
Η ενεργητική μάθηση και τα οφέλη της
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η ενεργητική μάθηση και τα οφέλη της, θα παρουσιάσει τα ευρήματα μίας πρόσφατης έρευνας στις ΗΠΑ που διερεύνησε την αποτελεσματικότητα της ενεργητικής μάθησης σε φοιτητές και φοιτήτριες που παρακολουθούσαν το μάθημα της Στατιστικής.
Τί είναι η ενεργητική μάθηση;
Η ενεργητική μάθηση, όπου οι μαθητές/μαθήτριες συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, είναι γενικά πιο αποτελεσματική για τους περισσότερους μαθητές/τις περισσότερες μαθήτριες και σε μια ποικιλία περιβαλλόντων, αν και μπορεί να μην προτιμάται καθολικά από όλα τα άτομα.
Ποια είναι τα οφέλη της ενεργητικής μάθησης;
Η έρευνα δείχνει ότι οι προσεγγίσεις ενεργητικής μάθησης μπορούν να βελτιώσουν την κριτική σκέψη, τη διατήρηση της γνώσης και το κίνητρο, μειώνοντας παράλληλα την πιθανότητα αποτυχίας στο μάθημα. Πράγματι, οι φοιτητές/φοιτήτριες μπορούν να μάθουν πιο γρήγορα ένα θέμα όταν τους ανατίθεται η ενεργητική εξάσκηση επίλυσης προβλημάτων και λαμβάνουν ανατροφοδότηση, σε σχέση με όταν διδάσκονται αποκλειστικά με διαλέξεις, σύμφωνα με μια έρευνα στο Journal of Applied Research in Memory and Cognition.
Η έρευνα
Πολλοί φοιτητές και πολλές φοιτήτριες στις ΗΠΑ εγκαταλείπουν τις σπουδές τους στις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά μετά από τις δυσκολίες στα μαθήματα εισδοχής, εν μέρει επειδή αυτά τα μαθήματα θέτουν μεγάλες απαιτήσεις στον χρόνο των φοιτητών/φοιτητριών.
Σε τρία διαδικτυακά πειράματα, οι ερευνητές εξέτασαν εάν οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες μπορούσαν να μάθουν αποτελεσματικά και αποδοτικά τη στατιστική μέσω της εξάσκησης και της ανατροφοδότησης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όταν οι ερευνητές έβγαλαν τις διαλέξεις και δίδαξαν στους συμμετέχοντες αποκλειστικά με εξάσκηση και ανατροφοδότηση, έμαθαν τουλάχιστον 15% πιο γρήγορα.
Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι αυτή η διδακτική στρατηγική μείωσε το ενδιαφέρον για τη στατιστική για τους λιγότερο σίγουρους φοιτητές (δηλαδή, όσους/όσες είχαν χαμηλότερη αυτοπεποίθηση), οι οποίοι μπορεί να αποθαρρύνονταν όταν τους είχε ζητηθεί να λύσουν τα προβλήματα χωρίς την αρχική διδασκαλία.
Συνοψίζοντας, αυτή η έρευνα παρέχει κάποια αρχικά ευρήματα ότι οι φοιτητές/φοιτήτριες μπορεί να είναι σε θέση να μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά όταν οι διαλέξεις αντικαθίστανται από ευκαιρίες εξάσκησης και ανατροφοδότησης.
Advertising
Βιβλιογραφία
Asher, M. W., Sana, F., Koedinger, K. R., & Carvalho, P. F. (2025). Practice with feedback versus lecture: Consequences for learning, efficiency, and motivation. Journal of Applied Research in Memory and Cognition. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/mac0000205