Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει. Πηγή: http://commons.wikimedia.org

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα που αρνείται το Βρετανικό Μουσείο να τα επιστρέψει στις χώρες προέλευσης τους. Εκθέματα που απαρτίζουν το Βρετανικό Μουσείο προέρχονται από διάφορες χώρες του κόσμου και δεν υπάρχει διάθεση από τους υπεύθυνους του μουσείου να επιστραφούν. χώρες

Lamassu

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει
Πηγή: https://isolatedtraveller.com

Το Lamassu στην ασσυριακή μυθολογία ήταν ένα φτερωτό τέρας με σώμα ταύρου, ανθρώπινο κεφάλι και πόδια λιονταριού. Στη Νέα Ασσυριακή Αυτοκρατορία (883-612), χτίστηκαν μεγάλα μνημεία ταύρων, συχνά με φτερά και πάντα με ανθρώπινα κεφάλια, ως φύλακες στις εισόδους των βασιλικών ανακτόρων όπως το Χορσαμπάντ και η Νινευή. Υπήρχαν επίσης και στα ανάκτορα Περσών βασιλιάδων. Τα διαφορετικά μέρη του Lamassu έχουν διαφορετικούς συμβολισμούς: το ανθρώπινο κεφάλι συμβολίζει τη νοημοσύνη, το σώμα ταύρου συμβολίζει τη δύναμη και τα φτερά αετού συμβολίζουν την ελευθερία.

Hoa Hakananai’a

Advertising

Advertisements
Ad 14
Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει
Πηγή: https://www.atlasobscura.com/places/hoa-hakananaia

Το Hoa Hakananai’a είναι ένα moai άγαλμα από το νησί του Πάσχα. Κλάπηκε το 1968 από το Orongo στο νησί του Πάσχα (γνωστό και ως Rapa Nui) από το πλήρωμα ενός βρετανικού πλοίου και τώρα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. Οι κάτοικοι του νησιού θεωρούν ότι το άγαλμα έχει ληφθεί χωρίς άδεια. Τον Νοέμβριο του 2018, η Laura Alarcón Rapu, κυβερνήτης της Νήσου του Πάσχα, ζήτησε από το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει το άγαλμα. Το μουσείο συμφώνησε να έρθουν σε συμβιβασμό για δανεισμό του αγάλματος με εκπροσώπους του νησιού. Για τους κατοίκους είναι σημαντική η επιστροφή καθώς το πνεύμα του moai πρέπει να γυρίσει πίσω και να φέρει ευημερία στο νησί.

Μούμιες ζώων

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει
Πηγή: https://www.britishmuseum.org

Η μουμιοποίηση των ζώων ήταν συνηθισμένη πρακτική στην αρχαία Αίγυπτο. Tα ζώα αποτελούσαν ένα σημαντικό κομμάτι στη ζωή των Αιγυπτίων, όχι μόνο ως τρόφιμα και κατοικίδια ζώα, αλλά και για θρησκευτικούς λόγους. Διάφορα ζώα μουμιοποιήθηκαν, συνήθως για τους εξής λόγους: για να συντροφεύσουν ως κατοικίδια ζώα τους ανθρώπους που τα είχαν στην κατοχή τους στη μετά θάνατον ζωή, να παρέχουν τροφή στη μετά θάνατον ζωή, να λειτουργούν ως προσφορές και θυσίες σε έναν συγκεκριμένο θεό και επειδή μερικά από αυτά συμβόλιζαν κάποιες αιγυπτιακές θεότητες όπως για παράδειγμα η Bastet που απεικονίζονταν ως γάτα και ο Θωθ ως μπαμπουίνος.

Η στήλη της Ροζέττας

Advertising

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει
Πηγή: https://commons.wikimedia.org

Στο Βρετανικό Μουσείο βρίσκεται η γνωστή στήλη της Ροζέττας. Μια εγχάρακτη πέτρινη επιγραφή σε δύο γλώσσες: ελληνικά και αιγυπτιακά. Ξεχωριστό χαρακτηριστικό αυτής της επιγραφής είναι ότι έχουν χρησιμοποιηθεί τρία είδη γραφής: ελληνικά, ιερογλυφικά και δημώδη αιγυπτιακά. Χρονολογείται τον 2ο αιώνα π.Χ. και προέρχεται από τον ναό του Πτολεμαίου Ε’ του Επιφανούς. Το όνομά της προέρχεται από την πόλη Rachid (μετέπειτα άλλαξε στο γαλλικό Rosette) της Αιγύπτου, στο βορειοδυτικό τμήμα του Δέλτα του Νείλου.

Ανακαλύφθηκε από Γάλλους στρατιώτες που έσκαβαν θεμέλια για ένα φρούριο στην πόλη Rashid. Επρόκειτο για τα στρατεύματα του Ναπολέοντα που έκαναν εκστρατεία στην Αίγυπτο το 1799. Η πέτρα αναγνωρίστηκε γρήγορα ως πολύτιμο αντικείμενο της αρχαιότητας. Υπήρξε μάλιστα αντιδικία μεταξύ Γαλλίας και Αγγλίας για την απόκτηση της επιγραφής. Τελικά πέρασε στα χέρια των Άγγλων μετά την νίκη τους με τη συνθήκη της Αλεξάνδρειας το 1801 και έπειτα κατέληξε στο Βρετανικό Μουσείο. Αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα του μουσείου καθώς προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον στην επιστημονική κοινότητα για την αποκρυπτογράφηση του.

Κύλινδρος με νουθεσίες

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει
Πηγή:https://commons.wikimedia.org

Ο κύλινδρος με τις νουθεσίες είναι δείγμα κινεζικής αφηγηματικής ζωγραφικής. Χρονολογείται από τον 5ο ως τον 8ο αιώνα και θεωρείται έργο του Gu Kaizhi (345 -406). Ο τίτλος του έργου είναι: οι νουθεσίες της επικεφαλής της αυλής. Η ζωγραφιά αυτή χρησιμοποιείται  ως εικονογράφηση για ένα ποιητικό κείμενο γραμμένο το 292 από τον ποιητή-αξιωματούχο Zhang Hua. Το ίδιο το κείμενο γράφτηκε για να επιπλήξει την αυτοκράτειρα Jia (257-300) και να παράσχει συμβουλές στις γυναίκες στην αυτοκρατορική αυλή. Ο κύλινδρος παρουσιάζει ζωγραφιές με αποσπάσματα της υποδειγματικής ζωής μιας κυρίας των τιμών.

Advertising

Το Βρετανικό Μουσείο αγόρασε τον κύλινδρο από τον καπετάνιο Clarence Johnson (1870-1937), ο οποίος ήταν στο Πεκίνο το 1900 κατά τη διάρκεια της εξέγερσης των Μπόξερς (1899-1901).

 

Πηγές:

Archaeology Newsroom (2019) «Η Στήλη της Ροζέτας, ένα παράθυρο στην αρχαία Αίγυπτο». Αρχαιολογία Online. Ανακτήθηκε από: www.archaiologia.gr (Τελευταία πρόσβαση στις 21/7/2025)

Bartlett J. (2018) ” ‘Stolen friend’: Rapa Nui seek return of moai statue”. BBC news. Ανακτήθηκε από: www.bbc.com (Τελευταία πρόσβαση στις 21/7/2025)

Advertising

British Museum (2025) “Admonitions Scroll, attributed to Gu Kaizhi”. Smart history. Ανακτήθηκε από: www.smarthistory.org (Τελευταία πρόσβαση στις 21/7/2025)

History skills (2025) “Why did Ancient Egyptians mummify animals?” History Skills. Ανακτήθηκε από: www.historyskills.com (Τελευταία πρόσβαση στις 21/7/2025)

Tharoor K. and Maruf M. (2016) “Museum of Lost Objects: The Winged Bull of Nineveh.”  BBC news. Ανακτήθηκε από: www.bbc.com (Τελευταία πρόσβαση στις 21/7/2025)

 

 

 

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που αποτελούναν από ελεύθερους αγρότες, οι…

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας Αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Πολιτισμός

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την φαραωνική Αίγυπτο, ενώ χωρίζεται σε περιόδους.…

Πολιτισμός

Συνοικία Ουζιέλ: η «Πλάκα» της Θεσσαλονίκης

  Λίγο πιο πέρα από την οδό Σοφούλη στην ανατολική Θεσσαλονίκη, βρίσκεται η συνοικία Ουζιέλ.…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που

Σοκαριστική Αλήθεια για τη Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ): Όταν η Εικόνα του Σώματος Γίνεται Εμμονή

Τι είναι η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ); https://i.pinimg.com/1200x/59/0c/08/590c0844b6d7d7f87df67e84d71001d7.jpg Η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή