟΙ
Η Δάφνη Σκούρα θεωρείται μία από τις πιο επιτυχημένες πρωταγωνίστριες του Ελληνικού Κινηματογράφου της δεκαετίας του ’50. Μάλιστα αναδείχθηκε η καλύτερη ηθοποιός στα «Όσκαρ 1952» που διοργάνωσε η εφημερίδα «Εμπρός».
Παπούτσι από τον τόπο σου (1946)
Η πρώτη επαφή της Δάφνη Σκούρα με τον κινηματογράφο έγινε μέσω… της φωνής της, αφού ντουμπλάρισε τη Φανή (Μαρκίτα Μυλωνά) στην κωμωδία των Αλέκου Σακελλάριου & Χρήστου Γιαννακόπουλου «Παπούτσι από τον τόπο σου». Επίσης, ντουμπλάρισε και τη Χλόη στη θρυλική ταινία του Ορέστη Λάσκου «Δάφνις και Χλόη».
Μαντάμ Σουσού (1948)
Ο πρώτος της κινηματογραφικός ρόλος ήταν ενός κοριτσιού στην κωμωδία «Μαντάμ Σουσού» με πρωταγωνίστρια τη Μαρίκα Νέζερ.
Κατέστρεψα μια νύχτα τη ζωή μου (1951)
Ο πρώτος πρωταγωνιστικός ρόλος της Δάφνης Σκούρα ήταν σε αυτό το δράμα του Μαυρίκιου Νόβακ, που βασίστηκε στο μυθιστόρημα της Ιωάννας Μπουκουβάλα- Αναγνώστου «Μια μητέρα εξιλεώνεται».
Στην ταινία συμμετείχαν ο Ντίνος Δημόπουλος, ο Θόδωρος Μορίδης, ο Γιώργος Λουκάκης, η Λέλα Κασιμάτη, η Ηρώ Πάλλη, ο Γιώργος Δήμος και ο 5χρονος Μανώλης Καλαϊτζής. Τα εισιτήρια ξεπέρασαν τις 100.000 στην πρώτη προβολή!
Ορκίστηκα εκδίκηση (1952)
Η επιτυχία της προηγούμενης ταινίας οδήγησε τον Μαυρίκιο Νόβακ και την εταιρεία του να γυρίσουν ακόμη ένα μελό, βασισμένο στο μυθιστόρημα της Ιωάννας Μπουκουβάλα- Αναγνώστου «Αγάπησα και μίσησα πολύ». Φυσικά, πρωταγωνίστησε και πάλι η Δάφνη Σκούρα.
Συμπρωταγωνιστής της ήταν ο Αλέκος Δεληγιάννης, ενώ συμμετείχαν ο Νίκος Καζής, ο Θόδωρος Μορίδης, η Νίτσα Τσαγανέα, ο Γιώργος Λουκάκης, ο Μιχάλης Νικολόπουλος κ.ά.
Το κορίτσι της ταβέρνας (1952)
Τρίτη συνεργασία της Σκούρα με τη Νόβακ Φιλμ σε ένα έργο του Δημήτρη Μπόγρη. Την ταινία σκηνοθέτησαν ο Γιάννης Τριανταφυλλίδης και ο Ιάσων Νόβακ.
Στο έργο έπαιζαν ο Στέφανος Στρατηγός, ο Θόδωρος Μορίδης, ο Γιώργος Λουκάκης, η Νέλλη Μαρσέλλου, ο Γιώργος Βλαχόπουλος και η Αικατερίνη Ζάχου.
Ο Γρουσούζης (1952)
Μετά το «Παπούτσι από τον τόπο σου» συνεργάστηκε για δεύτερη και τελευταία φορά με τη Φίνος Φιλμ σε μια από τις πρώτες επιτυχίες του Γιώργου Τζαβέλλα.
Σε αυτή τη δραματική ηθογραφία πρωταγωνιστούσε ο Ορέστης Μακρής και συμμετείχαν ο Μίμης Φωτόπουλος, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Γεωργία Βασιλειάδου, ο Λάκης Σκέλας, ο Περικλής Χριστοφορίδης, ο Ανδρέας Ζησιμάτος, ο Θάνος Τζενεράλης και ο Γιώργος Βλαχόπουλος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις συνέθεσε τη μουσική του έργου και η Δάφνη Σκούρα ερμήνευσε υπέροχα ένα νανούρισμα.
Κόκκινα τριαντάφυλλα (1955)
Μετά από τρία χρόνια απουσίας, πρωταγωνίστησε σε ακόμη ένα δράμα, που έγραψε ο Διονύσης Μήλας και σκηνοθέτησε ο Κώστας Ανδρίτσος.
Πρωταγωνιστές της ταινίας ήταν ο Αλέκος Αλεξανδράκης και η Γκέλυ Μαυροπούλου, ενώ συμμετείχαν η Ρίκα Διαλυνά, ο Διονύσης Μήλας και ο Μιχάλης Μπούχλης.
Θέλω να ζήσεις μανούλα (1957)
Συνέχισε να πρωταγωνιστεί σε μελό και ανανέωσε τη συνεργασία της με τη Νόβακ Φιλμ σε ένα έργο που σκηνοθέτησε και πάλι ο Μαυρίκιος Νόβακ, βασισμένος στο θεατρικό έργο του Κώστα Ζαχαρόπουλου «Έκανα λάθος».
Εκτός από τη Σκούρα, στο έργο έπαιζαν ο Νίκος Τζόγιας, η Λιάνα Ορφανού, ο Κώστας Χατζηχρήστος, ο Νίκος Καζής, η Λέλα Πατρικίου, ο Γιάννης Μαλούχος και ο Μίλτος Τσίρκας.
Την παράσταση έκλεψε ο μικρός Γιάννης Καλατζόπουλος, ένα από τα δημοφιλέστερα παιδιά θαύματα του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Κερένια κούκλα (1958)
42 χρόνια μετά τον Μιχαήλ Γλυτσό, ο Μαυρίκιος Νόβακ μετέφερε για δεύτερη φορά στη μεγάλη οθόνη το αθηναϊκό μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου.
Τους πρώτους ρόλους ερμήνευαν η Δάφνη Σκούρα, η Άννα Μαντζουράνη και ο Νίκος Καζής, ενώ συμμετείχαν ο Γιάννης Φέρμης, η Λόλα Φιλιππίδου και η Ζωή Φυτούση.
Για το ψωμί και τον έρωτα (Συννεφιασμένη Κυριακή) (1959)
Την ταινία σκηνοθέτησε ο Γιώργος Ζερβουλάκος («Λυσιστράτη»), ενώ το σενάριο έγραψε ο Νέστορας Μάτσας.
Πρωταγωνιστές ήταν η Σκούρα, ο δημοφιλής ζεν πρεμιέ της εποχής Μιχάλης Νικολινάκος και η Ρίκα Διαλυνά. Επίσης, έπαιζαν ο Δήμος Σταρένιος, ο Θανάσης Βέγγος, ο Ανέστης Βλάχος και η Λιάνα Μιχαήλ.
Στρατιώτες δίχως στολή (1960)
Πρόκειται για μια δραματική ταινία που γύρισε ο Δημήτρης Ιωαννόπουλος και αναφερόταν στην «Εθνική Αντίσταση» του 1941-44.
Πρωταγωνιστής και πάλι ο Μιχάλης Νικολινάκος στο πλευρό της Σκούρα και της Ξένιας Καλογεροπούλου. Συμμετείχαν ο Ανδρέας Μπάρκουλης, η Ελένη Ζαφειρίου, ο Αλέκος Λειβαδίτης, η Αθανασία Μουστάκα, η Νανά Παπαδοπούλου, ο Νίκος Ματθαίος κ.ά.
Το ματωμένο πέπλο (Η οχιά) (1960)
Η πρώτη από τις δύο συνεργασίες της Δάφνης Σκούρα με τον Ηλία Μαχαίρα, σε σενάριο Καίτης Δετζώρτζη.
Στην ταινία έπαιζε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, καθώς και η Μάρλεν Παπούλια, η Κούλα Αγαγιώτου και ο Αρτέμης Μάτσας.
Νεράιδα της Μάνης (1961)
Η ίδια ακριβώς ομάδα με την προηγούμενη ταινία, δηλαδή Ηλίας Μαχαίρας, Καίτη Δετζώρτζη, Δάφνη Σκούρα και Μάρλεν Παπούλια.
Στην ταινία συμμετείχαν, επίσης, ο Ανδρέας Ζησιμάτος, ο Θόδωρος Αραμπατζής, ο Χριστάκης Αρτσίτας και ο Λιάκος Χριστογιαννόπουλος στον ρόλο του αφηγητή.
Η Έξοδος του Μεσολογγίου (1965)
Ο Δημήτρης Δούκας γύρισε αυτήν την ιστορική υπερπαραγωγή σε σενάριο Γιάννη Καψάλη και με τη συμμετοχή 2.500 κομπάρσων!
Μαζί με τη Σκούρα έπαιζαν πολλοί γνωστοί ηθοποιοί, όπως ο Μάνος Κατράκης, η Ίλια Λιβυκού, ο Τζαβαλάς Καρούσος, η Μαλαίνα Ανουσάκη, ο Φοίβος Ταξιάρχης, η Άννα Ιασωνίδου, ο Κώστας Μπαλαδήμας, ο Γιώργος Βελέντζας και ο Τάκης Εμμανουήλ.
Τα δίχτυα της ντροπής (1965)
Μία από τις τελευταίες κινηματογραφικές εμφανίσεις στη Σκούρα ήταν σε αυτό το δράμα του Ερρίκου Θαλασσινού.
Στην ταινία έπαιζαν η Άννα Φόνσου, ο Γιώργος Τζώρτζης, ο Τζαβαλάς Καρούσος, ο Βαγγέλης Σειληνός, ο Τάκης Εμμανουήλ, ο Χριστόφορος Ζήκας, ο Γιώργος Σήφης και ο Βασίλης Αυλωνίτης.
Λουΐζα (1966)
Ο τελευταίος σημαντικός κινηματογραφικός ρόλος της Σκούρα. Την ταινία σκηνοθέτησε κι έγραψε ο Νίκος Αβραμέας. Μαζί της έπαιζαν ο Κώστας Κακαβάς, η Αγγελική Μπαρούτσου, ο Γιάννης Αργύρης, η Μιράντα Μυράτ, ο Γιώργος Μούτσιος, η Μπέττυ Μοσχονά και η Δέσποινα Στυλιανοπούλου.
Once upon a bus (1967)
Η τελευταία της εμφάνιση ήταν στην ελληνοαμερικάνικη ταινία τεκμηρίωσης του John Christian (Γιάννη Χριστοδούλου) «Μια φορά σε ένα λεωφορείο» για λογαριασμό του ΕΟΤ. Το σενάριο ήταν του Nelson E. Breen, που βασίστηκε σε μια ιστορία του John Christian.
ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ & ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
Η Δάφνη Σκούρα εκτός από υποκριτικό ταλέντο, διέθετε και πολύ όμορφη φωνή, που δεν την άφησε ανεκμετάλλευτη.
Πολλές φορές κλήθηκε να συμμετάσχει σε ραδιοφωνικά θεατρικά έργα με σκηνοθέτη, συνήθως, τον Μήτσο Λυγίζο.
Χάρισε τη φωνή της σε πολλά έργα, όπως «Τρία ψηλά καπέλα», «Οδυσσέας και Πηνελόπη», «Φαλακρό βουνό», «Ερωτόκριτος», «Μαρία Πενταγιώτισσα» & «Κασσιανή».
Επίσης συμμετείχε στα έργα «Η Επίσκεψη Που Δεν Κτύπησε Το Κουδούνι» και στα μονόπρακτα του Γεωργίου Σουρή «Από Γαμπρός Παράνυφος / Δεν Έχει Τα Προσόντα / Η Περιφέρεια», καθώς και σε απαγγελίες ποιημάτων με τον Χρήστο Ευθυμίου.
Τον Δεκέμβριο του 1961 η ελληνοαμερικάνικη εταιρεία «Νίνα» κυκλοφόρησε μία σειρά δίσκων με παραμύθια του συνθέτη και συγγραφέα Νίκου Ρούτσου. Ως αφηγήτρια χρησιμοποιήθηκε η Δάφνη Σκούρα, ενώ συμμετείχαν αρκετοί γνωστοί ηθοποιοί, όπως ο Λουκιανός Ροζάν, η Ρένα Γαλάνη και η Μύρτα Πολύζου.
Το 1981 συμμετείχε σε δύο δίσκους του Πάνου Τζαβέλλα. Ο πρώτος ήταν τα «Μωραΐτικα» (Τραγούδια της αντίστασης), όπου η Σκούρα απήγγειλε το κομμάτι «Καλάβρυτα».
Ο δεύτερος δίσκος ήταν η «Λευτεριά Παντάνασσα», όπου η Σκούρα συνόδευε τον Πάνο Τζαβέλλα στα τραγούδια του Στέφανου Τηλικίδη «Της μάνας του προσκυνημένου» και «Της μάνας και του οχτρού».
AΓΩΝΕΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Έχοντας μεγαλώσει με έναν πατέρα συνδικαλιστή και μητέρα και γιαγιά από τη Μικρά Ασία, από μικρή ήταν ευαισθητοποιημένη σε θέματα προσφυγιάς και επιβίωσης. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αν και πολύ νέα, συμμετείχε στην Εθνική Αντίσταση με το ΕΑΜ.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της «Δημοκρατικής Νεολαίας Γρηγόρης Λαμπράκης» μαζί με τους Μίκη Θεοδωράκη, Θεόδωρο Πάγκαλο, Μέντη Μποσταντζόγλου, Μίνωα Αργυράκη, Αλέκο Αλεξανδράκη, Ασπασία Παπαθανασίου, Νίκο Κούνδουρο, Νότη Περγιάλη, Μήτσο Λυγίζο κ.ά.
Συμμετείχε σε πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις υπέρ της Ειρήνης κατά την περίοδο 1955-1985.
Κατά τη διάρκεια της Χούντας σταμάτησε η ραδιοφωνική μετάδοση της θεατρικής διασκευής της «Οδύσσειας», όπου συμμετείχε η Δάφνη Σκούρα, λόγω του αποκλεισμού της από το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας.
Πρώτος της σύζυγος υπήρξε ο γνωστός θεατρικός επιχειρηματίας Ανδρέας Βέμπος, ο μικρότερος αδερφός της Σοφίας Βέμπο.
Σε δεύτερο γάμο παντρεύτηκε τον καταξιωμένο δικηγόρο, δημοσιογράφο, συνθέτη, συγγραφέα και αγωνιστή Ευάγγελο Μαχαίρα.
Απέκτησαν μία κόρη, την Αλεξία Μαχαίρα, αλλά και δύο υπέροχα εγγόνια, τον Νίκο και τη Δάφνη.
Στις 23 Απριλίου 2001 στον Δημοτικό Κινηματογράφο «Ν. Ελβετία» τιμήθηκε η Δάφνη Σκούρα από τον Δήμο Βύρωνα για το έργο και τους αγώνες της.
Για τη Σκούρα μίλησαν η συνάδελφός της Μαριέττα Ριάλδη, η τότε πρόεδρος του Σ.Ε.Η. Άννα Φόνσου, ο Μανώλης Γλέζος και ο Λυκούργος Καλλέργης. Επίσης, τα μέλη του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δήμου Βύρωνα διάβασαν κείμενα που αναφέρονταν στη ζωή και την καλλιτεχνική δημιουργία της.
Η Δάφνη Σκούρα έφυγε πλήρης ημερών στις 2 Δεκεμβρίου 2020 και η κηδεία της έλαβε χώρα στο Μάτι Αττικής.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Ηλιάδης, Φρ. (1960). Ελληνικός Κινηματογράφος 1906-1960. Αθήνα: Φαντασία
- Μητροπούλου, Α. (1980). Ελληνικός Κινηματογράφος. Αθήνα: Ιδιωτική Έκδοση
- Σταματοπούλου – Βασιλάκου, Χρ. (επιμ.) (1999). Σωματείο Ελλήνων ηθοποιών Ογδόντα χρόνια 1917 – 1997. Αθήνα: Σμπίλιας
- Έξαρχος, Θ. (2000). Έλληνες Ηθοποιοί «Η γενιά μας», Έτος γέννησης από 1926 μέχρι 1940. Αθήνα-Γιάννινα: Δωδώνη
- Σολδάτος, Γ. (2001). Ένας Αιώνας Ελληνικός Κινηματογράφος. Αθήνα: Κοχλίας
- Ρούβας, Ά. & Σταθακόπουλος, Χρ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος: Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
- Σκούρα, Δ. (2008). Βαθειές είναι οι ρίζες. Αθήνα: Προσκήνιο
- Θέατρο – Τέχνη (1945, 21 Νοεμβρίου). Αναγέννησις, σελ. 2
- Θεατρική Κίνησις (1946, 28 Ιουλίου). Εμπρός, σελ. 2
- Σαράφης, Α. (1946, 23 Νοεμβρίου). Το μουσικόν θέατρον: Ο «Πρίγκηψ Μουρούζης» εις το «Κεντρικόν». Εμπρός, σελ. 2
- Θεατρικά Νέα (1947, 21 Ιουνίου). Εμπρός, σελ. 2
- Το ρεπορτάζ της εβδομάδος: Θεατρικά Νέα (1951, 22 Απριλίου). Εμπρός, σελ. 2
- Γιαννουκάκης, Δ. (1951, 12 Αυγούστου). Ένα μικρό Χόλλυγουντ εις τα Πετράλωνα. Εμπρός
- Ο Αλεξανδράκης παίρνει πάλι την πρώτη θέσι (1952, 27 Ιουλίου). Εμπρός
- Φώσκολος, Ν. (1952, 7 Οκτωβρίου). «Αγνή του Λιμανιού» και «Ζαΐρα» διεκδικούν την πρώτην θέσιν!». Εμπρός
- Η δημοφιλεστέρα ταινία του έτος η «Ζαΐρα» (1952, 4 Δεκεμβρίου). Εμπρός, σελ. 1
- Φώσκολος, Ν. (1953, 1 Φεβρουαρίου). Την 1η Μαρτίου απονέμονται τα πρώτα Ελληνικά «Όσκαρ». Εμπρός
- Φώσκολος, Ν. (1953, 8 Φεβρουαρίου). Ποιοι πρέπει να πάρουν τα Ελληνικά Όσκαρ;. Εμπρός
- Το Φως του Γκαζιού (1954, 26 Φεβρουαρίου). Ημερήσια Νέα
- Πενήντα νέα ελληνικά φιλμ θα προβληθούν στην Ελλάδα (1958, 19 Οκτωβρίου). Ταχυδρόμος-Αίγυπτος, σελ. 6
- Έκδοσις παραμυθιών του Ν. Ρούτσου σε δίσκους (1961, 11 Νοεμβρίου). Ελευθερία, σελ. 2
- Θεατρική Κίνησις (1964, 8 Ιουλίου). Μακεδονία
- Wikipedia (Ηλεκτρονική Εγκυκλοπαίδεια, έγινε χρήση για εύρεση βιογραφικών στοιχείων)
- IMDb (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- retroDB (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για έλεγχο φιλμογραφίας)
- Βιβλιοθήκη της Βουλής – Ψηφιακή Βιβλιοθήκη (Έγινε χρήση για εύρεση άρθρων της εποχής)