Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Hidden Gems: «Lady Macbeth»

Όχι η γνωστή του Σαίξπηρ, η άλλη. Η κεντρική ηρωίδα της ρώσικης νουβέλας «Lady Macbeth of the Mtsensk District» (1865), του Nikolai Leskov, που ενέπνευσε τον Βρετανό σκηνοθέτη William Oldroyd και μεταμορφώθηκε τελικά στο -τουλάχιστον αξιοπρόσεχτο- κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Πρόκειται για μια ταινία απλή αλλά και σύνθετη, με ιστορία γραμμική και προφανή σαν σκοτεινού παραμυθιού μα και με προσανατολισμό ιδιαίτερο, που ανανεώνεται συνεχώς για να υπογραμμίσει κάτι νέο, τραβώντας το βλέμμα του θεατή μακριά από το νόημα που είχε βιαστεί να αποδώσει στα επί της οθόνης γεγονότα.

Η «Lady Macbeth» είναι η Katherine (Florence Pugh). Νεαρή, αγνή και όμορφη, αγοράζεται από τον μεσήλικα σύζυγό της (Paul Hilton), κάπου στην αγροτική Αγγλία του 19ου αιώνα, όταν ακόμη οι ρόλοι ήταν προκαθορισμένοι. Σε μια τάξη πραγμάτων που όταν κοιτούσε ανθρώπους, έβλεπε μόνο το φύλο, το χρώμα, την κοινωνική τάξη κι όλα τα συγγενή «πρέπει» και «απαγορεύεται», η Katherine αντιδρά στην αρχή «αγκαλιάζοντας τα κύματα»: υπομένει με περιφρόνηση, περιγελά χωρίς να προδίδεται, γίνεται κυρία του εαυτού της κι έτσι κυριαρχεί πάνω σε όσα φαινομενικά την υποδουλώνουν. Τα συναισθήματά της εξωτερικεύονται για πρώτη φορά όταν, απουσία του νόμιμου συζύγου της, συνάπτει ερωτική σχέση με έναν από τους εργάτες. Ο Sebastian (Cosmo Jarvis) μαγεύεται από την ομορφιά και το πνεύμα της, ενώ τους ενώνει το αίμα εκείνο που βράζει στο σώμα τους κι η αναζήτηση της ελεύθερης ύπαρξης, της ισότητας, ίσως, που μόνο ο έρωτας μπορεί τους να τους προσφέρει. Στην εκπλήρωση αυτή των υποσυνείδητων πόθων της, η Katherine επενδύει και σταδιακά εθίζεται, τόσο που κάθε πράξη της γίνεται αποκλειστικά για την διατήρησή της.

Η πρώτη σκοτεινή στροφή πραγματοποιείται πριν ακόμη ο θεατής το καταλάβει. Εκείνη, όπως κι όλες όσες ακολουθούν, εκφράζονται στο πρόσωπο της τραγικής δευτεραγωνίστριας. Η Anna (Naomi Ackie), μια από τις υπηρέτριες του σπιτιού, γυναίκα, έγχρωμη και προφανώς υποχείριο των αφεντικών της, γίνεται μάρτυρας σε σκηνές ολοένα και πιο σοκαριστικές, ανίκανη να αλλάξει την έκβασή τους, καταδικασμένη να κοιτάει σιωπηλά, να υποφέρει και να συνεργάζεται. Όπως οι θεατές μοιράζεται με την πρωταγωνίστρια στοιχεία που θα μπορούσαν να τις δέσουν, όμως η Katherine δεν εκφράζει πια μια ιδεολογία ή ένα νόημα. Κινείται με καύσιμο μια άρρωστη αγάπη, έναν αδικαιολόγητο εγωισμό, μια διαστροφική υπεράσπιση αυτού που θεωρεί πως της αξίζει. Οπτικά συγκρατημένη, λιτή αλλά εκφραστική, τόσο από φωτογραφικής πλευράς όσο και από πλευράς κοστουμιών, η «Lady Macbeth» -ταινία και χαρακτήρας-  είναι πάγος και φωτιά ταυτόχρονα. Κρύα, έντονη και (αυτο)καταστροφική.

Η πλοκή μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα πρωτότυπη, αλλά οι ερμηνείες είναι συγκλονιστικές, χωρίς τη δραματική υπερβολή που διακρίνει της μεγάλες παραγωγές στην κατηγορία των δραμάτων εποχής. Τίποτα δεν έχει να ζηλέψει η ταινία από εκείνες, κι ας γυρίστηκε μόνο με 650.000 δολάρια. Η σκηνοθεσία του Oldroyd είναι σφιχτή, συγκεντρωμένη κι προσεχτική, με εξαιρετικά κοντινά, ενώ εκείνη η αντίθεση ανάμεσα στα χαλκοκόκκινα μαλλιά και το μπλε φόρεμα της πρωταγωνίστριας τόσο ενοχλητικά ξεκάθαρη και τόσο καλοδεχούμενη ταυτόχρονα. Λίγο σαν εκείνο το πράσινο φόρεμα της Keira Knightley στην «Εξιλέωση» του Joe Wright.

Κοινωνικός σχολιασμός λοιπόν; Ναι. Και όχι. Φεμινισμός; Ερωτική απελευθέρωση; Ναι και όχι. Ιστορία απαγορευμένης αγάπης και επικίνδυνου πάθους; Ναι και όχι. Εξερεύνηση των ορίων της ψυχικής υγείας μ΄ένα ημιθεατρικό-ημιιστορικό ύφος ή μήπως αυτό κι όλα τα προηγούμενα; Το «Lady Macbeth» ξεδιπλώνεται και διπλώνει ξανά, τσακίζοντας  σε διαφορετικό σημείο κάθε φορά. Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία πού θα δώσει κανείς έμφαση τελικά, αλλά πώς η συναισθηματική πορεία των χαρακτήρων εκφράζεται από τους ηθοποιούς και βιώνεται από τον θεατή. Κάθε φορά που οι χαρακτήρες κάνουν μια επιλογή, αυτή αφήνει πάνω τους ίχνη που δεν επαναφέρονται στην αρχική τους κατάσταση, όπως η κάθε τσάκιση σ’ένα κομμάτι τσαλακωμένο χαρτί.

Με βλέπετε που σας χαιρετάω? Δεν πειράζει, σημασία έχει που με πιστεύετε! Με λένε Κλειώ και γενικώς δεν ξέρω τι θέλω. (Αν και είναι πολύ πιθανό να θέλω καφέ, μέτριο.) Αγαπώ το σινεμά και κουράζω συχνά τους φίλους μου μιλώντας για ταινίες κι έτσι, για να μη ζηλεύετε, τώρα θα κουράζω κι εσάς. Αν ξυπνήσω δε με όρεξη, μπορεί να σας πω και για ταξίδια, όμορφα μέρη, καλή μουσική και ανθρώπους φίνους και ξενύχτηδες που αγαπούν τον καφέ σαν εμένα.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Vivre Sa Vie (1962): Το πραγματικό αριστούργημα του Γκοντάρ

Χωρισμένο σε 12 κεφάλαια, το Vivre Sa Vie βάζει τον χαρακτήρα στο μικροσκόπιο, μιλά ανοιχτά…

Κινηματογράφος

Τα Χρονικά της Νάρνια: 20 χρόνια μετά

Πριν από 20 χρόνια, Τα Χρονικά της Νάρνια έγιναν κομμάτι της παιδικής μας ηλικίας και…

Κινηματογράφος

Ρόουζ εναντίον Ρόουζ: Μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος!

Οι Ρόουζ επιστρέφουν πιο αιχμηροί, πιο αθυρόστομοι και πιο Βρετανοί από ποτέ, με την Olivia…

Κινηματογράφος

Το Τανγκό των Χριστουγέννων: Η μελαγχολική πλευρά των γιορτών

Μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα και μια ανάσα πριν το απόλυτο απωθημένο. Το Τανγκό των…

Κινηματογράφος

Jingle All The Way: Καταναλωτισμός χωρίς όρια

Εργασιομανία, υπερκαταναλωτισμός και μια κούκλα που θα «σώσει» τα Χριστούγεννα. Το Jingle All The Way…

Κινηματογράφος

Rebecca: Γοτθικό (ψευτό)ρομάντζο δια χειρός Χίτσκοκ

Ένα ψυχολογικό θρίλερ με goth αισθητική και το επεισοδιακό ντεμπούτο του Χίτσκοκ στο Χόλιγουντ Το…

Κινηματογράφος

«Χριστούγεννα για Όλους» στο ERTFLIX – Όλη η μαγεία των γιορτών στο σαλόνι μας!

Το ERTFLIX στολίζεται με την ειδική ενότητα «Χριστούγεννα για Όλους» – μια συλλογή προσεκτικά επιλεγμένων…