Η Καλή Καλό θεωρείται από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς του Μουσικού Θεάτρου με μια μακρόχρονη πορεία γεμάτη επιτυχίες. Εκτός, όμως από το σανίδι, άφησε το στίγμα της και στον Ελληνικό Κινηματογράφο.
ΑΠΟ ΜΙΚΡΗ ΣΤΟ ΠΑΛΚΟΣΕΝΙΚΟ
Η Καλή Καλό (Καλλιόπη Καλοχριστιανάκη) γεννήθηκε το 1928 στην Αθήνα. Μητέρα της ήταν η ηθοποιός του θιάσου της Μαρίκας Κοτοπούλη Χρύσα Καλό.

Η μητέρα της, με τη σειρά της, ήταν κόρη του Γιώργου Καλοχριστιανάκη, στρατηγού και υπασπιστή του Ελευθερίου Βενιζέλου (τον είχε διορίσει διοικητή Βορείου Ελλάδος με έδρα τη Θεσσαλονίκη).

Η Χρύσα Καλό παντρεύτηκε τον Νικόλαο Δαμβέργη, γόνο της γνωστής οικογενείας Δαμβέργη, της πρώτης φαρμακοβιομηχανίας της Ελλάδας και ανιψιός του λογοτέχνη, δημοσιογράφου και προέδρου του Εθνικού Θεάτρου το 1932 Ιωάννου Δαμβέργη.

Πριν από την Καλή Καλό, η Χρύσα και ο Νικόλαος είχαν αποκτήσει τρία ακόμη παιδιά, τα οποία, δυστυχώς, δεν επέζησαν. Το τέταρτο παιδί τους παραλίγο να γεννηθεί στο θέατρο, αφού τη Χρύσα Καλό την έπιασαν οι πόνοι όταν ήταν στο θέατρο «Κοτοπούλη». Ευτυχώς, μετά από παρέμβαση της Μαρίκας Κοτοπούλη γέννησε κανονικά στο νοσοκομείο.

Η Καλή Καλό πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο σε ηλικία τριών ετών στη «Δασκαλίτσα» του Dario Niccodemi που είχε ανεβάσει η Μαρίκα Κοτοπούλη. Λίγα χρόνια αργότερα υποδύθηκε την Ντορούλα στο «Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται» του Σπύρου Μελά, στο πλευρό του Βασίλη Λογοθετίδη. Έκτοτε, έπαιξε σε πάρα πολλά έργα, δημιουργώντας, μάλιστα, δικούς της θιάσους.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Η Καλή Καλό ποτέ δεν έδειξε το ίδιο ενδιαφέρον για τον κινηματογράφο, όπως για το θέατρο, με αποτέλεσμα να παίξει σε μόλις τέσσερις ελληνικές ταινίες, οι τρεις τη δεκαετία του ’50 και η άλλη σχεδόν τέσσερις δεκαετίες αργότερα.

Νύχτες της Αθήνας (1954)
Το 1953 η Καλή Καλό βρισκόταν σε περιοδεία στην Αίγυπτο και συγκεκριμένα στο Πορτ-Σάιντ. Ένα βράδυ πήγε στο θέατρο να τους δει ο Σπέντζος με τη γυναίκα του. Εντυπωσιάστηκε από τον θίασο και τους πρότεινε να γυρίσουν ταινία.

Ο Μενέλαος Θεοφανίδης μετέτρεψε το γνωστό έργο «Αγνή Σουζάνα» σε κινηματογραφική οπερέτα με τον τίτλο «Νύχτες της Αθήνας». Το 1954 η οπερέτα ανέβηκε και στο θέατρο με τον τίτλο «Ραντεβού στο Καμπαρέ».

Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Χρήστος Σπέντζος και η παραγωγή ήταν φυσικά της Σπέντζος Φιλμ. Η ταινία γυρίστηκε στο Κάιρο στα «Σούμπρα Στούντιος».

Η Καλή Καλό υποδύθηκε την πρωταγωνίστρια του έργου, Αφροδίτη. Μαζί της έπαιξαν μια πλειάδα σπουδαίων ηθοποιών: Κώστας Χατζηχρήστος, Κούλης Στολίγκας, Στέλλα Στρατηγού, Ρένα Στρατηγού, Στέφανος Στρατηγός, Κώστας Μανιατάκης, Σοφία Βερώνη, Μαίρη Νικολαΐδου, Γιάννης Ιωαννίδης, Λιάκος Χριστογιαννόπουλος.

Διευθυντής φωτογραφίας ήταν ο Alevise Orfanelli («Κυριακάτικο Ξύπνημα»), διευθυντής παραγωγής ο Μάρκος Αντωνόπουλος, συνθέτης ο Μενέλαος Θεοφανίδης και μοντέρ ο Χρήστος Σπέντζος.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου 1954 και σημείωσε επιτυχία. Έκοψε 63.981 εισιτήρια και κατετάγη 5η από 21 ταινίες.

Άντρα θέλω με πυγμή (1959)
Πρόκειται για κομεντί που σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Νικολόπουλος, ενώ το σενάριο έγραψε ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης, συγγραφέας και κριτικός θεάτρου Μιχάλης Κουνελάκης. Ήταν η δεύτερη και τελευταία του ταινία, μετά τα «Γαλάζια Κεριά». Ανιψιά του ήταν η γνωστή ηθοποιός Μιράντα Κουνελάκη.

Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν η Καλή Καλό (στον ρόλο της Μίνας) και ο Περικλής Χριστοφορίδης (στον ρόλο του Λάκη). Συμμετείχαν επίσης: Λαυρέντης Διανέλλος, Μαίρη Εγιπήδου, Γεώργιος Χριστοφορίδης, Παναγιώτης Κωνσταντίνου (και βοηθός σκηνοθέτη), Σούλα Καριώρη, Βαγγέλης Σάκαινας, Ζωζώ Δημοπούλου, Γιώργος Ρώης (και ψιμυθιολόγος), Ρίτα Ιωάννου, Γιάννης Φέρμης, Αναστασία Καλογιάννη, Λάουρα Τσομπάνη, Τόνια Φιλίππου, Γιάννης Κάσδαγλης, Σάββας Καλατζής.

Η ταινία ήταν μια παραγωγή της «Νίκολς Φιλμ» (Μιχάλη Νικολόπουλου) κι έκανε πρεμιέρα στις 2 Φεβρουαρίου 1959. Δυστυχώς, έκοψε μόλις 5.370 εισιτήρια και ήρθε 45η από 51 ταινίες. Διευθυντής φωτογραφίας ήταν ο Βαγγέλης Καραμανίδης, μοντέρ ο Κώστας Δρίτσας, ηχολήπτης ο Αλέκος Ελευθεριάδης και σκηνογράφος η Πέπη Κωστάκη. Τέλος, τη μουσική και τα τραγούδια έγραψε ο δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής Σπύρος Καλφόπουλος, ενώ η Καίτη Πετράκη ερμήνευσε δύο τραγούδια του (σε στίχους Αιμίλιου Σαββίδη): «Άντρα θέλω ντερμπεντέρη» και «Απ’ τη μύτη πιάνεται το έξυπνο πουλί».

Ερωτικές Ιστορίες (1959)
Μία από τις πρώτες ελληνικές σπονδυλωτές ταινίες σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καψάσκη. Η ταινία αποτελείται από 3 αυτόνομες ιστορίες: «Το Νικουλέλι» (από τη νουβέλα του Θράσου Καστανάκη «Μια μάνα πέρασε), «Ένας Βασίλης» (σε σενάριο Σωκράτη Καψάσκη) και «Το ραντεβού της Κυριακής» (σε σενάριο Λούλας Αναγνωστάκη).

Στην πρώτη ιστορία έπαιζαν η Ελένη Ζαφειρίου, η Σάσα Κατσαρού (Καζέλη), ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Κώστας Πλουμπής και ο Θεόδωρος Δημητρίου (Δημήτριεφ). Στη δεύτερη ιστορία πρωταγωνιστούσε ο Βασίλης Διαμαντόπουλος μαζί με τη Βάσω Μεταξά, την Καλή Καλό, τον Γιώργο Τσιτσόπουλο, τη Νίτσα Παππά και τον Ευστάθιο Χατζηπαυλή. Στην τρίτη ιστορία συμπρωταγωνιστούσαν για πρώτη φορά η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Νίκος Κούρκουλος (τους είδαμε ξανά στο «Ταξίδι»), μαζί με τον Ανδρέα Ζησιμάτο, την Έφη Μελά, την Αλέκα Παϊζη, τη Νέλλη Ρούμπου, την Κατερίνα Χέλμη, τον Θανάση Βέγγο, την Κούλα Αγαγιώτου, τον Θόδωρο Έξαρχο και τον Τρύφωνα Καρατζά. Επίσης, συμμετείχαν ο Κώστας Σταυρινουδάκης, ο Σάββας Καλατζής, ο Στέφανος Σκοπελίτης και ο Μίμης Θειόπουλος.

Η ταινία ήταν μια παραγωγή της Ανζερβός κι έκανε πρεμιέρα στις 9 Μαρτίου 1959. Δε σημείωσε μεγάλη επιτυχία, αφού έκοψε μόλις 18.579 εισιτήρια και ήρθε 23η από 51 ταινίες. Οπερατέρ ήταν ο Γεράσιμος Καλογεράτος & ο Αριστείδης Καρύδης-Fuchs, βοηθός οπερατέρ ο Συράκος Δανάλης, μοντέρ ο Γεράσιμος Παπαδάτος, σκηνογράφος η Μαριλένα Αραβαντινού, βοηθός σκηνοθέτη ο Διονύσης Κονταρίνης, ψιμυθιολόγος ο Νίκος Βαρβέρης. Τη μουσική είχε γράψει ο κορυφαίος συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις.

…κι αύριο μέρα είναι (2001)
Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε η Καλή Καλό στη μεγάλη οθόνη. Πρόκειται για την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Δώρας Μασκλαβάνου. Η παραγωγή ήταν της Ideefixe Audiovisual Productions & της TNT Filmnet Rosebud, με την υποστήριξη του Ε.Κ.Κ.

Στην ταινία πρωταγωνιστούσε η Ταμίλα Κουλίεβα, ενώ συμμετείχαν: Στέφανος Καραντινάκης, Δημήτρης Αλεξανδρής, Δαμιανός Ζαρίφης, Αθηνά Παππά, Λάζαρος Ανδρέου, Καλή Καλό, Λουκία Στεργίου, Μηνάς Χατζησάββας, Άρης Λεμπεσόπουλος, Κώστας Κόκλας, Εύα Βλαχάκου, Σαράντος Γεωγλερής, Ράσμη Τσόπελα, Μελίνα Βαμβακά, Μάγια Λυμπεροπούλου, Αιμιλία Υψηλάντη, Γιώργος Γιαννόπουλος, Άννα Μακράκη, Κώστας Φαλελάκης, Μάριος Καραμάνης, Δέσποινα Γκάτσιου, Τζοβάνι Τζαννετής, Γιώργος Μωρογιάννης, Ζωή Βουδούρη, Στέργιος Ιωάννου, Μιλτιάδης Νίκας, Φένια Κοσοβίτσα, Χρήστος Τσίρτσης, Βίκτωρ Παμπουκίδης, Αμάντα Λιβανού, Αλέξανδρος Ζαχαρέας, Σπύρος Κωνσταντίνου, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Δήμητρα Γεωργοπούλου, Αντώνης Καρυστινός.

Ψιμυθιολόγοι ήταν η πολυβραβευμένη Κατερίνα Βαρθαλίτου & η Τερέζα Νίκολσον, διευθύντρια παραγωγής η Μαρίνα Υψηλάντη, διευθυντής φωτογραφίας ο Κωστής Γκίκας, υπεύθυνος μιξάζ ο Θύμιος Κολοκούσης, σκηνογράφος ο Δαμιανός Ζαρίφης και μοντέρ ο υποψήφιος για Όσκαρ Γιώργος Μαυροψαρίδης. Τη μουσική είχε γράψει ο γνωστός συνθέτης Νίκος Ξυδάκης. Η ταινία έκοψε μόλις 500 εισιτήρια και βρέθηκε στην προτελευταία θέση (από 21 ταινίες).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Ηλιάδης, Φρ. (1960). Ελληνικός Κινηματογράφος 1906-1960. Αθήνα: Φαντασία
- Κουσουμίδης, Μ. (1981). Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου εικονογραφημένη. Αθήνα: Καστανιώτης
- Βαλούκος, Στ. (1984). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-1984). Αθήνα: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών
- Καλό, Κ. (1998). Όσα δεν πήρε ο άνεμος: Η αυτοβιογραφία μιας θεατρίνας. Αθήνα: Άγρα
- Έξαρχος, Θ. (2000). Έλληνες Ηθοποιοί «Η γενιά μας», Έτος γέννησης από 1926 μέχρι 1940 (Α-Λ). Αθήνα-Γιάννινα: Δωδώνη
- Ρούβας Ά. & Σταθακόπουλος Χρ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος: Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
- Βαλούκος, Στ. (2007). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-2007). Αθήνα: Αιγόκερως
- Wikipedia (Ηλεκτρονική Εγκυκλοπαίδεια, έγινε χρήση για εύρεση βιογραφικών στοιχείων)
- IMDb (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- retroDB (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για έλεγχο φιλμογραφίας)