
Η πρωτοχρονιά είναι η πρώτη ημερολογιακά ημέρα του καινούργιου χρόνου και διαφέρει από ημερολόγιο σε ημερολόγιο. Κάποια ημερολόγια δεν συμφωνούν και δεν ταυτίζονται στο θέμα της πρωτοχρονιάς με αποτέλεσμα κάποιοι άνθρωποι να γιορτάζουν την πρωτοχρονιά διαφορετική μέρα σε σχέση με κάποιους άλλους .
Αυτό συμβαίνει μεταξύ των υποστηρικτών του Γρηγοριανού Ημερολογίου και του Ιουλιανού ημερολογίου. Το Γρηγοριανό ημερολόγιο είναι πιο σύγχρονο από το Ιουλιανό με αποτέλεσμα οι υποστηρικτές του Ιουλιανού ημερολογίου να ονομάζονται Παλαιοημερολογίτες.
Οι Παλαιοημερολογίτες λοιπόν γιορτάζουν την πρωτοχρονιά δεκατρείς ημέρες αργότερα σε σχέση με το καθιερωμένο ημερολόγιο, το οποίο ονομάζεται Γρηγοριανό. Η επίσημη ονομασία των Παλαιοημερολογιτών είναι Γνήσιοι Χριστιανοί Ορθόδοξοι και πιστεύουν ότι η πρωτοχρονιά πρέπει να γιορτάζεται στις 14 Ιανουαρίου, επειδή ακολουθούν τις ημερομηνίες του Ιουλιανού ημερολογίου, το οποίο θεωρείται παλιό.
Το Ιουλιανό ημερολόγιο καταργήθηκε το 1924 στην Ελλάδα παίρνοντας τη θέση του το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Σύμφωνα με την ετυμολογία του δημιουργήθηκε από τον Ιούλιο Καίσαρα, ο οποίος ανέθεσε την αναμόρφωση του ημερολογίου στον Αλεξανδρινό αστρονόμο Σωσιγένη. Τα χαρακτηριστικά του ημερολογίου ήταν ότι πρόσθεσαν στο έτος ενενήντα ημέρες και η διάρκειά του ήταν 365,25 μέρες. Επίσης κάθε τέσσερα χρόνια πρόσθεταν μία επιπλέον ημέρα, η οποία ονομαζόταν bis sextus (δις έκτη), επειδή ήταν μετά την << έκτη προ των καλένδων του Μαρτίου>> με αποτέλεσμα να μετρούν δύο φορές την ίδια μέρα, ενώ το έτος στο οποίο υπολογιζόταν να ενσωματωθεί αυτή η μέρα ονομάζεται δίσεκτο.
Χρόνο με το χρόνο όμως προέκυπτε ένα σφάλμα, 11 λεπτών και 14 δευτερολέπτων, το οποίο μετατόπισε το ημερολόγιο 11 μέρες πίσω σε σχέση με τα αστρονομικά δεδομένα.
Με βάση τα αστρονομικά δεδομένα που προέκυπταν από τον μαθηματικό υπολογισμό του Ιουλιανού Ημερολογίου προέκυψε τo Γρηγοριανό, το οποίο θεωρήθηκε ως μεταρρύθμιση. Η μεταρρύθμιση ονόμασε την 16η Φεβρουαρίου του Παλαιού Ημερολογίου 1η Μαρτίου.

Γενικά το Ιουλιανό ημερολόγιο δημιουργήθηκε για να αντικαταστήσει το Ρωμαϊκό. Ο δημιουργός του, ο οποίος ήταν ο Σωσιγένης πρόσθεσε ενενήντα ημέρες στο ρωμαϊκό και καθιερώθηκε το 44 π.Χ. από τον Ιούλιο Καίσαρα. Με το πέρασμα του χρόνου όμως και την έλευση του Χριστιανισμού υπήρχε πρόβλημα με τη μετατόπιση των εποχών με αποτέλεσμα τα Χριστούγεννα να γιορτάζονται την άνοιξη και το Πάσχα το φθινόπωρο. Η ορθή αυτή έρευνα αμφισβήτησε και το γεγονός της αστρονομικής βάσης του Ιουλιανού Ημερολογίου, το οποίο ήταν βασισμένο σε μαθηματικές μετρήσεις για την κίνηση της Σελήνης και της Γης, αλλά και τη σχέση τους με τη θέση του Ήλιου.
Παρόλο που το Γρηγοριανό Ημερολόγιο είναι μέρος της Χριστιανικής Πίστης αλλά και των επιστημών, κάποιες χώρες αμφισβητούν τη γνησιότητα του και γιορτάζουν τα έθιμα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς με το παλιό (Ιουλιανό) ημερολόγιο. Κάποιες από τις χώρες αυτές είναι η Ρωσία, η Γεωργία, η Σερβία, η Αίγυπτος, η Αιθιοπία και το Ιράκ.
Πηγή
Ιουλιανό και Γρηγοριανό ημερολόγιο. (Ανακτήθηκε από) www.olympia.gr