Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού
πηγή εικόνας: gr.pinerest.com

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού ή αλλιώς η μεθοδολογία της παιδαγωγικής βιολιστικής εργασίας, αποτέλεσε πεδίο έρευνας πολλών παιδαγωγών, ειδικότερα των Σοβιετικών. Το σοβιετικό μοντέλο εκπαίδευσης είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εκπαιδευτικά συστήματα, το οποίο βασίστηκε σε πολλές παιδαγωγικές καινοτομίες. Μία από αυτές αφορά και στην παιδαγωγική της εκμάθησης του βιολιού.

Σύμφωνα με τον Αμπράμ Γιαμπόλσκη: «Ένας παιδαγωγός πρέπει να εκπαιδεύσει τον μαθητή του όχι μόνο να γίνει ερμηνευτής, αλλά προπαγανδιστής, οργανωτής και δημιουργός του σοβιετικού μουσικού πολιτισμού».

Φυσικά, για να αποκτήσει αντίκρισμα η παιδαγωγική εργασία του βιολιού και να θεωρείται κατάκτηση του μαθητή, πρέπει να αντιμετωπιστούν κάποιες αδυναμίες που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και να βρεθούν λύσεις.

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού
πηγή εικόνας: gr.pinterest.com

Οι αδυναμίες ενός μαθητή του βιολιού, σύμφωνα με έρευνες σοβιετικών παιδαγωγών, είναι οι εξής:

  1. Αδυναμία πρωτοβουλίας και ανεξαρτησίας στην ερμηνεία.
  2. Αργή εξοικείωση με το καινούργιο υλικό εκμάθησης.
  3. Ανεξέλεγκτη εκφραστικότητα
  4. Δεν υπάρχει ζωντάνια και συναισθηματική έξαρση κατά τη διάρκεια της ερμηνευτικής εργασίας.
  5. Υπάρχει νευρικότητα στην εκτέλεση ορισμένων έργων.
  6. Ο μαθητής είναι ανυπάκουος και ισχυρογνώμων.

Από την άλλη μεριά βρίσκεται το θέμα της εκπαίδευσης, η οποία έχει να προσφέρει λύσεις στις αδυναμίες του μαθητή, με απώτερο σκοπό να τον διαμορφώσει και διαπλάσει σε έναν μορφωμένο και καλλιεργημένο μουσικό, ο οποίος έχει κατακτήσει δεξιοτεχνικά το βιολί και είναι σε θέση να εκτελέσει ανεξάρτητα την μουσική του εργασία.

Ποιες είναι οι λύσεις, λοιπόν, στις παραπάνω αδυναμίες; Πρώτα πρώτα ο παιδαγωγός πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο ρεπερτόριο για τον μαθητή, το οποίο δεν μειώνει την καλλιτεχνική του πρωτοβουλία αλλά ενισχύει βαθμιαία την συναισθηματική του εκφραστικότητα. Στην περίπτωση της ανεξέλεγκτης εκφραστικότητας, λύση είναι η θεμελίωση  του ρυθμού και η ερμηνευτική του προσέγγιση, πριν ο μαθητής ξεκινήσει να μελετά το καινούργιο υλικό. Όταν ο μαθητής είναι ισχυρογνώμων και ανυπάκουος, ο παιδαγωγός, με τα κατάλληλα προσόντα που διαθέτει αλλά και την πείρα του, έρχεται πιο κοντά στην ψυχοσύνθεση του μαθητή και του υποδεικνύει τεχνικές (είτε πιο εύκολες είτε πιο δύσκολες), οι οποίες τον βοηθούν να μην έρχεται αντιμέτωπος με αρνητικά αποτελέσματα, όπως είναι η καταπίεση της προσωπικότητάς του και η αμβλύνοια.

πηγή εικόνας: gr.pinterest.com

Γενικά, στόχος των δασκάλων και των παιδαγωγών του βιολιού πρέπει να είναι η καλλιέργεια της ασματικότητας. Η καλλιέργεια δηλαδή  του τραγουδήματος στο παίξιμο. Αυτό επιτυγχάνεται με την εξάσκηση στη δημιουργία τραγουδιστικών περασμάτων -τις λεγόμενες καντιλένες-, αλλά και το «ψυχολογικό δέσιμο» (μεταξύ μαθητή και μουσικού οργάνου), το οποίο δίνει το γεμάτο ψυχή τραγούδημα. Έργο του δασκάλου πρέπει να είναι επίσης η εμψύχωση που θα δώσει στον μαθητή δύναμη και ενεργητικότητα.

Στόχος του μαθητή – σπουδαστή θα πρέπει πάντα να είναι όχι μόνο τα γρήγορα περάσματα, τα οποία συνήθως οδηγούν στην αύξηση των ελαττωμάτων στην ερμηνεία, αλλά και η ερμηνευτική προσέγγιση του έργου που συνδυάζει τη δεξιοτεχνία (γρήγορα περάσματα) αλλά και την απόδοση περιεχομένου (του εκάστοτε έργου), δηλαδή, τη μελωδικότητα.

Συνεπώς, οι κανόνες της μουσικής που θεμελιώνουν  την βιολιστική εργασία πρέπει να αποκτούν νόημα βασισμένο στην τολμηρή εκφραστικότητα του μαθητή και την παιδαγωγική αναμετάδοση της γνώσης από τον παιδαγωγό. Χωρίς βέβαια να παρακάμπτεται η τεχνική του παιξίματος (κλίμακες, δαχτυλισμοί του αριστερού χεριού, μουσικά εκφραστικά μέσα), ο μαθητής πρέπει να πειραματίζεται με τις υποδείξεις του δασκάλου, οι οποίες θα τον οδηγήσουν στην πείρα, την πνευματική εκγύμναση και την επαγγελματική ανεξαρτησία.

 

Πηγή

Συλλογικό. (1979). Το παίξιμο και η παιδαγωγική του βιολιού (Μεθοδολογία της παιδαγωγικής βιολιστικής εργασίας: Αμπράμ Γιαμπόλσκη). Αθήνα: Νάσος

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Τρίκαλα. Το επάγγελμά μου είναι η μουσική και αγαπώ πάρα πολύ την ελεύθερη γραφή, το διάβασμα μα περισσότερο από όλα την λογοτεχνία. Τα ταξίδια και η εξερεύνηση νέων πολιτισμών (μέσα από τα περιοδικά και τις εφημερίδες) στάθηκαν η αφορμή για μένα στο να δώσω ένα άλλο νόημα σ΄ αυτό που ονομάζουμε ζωή.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Μωβ χρώμα: ο συμβολισμός του σε διάφορες κουλτούρες

Το χρώμα μωβ αποτελεί ένα σύνθετο χρώμα καθώς προέρχεται από την ανάμειξη δύο βασικών χρωμάτων:…

Πολιτισμός

Χριστουγεννιάτικα τραγούδια: Αληθινές ιστορίες πίσω από τις γιορτινές μελωδίες

Κάθε γιορτινή περίοδος έχει το δικό της προσωπικό ηχητικό αποτύπωμα, γεμάτο μελωδίες που αναγνωρίζουμε από…

Πολιτισμός

Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου

  Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου ξεκινά πολύ πριν εκείνα πάρουν τη θέση…

Πολιτισμός

Γ. Ζογγολόπουλος, ο καλλιτέχνης που έδωσε στο χώρο και στο χρόνο άλλη διάσταση

Δημόσιο έργο, ιδιωτικό πάθος. Ο διεθνούς φήμης εικαστικός Γιώργος Ζογγολόπουλος , γνωστός για τα έργα…

Πολιτισμός

Το Bασιλικό Aντικίνημα της 13ης Δεκεμβρίου

Η δικτατορία της 21ης  Απριλίου 1967 αποτελεί το αποκορύφωμα μιας ταραγμένης πορείας στην ελληνική ιστορία…

Πολιτισμός

Σαν σήμερα: Η Σύνοδος του Τρέντο

Στα μέσα του 16ου αιώνα η Καθολική Εκκλησία και κατ’επέκταση η δυτική χριστιανοσύνη βρίσκονται σε…

Πολιτισμός

Η genZ αντιμάχεται τα καρτέλ

Η εν ψυχρώ δολοφονία του δημάρχου της Ουρουπάν Carlos Manzo  πριν από μόλις λίγες εβδομάδες,…