«Έξυπνο» γάντι μεταφράζει τη νοηματική γλώσσα

"έξυπνο" γάντι
Πηγή εικόνας: ekriti.gr

Όλοι οι άνθρωποι δεν μιλούν την ίδια γλώσσα. Η γλώσσα διαφοροποιείται είτε με βάση τη χώρα στην οποία διαμένουν, είτε με βάση την κοινωνική ομάδα που ανήκουν (π.χ. ιατρική ορολογία) ή ακόμα αλλάζουν κάποιες εκφράσεις και από περιοχή σε περιοχή. Υπάρχει, όμως, και μια κατηγορία ανθρώπων που έχουν αναπτύξει μια δική τους γλώσσα, τη νοηματική, για να επικοινωνούν τόσο μεταξύ τους όσο και με τους άλλους γύρω τους και αυτή είναι οι κωφοί ή βαρήκοοι. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κοινή για όλους. Η κάθε χώρα αναπτύσσει τη δική της νοηματική γλώσσα με διαφορετικά κατά βάση νοήματα και διαφορετικό αλφάβητο. Παρόλα αυτά, οι Κωφοί διαφορετικών κρατών μπορούν να συνεννοούνται άνετα μέσω των Διεθνών Νοημάτων (International Sign). Η κατανόηση της νοηματικής γλώσσας λειτούργησε ως έναυσμα για κάποια κορίτσια και έτσι δημιούργησαν το «έξυπνο» γάντι.

Μια ομάδα μαθητριών από το 6ο Γυμνάσιο Χανίων, η Ιωάννα Μαργαριτάκη, η Ζωή Μαρινάκη και η Αλεξία Μπιτσαξή, είναι οι μεγάλες νικήτριες του πανελληνίου διαγωνισμού «Generation Next». Ο διαγωνισμός ενισχύει την STEM εκπαίδευση και τη βιωματική μάθηση μέσω της χρήσης τεχνολογιών. Τα κορίτσια αυτά κατασκεύασαν υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους, Τίτου Σμυρνάκη, ένα «έξυπνο» γάντι. Πρόκειται για μια smart συσκευή, η οποία αναγνωρίζει την αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας και τη «μεταφράζει» σε γράμματα. Σκοπός του «Sign language glove» είναι η διευκόλυνση και προώθηση της επικοινωνίας ανάμεσα σε άτομα που δεν γνωρίζουν νοηματική γλώσσα και σε εκείνα που τη χρησιμοποιούν λόγω προβλημάτων ακοής.

Το «έξυπνο» γάντι χρησιμοποιεί αισθητήρες σε κάθε δάκτυλο του χεριού για να αναγνωρίζει τις κινήσεις και θέσεις των δαχτύλων που επικοινωνούν μέσω της νοηματικής. Με τη βοήθεια της εφαρμογής Arduino IDE, οι μετρήσεις των αισθητήρων αναλύονται από υπολογιστή και μεταφράζονται αστραπιαία σε γράμματα, τα οποία εμφανίζονται στην οθόνη ενός κινητού τηλεφώνου μέσω Bluetooth.

Πηγή εικόνας: lifo.gr

Οι νικήτριες επιστράτευσαν όλη τη δημιουργικότητά τους, εμπνευσμένες από την επαφή τους με συνομήλικο, κωφό κορίτσι που είχαν γνωρίσει το περασμένο καλοκαίρι σε μια παρέα φίλων.

Εκείνο το απόγευμα δεν είχαν καταφέρει να επικοινωνήσουν όπως θα ήθελαν, καθώς η Άννα μιλούσε μόνο με τη νοηματική γλώσσα που τα κορίτσια δεν γνώριζαν για να την καταλάβουν και να της απαντήσουν. Τον Σεπτέμβριο, οι τρεις μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου συναντήθηκαν ξανά αυτή τη φορά στην τάξη του καθηγητή τους. Τα τρία κορίτσια έγιναν μία ομάδα και αποφάσισαν να δηλώσουν συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό.

Advertising

Advertisements
Ad 14

«Αρχίσαμε τα μαθήματα STEM και ο δάσκαλος μας ζήτησε να βρούμε κάποιο πρόβλημα που θα θέλαμε να λύσουμε. Θυμηθήκαμε αυτό το κορίτσι και σκεφτήκαμε να αναπτύξουμε το γάντι», λέει η Αλεξία περιγράφοντας την εφεύρεση των κοριτσιών.

Όπως λέει η Ιωάννα, χωρίς την ευκαιρία του STEM και τη σημαντική αφορμή του διαγωνισμού Generation Next του Ιδρύματος Vodafone, δεν θα έμπαιναν ποτέ σε διαδικασία να εντρυφήσουν στον προγραμματισμό.

«Δεν ξέραμε καν τι είναι αυτό πριν λάβουμε μέρος». «Δεν γνωρίζαμε πως να το κάνουμε», προσθέτει η Αλεξία. Έτσι, απέδειξαν έμπρακτα ότι η STEM εκπαίδευση και οι εκθετικές τεχνολογίες μπορούν να δώσουν τη δύναμη στη νέα γενιά να προτείνει λύσεις για την ισότιμη συμμετοχή όλων στην ψηφιακή κοινωνία του μέλλοντος.

«Δεν είναι τόσο εύκολο όσο μπορεί να φαίνεται. Δυσκολευτήκαμε σε πολλά σημεία», είπαν και τα τρία κορίτσια.

Προσδένοντας τους αισθητήρες πάνω σε ένα μάλλινο γάντι πειραματίζονταν ξανά και ξανά μέχρι που το γάντι… ξεχείλωσε! Κάποιες χειρονομίες ήταν πιο δύσκολο να προσδιοριστούν αλγοριθμικά και αν το δοκίμαζε κάποιος με μεγαλύτερο ή μικρότερο χέρι, η μετάφραση ήταν σχεδόν αδύνατη καθώς οι κινήσεις και οι αποστάσεις ήταν ελαφρώς διαφορετικές. Έπρεπε να βρουν λύσεις για όλα αυτά και τα κατάφεραν.

Advertising

Οι μικρές ερευνήτριες εξασφάλισαν με τη νίκη τους ένα ταξίδι στη Silicon Valley των ΗΠΑ δημιουργώντας ένα «έξυπνο» γάντι που «διαβάζει» τη νοηματική γλώσσα. Μια εφεύρεση με πολύ σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Νικόλαος Καλογερής, συνεχάρη τα κορίτσια για την κατάκτηση της πρώτης θέσης καθώς και τον καθηγητή και τους γονείς τους, οι οποίοι στάθηκαν δίπλα τους καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους.

Ακολουθεί βίντεο με τα κορίτσια να μιλούν για το «έξυπνο» γάντι:

Η νέα γενιά μπορεί να δώσει λύση σε πολλά προβλήματα που μας ταλανίζουν για πολλά χρόνια, δημιουργώντας μικρά «θαύματα». Η σημασία νέων συσκευών για την καλύτερη ποιότητα ζωής όλων των ανθρώπων είναι τεράστια. Η αξιοποίηση της τεχνολογία σε συνδυασμό με τη θέληση και το πάθος των νεαρών ανθρώπων μπορεί να αλλάξει ριζικά τις ζωές όλων μας. Τα κορίτσια αυτά είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα προς μίμηση. Πολλοί ακόμη έχουν ασχοληθεί και έχουν εφεύρει αντικείμενα, συσκευές αλλά ακόμα και κάποιες ιδέες που έχουν βελτιώσει την καθημερινότητά μας. Αυτοί οι άνθρωποι θα πρέπει να μην μένουν στην αφάνεια αλλά να προβάλλονται ως πρότυπα για τους νέους μας.

Advertising

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

(2020) Μαθήτριες από την Κρήτη εφηύραν γάντι που μεταφράζει τη νοηματική γλώσσα. Ανακτήθηκε από www.ekriti.gr (Τελευταία πρόσβαση 22/2/2020)

(2020) Ελληνική νοηματική γλώσσα. Ανακτήθηκε από el.wikipedia.org (Τελευταία πρόσβαση 30/7/2020)

(2020) Χανιώτισσες μαθήτριες εφηύραν γάντι μετάφρασης νοηματικής γλώσσας! Ανακτήθηκε από flashnews.gr (Τελευταία πρόσβαση 19/2/2020)

Advertising

Σακκάς, Π. (2020) Generation Next: Μαθήτριες γυμνασίου έφτιαξαν γάντι που μεταφράζει το αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας και ετοιμάζονται για την Silicon Valley. Ανακτήθηκε από www.lifo.gr (Τελευταία πρόσβαση 11/5/2020)

 

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Δυσκολίες Δεξιοτήτων Λεπτής Κινητικότητας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσκολίες δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και τροχαία ατυχήματα σε ηλικιωμένους οδηγούς

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και τροχαία ατυχήματα σε ηλικιωμένους οδηγούς, αποτελεί μετάφραση και…

Ειδική Αγωγή

Λίστα Ελέγχου των Παιδιατρικών Συμπτωμάτων (PSC-17)

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Λίστα Ελέγχου των Παιδιατρικών Συμπτωμάτων (PSC-17), αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Είναι όντως ΔΕΠΥ; Η διάγνωση της ΔΕΠΥ στους ενήλικες

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι όντως ΔΕΠΥ; Η διάγνωση της ΔΕΠΥ στους ενήλικες, αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες, αποτελεί μετάφραση και…

Ειδική Αγωγή

Χρόνος στην Οθόνη και Κίνδυνος Εκδήλωσης ΔΕΠΥ

Πηγή εικόνας: Χρόνος στην Οθόνη και Κίνδυνος Εκδήλωσης ΔΕΠΥ Τα τελευταία χρόνια, η χρήση των…

Ειδική Αγωγή

Είναι ο θόρυβος στην τάξη κακός για τη μάθηση;

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Είναι ο θόρυβος στην τάξη κακός για τη μάθηση;…