Ο αναπάντεχος θάνατος του Στέλιου Σκλαβενίτη βύθισε στο πένθος τόσο την οικογένεια του όσο και τους 23.000 υπαλλήλους που απασχολούσε στη εταιρία του. Πατέρας τεσσάρων παιδιών και ιδιαίτερα αγαπητός από τους υπάλληλους της εταιρείας του, ο Στέλιος Σκλαβενίτης ήταν ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων, διακριτικός και ευγενής, που προσπαθούσε να μένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Διατηρώντας αυτό το χαμηλό προφίλ και προσθέτοντας σκληρή δουλειά αλλά κυρίως ανθρωπιά κατάφερε να φτάσει μαζί με τα αδέλφια του την αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην κορυφή της ελληνικής αγοράς.
Η Σκλαβενίτης, είναι αμιγώς ελληνική επιχείρηση με παράδοση 130 ετών και με υποδειγματική εργοδοτική στάση απέναντι στους εργαζόμενους. Ο Στέλιος Σκλαβενίτης. (INTINE NEWS) Σήμερα απασχολεί 22.980 εργαζομένους και αναρριχήθηκε στην πρώτη θέση ως ο μεγαλύτερος εργοδότης στην Ελλάδα, σύμφωνα µε έρευνα της ICAP, ξεπερνώντας τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ και τις τράπεζες. Εξάλλου, από την αρχή της οικονομικής κρίσης, η Σκλαβενίτης επέλεξε να διασφαλίσει τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας και να δημιουργήσει νέες. Είναι χαρακτηριστικό ότι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της η επιχείρηση δεν προέβη ποτέ σε μείωση του βασικού μισθού.
Το σλόγκαν «τόσο φθηνά όσο πουθενά» των σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» κλείνει πάνω από 45 χρόνια παρουσίας.
Αρκετοί συνεργάτες του αναφέρονται στον επαγγελματισμό αλλά και το φιλότιμο που χαρακτήριζε τον Στέλιο Σκλαβενίτη. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός κατά το οποίο αρνήθηκε να ακολουθήσει το κύμα που επέβαλλε να παραμένουν τα μαγαζιά ανοιχτά τις Κυριακές. «Ο Στέλιος βρισκόταν σε συζητήσεις για το αν πρέπει να ανοίγουμε κι εμείς ή όχι. Βγαίνοντας από το γραφείο του, άκουσε τον γιο μιας υπαλλήλου να της λέει: ‘γιατί μαμά λες ότι είναι καλό αφεντικό ο Σκλαβενίτης; Αφού την Κυριακή δεν θα ‘σαι σπίτι μας!’. Του πήρε μόλις ένα λεπτό να επεξεργαστεί αυτό που μόλις είχε ακούσει από τον μικρούλη. ‘Δεν ανοίγουμε!’ ήταν η τελική του απόφαση». Σαν επιχειρηματίας δεν κοιτούσε μόνο το κέρδος της επιχείρησης του αλλά νοιαζόταν για τον κάθε εργαζόμενο που απασχολούσε. Αυτός ήταν κι ένα λόγος που ήταν τόσο αγαπητός.
Ο Στέλιος Σκλαβενίτης δεν ήταν καλός μόνο στο προσωπικό του αλλά και σε όλο το σύνολο των πολιτών της Ελλάδας. Σε κάθε καταστροφή στην Ελλάδα όπως αυτή στη Μάνδρα ο Σκλαβενίτης έστελνε φορτηγά με προμήθειες χωρίς το σήμα της εταιρίας του μη επιδιώκοντας την προβολή και διαφήμιση μέσα από τις φιλανθρωπίες.
Επιχειρηματικά η εταιρία αν και δραστηριοποιείται σε μια αρκετά ανταγωνιστική αγορά εν μέσω και μιας κρίσης που επικρατεί στην χώρα είχε μόνο ανοδική πορεία. Κατάφερε όχι μόνο να μην απολήσει κανένα και να διατηρήσει σταθερούς τους μισθούς αλλά και να επεκταθεί περισσότερο αποδεικνύοντας πως η σκληρή δουλειά και το κέδρος μπορούν να συνδυαστούν άψογα με την ανθρωπιά και την την τιμιότητα.
Σαν επιχειρηματίες η οικογένεια Σκλαβενίτης όχι μόνο δεν εκμεταλλεύτηκε την κρίση για μειώσεις μισθών και απολύσεις όπως το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας αλλά πρωτοπόρησε και εν τέλει νίκησε στον αγώνα του ανταγωνισμού.
Η εταιρεία Σκλαβενίτης αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς στη χώρα, κυρίως γιατί η οικογένεια βρίσκεται κοντά στους εργαζομένους. Παρά τις ασφυκτικές συνθήκες που επικράτησαν, οι μισθοί παρέμειναν στα προ κρίσης επίπεδα. Στα τέλη του 2016 η εταιρεία έκανε κάτι πρωτοφανές, έξω από τη στρατηγική που ακολουθούσε για δεκαετίες: Εκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά και τη διάσωση του έως πρότινος µεγαλύτερου «παίκτη» της ελληνικής αγοράς, που εξελίχτηκε σε µια προβληµατική εταιρεία µε συσσωρευµένα χρέη, της τάξης του 1,8 δισ. ευρώ, την αλυσίδα σούπερ µάρκετ Μαρινόπουλος.
Έπειτα από μήνες διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων, νομικών ελιγμών και μεσολαβήσεων, η εταιρεία ανακοίνωσε το deal την 1η Μαρτίου 2017.
Πολλοί θεωρούσαν τότε πως το deal έκρυβε πολλά ρίσκα. Σε μια συνέντευξη τα τρία αδέλφια, η Μαρία, ο Γεράσιμος και ο Στέλιος, δήλωναν πως σε αυτή την εξαγορά είδαν κάτι πολύ περισσότερο από μια επιχειρηματική κίνηση. «Καταλαβαίνουµε απόλυτα τον προβληµατισµό σχετικά µε την ορθότητα της απόφασής µας. Και εµείς οι ίδιοι προβληµατιστήκαµε αν θα έπρεπε να προχωρήσουµε ή όχι. Κάθε φορά, όµως, που το συζητούσαµε, καταλήγαµε στο ότι δεν µπορούσαµε να µείνουµε αµέτοχοι απέναντι στην κατάρρευση της Μαρινόπουλος, καθώς οι ζηµιές για την ελληνική οικονοµία θα ήταν τεράστιες» δηλώνουν στο Fortune. «Θεωρήσαµε, λοιπόν, πως ήταν χρέος µας να συµµετάσχουµε στην προσπάθεια, προκειµένου να διασωθούν οι 12.000 θέσεις εργασίας, να καταβληθεί σηµαντικό µέρος των οφειλών (που ξεπερνούσαν τα 700 εκατ. ευρώ) προς τους προµηθευτές και να µην υπάρξει απώλεια εσόδων για την εθνική οικονοµία − ειδικά αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο που διανύουµε».
Πηγή: Fortune, People