Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

“Κατηγορώ…!”: Ο Πολάνσκι είναι ξανά εδώ

Κατηγορώ...!

Έχοντας γίνει αισίως 86 (!) χρονών, ο Ρομάν Πολάνσκι επιστρέφει πίσω από την κάμερα γυρίζοντας μια ταινία που θυμίζει τον παλιό, καλό εαυτό του. Ο σκηνοθέτης καταπιάνεται στο Κατηγορώ…! με την Υπόθεση Ντρέιφους. Και αν σε μας δεν είναι ιδιαίτερη γνωστή, σκεφτείτε ότι αποτέλεσε προάγγελο του επερχόμενου αντισημιτισμού και δίχασε τη Γαλλία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.

Η υπόθεση

Μια καθαρίστρια της γερμανικής πρεσβείας στο Παρίσι παραδίδει το 1894 σε Γάλλους αξιωματικούς μία επιστολή, η χρησιμοποιήθηκε ως τεκμήριο για την ύπαρξη ενός πληροφοριοδότη εντός του στρατού. Οι υποψίες στρέφονται στον -εβραϊκής καταγωγής- λοχαγό Άλφρεντ Ντρέιφους (Λουί Γκαρέλ). Τελικά, ο Ντρέιφους δικάζεται, κατηγορείται για προδοσία και στέλνεται εξόριστος στη Νήσο του Διαβόλου στη Γαλλική Γουιάνα.

Κατηγορώ...!
Πηγή εικόνας: www.artslife.com

Με την πάροδο του χρόνου, ο νέος διοικητής της μονάδας αντικατασκοπίας, συνταγματάρχης Ζωρζ Πικάρ (Ζαν Ντιζαρντέν) βλέπει ότι συνεχίζεται η διαρροή πληροφοριών προς τους Γερμανούς. Έτσι, πείθεται για την αθωότητα του Ντρέιφους, ενώ οι υποψίες του στρέφονται στον ταγματάρχη Φέρντιναντ Εστερχάζι. Ο Πικάρ, στην προσπάθειά του ν’ αποδείξει τα παραπάνω, βρίσκει συμπαραστάτες του σημαντικές προσωπικότητες της εποχής και διανοούμενους.

Κατηγορώ...!
Πηγή εικόνας: www.cineday.orange.fr

Ο συγγραφέας Εμίλ Ζολά δείχνει την έμπρακτη υποστήριξή του δημοσιεύοντας το 1898 στο εξώφυλλο της εφημερίδας L’Aurore μια επιστολή προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, το περίφημο “Κατηγορώ…!” του. Η δημοσίευση αυτή, και το κύμα αντιδράσεων που προκάλεσε, οδήγησε στην επανεξέταση της δίκης. Αν θέλετε να μάθετε τη συνέχεια και την τελική της έκβαση της δίκης ξέρετε τι πρέπει να κάνετε.

Κατηγορώ...!
Πηγή εικόνας: www.allocine.fr

Η ετυμηγορία

Από την καθηλωτική εναρκτήρια σκηνή μέχρι το συγκλονιστικό τέλος, ο Πολάνσκι παραδίδει μαθήματα σκηνοθετικής δεξιοτεχνίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι παρακολουθούμε τα τεκταινόμενα μέσα από τα μάτια του Πικάρ, και όχι του Ντρέιφους. Η ταινία, αν και αρκετά κλασική, είναι στιβαρή και προσεγμένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Κινείται με άνεση ανάμεσα στο ιστορικό δράμα και το θρίλερ κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή για 2 ώρες και κάτι λεπτά. Να τονίσουμε ότι η επιτυχία της οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στην σχεδόν άψογη ερμηνεία του Ντιζαρντέν. Συνολικά, η ταινία θυμίζει τις εποχές του Πιανίστα, δικαιώνοντας το σκηνοθέτη και ικανοποιώντας ακόμα και το πιο απαιτητικό (του) κοινό.

Κατηγορώ...!
Πηγή εικόνας: www.leparisien.fr

Τέλος, είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς ότι ο Πολάνσκι δεν κάνει παραλληλισμούς με τις κατηγορίες για βιασμό που έχει αντιμετωπίσει. Διαχωρίζοντας όμως τον σκηνοθέτη και το έργο του από την προσωπική του ζωή, συνειδητοποιούμε ότι η –βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα στο τελευταίο Φεστιβάλ της Βενετίας– ταινία δεν χάνει στιγμή την αξία της. Μας θυμίζει ότι χρειαζόμαστε ανθρώπους που παλεύουν για την αλήθεια και το δίκιο. Επίσης, τονίζει πόσο επικίνδυνη είναι η υιοθέτηση και η νομιμοποίηση ρατσιστικών και εθνικιστικών συμπεριφορών. Έτσι, είναι φανερό γιατί αξίζει να δούμε (με αντικειμενικότητα) το δικό του “Κατηγορώ…!”. Έχει να μας πει αρκετά πραγματάκια ο Πολάνσκι εδώ…

Κάτοικος του πλανήτη Γη. Παρθένος με ωροσκόπο Ζυγό. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου μ' ένα βιβλίο στο χέρι και ακουστικά στ' αυτιά. Οι ταινίες και οι σειρές μου 'χουν φάει τη ζωή (χαλάλι τους). Λάτρης των λογοπαιγνίων και των άκυρων συνειρμών. Όταν μεγαλώσω θέλω να αγχώνομαι λιγότερο για ανούσια πράγματα και να γράφω περισσότερο (και ας μην το ζητήσει κανείς). Αν δεν τα καταφέρω, θα πάω στην Ισλανδία να ησυχάσω.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Bugonia – Ο Λάνθιμος είναι δικαίως αγανακτισμένος

Ο Λάνθιμος στήνει ένα σκοτεινό παραμύθι για τη συντέλεια του κόσμου και την αυτοκαταστροφική φύση…

Κινηματογράφος

Το Black Phone 2 πιο πολύ κουράζει…παρά τρομάζει

Το The Black Phone 2 μιμείται μάλλον αποτυχημένα τη στοιχειωτική ατμόσφαιρα της πρώτης ταινίας, δοκιμάζοντας…

Κινηματογράφος

5 σκηνές αυτοσχεδιασμού που παρέμειναν στη ταινία

Σινεμά χωρίς σενάριο γίνεται; Όχι ακριβώς, αλλά μερικές φορές οι πιο αξέχαστες στιγμές γεννήθηκαν από…

Κινηματογράφος

3 ελληνικά διαμαντάκια στο TIFF66

Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (TIFF66) είχε μια ενέργεια περίεργη, σχεδόν χαοτική. Ήταν μια γιορτή…

Κινηματογράφος

The Panic in Needle Park: Η καταθλιπτική πλευρά της ζωής

Το The Panic in Needle Park είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 1971, σε σκηνοθεσία…

Κινηματογράφος

La Chinoise: Όταν ο Godard συναντά Mao, Brecht και Dostoevsky

Το La Chinoise του Jean-Luc Godard αποτελεί μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και απαιτητικές ταινίες…

Κινηματογράφος

38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου!

Το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έρχεται δυναμικά στην Αθήνα από 20 έως 26 Νοεμβρίου 2025,…