Το παιχνίδι στην αρχαία Αθήνα: H παιδευτική του αξία

Το παιχνίδι στην αρχαία Αθήνα

Παιχνίδι: Άθυρμα του 10ου αιώνα π.Χ. (Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού). Πηγή εικόνας: el.wikipedia.org

Το παιχνίδι στην αρχαία Αθήνα

Το παιχνίδι στην αρχαία Αθήνα αποτελούσε σημαντικό εργαλείο αγωγής. Οι αρχαίοι Έλληνες έδιναν ιδιαίτερη σημασία στον παιδευτικό ρόλο του. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που το παιχνίδι ενσωματώθηκε  στο πρόγραμμα της αγωγής των παιδιών,  αλλά και σε όλο τον ανθρώπινο βίο. Άλλωστε, το παιχνίδι είναι έκφανση του πολιτισμού κάθε λαού. Πέρα από την διαπαιδαγώγηση του παιδιού συνδέεται και με άλλους τομείς, όπως η θρησκεία και η ψυχαγωγία.

Είδη παιχνιδιών στην αρχαία Αθήνα

Ενδεικτικά ένα από τα πρώτα παιχνίδια που αποκτούσαν τα παιδιά ήταν η κουδουνίστρα ή πλάταγη. Πήλινη ή από μέταλλο η  κουδουνίστρα περιείχε πετραδάκια ή σπόρους για να παράγει ήχο και να ηρεμεί το βρέφος. Σύμφωνα με τις αρχαίες δοξασίες ήταν και ένα τρόπος να απομακρύνει τα κακά πνεύματα.  Τα μικρά κορίτσια έπαιζαν με τις πλαγγόνες, τις κούκλες τις εποχής  που έπαιρναν το όνομά τους ανάλογα με το υλικό κατασκευής τους. Τα μικρά αγόρια αγαπούσαν το άθυρμα ένα πήλινο αλογάκι πάνω σε ρόδες, αντίγραφο του άρματος που χρησιμοποιούσαν οι νέοι στους αγώνες.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Γνωστά παιχνίδια ήταν, επίσης, και τα ομαδικά παιχνίδια, τα οποία παίζονταν στις αυλές και στο δρόμο και πάντα υπήρχαν κανόνες οι οποίοι τηρούνταν πιστά από όλους. Ανάμεσα τους η αμπάριζα, που ήταν το κυνηγητό. Η χαλκή μυία, η σημερινή τυφλόμυγα.

Η αποδιδρασκίνδα ή κρυπτίδα, το σημερινό κρυφτό. Η οστρακνίδα, που παιζόταν με ένα όστρακο λευκό από τη μία πλευρά και με πίσσα από την άλλη και  ανάλογα με την πλευρά που έπεφτε όταν το πετούσαν, η μια ομάδα καταδίωκε την άλλη.

Παιχνίδι: Πλαγγόνα. Πηγή εικόνας: homouniversalisgr.blogspot.com

Η θέση του παιχνιδιού στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη

Τόσο ο Πλάτωνας όσο και ο Αριστοτέλης προβάλλουν την αναγκαιότητα του παιχνιδιού στην διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Αρχικά ο Πλάτωνας υποστήριζε πως οι γονείς πρέπει να αφήνουν τα παιδιά τους να παίζουν ως τα έξι τους χρόνια. Θεωρούσε  το παιχνίδι καθοριστικό μέσο αγωγής που συντελεί στη διαμόρφωση του ήθους. Τόνιζε ότι μέσω του παιχνιδιού καλλιεργείται η πειθαρχία και η υπακοή σε κανόνες. Παράλληλα το παιδί καλλιεργεί την άμιλλα και όχι τον ανταγωνισμό.

Ο Αριστοτέλης με τη σειρά του συμβούλευε τους γονείς να δίνουν στα παιδιά τους τη δυνατότητα, όσο αυτό είναι εφικτό, να παίζουν με παιχνίδια πρωτότυπα. Έτσι θα αφοσιώνονται σ’ αυτά και θα αναπτύσσουν μέσω της ενασχόλησή τους μ αυτά τις νοητικές τους λειτουργίες και κυρίως τη φαντασία.

Advertising

Συμπέρασμα

Από την παραπάνω σύντομη αναδρομή στον κόσμο του «παιχνιδιού» στην αρχαία Ελλάδα αποδεικνύεται η σημασία που έδιναν σ’ αυτό οι αρχαίοι Έλληνες. Αιώνες πριν είχε γίνει κατανοητό ότι μέσω του παιχνιδιού τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κόσμο και προσδιορίζουν τη θέση τους μέσα σε αυτόν. Ενθαρρύνεται η σκέψη τους, κοινωνικοποιούνται και επικοινωνούν με τα υπόλοιπα παιδιά.

Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν συνειδητοποιήσει αυτό που στους επόμενους αιώνες ανέπτυξαν οι εκπρόσωποι της παιδαγωγικής και της παιδοψυχολογίας. Το γεγονός ότι το παιχνίδι κατέχει σημαντική θέση στη συναισθηματική ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού. Του προσφέρει τη δυνατότητα να εκπληρώσει τις επιθυμίες του και να κατανοήσει τα όρια της πραγματικότητας. Του παρέχει τη δυνατότητα να κατανοήσει και να ρυθμίσει το συναισθηματικό του κόσμο, απαραίτητη συνιστώσα για ένα ολοκληρωμένο άτομο, ώστε θα ενταχθεί στο μέλλον  με επιτυχία στον κόσμο των ενηλίκων. Ειδικά στη σημερινή εποχή  είναι αναγκαία η επιστροφή στο παραδοσιακό παιχνίδι και στα οφέλη του. Είναι μια «άμυνα» κατά του εθισμού στα μέσα της ψηφιακἠς τεχνολογίας που απομακρύνουν το παιδί από το μαγικό κόσμου του παιχνιδιού!


Πηγή:

Advertising

Περισσότερα από τη στήλη: Εκπαίδευση

Εκπαίδευση

Η Ενεργητική Μάθηση και τα Οφέλη της

Η ενεργητική μάθηση και τα οφέλη της Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η ενεργητική μάθηση…

Εκπαίδευση

Ο Δημήτρης Λιαντίνης και η ars moriendi

    ‘‘Για την ροπή μου προς τον θάνατο που ήταν μία αποτυχία της βούλησης,…

Εκπαίδευση

Χάσμα στα μαθηματικά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Χάσμα στα μαθηματικά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, αποτελεί μετάφραση και…

Εκπαίδευση

Πώς η ευημερία διαμορφώνει την ακαδημαϊκή επιτυχία;

Πώς η ευημερία διαμορφώνει την ακαδημαϊκή επιτυχία; Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πώς η ευημερία…

Εκπαίδευση

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης,…

Εκπαίδευση

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού ή αλλιώς η μεθοδολογία της παιδαγωγικής βιολιστικής εργασίας, αποτέλεσε πεδίο…

Εκπαίδευση

Χαρισματικότητα και ψυχολογική λειτουργικότητα

Χαρισματικότητα: Περιγραφή Το παρόν άρθρο εστιάζει στην χαρισματικότητα και τη σχέση της με την ψυχολογική…