Η ιστορία του αερόστατου

Η ιστορία του αερόστατου
πηγή εικόνας: blogs.sch.gr

Η ιστορία του αερόστατου ξεκινά από το γεγονός ότι  είναι μια πτητική συσκευή, η οποία έχει τη δυνατότητα να αιωρείται στον αέρα σύμφωνα με την τεχνολογική εξέλιξη της αεροστατικής. Εφευρέθηκε στη Γαλλία το 1783 και αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα που ευνόησε τις ανακαλύψεις  για την κατάκτηση του αέρα (π.χ. εφεύρεση του αεροπλάνου).

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του αερόστατου έγκειται στο ότι είναι ένα αντικείμενο πολύ ελαφρύ με αρκετά μεγάλη μάζα σε σχέση με το βάρος  και αυτό το γεγονός το διευκολύνει να παραμείνει μόνιμα στην αιώρηση.Η ανακάλυψη του αερόστατου βασίστηκε στο γεγονός ότι το ξύλο επιπλέει μόνιμα στο νερό. Οπότε για να ισχύει η αιώρηση της μηχανής πάνω από τη γη πρέπει να εφευρεθεί ένα αέριο που να είναι ελαφρύτερο από τον αέρα. Το αέριο αυτό που εφευρέθηκε για την κατάκτηση του αέρα ήταν το υδρογόνο.

Με την χρήση τπυ υδρογόνου και την επιστημονική ακρίβεια της μηχανικής προέκυψε τπ αερόστατο, το μηχάνημα δηλαδή που λειτουργεί με αέριο και αντιστέκεται κατά την κίνησή του στην στατικότητα των ανέμων αλλά και στην ακινησία της βαρύτητας.

Η ιστορία του αερόστατου
πηγή εικόνας: www.panoramio.gr

Τα είδη των αερόστατων που εφευρέθηκαν είναι: 1) Τα προσδεμένα αερόστατα, 2) Τα ελεύθερα αερόστατα, 3) Τα αερόπλοια. Τα προσδεμένα αερόστατα κατά την αιώρηση τους στον αέρα είναι δεμένα με σχοινί στο έδαφος, γιατί δεν έχουν την δυνατότητα να κινηθούν ελεύθερα στον αέρα. Τα ελεύθερα αερόστατα αιωρούνται με τη χρήση αερίων, τα οποία βοηθούν στην ελεύθερη κίνηση του αερόστατου στον αέρα με αποτέλεσμα να κινείται. Τα αερόπλοια είναι αερόστατα που καθίστανται πτητικά μέσα, τα οποία κινούνται με μεγαλύτερη ακρίβεια στον αέρα, γιατί διαθέτουν μηχανή και σύστημα διεύθυνσης.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως τα αερόστατα διαιρούνται σε διάφορους τύπους. Ένας από αυτούς είναι τα αερόστατα θερμού αέρα, ο οποίος είναι ένα μείγμα υδρογόνου και ηλίου που τα βοηθά να κινούνται.

Τα μέρη όμως ενός αερόστατου είναι τα εξής: 1) το μπαλόνι, 2) οι ραφές, 3) επιστρώσεις, 4) βαλβίδα διαρροής, 5) το καλάθι, 6) καυστήρας, 7)δεξαμενές καυσίμων, 8) όργανα (π.χ. υψόμετρο και βάριο).

Βέβαια η αρχή λειτουργίας τόσο του αερόστατου τόσο κατά την άνοδο όσο και κατά την κάθοδο είναι η ρύθμιση του αέρα. Για να επιτευχθεί γενικά η άνωση πρέπει το αέριο να είναι θερμό κι αυτό επιτυγχάνεται  με τη χρήση ενός ειδικού καυστήρα.

Η αρχή λειτουργίας του αερόστατου βασίζεται στην ακόλουθη αρχή (η οποία βασίστηκε σε μια άλλη αρχή, στην αρχή του Αρχιμήδη):«Σε κάθε σώμα που βρίσκεται μέσα σ’ ένα αέριο εφαρμόζεται η δύναμη της άνωσης ίση με το βάρος του αερίου που εκτοπίζεται από το σώμα».

Advertising

Σήμερα τα αερόστατα συνεχίζουν να είναι μέσο αναψυχής και θαυμασμού που προκαλεί το «πέταγμα» και η ανύψωσή τους στην ατμόσφαιρα. Η ιστορία του αερόστατου στις μέρες μας ενυπάρχει στην μακρινή Καππαδοκία, όπου τα αερόστατα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του προορισμού της. Συγκεκριμένα, αερόστατα που λειτουργούν με θερμό αέρα, απογειώνονται νωρίς το πρωί για να περιηγηθούν οι επισκέπτες στον ουρανό και να δουν τις παγκοσμίου φήμης Καμινάδες των Νεραϊδών από ύψος 800 μέτρων.

πηγή εικόνας: www.panoramio.gr

Φυσικά τα αερόστατα δεν ήταν μια ιστορική ανακάλυψη μόνο για την παρατήρηση από ψηλά, αλλά αποδείχθηκαν επίσης εξαιρετικά πολύτιμα για την επιστήμη. Κατά την πρόοδο δηλαδή της επιστήμης του καιρού από το 1900 και μετά σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε η εντατική εξερεύνηση του ανώτερου  αέρα από ελεύθερα αερόστατα, που διέθεταν όργανα, τα οποία ανήλθαν σε ύψος 30 χιλιομέτρων.

Τέλος το πρώτο αερόστατο ονομάστηκε «μονγολφιέρα» και εφευρέθηκε από τους αδελφούς Montgolfier, το 1782. Οι αδελφοί έκαναν την πρώτη δημόσια επίδειξη της εφεύρεσής τους στις 4 Ιουνίου 1783, στην αγορά του Αννονέ.

 

Πηγή

Advertising

A.V. Team. (2024). Σαν σήμερα: Η πρώτη επιτυχημένη πτήση αερόστατου θερμού αέρααπό τα αδέλφια Montgolfier. Ανακτήθηκε από https://www.athensvoice.gr/epikairotita/diethni/852878/san-simera-4-iouniou-i-proti-epituhimeni-ptisi-me-aerostato/. (τελευταία πρόσβαση 16-6-2025)

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Τρίκαλα. Το επάγγελμά μου είναι η μουσική και αγαπώ πάρα πολύ την ελεύθερη γραφή, το διάβασμα μα περισσότερο από όλα την λογοτεχνία. Τα ταξίδια και η εξερεύνηση νέων πολιτισμών (μέσα από τα περιοδικά και τις εφημερίδες) στάθηκαν η αφορμή για μένα στο να δώσω ένα άλλο νόημα σ΄ αυτό που ονομάζουμε ζωή.

Περισσότερα από τη στήλη: Ιστορία

Ιστορία

Διαδηλώσεις στο Νεπάλ: Ιστορικές ρίζες και νέα εποχή

Οι διαδηλώσεις στο Νεπάλ το 2025 είναι μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις της σύγχρονης ιστορίας…

Ιστορία

Η ιστορία του τρόλεϊ

Η ιστορία του τρόλεϊ ξεκινάει πριν την επίσημη ίδρυσή του. Πριν την εφεύρεση του ρεύματος,…

Ιστορία

Ο αρχαιότερος μετεωρολογικός σταθμός

Ο Πύργος των Ανέμων, γνωστός και ως «Αέρηδες», είναι ο αρχαιότερος μετεωρολογικός σταθμός στον κόσμο.…

Ιστορία

Τι συνέβη στους απογόνους της Κλεοπάτρας;

Η Κλεοπάτρα, υπήρξε μία από τις πιο ξακουστές και χαρισματικές προσωπικότητες της Αρχαία Αιγύπτου. Οι…

Ιστορία

Τα Μνημεία Ολοκαυτώματος στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη

Η παρουσία της εβραϊκής κοινότητας στις πόλεις της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο…

Ιστορία

Η Διακήρυξη της Ελληνικής Ανεξαρτησίας

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ακούσει, έστω και μία φορά στη ζωή μας -κυρίως μέσω…

Ιστορία

Γραφειοκρατία: Μηχανισμός και Μνήμη

Γραφειοκρατία: Πώς ένας αδιαπέραστος θεσμός επικύρωσε ότι η ελευθερία προϋποθέτει την ελευθεριότητα, και ότι ο…