Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Ο ‘Ελγιν και η καταρά της Αθηνάς Παλλάδας

Έλγιν
Πηγή εικόνας: en.wikipedia.org Παρθενώνας

Ο  Έλγιν ή αλλιώς Τόμας Μπράουν, ήταν ο 7ος Λόρδος του Έλγιν και διετέλεσε Βρετανός διπλωμάτης, πρεσβευτής της Βρετανίας στην Οθωμανική Κωνσταντινούπολη. Ο οποίος  κατόρθωσε να αφαιρέσει από την Αθήνα το 1801 έως το 1812 πολυάριθμα γλυπτά, τα οποία αφαίρεσε από τον Παρθενώνα, από τον ναό της Απτέρου Νίκης και από άλλους αρχαιολογικούς χώρους.

Ο Έλγιν, ήθελε να κάνει στη σύζυγο του μια έπαυλη διακοσμημένη με αντίγραφα της ελληνικής κλασικής γλυπτικής που βρίσκονταν στην Αθήνα. Όποτε έστειλε το 1880, μια ομάδα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού για να μελετήσουν τις διαστάσεις των γλυπτών του Παρθενώνα. Εκμεταλλευόμενος την θέση του διπλωμάτη, κατάφερε να πάρει μια χαριστική, άτυπη επιστολή από τον Μέγα Βεζίρη. Χάριν των καλών σχέσεων ανάμεσα σε Αγγλία και Οθωμανική αυτοκρατορία του επέτρεψε, αφού η μελέτη και η σχεδίαση δεν έβλαπταν τον Παρθενώνα, να στήσουν ικριώματα για την δημιουργία εκμαγείων, να κάνουν ανασκαφές αλλά να πάρουν κάποια κομμάτια πέτρας και γλυπτά από τα ευρήματα.

Φυσικά, μόνο εκμαγεία δεν δημιούργησαν. Η ομάδα του Έλγιν από το 1801 έως το 1804, προκάλεσε τις σημαντικότερες ζημιές στο μνημείο από την ίδρυση του. Κατέστρεψαν γλυπτά, απόσπασαν με πριόνι(!) τα ανάγλυφα από την ζωοφόρο, έσπασαν μια μετόπη, διαμέλισαν το 50% του διάκοσμου του Παρθενώνα  και τελικά αφαίρεσαν 56 λίθους, 19 αετωματικές μορφές, 15 μετόπες, μια Καρυάτιδα και έναν κίονα από το Ερέχθειο.

Η τιμωρία της Αθηνάς Παλλάδας

Ο αστικός μύθος αρχίζει, με την Αθηνά Παλλάδα να μην τον αφήνει ατιμώρητο και να του στέλνει διάφορα δεινά στο διάβα του.  Η καταστροφή του Παρθενώνα έγινε για την ευχαρίστηση της συζύγου του αλλά αυτή τον εγκατέλειψε όταν όδευε προς την χρεοκοπία. Ο Έλγιν, αναγκάστηκε στην συνέχεια να  πουλήσει τα μάρμαρα στην Βρετανική κυβέρνηση. Τα δεινά του δεν σταμάτησαν εκεί, τα δυο του παιδιά πέθαναν, ο ίδιος έπαθε σύφιλη και έχασε την μύτη του. Ως “υπενθύμιση”, όταν κάποιος απόγονος του Έλγιν βρέθηκε στην Ελλάδα και ήθελε να επισκεφθεί τον Παρθενώνα τον τσίμπησε μια σφήκα στην μύτη.

Εκτός, από τα δεινά της Αθήνας Παλλάδας ο Έλγιν έχασε το κύρος του στην ιστορία και από τον λόρδο Μπάιρον. Ο Μπάιρον,  έγραψε το ποίημα” Η κατάρα της Αθηνάς” (The Curse of Minerva). Το ποίημα αυτό γράφηκε τον Μάρτιο του 1811 στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού τού 23χρονου ποιητή στην Ελλάδα και ήθελε να εκφράσει το θυμό του για τις πράξεις του συμπατριώτη του Λόρδου Έλγιν ο οποίος ακρωτηρίασε και έκανε πλιάτσικο στην πολιτιστική κληρονομιά της κλασικής Ελλάδας. Η Αθηνά (Minerva στα Λατινικά) -η Θεά προστάτιδα της Αθήνας- εμφανίζεται στον Λόρδο Βύρωνα και του μιλάει για τις πράξεις του Έλγιν.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Friedrich Hegel: Φιλοσοφία της Ιστορίας

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού ιδεαλισμού και της νεότερης φιλοσοφίας είναι αναμφίβολα ο…

Πολιτισμός

Οικοτροφεία Θηλέων της Ελλάδας: Εκπαίδευση και Πατριαρχία

Σε κάθε περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας το περιεχόμενο και η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος ενός…

Πολιτισμός

Μωβ χρώμα: ο συμβολισμός του σε διάφορες κουλτούρες

Το χρώμα μωβ αποτελεί ένα σύνθετο χρώμα καθώς προέρχεται από την ανάμειξη δύο βασικών χρωμάτων:…

Πολιτισμός

Χριστουγεννιάτικα τραγούδια: Αληθινές ιστορίες πίσω από τις γιορτινές μελωδίες

Κάθε γιορτινή περίοδος έχει το δικό της προσωπικό ηχητικό αποτύπωμα, γεμάτο μελωδίες που αναγνωρίζουμε από…

Πολιτισμός

Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου

  Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου ξεκινά πολύ πριν εκείνα πάρουν τη θέση…

Πολιτισμός

Γ. Ζογγολόπουλος, ο καλλιτέχνης που έδωσε στο χώρο και στο χρόνο άλλη διάσταση

Δημόσιο έργο, ιδιωτικό πάθος. Ο διεθνούς φήμης εικαστικός Γιώργος Ζογγολόπουλος , γνωστός για τα έργα…

Πολιτισμός

Το Bασιλικό Aντικίνημα της 13ης Δεκεμβρίου

Η δικτατορία της 21ης  Απριλίου 1967 αποτελεί το αποκορύφωμα μιας ταραγμένης πορείας στην ελληνική ιστορία…