Έμφυλη βία: Ο στιγματισμός της γυναίκας “που δε φεύγει”

Έμφυλη βία
Πηγή εικόνας: www.astros-kynourianews.gr

Έμφυλη βία: Ο στιγματισμός της γυναίκας “που δε φεύγει”. Η φράση“γιατί δε σηκώνεται να φύγει;” είναι μία συχνή απόπειρα ειρωνικής επιχειρηματολογίας σε συζητήσεις για την έμφυλη βία. Όσο επαναστατική και να φαντάζει η “φυγή”, ο υποστηρικτής της σε αυτές τις συζητήσεις υποστηρίζει άθελα του ή και εν γνώση του τον θύτη. Η γυναίκα δε φεύγει συνεπώς η πράξη νομιμοποιείται και ο θύτης απλώς εξακολουθεί τη βίαιη συμπεριφορά του καθώς δεν υπάρχει κανείς να του αντισταθεί. Απεναντίας, μπορεί και κάποιος να του το επιτρέπει, να του δίνει το πράσινο φως. Για άλλη μία φορά η γυναίκα φαίνεται να είναι άξια των παθών και της μοίρας της. 

Η βία που δέχεται μία κακοποιημένη γυναίκα δεν είναι ποτέ μόνο σωματική. Μπορεί να είναι λεκτική και ψυχολογική αλλά η σωματική μορφή της είναι άρρητα συνδεδεμένη με τις προηγούμενες δύο. Οι μώλωπες, οι πόνοι, η αδυναμία, όλα τους περνούν για λίγο, μέχρι να ξαναεμφανιστούν σε ένα καινούργιο περιστατικό. Οι άνθρωποι είμαστε σώμα και ψυχή.  Το τελευταίο καθορίζει την κοινωνική μας ζωή. Η ψυχή μιας κακοποιημένη γυναίκας υφίσταται την απόλυτη βία. Το ψέμα, το πατρονάρισμα, την ολοκληρωτική χειραγώγηση. Ο θύτης δεν είναι ο  ληστής, ο κακοποιός της τηλεόρασης, ο άγνωστος κακός. Είναι μία γνώριμη φιγούρα. Είναι κάποιος οικείος. Είναι εκείνος που την έπεισε να τον εμπιστεύεται. Ίσως και να είναι ο μόνος που έμαθε ποτέ να εμπιστεύεται. Ίσως και ο μοναδικός που μπορεί να έχει. Ένα ίδρυμα σε μια διαφήμιση δεν είναι άνθρωπος. Ο ενοχλημένος γείτονας που κάλεσε το 100 δεν είναι επίσης άνθρωπος για εκείνη. Η αόριστη ιδέα της φυγής δεν είναι επίσης άνθρωπος που θα της δώσει καταφύγιο. Ο άνθρωπος που είναι πάντα εκεί για αυτήν είναι συχνά ο θύτης.

Ο θύτης λοιπόν, είναι εκεί για να χτυπήσει, να τρομοκρατήσει, να κλάψει, να υποσχεθεί πως θα αλλάξει, να της πει πως την αγαπάει, να της θυμίσει πως είναι ένα τίποτα χωρίς εκείνον. Αν φύγει θα τη βρει. Αν έχει παιδιά θα τα οδηγήσει στην ανασφάλεια, την αστάθεια και την ένδεια. Αν το πει κάπου θα τη βγάλει ψεύτρα, υπερβολική. Πότε ούτως ή άλλως ήταν η κοινωνία με το γυναικείο μέρος; Ο θύτης, ο άνδρας, δεν είναι παρορμητικός. Δεν είναι οξύθυμος. Έχει σχέδιο. Έχει αιτία. Το σχέδιο μπορεί να είναι η απομάκρυνση της γυναίκας από την οικογένειά της, η ιδρυματοποίηση και ο εγκλεισμός της μέσα στο σπίτι με αποκλειστικό ρόλο εκείνον της “συντρόφου”, ο υπερβολικός του ζήλος να της παρέχει τα πάντα ώστε να μη μπορέσει να τα βρει πουθενά αλλού μακριά του. Η αιτία; Μα φυσικά η γυναικεία φύση. Από μόνο του το φύλο προκαλεί. Ο θύτης δε χρειάζεται  άλλες περιττές δικαιολογίες για να πέσει στα μαλακά. Το λάθος της γυναίκας, για εκείνον, δεν είναι παρά το φύλο της. 

Μια κακοποιημένη γυναίκα δεν είναι αδύναμη. Αποφεύγει το θάνατο. Αντιμετωπίζει καθημερινά το τέρας. Επιβιώνει μόνη σε ένα κόσμο που την έχει ξεχάσει. Όποιος κατηγορεί εκείνη αθωώνει τον εγκληματία. Της προσάπτει μερίδιο στο φαινόμενο της έμφυλης βίας. Της φορτώνει την ευθύνη της κακοποίησής της. Η αδυναμία είναι η θρασυδειλία και αυτή είναι μονάχα του θύτη.  

Advertising

Advertisements
Ad 14

Κάθε μία ώρα δολοφονόυνται παγκοσμίως 6 γυναίκες από τους οικείους τους. Από εκείνους που έπρεπε να τις προστατεύουν.

Τι συμβαίνει όταν το άγνωστο οδηγεί στην ανασφάλεια αλλά οι γυναίκες δεν είναι ασφαλείς ούτε μέσα στα σπίτια τους; 

 

 

Συγκινούμαι με ιστορίες της δίπλα πόρτας, αγωνιώ διαρκώς και για τα πάντα, κουβαλάω πάντα ένα τεράστιο γεμάτο σακίδιο γιατί ποτέ δεν ξέρεις πότε θα προκύψει μια νέα περιπέτεια. Κατά τα άλλα είμαι φοιτήτρια στη σχολή Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και λατρεύω να ακούω μουσική τα πρωινά που πηγαίνω πανεπιστήμιο με το λεωφορείο, Οι άνθρωποι έτσι μοιάζουν με πρωταγωνιστές video clip...

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η ιστορία του θαυμαστικού

  Οι ρίζες του θαυμαστικού Η ιστορία του θαυμαστικού συμβόλου είναι πολύ πιο βαθιά από…

Πολιτισμός

Εκκοσμίκευση και θεοκρατία: Ο χριστιανισμός εν Ελλάδι

Η θρησκεία, και ειδικότερα ο ορθόδοξος χριστιανισμός, αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής…

Πολιτισμός

Ο πολιτισμός ως θηλυκή μνήμη

Από την ιστορία της Γένεσις, ο κόσμος μας φαίνεται πως είναι μια δημιουργία γένους αρσενικού…

Πολιτισμός

Το μήλο στην τέχνη

Το μήλο έχει αποτελέσει πολλές φορές κύρια θεματική σε διάφορα έργα τέχνης. Το αγαπημένο αυτό…

Πολιτισμός

Το Εγκληματολογικό Μουσείο της Αθήνας

Λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό αλλά εξαιρετικά σημαντικό για την ιστορική και επιστημονική του αξία,…

Πολιτισμός

Στεγαστική κρίση στην Ελλάδα

Η στεγαστική κρίση είναι ένα φαινόμενο που βάλλει τους ανθρώπους σκληρότερα από άλλα, όμως μοιάζει…

Πολιτισμός

Έννοιες καλού και κακού στην αρχαία Αίγυπτο

Η αρχαία Αίγυπτος αποτελεί, αναμφισβήτητα, μία από τις πιο εμβληματικές κοιτίδες πολιτισμού του αρχαίου κόσμου,…