Γιατί μπλε για τα αγόρια και ροζ για τα κορίτσια;

μπλε ροζ
Πηγή: www.huffingtonpost.co.uk

Ένα διακριτό έμφυλο στερεότυπο που κυριαρχεί εδώ και δεκαετίες παγκοσμίως, είναι εκείνο που θέλει τα αγόρια να ταυτίζονται με το μπλε χρώμα και τα κορίτσια με το ροζ. Ήδη από την κοιλιά της μητέρας, όταν οι γονείς μαθαίνουν το φύλο του παιδιού, ξεκινούν να του αγοράζουν ρούχα και παιχνίδια σε αποχρώσεις που “αντιστοιχούν” στο φύλο του. Το ίδιο κάνουν και οι συγγενείς και οι φίλοι όταν πρόκειται να δουν το μωρό στο μαιευτήριο αλλά και σε πολλά μετέπειτα στάδια της ζωής του. Μάλιστα, το χρώμα πολλές φορές είναι εκείνο που βοηθά και τους αγνώστους να καταλάβουν το φύλο του. Όμως που βασίζεται, τελικά, αυτή η σύμβαση; Πρόκειται για μια διάκριση που υπήρχε από πάντα ή μήπως προέκυψε για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα και καταστάσεις;

Όλοι στα λευκά

Η αλήθεια είναι πως σε ένα μεγάλο μέρος του 19ου αιώνα τα παιδιά φορούσαν, έως και τα έξι τους περίπου χρόνια, λευκά ρούχα, στην απόχρωση δηλαδή που κατασκευάζονταν, και μάλιστα φορέματα, ανεξαρτήτως του φύλου τους. Αυτό συνέβαινε για πρακτικούς λόγους καθαριότητας. Φορέματα ώστε να μπορούν οι γονείς να τους αλλάζουν γρήγορα πάνες ή εσώρουχα σε περίπτωση που λερώνονταν, και λευκά ώστε να είναι ευκολότερο να καθαριστούν με τη χρήση πιο ισχυρών σαπουνιών και χλωρίνης.

μπλε ροζ
Πηγή: www.mixanitouxronou.gr

Πότε μπαίνουν τα χρώματα στο παιχνίδι;

Προς τα τέλη του 19ου αιώνα, εισήχθησαν στην αγορά των βρεφικών ρούχων τα παστέλ χρώματα, με τα επικρατέστερα να είναι το μπλε και το ροζ. Στην αρχή, καθένα από τα χρώματα δεν προορίζονταν για ένα συγκεκριμένο φύλο. Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια ήταν ντυμένα με μια μεγάλη ποικιλία από αυτά. Ωστόσο, το 1918 δημοσιεύτηκε ένα άρθρο από το Earnshaw’s Infants’ Department το οποίο ανέφερε πως ο γενικά αποδεκτός κανόνας είναι το ροζ για τα αγόρια και το μπλε για τα κορίτσια. Ο λόγος είναι ότι το ροζ, ως πιο αποφασιστικό και πιο δυνατό χρώμα, ταιριάζει περισσότερο στο αγόρι, ενώ το μπλε, που είναι πιο λεπτό και κομψό, είναι πιο όμορφο για το κορίτσι”.

μπλε ροζ
Πηγή: www.thevintagenews.com

Aλλαγή και αντίδραση

Κατά τη δεκαετία του 1940, αρκετές βιομηχανίες ρούχων ξεκίνησαν, για λόγους μάρκετινγκ, να φτιάχνουν ρούχα, με το χρώμα να είναι εκείνο που θα καθόριζε από ποιο φύλο θα φορεθούν. Άρχισε, έτσι, ένας διαχωρισμός του πληθυσμού σε μπλε και σε ροζ βάσει του τι θεωρούσαν πως θα ήθελε το κοινό να αγοράζει. Ισχυρίζονταν πως το μπλε, τελικά, θα ταίριαζε καλύτερα στα αγόρια ενώ το ροζ στα κορίτσια, λόγω ορισμένων προτιμήσεών τους που συνδέονται με αρσενικά και θηλυκά χαρακτηριστικά αντίστοιχα. Αναμφισβήτητα, είναι ιδιαίτερα κερδοφόρο για τις βιομηχανίες ρούχων αλλά και παιχνιδιών να παράγουν διακριτά προϊόντα, αφού με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά αρχίζουν να αυτοπροσδιορίζονται και να συνδέουν τα χρώματα με συγκεκριμένες εμπειρίες.

Advertising

Advertisements
Ad 14
μπλε ροζ
Πηγή: ikariologos.gr

Ωστόσο, με την άνοδο του γυναικείου απελευθερωτικού κινήματος μεταξύ του 1960 και του 1970, σημειώθηκε μια εξασθένιση στην προώθηση ρούχων με χρωματική κωδικοποίηση που ήταν προσανατολισμένη σε συγκεκριμένο φύλο. Οι θιασώτες του κινήματος πίστευαν πως το στερεοτυπικό ντύσιμο των κοριτσιών με ροζ ρούχα θα αποτελούσε εμπόδιο για την επιτυχία τους σε διάφορους τομείς της ζωής. Έτσι, ξεκίνησαν να έρχονται στο προσκήνιο και πάλι τα unisex ρούχα, όπως τα λευκά που υπήρχαν στην αρχή.

Επιστροφή στον έμφυλο διαχωρισμό

Όμως, παρά τις όποιες προσπάθειες του κινήματος, τη δεκαετία του 1980 παρατηρείται ξανά μια τάση παραγωγής παιδικών ρούχων με βάση το φύλο και το αντίστοιχό του χρώμα. Η Jo B. Paoletti ισχυρίστηκε πως αιτία της συγκεκριμένης τάσης ίσως να υπήρξε η εφεύρεση του προγεννητικού ελέγχου, ο οποίος έδινε τη δυνατότητα στους γονείς να γνωρίσουν το φύλο του μωρού τους και βάσει αυτού να προετοιμάσουν τον χώρο και τη “ντουλάπα” του. Και τι πιο φυσικό από το να εκμεταλλευτούν οι βιομηχανίες  αυτήν την καινοτομία αλλά και την ανυπομονησία των γονέων;


Πηγή:

Has Pink Always Been a “Girly” Color?.  Ανακτήθηκε από: https://www.britannica.com/story/has-pink-always-been-a-girly-color

Advertising

 

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Πολιτισμός

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την φαραωνική Αίγυπτο, ενώ χωρίζεται σε περιόδους.…

Πολιτισμός

Συνοικία Ουζιέλ: η «Πλάκα» της Θεσσαλονίκης

  Λίγο πιο πέρα από την οδό Σοφούλη στην ανατολική Θεσσαλονίκη, βρίσκεται η συνοικία Ουζιέλ.…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

ChatGPT και Claude: Η σημασία της ανθρώπινης εποπτείας

ChatGPT και Claude: Η σημασία της ανθρώπινης εποπτείας Η μελέτη
8 ασπρόμαυρες ελληνικές ταινίες που άφησαν εποχή

8 ασπρόμαυρες ελληνικές ταινίες που άφησαν εποχή

Όλοι έχουμε πετύχει έστω μια φορά στην τηλεόραση παλιές ελληνικές