
Σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου, Ανάκτορα της Κέρκυρας: μέρος Α΄, θα περιηγηθούμε σε δύο ακόμη εξαίρετα αρχιτεκτονικά δείγματα του νεοκλασικισμού από το νησί της Κέρκυρας. Πρόκειται για τα ανάκτορα Μον Ρεπό και Αχίλλειον, όπου κατά τον 19ο αιώνα διέμειναν βασιλικές οικογένειες και τα οποία είναι πλέον ανοιχτά προς το κοινό ως μουσεία.
Μον Ρεπό
Το βασιλικό κτήμα και πάρκο του Μον Ρεπό, όπου οικοδομήθηκε το εν λόγω ανάκτορο, βρίσκεται στην περιοχή της Παλαιόπολης της Κέρκυρας. Εκεί ήταν και το κέντρο της αρχαίας πόλης της Κέρκυρας, όπου οι ανασκαφές έχουν φέρει στο φως πλήθος αρχαιοτήτων. Οι περισσότερες από αυτές στεγάζονται σήμερα στο Μουσείο Παλαιόπολης, σε ορισμένες από τις αίθουσες του ανακτόρου από το 2οο1 και έπειτα.

Η αρχή της λειτουργίας του
Η κατασκευή της έπαυλης ξεκίνησε στο α΄μισό του 19ου αιώνα, το 1828 με αρχιτέκτονα τον Βρετανό Sir George Whitmore, ο οποίος υπήρξε επικεφαλής των εργασιών και στο ανάκτορο των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, που παρουσιάστηκε στο προηγούμενο άρθρο. Τα δύο κτήρια είναι σχεδόν σύγχρονα και σχετίζονται αμφότερα με την περίοδο της Αγγλοκρατίας στο νησί. Αυτή τη φορά το ανάκτορο χρησιμοποιήθηκε ως θερινή κατοικία του δεύτερου Βρετανού Ύπατου Αρμοστή της Κέρκυρας, Friedrich Adams. Ωστόσο, ο ίδιος και η σύζυγός του, Νίνα Παλατιανού, αποχώρησαν από εκεί πολύ σύντομα, το έτος 1832.

Μεταγενέστερες χρήσεις
Από τον αμέσως επόμενο χρόνο το κτήριο στέγασε τη Σχολή Καλών Τεχνών με διευθυντή μια σπουδαία προσωπικότητα της εποχής για την ιστορία των Ιονίων Νήσων. Πρόκειται για τον Κερκυραίο γλύπτη Παύλο Προσαλέντη, ο οποίος είχε επίσης εργαστεί στην διακόσμηση του ανακτόρου των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου.
Μάλιστα, έναν χρόνο πριν την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα στο ανάκτορο φιλοξενήθηκε και η Αυτοκράτειρα Ελισάβετ της Αυστρίας, η οποία θα χτίσει αργότερα το Αχίλλειον στο νησί. Από το 1864 το κτήμα και η έπαυλη αποτέλεσαν την κατοικία της τότε βασιλικής οικογένειας του Γεωργίου Α΄, από τον οποίο έλαβε και την ονομασία Μον Ρεπό.

Το τέλος της χρήσης ως βασιλική κατοικία
Από το 1967 το ανάκτορο περνά πλέον στην κυριότητα του Δήμου Κερκυραίων, ενώ από το 1995 παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αποτέλεσμα την αξιοποίησή του ως μουσείο και ιστορικό χώρο. Οι αρχαιότητες που βρίσκονται εντός του τέως βασιλικού κτήματος, καθώς και στην ευρύτερη περιοχή της Παλαιόπολης, αποτελούν σπουδαίες μαρτυρίες για την αρχαία Κέρκυρα. Εκεί σώζεται και ο καλύτερα διατηρημένος δωρικός ναός του νησιού, καθώς και τα ερείπια του περίφημου αρχαϊκού ναού της Αρτέμιδος.

Πηγή Εικόνας: http://odysseus.culture.gr
Αχίλλειον
Το ανάκτορο πήρε το όνομά του από τον αγαπημένο μυθικό ήρωα της πρώτης του ιδιοκτήτριας, της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστροουγγαρίας, γνωστή ως Αυτοκράτειρα Σίσσυ. Χτίστηκε το 1890 στην κορυφή ενός λόφου στο ορεινό χωριό Γαστούρι της Κέρκυρας, μόλις 10 χιλιόμετρα από το ιστορικό κέντρο του νησιού. Η τοποθεσία είναι ειδυλλιακή, ιδανική για χαλάρωση και αναψυχή, καθώς περιβάλλεται από πλούσια βλάστηση και έχει απέραντη θέα στο Ιόνιο Πέλαγος.

Η κατασκευή του
Αφορμή για την ανέγερση του πολυτελούς ανακτόρου αποτέλεσε ένα ταξίδι της Ελισάβετ στην Κέρκυρα, κατά τη διάρκεια του οποίου η αυτοκράτειρα γοητεύτηκε από την ομορφιά του νησιού. Παράλληλα, αργότερα ο προσωπικός της γιατρός συνέστησε το κλίμα του νησιού ως ευεργετικό για την επιβαρυμένη κατάσταση της υγείας της. Έτσι, στα τέλη του 19ου αιώνα οι Ιταλοί αρχιτέκτονες Raffaele Caritto και Αntonio Landy σχεδίασαν το επιβλητικό αυτό κτίριο, το οποίο διακοσμήθηκε με το προσωπικό γούστο της αυτοκράτειρας.

Ο διάκοσμος
Η μεγάλη λατρεία της Ελισάβετ για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό είναι εμφανής σε ολόκληρο το ανάκτορο εσωτερικά και εξωτερικά. Η διακόσμηση αποτελείται από γλυπτά και τοιχογραφίες εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική μυθολογία. Καθώς διασχίζουμε το εσωτερικό του κτηρίου, θαυμασμό προκαλεί η εντυπωσιακή νωπογραφία στην οροφή, όπου απεικονίζονται αλληγορικά οι τέσσερις εποχές. Εξίσου επιβλητικό είναι και το κλιμακοστάσιο που οδηγεί στον πρώτο όροφο.


Από τα διασημότερα έργα που στολίζουν το ανάκτορο είναι η τεράστια ελαιογραφία με τον «θρίαμβο του Αχιλλέα» στο τέλος της κλίμακας του πρώτου ορόφου. Στο έργο του Αυστριακού Franz Matsch απεικονίζεται ο Αχιλλέας πάνω στο άρμα του τη στιγμή που περιφέρει το νεκρό σώμα του ‘Εκτορα έξω από τα τείχη της Τροίας.

Στα υπόλοιπα δωμάτια του ανακτόρου σώζονται πολυτελή έπιπλα και προσωπικά αντικείμενα της βασίλισσας και του επόμενου ιδιοκτήτη της έπαυλης, Γουλιέλμου Β΄της Πρωσσίας, γνωστού ως Κάιζερ.
Το εξωτερικό του Αχιλλείου
Ένα μαρμάρινο άγαλμα του αγαπημένου μυθικού ήρωα της αυτοκράτειρας κοσμεί και τους κήπους του ανακτόρου. Εδώ τον παρακολουθούμε κατά τη στιγμή του θανάτου του να προσπαθεί να τραβήξει το μοιραίο βέλος από τη φτέρνα του. Το περίφημο έργο του Γερμανού Ernst Gustav Herter ονομάστηκε για αυτόν τον λόγο Αχιλλεύς θνήσκων.

Στους ολάνθιστους κήπους της βασιλικής κατοικίας δεσπόζει το κομψό περιστύλιο, το οποίο εμπνέεται και πάλι από μορφές της ελληνικής μυθολογίας.

Αγάλματα των Εννέα Μουσών τοποθετήθηκαν ανάμεσα στους ιωνικούς κίονες και προτομές αρχαίων φιλοσόφων στο εσωτερικό της στοάς. Η στοά οποία ονομάστηκε Στοά των Φιλοσόφων.

Το Αχίλλειον μετά τον θάνατο της Ελισάβετ
Μετά τη δολοφονία της Ελισάβετ στη Γενεύη το 1898, το Αχίλλειον αγόρασε ο Γουλιέλμος Β΄. Ο ίδιος πραγματοποίησε ορισμένες προσθήκες στα κτήρια και το διάκοσμο του ανακτορικού συγκροτήματος. Μεταξύ αυτών ήταν και το εντυπωσιακότερο άγαλμα του Αχιλλείου, ο «Αχιλλεύς Νικών», στους κήπους του ανακτόρου. Ακόμη, κατασκεύασε και ένα κτήριο στρατώνων σχεδιασμένο από τον Ερνέστο Τσίλλερ.

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:
odysseus.culture.gr
atcorfu.com
museumfinder.gr
newsbeast.gr
newsbomb.gr
iefimerida.gr