Πανελλήνιες: Ο ρόλος των γονέων στην ψυχολογία του παιδιού

πηγή εικόνας: https://www.infokids.gr/

Πανελλήνιες… άγχος, ξενύχτια, αγωνία, φόβος, σφιγμένο στομάχι. Μια διαδικασία αξιολόγησης της μόρφωσης του παιδιού μετά από 12 χρόνια συνεχούς μάθησης. Το μέσο για την εκπλήρωση των ονείρων και των επαγγελματικών στόχων. Το περάσματα στην ενηλικίωση και η  κατάκτηση της αυτονομίας από τον έφηβο.

Όλα τα παιδιά στην Ελλάδα αυτή τη περιόδο είναι σε κατάσταση άγχους. Ακόμα και οι πιο καλά προετοιμασμένοι μαθητές έχουν άγχος εν όψει και κατά την διάρκεια των Πανελληνίων. Επομένως είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό συναίσθημα, διότι απο αυτές τις εξετάσεις θα κριθεί το μέλλον τους και να γίνει εμπόδιο στην επιτυχία τους. Ο Ρόλος των γονιών σε αυτή τη περίπτωση είναι ιδιαίτερα κρίσιμος. Διότι το άγχος που νιώθουν τα παιδιά, μπορεί να επηρεάσει τις αποδόσεις και την ψυχολογία τους. Παρόλα αυτά πολύ γονείς νιώθουν εξίσου άγχος και αυτό ειδικά επηρεάζει την απόδοση και τη ψυχολογία των παιδιών τους στις πανελλήνιες. Επομένως για μια ουσιαστική βοήθεια είναι σημαντικό να κάνετε το παιδί σας να νιώθει ότι έχει υποστήριξη και βοήθεια απο εσάς. Εύκολα μπορεί να επηρεαστεί η ψυχολογία των παιδιών απο τους γονείς, καθώς είναι σημαντικά πρόσωπα για αυτούς και δεν θέλουν να τα απογοητεύσουν.

Συμβουλές για τους γονείς 

Οι πανελλήνιες είναι ένα σημαντικό γεγονός για τους γονείς και για το παιδί. Ωστόσο οι γονείς, ως σύμμαχοι στη μάχη αυτή, μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του άγχους του παιδιού. Οι γονείς σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αγχώνουν ακόμα περισσότερο το παιδί εν όψει των εξετάσεων, αλλά είναι σημαντικό:

  • Να είναι διαθέσιμοι να ακούν το παιδί και τις πιθανές αγωνίες του.
  • Να το συμβουλεύουν με λόγια ειλικρινή που θα το κάνουν να νιώσει καλύτερα, όπως: «αν δεν περάσεις, για το μόνο που θα στεναχωρηθώ είναι γιατί δεν θα ανταμειφθούν οι κόποι σου», «ακόμα κι αν δεν περάσεις, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις».
  • Να το στηρίζουν ψυχολογικά.
  • Να υπάρχει σωστή διατροφή του παιδιού, διότι «νους υγιής εν σώματι υγιεί». “Τα συστήματα του οργανισμού που πρέπει να βρίσκονται σε καλή λειτουργία την περίοδο των εξετάσεων είναι η πέψη, για να απορροφώνται τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία, το αγγειακό σύστημα και η αρτηριακή πίεση, για τη σωστή αιμάτωση του εγκεφάλου, καθώς και το ανοσοποιητικό σύστημα ,για την αποφυγή ασθενειών (Παθολόγος, Μοσχοβάκη, Α.).
  • Να υπάρχει σωστή ρουτίνα και επαρκής ύπνος, για να ξεκουράζεται το σώμα και το μυαλό.
  • Να υπάρχει ένα ευχάριστο περιβάλλον στο σπίτι, χωρίς καταστάσεις που μπορεί να επηρεάσει το διάβασμα του.
  • Αν υπάρχουν  εντάσεις, να υπάρξει σωστή διαχείριση με έναν τρόπο που δεν θα αναστατώσει το παιδί.
  • Να το ενθαρρύνουν να βγει μια βόλτα ή να κάνε διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Να σέβονται τη προσπάθεια του παιδιού.
  • Να τους δίνουν «χώρο» για ανακάλυψη των δικών τους ονείρων και επιθυμιών.
  • Να μην υπάρχει παρέμβαση στο τρόπο διαβάσματος, κάποια παιδιά επιθυμούν τη βοήθεια των γονιών τους, ενώ κάποια όχι. Οποιαδήποτε άποψη πρέπει να είναι σεβαστή.
Διαβάστε επίσης  Αυτογνωσία: γνωρίζοντας καλύτερα τον εαυτό μας
https://www.istockphoto.com/

Συμπτώματα και επιπτώσεις άγχους

  • Μείωση της επίδοσης: Δυσκολία συγκέντρωσης, διανοητικό μπλοκάρισμα, δυσκολία οργάνωσης.
  • Ψυχοσωματικά συμπτώματα: Πονοκέφαλος κοιλόπονος, ταχυκαρδία, συχνουρία, τρέμουλο, ναυτία.
  • Διανοητικά συμπτώματα: Αρνητικές σκέψεις, μείωση αυτοπεποίθησης, ευερεθιστότητα, άστατος ύπνος.
https://www.evidencebasedmentoring.org/

 

Είναι μια σημαντική στιγμή για όλη την οικογένεια, αλλά ειδικά για το παιδί, που απο αυτές τις εξετάσεις θα φανεί το μέλλον του. Όποια και αν είναι η πορεία του παιδιού πρέπει να υπάρχει στήριξη και βοήθεια. Επίσης όλα τα παιδιά δεν είναι ίδια. Κάθε παιδί θέλει διαφορετική αντιμετώπιση και στήριξη. Για τον λόγο αυτό η κατανόηση και η επικοινωνία είναι το παν.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Καμία εξέταση δεν καθορίζει όλο το μέλλον μας, καθώς πάντα υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που στο τέλος μπορεί να έγιναν και για καλό.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Πετμεζά, Β. (2017). Η ψυχολογία στις πανελλήνιες εξετάσεις. ΧΡΟΝΟΣ.gr

Μπούλια, Ε. (2013). Πανελλήνιες και άγχος: Πώς θα βοηθήσετε τα παιδιά. Mama365

Advertising

Σπουδάζω στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.
Μου αρέσει η μουσική, το θέατρο, η συγγραφή και να μαθαίνω- ανακαλύπτω καινούρια πράγματα και γνώσεις.
Ένα μεγάλο μέρος του εαυτού μου απαρτίζεται από τον Μινιμαλισμό 🌻.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα

Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις

Το παρόν άρθρο Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά