
Το σχολείο είναι ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα σχεδιασμένο να ενθαρρύνει τους μαθητές να μαθαίνουν υπό την καθοδήγηση των δασκάλων και καθηγητών. Η εκπαίδευση, με την ευρεία έννοια, περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό την επίδραση με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη σωματική αγωγή του ατόμου. Η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατέχουν σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία των νέων ανθρώπων για την ομαλή και δυναμική ένταξή τους σε μια ανώτερη γνωστική βαθμίδα που ως συνέπειά της θα έχει την περαιτέρω ένταξή τους στην επαγγελματική, κοινωνική και οικονομική ζωή. Η μετάβαση, λοιπόν, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μια σημαντική αλλαγή στη ζωή των παιδιών. Η αλλαγή βαθμίδας είναι σε αυτή τη φάση της ζωής του παιδιού κάτι παραπάνω από αλλαγή τάξης .
Είναι γεγονός ότι οι μαθητές φεύγουν από το οικείο, άνετο και ασφαλές περιβάλλον του Δημοτικού, χάνουν πιθανόν την κοινωνική ομάδα των συμμαθητών τους και αρχίζουν να εκτίθενται σε προκλήσεις και δυσκολίες που συνδέονται με τα μαθήματα, τη διαχείριση του χρόνου και τον φόρτο εργασίας. Οι διδακτικές μέθοδοι είναι διαφορετικές, η εργασία στο σπίτι περισσότερη, η αξιολόγηση πιο απαιτητική. Είναι λογικό επομένως, οι διαφορές αυτές να επηρεάζουν τη σχολική πορεία των μαθητών. Από έρευνες γνωρίζουμε ότι για το 10% των μαθητών αυτής της ηλικιακής ομάδας, η αλλαγή σχολείου αποτελεί τραυματική εμπειρία και πολλά απ’ αυτά τα παιδιά παρουσιάζουν προβλήματα που συνεχίζονται και στις υπόλοιπες τάξεις.
Μετάβαση και γονείς
Το πέρασμα από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο δεν είναι μόνο αλλαγή στη ζωή του παιδιού αλλά και στη ζωή του γονέα. Οι γονείς είναι σημαντικό να συζητούν με τα παιδιά τους όλα όσα τα απασχολούν, να τους επιτρέπουν να αυτονομούνται και, σίγουρα, να έχουν καλή συνεργασία με το σχολείο, ώστε να επιτυγχάνονται το συντομότερο δυνατό τα καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης είναι σημαντικό να εξασφαλίζουν στα παιδιά τους χρόνο για πράγματα που τα ευχαριστούν και τα ξεκουράζουν. Ένας επιπλέον λόγος για αυτή την ιδιαίτερη προσοχή την οποία είναι αναγκαίο να δείχνουν, είναι ότι η μετάβαση συμπίπτει με την πολύ σημαντική βιολογική αλλαγή στη ζωή των μαθητών, δηλαδή με το πέρασμά τους από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Η μετάβαση στην εφηβεία δεν είναι πάντα ομαλή στη ζωή των παιδιών. Αυτή η περίοδος έχει συσχετιστεί με σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς και πτώση στη σχολική επίδοση ενός αριθμού μαθητών. Εμπεριέχει άγχος, αγωνία και φόβο για όλους τους μαθητές, ακόμη και γι’ αυτούς που δεν εμφανίζουν δυσκολίες προσαρμογής μετέπειτα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σαν γονείς είναι σημαντικό να απομυθοποιείτε καταστάσεις που το βασανίζουν, αλλά και να του αφήνετε χώρο να αρχίσει να αναπτύσσεται ουσιαστικά.

Το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί
Στη διαδικασία μετάβασης, οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τον «σημαντικό άλλο» ιδιαίτερα για το νέο περιβάλλον, τους «διαμεσολαβητές» που μπορούν να διευκολύνουν την είσοδο του παιδιού στον καινούργιο κόσμο του Γυμνασίου, μια είσοδο καθοριστικής σημασίας για τη μελλοντική του πορεία στην εκπαίδευση. Η εξειδικευμένη γνώση που διαθέτουν, η αρμοδιότητά τους στη διαπίστωση προβλημάτων συμπεριφοράς, η διατύπωση θετικών προσδοκιών για τους μαθητές, η ανατροφοδότηση και η οργάνωση ευέλικτων περιβαλλόντων μάθησης και υποστήριξης ασκούν σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη της σχολικής κοινωνικοποίησης των μαθητών. Βασικό μέλημα του σχολείου είναι να αντιμετωπίζει τα παιδιά που μεταβαίνουν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο με θετικό τρόπο, καθώς το παιδί που εισπράττει απαισιοδοξία από το περιβάλλον του αντιμετωπίζει δυσκολίες σε αυτή τη μετάβαση ευκολότερα, αφού είναι θωρακισμένο με αισιοδοξία. Η θερμή υποστήριξη που προέρχεται από το σχολικό περιβάλλον λειτουργεί επικουρικά σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, σε αυτό το νέο ξεκίνημα.

Οι τέσσερις φάσεις της μετάβασης
Η προετοιμασία αρχίζει νωρίς, όταν ο μαθητής είναι στο Δημοτικό σχολείο, και περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις που αφορούν στο συναισθηματικό και στο γνωστικό τομέα. Μέσα από αυτές, ο μαθητής αναπτύσσει γνώσεις και δεξιότητες που τον χαρακτηρίζουν ως προσωπικότητα και ως μέλος κοινωνικών ομάδων. Η μεταφορά από το μαθητή, αυτών των χαρακτηριστικών και των δυνατοτήτων στο Γυμνάσιο, τον βοηθά να γεφυρώσει σε μια δεύτερη φάση τη μια βαθμίδα με την άλλη. Η επαγωγή είναι μια καθημερινή διαδικασία χρησιμοποίησης και εξέλιξης των γνώσεων και των μηχανισμών που έχουν αποκτηθεί κατά την προετοιμασία και έχουν μεταφερθεί από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην ενσωμάτωση, την τελική φάση, στο τέλος της οποίας ο μαθητής αισθάνεται ασφαλής και σίγουρος για το νέο του ρόλο ως μαθητής του Γυμνασίου.

Η διάρκεια της κάθε φάσης μπορεί να είναι διαφορετική για τον κάθε μαθητή. Συνεπώς, η καλή προετοιμασία ενδέχεται να φέρει την ενσωμάτωση γρηγορότερα. Αυτή λαμβάνει χώρα από τα χρόνια του Δημοτικού και εμπλέκει πλήθος ανθρώπων που έχουν την ευθύνη των παιδιών όπως γονείς,δάσκαλοι και καθηγητές.
Πήγες που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία του άρθρου:
Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο…μια «δυναμική» μετάβαση. Ανακτήθηκε από http://www.proseggisi.gr/%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%B1/
Γυμνάσιο Παιδαγωγική Πρωτοπορία. Ανακτήθηκε από https://montessori.gr/
Εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από https://el.wikipedia.org/