Ερωτηματολόγιο για τις Δυσμενείς Εμπειρίες της Παιδικής Ηλικίας

Πηγή εικόνας: Ερωτηματολόγιο για τις Δυσμενείς Εμπειρίες της Παιδικής Ηλικίας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ερωτηματολόγιο για τις Δυσμενείς Εμπειρίες της Παιδικής Ηλικίας, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ. Οι ενδοκειμενικές αναφορές μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.

Το Ερωτηματολόγιο για τις Δυσμενείς Εμπειρίες της Παιδικής Ηλικίας (στην αγγλική γλώσσα: Adverse Childhood Experiences Questionnaire, ACE-Q) είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς 10 ερωτήσεων το οποίο έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί αναδρομικά την έκθεση σε δυνητικά τραυματικές εμπειρίες από τη γέννηση έως την ηλικία των 18 ετών (Felitti κ.ά., 1998). Το ερωτηματολόγιο αξιολογεί δύο ευρείες κατηγορίες δυσμενών εμπειριών της παιδικής ηλικίας: την κακοποίηση/παραμέληση και τη δυσλειτουργία του οικογενειακού περιβάλλοντος.

1. Κακοποίηση/Παραμέληση – μετρά την έκθεση στη συναισθηματική, σωματική και σεξουαλική κακοποίηση και τις εμπειρίες συναισθηματικής και σωματικής παραμέλησης κατά την παιδική ηλικία.
2. Δυσλειτουργία της Οικογένειας – αξιολογεί διάφορες μορφές οικογενειακής δυσλειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της ενδοοικογενειακής βίας, του χωρισμού/διαζυγίου των γονέων και των προβλημάτων κατάχρησης ουσιών, ψυχικής ασθένειας ή εμπλοκής με το σύστημα της ποινικής δικαιοσύνης των μελών της οικογένειας.

Δεδομένου ότι οι ερωτήσεις μπορεί να ενργοποιήσουν το τραύμα, ορισμένοι κλινικοί επιλέγουν να χορηγούν το ερωτηματολόγιο μαζί με το άτομο αντί να ζητούν από τα άτομα να το συμπληρώνουν ανεξάρτητα (McLennan κ.ά., 2020).

Conducting a Quick Screen for Trauma – Child Interview

Advertising

Advertisements
Ad 14

Conducting a Quick Screen for Trauma – Parent Interview

Όταν χρησιμοποιείτε το ACE-Q στην κλινική πράξη, πρέπει να λάβετε υπόψη τα εξής:

Ερμηνεία: Οι βαθμολογίες του ACE-Q θα πρέπει να ερμηνεύονται στο πλαίσιο της πλήρους κλινικής εικόνας του ατόμου, συμπεριλαμβανομένων των τρεχόντων συμπτωμάτων, των συνθηκών της ζωής του ατόμου και των προστατευτικών παραγόντων.

Σχέση δόσης-απόκρισης: Η έρευνα καταδεικνύει σταθερά μια σχέση δόσης-απόκρισης μεταξύ των βαθμολογιών του ACE-Q και της υγείας, με τις υψηλότερες βαθμολογίες να σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο σε πολλαπλούς τομείς (Merrick κ.ά., 2017). Ωστόσο, πρόσφατα ευρήματα έχουν επισημάνει ότι δεν συμβάλλουν όλα τα ACE εξίσου στα αποτελέσματα κινδύνου (Briggs κ.ά., 2021) με ορισμένα ζεύγη ACE να αλληλεπιδρούν ενδεχομένως για να αυξήσουν σημαντικά τον συνολικό κίνδυνο πέρα ​​από το άθροισμα των ατομικών τους συνεισφορών. Η σεξουαλική κακοποίηση (Στοιχείο 3 στο ACE-Q) έχει αναγνωριστεί ως το πιο αντιδραστικό ACE, σε συνδυασμό με άλλες δυσμενείς εμπειρίες για να δημιουργήσει δυνητικά δυσανάλογες επιπτώσεις (Briggs κ.ά., 2021).

Advertising

Παράγοντες ανθεκτικότητας: Ενώ το ACE-Q εστιάζει στις αντιξοότητες, οι κλινικοί θα πρέπει επίσης να αξιολογούν τους προστατευτικούς παράγοντες οι οποίοι μπορεί να έχουν προστατεύσει το άτομο από τις αντιξοότητες. Συμπληρωματικά ερωτηματολόγια όπως η κλίμακα Ευεργετικών Εμπειριών της Παιδικής Ηλικίας (BCEs) και η κλίμακα Θετικών Εμπειριών της Παιδικής Ηλικίας (PCEs) μπορούν να παρέχουν μια πιο ισορροπημένη αξιολόγηση (Narayan κ.ά., 2018).

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ερωτηματολόγιο για τις Δυσμενείς Εμπειρίες της Παιδικής Ηλικίας, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ. Οι ενδοκειμενικές αναφορές μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.

Βιβλιογραφία

Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., Koss, M. P., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American Journal of Preventive Medicine, 14(4), 245–258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Ιστριονική (Θεατρική) Διαταραχή Προσωπικότητας: Τι είναι, γιατί εμφανίζεται και πώς αντιμετωπίζεται

Τι είναι η Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας; Η Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας – γνωστή και ως Θεατρική…

Ψυχολογία

Δεν Νιώθεις Αρκετός; Πώς Συνδέεται με την Οριακή Προσωπικότητα και Πώς να το Ξεπεράσεις

Οριακή Διαταραχή Προσωπικότητας (BPD) : Πολλοί άνθρωποι κάποια στιγμή στη ζωή τους νιώθουν ότι «δεν…

Ψυχολογία

Γιατί τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των ενηλίκων;

Γιατί τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των ενηλίκων; Γιατί τα μικρά παιδιά συχνά…

Ψυχολογία

Το Πείραμα της Μικρής Άλμπερτ: Η απαρχή του φόβου και η ηθική στην έρευνα

Η ψυχολογία ως επιστήμη προσπάθησε για χρόνια να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται…

Ψυχολογία

Διαταραχές Διάθεσης

Οι διαταραχές διάθεσης χαρακτηρίζονται από σοβαρές διαταραχές στη διάθεση και τα συναισθήματα, πιο συχνά κατάθλιψη,…

Ψυχολογία

Η συνταγή κατά του άγχους: Ένα βοήθημα για την καθημερινότητα

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι δυσκολεύονται εξαιτίας του άγχους. Το “Η συνταγή κατά…

Ψυχολογία

Η τέχνη ως εργαλείο για την κατανόηση ψυχικών διαταραχών

Η τέχνη λειτουργεί ως εξερευνητής της ψυχής—ειδικά σε διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια. Μέσα από δημιουργικές…