Διανύοντας τις τελευταίες μέρες του 2019 και καθώς ετοιμαζόμαστε να μπούμε στη τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, ποιος θα μας έλεγε, ότι η αντίδραση μας στο άκουσμα διεπιστημονική ομάδα υγείας, θα ήταν απλά μια έκφραση απορίας. Μια απορία δυστυχώς, που δεν γεννάται μόνο σε απλούς πολίτες αλλά ακόμη και σε επαγγελματίες υγείας λόγω ελλιπούς ενημέρωσης.
Τι είναι η διεπιστημονική ομάδα υγείας
Η διεπιστημονική ομάδα λοιπόν, αν θα θέλαμε να τις δώσουμε ένα πιο απλουστευμένο χαρακτήρα, θα μπορούσαμε να την παρομοιάσουμε με μία αθλητική ομάδα όπου ο κάθε παίκτης δίνει το καλύτερό του εαυτό για να επιτευχθεί ο στόχος της ομάδας. Στην περίπτωση μας λοιπόν και στη διεπιστημονική ομάδα υγείας, δεν έχουμε παίκτες αλλά θεραπευτές, με το στόχο της ομάδας τους να είναι η αποκατάσταση του εκάστοτε ασθενούς. Η ομάδα αυτή λοιπόν αποτελείται από έναν ή περισσότερους γιατρούς, ανάλογα την ειδικότητα που έχει ανάγκη ο ασθενής, τον φυσικοθεραπεύτη,τον εργοθεραπευτή, τον λογοθεραπευτή, έναν ψυχολόγο και έναν ειδικό παιδαγωγό, εάν η περίπτωση μας αφορά κάποιο παιδί.Όπως μπορεί να καταλάβει ο οποιοσδήποτε, τα οφέλη που θα έχει ένας ασθενής από την συσσώρευση της γνώσης από τόσους επιστήμονες υγείας, θα είναι πολλά περισσότερα σε σχέση με την συνεργασία του μόνο με μία από τις παραπάνω ειδικότητες. Αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της ομάδας, σε περίπτωση που έχουμε ασθενή μικρής ηλικίας, είναι οι γονείς που έχουν εξίσου σημαντικό ρόλο, καθώς είναι αυτοί που θα εφαρμόζουν τις εντολές των θεραπευτών στο σπίτι και θ’ αναλάβουν την ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού τους με το δικό τους μοναδικό τρόπο.
Γιατί δε συναντώ συχνά διεπιστημονικές ομάδες υγείας
Ο κύριος “βραχνάς” στην επιλογή μιας διεπιστημονικής ομάδας από έναν ασθενή είναι συνήθως το κόστος που υπάρχει ή που φαντάζεται ο ίδιος ότι μπορεί να υπάρξει. Το υψηλό κόστος όμως δεν συνάδει τόσο με την πραγματικότητα, εάν σκεφτούμε ότι αρκετός αριθμός θεραπειών συνήθως καλύπτεται από τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ με τη συνεργασία μας κατά τη περίοδο της αποκατάστασης με διάφορες ειδικότητες επαγγελματιών υγείας, θα έχουμε το ίδιο κόστος απλά αυτή τη φορά μοιρασμένο σε διάφορες ειδικότητες. Μία ακόμη παράμετρος όπου έχουν περιέλθει στην αφάνεια οι διεπιστημονικές ομάδες είναι η δυσκολία συνεργασίας που αντιμετωπίζουν μεταξύ τους πολλοί επαγγελματίες υγείας. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι περισσότεροι δεν έχουν μάθει να εργάζονται σ’ ένα περιβάλλον συνεργασίας. Λόγω λοιπόν της έλλειψης εξοικείωσης τους στο τομέα της συνεργασίας, καθώς και στο ότι κάθε κλάδος της υγείας είναι διαφορετικά εκπαιδευμένος, έχοντας μάθει ο καθένας να εργάζεται σ′ ένα δικό του περιβάλλον εργασίας, με δική του ορολογία ή δικό του τρόπο επίλυσης των προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν, σπάνια κάποιος επαγγελματίας είναι διατεθειμένος ν’ ″ανακατευτεί″ σε μια τέτοια ομάδα.
Οφέλη του ασθενή
Πριν ξεκινήσουμε την ανάλυση για τα οφέλη που θα έχει ένας ασθενής, να ξεκαθαρίσουμε ότι μια τέτοια ομάδα απευθύνεται κυρίως σε παιδιά με ειδικές ανάγκες ή ενήλικες ομοιοπαθούντες, γενικότερα ασθενείς που χρήζουν πολλαπλής αποκατάστασης. Όταν λοιπόν ο γονέας ενός παιδιού ή ο ίδιος ο ασθενής στη περίπτωση που είναι ενήλικας, πάρει την απόφαση και απευθυνθεί σε μια διεπιστημονική ομάδα σίγουρα δε θα βγει ζημιωμένος. Ξεκινώντας από το κομμάτι της διάγνωσης κάθε μέλος της ομάδας θα προβεί ξεχωριστά σε διάγνωση έχοντας ως στόχο, τη διεκπεραίωση ενός κοινού θεραπευτικού πλάνου.Έτσι το πλάνο θεραπείας θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικό, έχοντας εξεταστεί και εντοπιστεί η κάθε λεπτομέρεια από εξειδικευμένους θεραπευτές. Οι θεραπευτές λοιπόν αυτοί μέσα από τις συζητήσεις, θα έχουν την ευκαιρία για ανταλλαγή εμπειριών, όπως και να θέσουν ένα κοινό στόχο, όπου στη περίπτωση τους θα είναι η αποκατάσταση του ασθενούς. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας είναι η αντιμετώπιση ενός προβλήματος που πιθανόν να προκύψει κατά τη διάρκεια της αποκατάστασης. Η αντιμετώπιση του προβλήματος θα είναι σίγουρα καλύτερη μέσω της συνεργασίας, νιώθοντας και ο ίδιος ο ασθενής μεγαλύτερη σιγουριά ότι θα αντιμετωπιστεί σωστά κάτι που πιθανόν να προκύψει.
Ρόλος του φυσικοθεραπευτή στη διεπιστημονική ομάδα
Όλα τα μέλη μιας διεπιστημονικής ομάδας έχουν σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση του ασθενούς. Ο ρόλος του φυσικοθεραπευτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο συνδετικός κρίκος της ομάδας αυτής. Αυτός που θα ενώσει το κομμάτι της διάγνωσης με το κομμάτι της θεραπείας, καθώς έχει σημαντικό ρόλο και στα δύο. Κύρια αρμοδιότητα λοιπόν του φυσικοθεραπευτή είναι το ο σχηματισμός του πλάνου θεραπείας σε συνεργασία και με τους υπόλοιπους επαγγελματίες υγείας και την εκτέλεση του πλάνου θεραπείας που αφορά το κομμάτι της κίνησης, της ενδυνάμωσης, της επανεκπαίδευσης των σωστών προτύπων κίνησης ή βάδισης στον ασθενή.