Νεαροί με ΑΓΔ: Εκπαίδευση, απασχόληση και ανεξαρτησία

Πηγή εικόνας: Νεαροί με ΑΓΔ: Εκπαίδευση, απασχόληση και ανεξαρτησία

To παρόν άρθρο, με τίτλο Νεαροί με ΑΓΔ: Εκπαίδευση, απασχόληση και ανεξαρτησία, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή μέρους του πρωτότυπου άρθρου που μπορρεί να βρεθεί εδώ.

Ο όρος αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή είναι ο όρος που υιοθετήθηκε πρόσφατα από μια διεθνή ομάδα (Bishop κ.ά., 2017) η οποία αφορά μια γλωσσική διαταραχή που δεν συνδέεται με κάποια γνωστή βιοϊατρική αιτιολογία. Προηγούμενοι όροι που χρησιμοποιήθηκαν για την αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή είναι οι όροι “ειδική γλωσσική διαταραχή” ή “γλωσσική διαταραχή”, μεταξύ άλλων.

Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή και γλωσσικές δυσκολίες στην ενήλικη ζωή

Η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ) περιγράφει άτομα τα οποία, ελλείψει γνωστής βιοϊατρικής πάθησης, έχουν γλωσσικές δυσκολίες που είναι αρκετά σοβαρές ώστε να δημιουργήσουν λειτουργικές επιπτώσεις σε όλη τη ζωή (Bishop κ.ά., 2017). Μία διαχρονική έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά με ΑΓΔ έχουν διάχυτα μακροχρόνια γλωσσικά προβλήματα στην ενήλικη ζωή, επηρεάζοντας:

  • τη μορφολογία (Lee & Tomblin, 2015)
  • τη σύνταξη (Winstanley κ.ά., 2018)
  • το λεξιλόγιο (Beitchman κ.ά., 2008)
  • τη σημασιολογία (Winstanley κ.ά., 2018) &
  • την πραγματολογία (Winstanley, Webb & Conti-Ramsden, 2018).

Ταυτόχρονα, αναφέρεται επίσης φτωχός γραμματισμός σε νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ (Law κ.ά., 2013, 2009; Schoon κ.ά., 2010b), οι οποίοι αντιμετωπίζουν επίμονες δυσκολίες στην ακρίβεια και την κατανόηση της ανάγνωσης (Conti-Ramsden κ.ά., 2018; Johnson κ.ά., 2010).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή και πρώτη εργασία

Παρόλο που οι γλωσσικές δυσκολίες βρίσκονται στην καρδιά της ΑΓΔ, σχετικές προκλήσεις αναφέρονται και σε άλλους τομείς της ζωής του ατόμου. Αυτή η συστηματική ανασκόπηση εστιάζει σε μια δύσκολη περίοδο για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ (Bishop κ.ά., 2016, 2017): τη μετάβαση από το σχολείο στην εργασία. Οριζόμενη ως το πέρασμα «από το τέλος της σχολικής φοίτησης μέχρι την πρώτη αξιοπρεπή ή ικανοποιητική απασχόληση» (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας, 2009, σ. 12), για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ, αυτή η μετάβαση συνεπάγεται την κατάκτηση ενός ευρέος φάσματος ικανοτήτων σε διάφορους τομείς της ζωής (Mazzotti κ.ά., 2016· Test κ.ά., 2009).

Διαβάστε επίσης  Συναισθηματική ανωριμότητα: εντοπισμός κι αντιμετώπιση

Σε αυτήν την ανασκόπηση, οι ερευνητές εστιάζουν σε τρεις σημαντικούς τομείς που περιγράφονται από τον Νόμο για την Εκπαίδευση Ατόμων με Αναπηρίες (2004), δηλαδή την εκπαίδευση, την απασχόληση και την ανεξάρτητη διαβίωση. 

Η έρευνα σχετικά με την αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ) στην ενήλικη ζωή έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με αυτό το θέμα, γεγονός που περιορίζει τη δυνατότητα μιας ολοκληρωμένης επισκόπησης των δημοσιεύσεων σε αυτόν τον τομέα.

Ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analyses), η Dubois και οι συνεργάτες της (2020) διεξήγαν μια συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Πραγματοποίησαν βιβλιογραφική αναζήτηση σε τέσσερις βάσεις δεδομένων, από το 2005 έως το 2018. Οι ερευνήτριες επέλεξαν άρθρα με πρωτογενή δεδομένα που σχετίζονται με τα αποτελέσματα ζωής των νέων ενηλίκων με και χωρίς ΑΓΔ, όλοι ηλικίας μεταξύ 18 και 34 ετών, σε τρεις τομείς της ζωής:
  • εκπαίδευση
  • απασχόληση &
  • ανεξάρτητη διαβίωση.

Αποτελέσματα

  • Επιλέχθηκαν δεκαπέντε άρθρα με διαχρονικό σχεδιασμό.
  • Σε κάθε τομέα της ζωής, οι νεαροί ενήλικες με ΑΓΔ συγκρίθηκαν με τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους για να εντοπιστούν τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία τους.
  • Εξετάστηκε επίσης ο προγνωστικός ρόλος των γλωσσικών ικανοτήτων.
  • Όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα, με λευκό χρώμα είναι οι περιοχές όπου οι νεαροί ενήλικες με ΑΓΔ έχουν παρόμοια έκβαση με τους νεαρούς ενήλικες χωρίς ΑΓΔ στην εκπαίδευση, στην εργασία και στην ανεξάρτητη διαβίωση.
  • Με γκρι χρώμα είναι οι περιοχές όπου η έρευνα έδειξε ασυνεπή ευρήματα για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ.
  • Με μαύρο χρώμα είναι οι περιοχές όπου αποτελούν πρόκληση για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ, όπως το εκπαιδευτικό επίπεδο, η ηλικία που αφήνουν το σχολείο, το ποσοστό αυτών που έχουν εργασία πλήρους ωραρίου, η περίοδος ανεργίας, η οικονομική ανεξαρτησία, το να αποκτήσουν παιδιά νωρίς, η προκοινωνικότητα, οι φιλίες, η ανάγκη κοινωνικής υποστήριξης, η άδεια οδήγησης και η αυτοτεποίθηση.
Διαβάστε επίσης  Κατοικίδια: Ποια είναι η σχέση τους με τα παιδιά με αυτισμό;

Πηγή εικόνας: Σύνθεση αποτελεσμάτων για νεαρούς ενήλικες με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ) ανά τομέα ζωής. Λευκό = περιοχή παρόμοιας έκβασης για νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ και τους συνομηλίκους τους χωρίς ΑΓΔ. Γκρι = περιοχή διαφωνίας σε όλες τις μελέτες για νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ (αναφέρθηκαν παρόμοια αποτελέσματα και μειονεκτήματα). Μαύρο = περιοχή μειονεκτήματος/πρόκλησης στα αποτελέσματα για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ.

Συμπεράσματα

  • Τα αποτελέσματα σε κάθε τομέα της ζωής είναι ετερογενή.
  • Ωστόσο, όπως και τα μικρά παιδιά και οι εφήβοι, οι νεαροί ενήλικες με ΑΓΔ αντιμετωπίζουν πολυάριθμες προκλήσεις.
  • Αν και οι γλωσσικές ικανότητες προβλέπουν εν μέρει ορισμένα από αυτά τα αποτελέσματα, μεγάλο μέρος της διακύμανσης παραμένει ανεξήγητο και ορισμένα αποτελέσματα δεν σχετίζονται με αυτόν τον προγνωστικό παράγοντα.
  • Αυτή η συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας έχει σημασία για τους ερευνητές και τους επαγγελματίες, ώστε να εντοπίσουν πολλά υποσχόμενες οδούς για έρευνα, παρεμβάσεις και ανάπτυξη πολιτικής. 

To παρόν άρθρο, με τίτλο Νεαροί με ΑΓΔ: Εκπαίδευση, απασχόληση και ανεξάρτητη διαβίωση, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή μέρους του πρωτότυπου άρθρου παρακάτω. Οι ενδοκειμενικές αναφορές μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.

Βιβλιογραφία

Dubois, P., St-Pierre, M. C., Desmarais, C., & Guay, F. (2020). Young Adults With Developmental Language Disorder: A Systematic Review of Education, Employment, and Independent Living Outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research: JSLHR63(11), 3786–3800. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-20-00127

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η διαχρονική σχέση της ΔΕΠΥ με την ανάγνωση

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (εφεξής ΔΕΠΥ) και η

Πώς το Lion King έσωσε το 90s παιδί μέσα μας

Υπήρχε μια εποχή που δεν είχαμε TikTok, ούτε Insta stories,