
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί κάποιοι καλλιτέχνες αποκτούν δημοτικότητα πολύ γρήγορα, ενώ άλλοι παλεύουν για χρόνια; Δεν αποτελεί μυστικό, πως η δημιουργική βιομηχανία χαρακτηρίζεται από ελιτισμό. Η δημιουργική βιομηχανία είναι γνωστή για την αποκλειστικότητα και τις προκλήσεις που παρέχει στους δημιουργικούς ανθρώπους. Η γυμνή αλήθεια της δημιουργικής βιομηχανίας αποτελεί πραγματικότητα. Χωρίς τις κατάλληλες διασυνδέσεις – η δουλειά ενός δημιουργικού ανθρώπου – ενδέχεται να μην αναγνωριστεί ποτέ.
Γιατί όμως η δημιουργική βιομηχανία αποκλείει συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων;

Νέα έρευνα διεξήχθη σχετικά με τις εκτεταμένες ταξικές ανισορροπίες στην δημιουργική βιομηχανία, καθώς μόνο το 16% των ανθρώπων σε δημιουργικές θέσεις προέρχονται από τα εργατικά στρώματα. Άτομα με ένα καλό κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο, είχαν διπλάσιες πιθανότητες να εξασφαλίσουν μια θέση εργασίας με προοπτικές εξέλιξης και δυνατότητα κυριαρχίας σε διευθυντικές θέσεις. Αυτά τα δημιουργικά επαγγέλματα περιλαμβάνουν: τους συγγραφείς, τους δημοσιογράφους και συντάκτες περιοδικών αλλά και τους σκηνοθέτες ή παραγωγούς.
“Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο πόσες θέσεις πλούτου, εξουσίας και επιρροής κατέχουν κάποια άτομα στην κοινωνία τα οποία έχουν ιδιωτική εκπαίδευση” σημείωσε ο Michael Gove. Αλλά δεν είναι μόνο οι πολιτικές προσωπικότητες που απολαμβάνουν αυτά τα προνόμια. Η έρευνα δείχνει πως οι δημιουργικοί πτυχιούχοι δεν έχουν ίσες ευκαιρίες στον δημιουργικό χώρο εργασίας, καθώς αυτός αποτελεί προνόμιο μιας μειονεξίας. Το πανεπιστημιακό υπόβαθρο είναι δύσκολο να καθορίσει τα προσόντα που χρειάζονται οι απόφοιτοι, ώστε να εισέλθουν με επιτυχία στην αγορά εργασίας.
Έρευνες δείχνουν πως διάφορες κοινωνικοοικονομικές μεταβλητές καθορίζουν το μέλλον κάθε απόφοιτου. Η ηλικία, το φύλο, η εθνικότητα, η κοινωνική τάξη, το οικογενειακό υπόβαθρο, τα προσόντα και η εκπαίδευση αποτελούν σημαντικούς παράγοντες. Ωστόσο, είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε ποιες μεταβλητές είναι πιο σημαντικές. Οι φοιτητές και οι απόφοιτοι δημιουργικών σχολών πιστεύουν στην συντριπτική του πλειοψηφία, πως οι καλές διασυνδέσεις και τα χρήματα αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για τον καλλιτεχνικό χώρο. Το να έχει κάποιος γνωριμίες για την απόκτηση απασχόλησης σε βιομηχανίες όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, οι καλές τέχνες και οι εκδόσεις είναι δικλίδα ασφαλείας.
Η εμπιστοσύνη και τα χρήματα αυξάνουν επίσης τις πιθανότητες των αποφοίτων να εισέλθουν στην δημιουργική βιομηχανία. Απαιτείται μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό για να μπορέσει κάποιος να ανταπεξέλθει στην χαμηλά αμειβόμενη εργασία, στην απρόβλεπτη πληρωμή και στην εργασία ορισμένου χρόνου με διάφορους εργοδότες. Αυτοί οι παράγοντες χτίζουν τα θεμέλια της εύπορης μεσαίας τάξης, επομένως δεν αποτελεί έκπληξη πως άνθρωποι από αυτό το υπόβαθρο έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εισχωρήσουν στον καλλιτεχνικό χώρο.
Τέλος, τι μπορούν να κάνουν οι αναδυόμενοι καλλιτέχνες για να εισχωρήσουν στην δημιουργική βιομηχανία;
Είναι απαραίτητο για τους δημιουργικούς ανθρώπους, να έχουν μια διαδικτυακή παρουσία. Οι πλατφόρμες των social media όπως για παράδειγμα το Facebook και το Istagram, αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για να αναδείξει κάποιος την δουλειά του και να δικτυωθεί κατάλληλα. Οι πιο επιτυχημένοι καλλιτέχνες είναι αυτοί που διασχίζουν το δικό τους μονοπάτι και δημιουργούν κάτι πραγματικά μοναδικό. Εάν ο νεποτισμός δεν αποτελεί επιλογή, τότε αξίζει κάποιος να ρισκάρει και να πειραματιστεί με διαφορετικό στυλ και τεχνικές.
πηγές:
Press release: Just 16% of people in creative jobs are from working class backgrounds and those from privileged backrouds more likely to shape what goes on stage, creative industries policy and evidence center, ανακτήθηκε από: pec.ac.uk