Η Πόπη Κόντου ήταν μια πολύ δραστήρια γυναίκα και πολυσχιδής προσωπικότητα. Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καλλιτεχνικής της πορείας ασχολήθηκε με το θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τις μεταφράσεις.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η Πόπη (Πηνελόπη) Κόντου γεννήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 1927 (όχι το 1932 όπως λανθασμένα αναγράφεται στο διαδίκτυο) στην Αθήνα. Ήταν 6 κιλά, μισοπεθαμένη και παραλίγο να σκοτώσει τη μάνα της. Τελικά επέζησε και μεγαλούργησε.
Όταν έκλεισε τα δώδεκα, ο πατέρας της την πήγε στη σχολή χορού της Κούλας Πράτσικα, η οποία, όμως, την απέρριψε, επειδή ήταν πολύ ψηλή για κλασικό μπαλέτο. Τελικά γράφτηκε στη σχολή της Ραλλούς Μάνου. Μάλιστα, έπαιξε τον ρόλο του πασά στο χορόδραμα «Ο Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι» σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.
Φοίτησε στη Γαλλική Ακαδημία και στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών με καθηγητή τον Αιμίλιο Βεάκη.
Το 1949 πραγματοποίησε το θεατρικό της ντεμπούτο με τον θίασο του Βασίλη Λογοθετίδη στο έργο του Σπύρου Μελά «Η μέθοδος των τριών». Την ίδια χρονιά συνεργάστηκε και με τη «Δραματική Σκηνή» της Αλέκας και του Πέλου Κατσέλη στο έργο της Λητώς Κατακουζηνού «Το φωτεινό μονοπάτι».
Εν συνεχεία προσλήφθηκε στο Εθνικό Θέατρο, όπου έπαιξε στα έργα «Ηλέκτρα» (χορός), «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» (μια ακόλουθος της Ιππολύτης) και «Φουσκοθαλασσιές» (Αρτεμιάδου).
Στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου είχε καθηγητή τον σπουδαίο σκηνοθέτη Δημήτρη Ροντήρη.
ΘΕΑΤΡΟ
Η Κόντου συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους κι έπαιξε σε διάφορα είδη θεάτρου. Το 1954 έπαιξε στη σάτιρα των Maurice Braddell – Anita Hart «Ένας απρόσκλητος μουσαφίρης» με τον θίασο Δάφνης Σκούρα – Λυκούργου Καλλέργη, το 1955 στη σατιρική επιθεώρηση των Μίμη Τραϊφόρου – Μήτσου Βασιλειάδη «Διπλοπενιές» με τον θίασο της Σοφίας Βέμπο και το 1956 στην υπερεπιθεώρηση των Ασημακόπουλου – Σπυρόπουλου – Παπαδούκα «Αστέρια της Αθήνας».
Έπαιξε σε αρκετές ακόμη επιθεωρήσεις, αλλά και οπερέτες, όπως: «Η Λούση και τα κορόιδά της», «Πασχαλινό Κοκτέιλ» και «Κόσμος πάει κι έρχεται». Την περίοδο της ενασχόλησής της με το Μουσικό Θέατρο, γνωρίστηκε με την τραγουδίστρια Καίτη Μπελίντα, με την οποία παρέμειναν φίλες μέχρι το τέλος.
Επίσης, συμμετείχε και σε αρκετά έργα πρόζας Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: «Ο Πραματευτής» του Γεωργίου Ρούσσου, «Ο Σατανάς» του Θεόδωρου Συναδινού, «Ο Πειρασμός» του Γρηγόριου Ξενόπουλου, «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» του Tennessee Williams, «Da» του Hugh Leonard, «Τρισεύγενη» του Κωστή Παλαμά και «Βολταίρ – Βολταίρ» (δραματοποιημένα κείμενα του Βολταίρου).
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Η Κόντου παράλληλα με το θέατρο, συμμετείχε και σε μερικές ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του ’60.
Το Αγρίμι (1960)
Η πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση ήταν στην κομεντί του Κώστα Καραγιάννη «Το Αγρίμι», όπου έκανε ένα πέρασμα «αλά Χίτσοκ» και ο σκηνοθέτης. Η ταινία προβλήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1960. Δυστυχώς, δεν πήγε πολύ καλά εμπορικά (μόλις 24.454 εισιτήρια).
Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν η Χριστίνα Σύλβα, ο Τάκης Βαρλάμος, η Έφη Οικονόμου, ο Γιάννης Γκιωνάκης, η Νίτσα Μαρούδα, ο Χρήστος Νέγκας και ο Βασίλης Αυλωνίτης. Η Πόπη Κόντου υποδυόταν τον ρόλο ενός μανεκέν, της Τζένης.
Η Μπέττυ παντρεύεται (1961)
Την επόμενη χρονιά συμμετείχε στην αισθηματική κομεντί Σπύρου Ζιάγκου «Η Μπέττυ παντρεύεται» με την Γκιζέλα Ντάλι, τον Λευτέρη Βουρνά, την Ιωάννη Μουρούζη και τον Χριστόφορο Νέζερ.
Η Κόντου έπαιζε έναν μικρό ρόλο, αυτόν της Ευδοκίας. Η ταινία, δυστυχώς, δεν κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον του φιλοθεάμονος κοινού κι έκοψε ελάχιστα εισιτήρια (4.791).
Μυρτιά (1961)
Μία ακόμη συνεργασία της Κόντου με τον Κώστα Καραγιάννη, στην αισθηματική περιπέτεια «Μυρτιά». Η ταινία βασίστηκε στο γνωστό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη κι έκανε πρεμιέρα στις 2 Οκτωβρίου 1961.
Η ταινία, παρά το σπουδαίο καστ (Γκέλυ Μαυροπούλου, Κώστας Κακκαβάς, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Ντίνα Τριάντη, Ανέστης Βλάχος, Έλλη Ξανθάκη, Θανάσης Βέγγος, Γιώργος Βελέντζας), δεν πήγε καλά σε εισπράξεις.
Το πρώτο καρδιοκτύπι (1963)
Η τελευταία της παρουσία στη μεγάλη οθόνη, ήταν στην κομεντί του Κώστα Τσαγκάρη «Το πρώτο καρδιοκτύπι» (ή «Κόσμος δίχως όνειρα»). Η ταινία προβλήθηκε στις 13 Μαΐου 1963.
Στο έργο έπαιζαν ο Κώστας Κακκαβάς, η Ντίνα Τριάντη, ο Λευτέρης Βουρνάς, ο Γιάννης Μαλούχος, ο Αρτέμης Μάτσας και η Τιτίκα Σαριγκούλη.
ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Εκτός από το θέατρο και τον κινηματογράφο, η Κόντου ασχολήθηκε αρκετά και με το ραδιόφωνο. Έτσι, έλαβε μέρος σε εκπομπές συνεχείας («Άννα Καρένινα», «Μπούμερανγκ») και παρουσίασε με δικά της κείμενα και μουσική τις εκπομπές «Η Λεωφόρος της Μελωδίας», «Ο ταξιδεμένος και η αταξίδευτη», «Τα κλασικά της ξένης λογοτεχνίας», «Αστυνομικά μονόπρακτα» κ.ά.
Επίσης, έπαιξε σε τηλεοπτικές σειρές («Οι εντιμότατοι»), στο Θέατρο της Δευτέρας («Εραστής από χαρτόνι», «Η τρίτη λέξη») κι εργάστηκε ως βοηθός παραγωγής στη γνωστή σειρά της ΕΡΤ «Λεμονόδασος».
Τέλος, μετέφρασε 1500 λογοτεχνικά βιβλία και 125 θεατρικά έργα («Θυμήσου τον Σεπτέμβρη», «Οι δούλες», «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι», «Ύμνος στην αγάπη»). Ασχολήθηκε και με τις διαφημίσεις. Το 1988 τιμήθηκε με μετάλλιο για την προσφορά της στο ραδιόφωνο με την ευκαιρία των 50 χρόνων της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, το 1990 με χρυσή πλακέτα Επιτροπής Δημοσιογράφων, ενώ το 2010 πήρε το πρώτο βραβείο στον Διαγωνισμό Συγγραφής Ραδιοφωνικού Θεατρικού Έργου του ΡΙΚ για το θεατρικό «Ζητείται οικιακή βοηθός, αλλοδαπές αποκλείονται».
ΤΟ ΤΕΛΟΣ
Αυτή η σπουδαία ηθοποιός, η γλυκιά φωνή των ερτζιανών και η πολυγραφότατη μεταφράστρια σίγησε για πάντα στις 18 Ιανουαρίου 2021, σε ηλικία 93 ετών, αφήνοντας πίσω της πολύ σημαντικό έργο.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Μάτσας, Α. (1988). Το «άλλο» πρόσωπο του θεάτρου. Αθήνα: Πιτσιλός
- Έξαρχος, Θ. (2000). Έλληνες Ηθοποιοί «Η γενιά μας», Έτος γέννησης από 1926 μέχρι 1940. Αθήνα-Γιάννινα: Δωδώνη
- Σολδάτος, Γ. (2001). Ένας Αιώνας Ελληνικός Κινηματογράφος. Αθήνα: Κοχλίας
- Ρούβας, Ά. & Σταθακόπουλος, Χρ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος: Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
- Κόντου, Π. (2016). Ζητάτε να σας πω. Αθήνα: Andy’s Publishers
- Wikipedia (Ηλεκτρονική Εγκυκλοπαίδεια, έγινε χρήση για εύρεση βιογραφικών στοιχείων)
- IMDb (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για εύρεση φιλμογραφίας)
- retroDB (Βάση Δεδομένων, έγινε χρήση για έλεγχο φιλμογραφίας)