Η θέση της γυναίκας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

Η θέση της γυναίκας
πηγή εικόνας: www.lifo.gr

Η θέση της γυναίκας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν λιτή και περιορισμένη σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Η περιφρόνηση ήταν χαρακτηριστική αντιμετώπιση για όσες ασχολήθηκαν με τις τέχνες, ενώ ήταν αναπόφευκτο να μείνουν ανύπαντρες σε όλη τους τη ζωή.

Οι γυναίκες λοιπόν της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1299- 1923), οι λεγόμενες Οθωμανές, ως υπήκοοι της αυτοκρατορίας των Οθωμανών, χωρίζονταν σε δύο κατηγορίες: τις μουσουλμάνες  και τις μη μουσουλμάνες. Ενώ η κοινωνική θέση της κάθε Οθωμανής αναγνωριζόταν από τα ρούχα.

Σύμφωνα με το διάταγμα του 1564, οι φτωχές μη μουσουλμάνες έπρεπε να φορούν το κουτνού ή φούστες από μαλλί αγκορά. Για τις φτωχές μουσουλμάνες επικράτησε ο κανόνας ότι η ενδυμασία τους σε δημόσιους χώρους έπρεπε να είναι σεμνή σε τέτοιο βαθμό που να είναι αόρατες. Πάντως κατά τον 18ο αιώνα μια σειρά από διατάγματα περιόριζαν γενικά την κυκλοφορία των γυναικών στους δρόμους και πλατείες ακόμη και αν οι δυνατότητες για εξόδους ήταν ελάχιστες.

Η θέση της γυναίκας
πηγή εικόνας: www.lifo.gr

Όσον αφορά όμως την ενδυμασία των ευκατάστατων γυναικών υπήρχε σημαντική διαφορά με εκείνη των φτωχών. Συγκεκριμένα φορούσαν ένα μεταξωτό ή βαμβακερό πουκάμισο, το λεγόμενο γιομλέκ, καθώς και ένα φαρδύ παντελόνι, το οποίο συνδυαζόταν με μια υφασμάτινη ζώνη για να σταθεροποιηθεί στη μέση. Επιπλέον, πάνω από το πουκάμισο και το παντελόνι φορούσαν φόρεμα από βελούδο ή μετάξι, το λεγόμενο ενταρί. Επίσης κάλυπταν το κεφάλι με ένα φέσι ή καλπάκι και επάνω του στερέωναν πέπλα με καρφίτσες. Φυσικά σε εξωτερικούς χώρους επάνω από τα ρούχα φορούσαν και φαρδιά παλτά, τα γνωστά φερατζέ, τα οποία ήταν με μεγάλες τσέπες και μεγάλα μανίκια. Επίσης κάλυπταν το πρόσωπο με μαντήλια αφήνοντας ακάλυπτα μόνο τα μάτια.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ξεχωριστή κοινωνική θέση είχαν οι χήρες τις οποίες το οθωμανικό φορολογικό δίκαιο τις αναγνώριζε σαν ξεχωριστή κατηγορία, επειδή συντηρούσε μόνη της το νοικοκυριό του πεθαμένου συζύγου. Ωστόσο, συχνά το εισόδημα που ήταν εγγυημένο από τον σύζυγο λίγο πριν πεθάνει δεν επαρκούσε για όλες τις ανάγκες. Με αποτέλεσμα πολλές χήρες να είναι αναγκασμένες να κάνουν δεύτερο γάμο.

Γενικά οι Οθωμανές κατείχαν και τίτλους ιδιοκτησίας ακίνητης περιουσίας, ενώ υπήρξαν και ιδρύτριες ευαγών ιδρυμάτων των λεγόμενων βακουφιών. Πολλές Οθωμανές έκαναν μικρές δωρεές όπως χρήματα, έπιπλα, χαλιά, πολυελαίους ή μικρά οικήματα σε κάποιο υπάρχον τέμενος. Από την άλλη μεριά οι γυναίκες της άρχουσας τάξης χρηματοδοτούσαν μεγάλα έργα όπως συμπλέγματα τεμενών και τελωνιακούς σταθμούς.

πηγή εικόνας: www.lifo.gr

Η θέση της γυναίκας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία φαίνεται και στον τομέα της εργασίας όπου ήταν πολύ περιορισμένη. Όσες διέθεταν μια μικρή περιουσία επένδυαν σε  ένα εμπορικό συμφωνητικό, το οποίο προμήθευε μέσω του μικροεμπορίου υφάσματα, κεντήματα και κοσμήματα στις πλουσιότερες γυναίκες. Όσον αφορά όμως τις γυναίκες που δεν είχαν χρήματα, η κοινωνική τους θέση ήταν ακόμη πιο περιορισμένη καθώς ασχολούνταν με χειρωνακτικές εργασίες. Όσες βρίσκονταν στις πόλεις ασχολούνταν με την υφαντουργία στα δικά τους σπίτια. Ενώ στις αγροτικές περιοχές ασχολούνταν με την κτηνοτροφία και τη γεωργία.

Συμπερασματικά, οι πληροφορίες για τη θέση της γυναίκας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία αντλούνται από πηγές όπως είναι οι κατάλογοι που συντάχθηκαν από γραφείς δικαστηρίων αλλά και λογοτεχνικά έργα. Φυσικά η μελέτη του ρόλου της γυναίκας στο Οθωμανικό κράτος ξεκίνησε από το 1970 και ύστερα.

Advertising

 

Πηγή

Ανατολή. (2014). Οι Οθωμανές. Ανακτήθηκε από https://www.lifo.gr/arxeio/oi-othomanes/. (τελευταία πρόσβαση 17-3-2025)

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Τρίκαλα. Το επάγγελμά μου είναι η μουσική και αγαπώ πάρα πολύ την ελεύθερη γραφή, το διάβασμα μα περισσότερο από όλα την λογοτεχνία. Τα ταξίδια και η εξερεύνηση νέων πολιτισμών (μέσα από τα περιοδικά και τις εφημερίδες) στάθηκαν η αφορμή για μένα στο να δώσω ένα άλλο νόημα σ΄ αυτό που ονομάζουμε ζωή.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Βρέθηκε ιερό ταφικό μνημείο τριών χιλιάδων ετών στο Σογκμάταρ

  Το ιερό ταφικό μνημείο των τριών χιλιάδων ετών και η ιστορική του σημασία Βρέθηκε…

Πολιτισμός

Το έπος του ’40 μέσα από την τέχνη

Το έπος του ’40 αναφέρεται στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο, ο οποίος ξεκίνησε με την ιταλική εισβολή…

Πολιτισμός

Η γελοιογραφία σε περιόδους πολέμου και το έπος του ΄40

Σε εποχές αναταραχής, όταν τα γεγονότα τρέχουν ταχύτερα από τις λέξεις, η τέχνη συχνά επιστρατεύεται…

Πολιτισμός

Το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη στη νομοθεσία

Το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά σύμβολα της Ελλάδας, αφιερωμένο…

Πολιτισμός

Αρχαιολογία χωρίς αρχαία: Σκάβοντας το σύγχρονο παρόν

Σε έναν κόσμο όπου το παρελθόν γράφεται ακόμα, η αρχαιολογία χωρίς αρχαία αποκαλύπτει ότι τα…

Πολιτισμός

Η ιστορία της γάτας: Από το χθες στο σήμερα

Η ιστορία της γάτας ξεκινά από τα βάθη των αιώνων. Από το σκοτάδι των προϊστορικών…

Πολιτισμός

Η καλλιτεχνική αυτονομία των Αποσχίσεων

Αν ανατρέχαμε σε ένα βιβλίο ιστορίας της τέχνης, θα διασταυρωνόμασταν με μία αναρίθμητη πολλαπλότητα ευφάνταστων…